MJOLNIR | 9.7L Unibody mini-ITX Chassi | THOR ZONE

Permalänk
THOR ZONE

@DavidtheDoom:

Hej David,

Framdelen av MJOLNIR I är inte solid, det löper en 10mm bred öppning 5mm in från kanterna. Den här bilden ger en visuell representation av öppningarna (i blått), dock är det främre luftintaget förändrat nu (4st 5mm tjocka fästen istället för ca 50st 1mm tjocka "galler").

Visa signatur

We are a Swedish tech startup aiming to create minimalistic – but not boring – PC hardware. Some of us even like console gaming, but let's keep that a secret ;)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@AlexTzone: Hur stort utrymme finns bakom frontpanelen till fläktar?
Specifikt distans mellan frontpanel och fläktarnas främre kant.

Tittar närmre på bilderna och ser att det är passiva ventilationshål.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@AlexTzone: Det nya är läckrare : )

Kul att det går framåt, när släpps det, kan man köpa någon form av pre-production?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
THOR ZONE
Skrivet av Aeig:

@AlexTzone: Det nya är läckrare : )

Kul att det går framåt, när släpps det, kan man köpa någon form av pre-production?

Mvh

Vad kul att höra!! Det blir runt Augusti / September (beror på hur snabbt vi kan få hem prototypdelarna och skicka iväg enheten till någon som recenserar den på YouTube).

Den tidigaste möjligheten att köpa MJOLNIR I kommer vara när vi släpper den på Kickstarter

Visa signatur

We are a Swedish tech startup aiming to create minimalistic – but not boring – PC hardware. Some of us even like console gaming, but let's keep that a secret ;)

Permalänk
THOR ZONE

Hej,

Vi har gjort om luftintaget igen pga att många föredrog den tidigare designen (V1). Till skillnad från den ursprungliga designen (V1) är V3 mycket mer solid. Se nedan och säg gärna vad ni tycker

För övrigt så är vissa prototypdelar under produktion och anländer om ca 9 dagar!! YEAAAAH!

Bästa hälsningar,
Alex

Visa signatur

We are a Swedish tech startup aiming to create minimalistic – but not boring – PC hardware. Some of us even like console gaming, but let's keep that a secret ;)

Permalänk
THOR ZONE

Dags för något stort!
Bilderna nedanför visar den första MJOLNIR I delen vi någonsin skapat, bakpanelen som håller ihop hela interna ramen och låser fast den i unibody chassit. Det är tveklöst den mest komplexa delen på MJOLNIR I, då nästan alla andra komponenter är på något sätt beroende av den. Riktigt skoj att vara igång med det fysiska skapandet, nu är det bara göra klart resten av prototypen!

* OBS: Har inte den bästa kameran så bilderna är smått brusiga. *

Bilderna nedan kanske gör det något enklare att förstå delens funktion i chassit.

Bästa hälsningar,
Alexander

Visa signatur

We are a Swedish tech startup aiming to create minimalistic – but not boring – PC hardware. Some of us even like console gaming, but let's keep that a secret ;)

Permalänk
THOR ZONE

Mer MJOLNIR I delar är här!

Detaljen nedan är identisk med den föregående, dock i anodiserad mörkgrå färg. Väldigt nöjd med resultatet, det är mer eller mindre precis så vi tänkt att MJOLNIR I i färgen "DARK" skulle se ut. Vad tycker ni?

OBS: Har inte den bästa kameran så bilderna är smått brusiga (iPhone 6S+).

Nedan ser ni färgerna sida vid sida (STEEL och DARK).

Bilderna nedan kanske gör det något enklare att förstå delens funktion i chassit (markerat i blått).

Nu är nästan hela interna ramen beställd, väntar på frakten. Vi uppdaterar er så fort något nytt dyker upp (förutom skruvar, sånt är inte så spännande). Börjar snart bli dags för Kickstarter! YEAH!

Bästa hälsningar,
Alexander

Visa signatur

We are a Swedish tech startup aiming to create minimalistic – but not boring – PC hardware. Some of us even like console gaming, but let's keep that a secret ;)

Permalänk
THOR ZONE

Dags för ytterligare en uppdatering!

Ytterligare 2 delar till prototypen anlände igår. Den ena delen (lås mutter) är en del av låsmekanismen som låser fast chassit i den interna ramen. Den andra delen sätts fast på strömknappen. Delarna är utskurna med CNC, blästrade med glaspartiklar samt anodiserade. Riktigt nöjd med kvalitén, se själva nedan:

Markerade delarna i blått nedan:

Fler delar är på G, delar med mig så fort de kommer fram.

VIKTIGT

Vi kommer ha kombopaket i samband med Kickstarterkampanjen (få uppgraderingar när du köper fler än 1 enheter själv, eller bjuder in vänner att backa projektet). Arbetar fortfarande på dessa uppgradering så att det blir riktigt värda för er, det här betyder också att jag inte kan avslöja de än. Men...

Ledtråd

  • Köp 2 enheter eller bjud in 1 vän: det här kommer leda till första uppgraderingen.

  • Köp 3 enheter / 2 vänner up till 5 enheter / 4 vänner: här kommer det finnas riktigt maffiga uppgraderingar.

  • Köp 6 enheter / 5 vänner: Jag vet att det här är mycket begärt, men bonusen kommer minst sagt vara legendarisk

Bästa hälsningar,
Alex

Visa signatur

We are a Swedish tech startup aiming to create minimalistic – but not boring – PC hardware. Some of us even like console gaming, but let's keep that a secret ;)

Permalänk

Mycket intressant! Tycker ni har lyckats bra med designen och som materialinjenjör gillar jag att ni kör med precisionsgjutning, inte helt vanligt.

Nu har jag själv hoppat på Loque/Ghost tåget men ska hålla ögona öppna efter kickstarter kampanjen, man kan ju behöva flera datorer hehe...

Visa signatur

"Where lightning strikes once, ninja strikes twice"

Permalänk

@AlexTzone: Gjuts det i aluminium eller går det i plast?

Visa signatur

Das Ideapad

Permalänk
THOR ZONE
Skrivet av Trisk3lion:

Mycket intressant! Tycker ni har lyckats bra med designen och som materialinjenjör gillar jag att ni kör med precisionsgjutning, inte helt vanligt.

Nu har jag själv hoppat på Loque/Ghost tåget men ska hålla ögona öppna efter kickstarter kampanjen, man kan ju behöva flera datorer hehe...

Tack så mycket!! Ja visst, det är väldigt ovanligt i den här industrin och därmed riktigt spännande. Grymt, vi kommer se till att du får ett chassi du är stolt över (om du bestämmer dig för att backa oss på Kicken).

Skrivet av samiranta:

@AlexTzone: Gjuts det i aluminium eller går det i plast?

Aluminium. Vissa gjuterier gjuter dock inte aluminium, då kan det komma att gjutas i magnesium eller någon annan grym legering

Visa signatur

We are a Swedish tech startup aiming to create minimalistic – but not boring – PC hardware. Some of us even like console gaming, but let's keep that a secret ;)

Permalänk
THOR ZONE

Heeej, dags för en till uppdatering!

Vissa har påpekat att placering av reservoaren under pumpen (AIO radiatorn under CPU blocket) inte är optimal, speciellt om det finns luft i systemet pga avdunstning eller felaktigheter i AIO produktionen. Problemet uppmärksammades av Quartz från Overclockers UK, det var också han som föreslog lösningen nedan:

Nu kan man helt enkelt flippa den interna ramen 180° och se till att reservoaren är placerad över CPU blocket. Sedan så kommer ju chassit få en ny "look" också, vilket är en bonus

Bästa hälsningar,
Alex

Visa signatur

We are a Swedish tech startup aiming to create minimalistic – but not boring – PC hardware. Some of us even like console gaming, but let's keep that a secret ;)

Permalänk
Medlem

Intressant chassi! Jag håller helt med om att SFF-utbudet måste växa och att det är på tok för svårt att få tag på chassin i butik. Vad jag tycker är lite trist är att det känns som om alla dessa chassin är mer eller mindre kopior av DAN Cases A4-SFX. Komponentplaceringen är identisk vad jag kan se, till och med storleken på AIO:n är densamma. Sedan förstår jag att om chassit skall ha dessa dimensioner så blir man rätt låst och ni har ju trots allt (med lite community-hjälp) varit lite nyskapande med att kunna flippa den inre ramen så att man själv kan välja vilken sida moderkort/grafikkort skall sitta på.

Chassit är dock grymt snyggt och ja tycker att ni varit mer kreativa än Ghost-gänget. Nu har jag en A4-SFX, men om valet i nästa bygge stått mellan er och Ghost så är valet enkelt. Fortsätt göra detta val enkelt genom att fortsätta kommunicera med oss (Ghost har i detta avseende varit en katastrof på Swelockers så här har ni guldläge) så tror jag att ni har en god chans att lyckas.

En fråga: vad är det för aspekt som gör att volymen är över en liter mer än A4-SFX? Är det alla spalter som krävs för att få ett luftflöde?

Lite blandat ris och ros, men låt mig avsluta med att jag verkligen hoppas att ni lyckas och gör ni det och den skulle hamna i handel/ni startar nya projekt så är ni ett starkt alternativ till mitt nästa bygge. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Snyggt chassi, hoppas det går bra för er.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
THOR ZONE
Skrivet av lhugo:

Intressant chassi! Jag håller helt med om att SFF-utbudet måste växa och att det är på tok för svårt att få tag på chassin i butik. Vad jag tycker är lite trist är att det känns som om alla dessa chassin är mer eller mindre kopior av DAN Cases A4-SFX. Komponentplaceringen är identisk vad jag kan se, till och med storleken på AIO:n är densamma. Sedan förstår jag att om chassit skall ha dessa dimensioner så blir man rätt låst och ni har ju trots allt (med lite community-hjälp) varit lite nyskapande med att kunna flippa den inre ramen så att man själv kan välja vilken sida moderkort/grafikkort skall sitta på.

Chassit är dock grymt snyggt och ja tycker att ni varit mer kreativa än Ghost-gänget. Nu har jag en A4-SFX, men om valet i nästa bygge stått mellan er och Ghost så är valet enkelt. Fortsätt göra detta val enkelt genom att fortsätta kommunicera med oss (Ghost har i detta avseende varit en katastrof på Swelockers så här har ni guldläge) så tror jag att ni har en god chans att lyckas.

En fråga: vad är det för aspekt som gör att volymen är över en liter mer än A4-SFX? Är det alla spalter som krävs för att få ett luftflöde?

Lite blandat ris och ros, men låt mig avsluta med att jag verkligen hoppas att ni lyckas och gör ni det och den skulle hamna i handel/ni startar nya projekt så är ni ett starkt alternativ till mitt nästa bygge. Lycka till!

Wow vilket inlägg, helt klockrent. Bra poäng med kritiken och samtidigt grymt motiverande att höra ditt stöd för vår design Måste snabbt påpeka att jag älskar A4 caset, Dan är tveklöst en pionjär i SFF fältet.

MJOLNIR I vs A4 Chassit - Liknelser

Jo visst, komponentplaceringen är ju väldigt lik. Som du också sa, det blir svårt att placera komponenter på ett annat sätt om man ska förhålla sig till dimensionerna (skolådeformat) och samtidigt minimera volymen.

Kommunikation

Det är egentligen helt galet att se hur mycket MJOLNIR I har utvecklats pga all community-hjälp under det gångna året. Det sista vi skulle göra vore att kommunicera mindre, tillsammans med er kan vi helt enkelt skapa mycket bättre produkter (och ha kul diskussioner samtidigt).

MJOLNIR I vs A4 Chassit - Volym

Volymen är större pga mycket tjockare ram, som du vet är ramen gjuten med en väggtjocklek på 6 mm. Dessutom är en del av volymskillnaden pga design, t ex förlängde vi chassit med 5 mm för att det skulle se snyggare ut på baksidan. Extrautrymme för luftflöde har också påverkat dimensionerna men jag vet inte hur dessa mått förhåller sig till A4.

Framtiden

Tack så mycket, vi har några härliga projekt i tankarna efter MJOLNIR I, så det kommer verkligen bli spännande!! Vi hörs!

Skrivet av PierreB:

Snyggt chassi, hoppas det går bra för er.

Skickades från m.sweclockers.com

Tackar tackar, verkligen uppskattat

Visa signatur

We are a Swedish tech startup aiming to create minimalistic – but not boring – PC hardware. Some of us even like console gaming, but let's keep that a secret ;)

Permalänk
THOR ZONE

Dags för vår hittills största uppdatering!

Delen som vi alla väntat på så länge är äntligen här - Unibody Skalet. Känns helt overkligt att se det IRL efter så lång tid av utveckling och förbättring. Ett djupt tack till alla som supportat oss, gett konstruktiv feedback samt värdefulla idéer. Hoppas ni gillar resultatet, ser verkligen fram emot vad ni kan göra med det här caset när det har skeppats till alla. Nu återstår det bara att bygga klart prototypen och sätta igång Kickstarterkampanjen

Ledsen om bilderna är något brusiga, tog de med en iPhone 6S+ kamera.

Fler delar kommer redan på måndag, håll uppsikt. Jäkligt spännande tider det här! Glodde så länge på unibody skalet igår att tjejen blev avis xD

Hörs snart,
Alex

Visa signatur

We are a Swedish tech startup aiming to create minimalistic – but not boring – PC hardware. Some of us even like console gaming, but let's keep that a secret ;)

Permalänk
Medlem

Nämen, har ni snott namnet på mitt fina Mini-ITX-bygge?
Ingen aning hur jag han ha haft burken sedan november förra året utan att ha ramlat på denna tråd...

Ser ut som ett trevligt chassi, finns det några planer på ett bärhandtag för transport? Hade ju varit klockrent om den faktiskt såg ut som Tors hammare också men redan nu känner jag krampen man skulle få av att bära den med ett lodrätt handtag. Kanske om man kunde skruva ur handtaget och byta till vågrätt montage?

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
THOR ZONE
Skrivet av Djhg2000:

Nämen, har ni snott namnet på mitt fina Mini-ITX-bygge?
Ingen aning hur jag han ha haft burken sedan november förra året utan att ha ramlat på denna tråd...

Ser ut som ett trevligt chassi, finns det några planer på ett bärhandtag för transport? Hade ju varit klockrent om den faktiskt såg ut som Tors hammare också men redan nu känner jag krampen man skulle få av att bära den med ett lodrätt handtag. Kanske om man kunde skruva ur handtaget och byta till vågrätt montage?

Haha lovar att vi inte snott namnet, men nu blev jag riktigt intresserad Har du någon bild på bygget?

Det kan finnas sådana planer ja; vi har en tävling på Instagram som går ut på att man ska dela med sig av ett MJOLNIR I mod-förslag => Vi väljer realistiska mods => Folk får rösta fram vinnaren -> Vinnaren får modden. Här är ett av bidragen:

Vi får väl se vem som vinner, men om ovanstående bidrag vinner kanske vi erbjuder handtaget som en addon

Visa signatur

We are a Swedish tech startup aiming to create minimalistic – but not boring – PC hardware. Some of us even like console gaming, but let's keep that a secret ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlexTzone:

Haha lovar att vi inte snott namnet, men nu blev jag riktigt intresserad Har du någon bild på bygget?

Det kan finnas sådana planer ja; vi har en tävling på Instagram som går ut på att man ska dela med sig av ett MJOLNIR I mod-förslag => Vi väljer realistiska mods => Folk får rösta fram vinnaren -> Vinnaren får modden. Här är ett av bidragen:

http://thor-zone.com/publicfiles/MJOLNIR%20I%20-%20Hammer%203.jpg
http://thor-zone.com/publicfiles/MJOLNIR%20I%20-%20Hammer%202.jpg

Vi får väl se vem som vinner, men om ovanstående bidrag vinner kanske vi erbjuder handtaget som en addon

Har inte publicerat några bilder än, men jag antar att jag inte har så mycket till val längre nu...
Chassit är nu på iteration 2 (första finns kvar) och nästa iteration lär komma nästa gång jag får en lite lugnare period i plugget.

Locket sitter med magneter men har inte rätt "finish" än. Tanken är att trälocket ska ungefär färgmatcha bladen på fläkten. För tillfället är det bara en sågad botten till IKEA Knagglig (som chassit är baserad på). Löste problemet med nätagg genom att ha en extern tegelsten från Dell på 330W.

Stort grafikkort kopplas med riser och leds ut genom en av springorna, ser sjukt snyggt ut med grafikkortet stående på högkant men i bilden kör den med en APU. Ska försöka komma ihåg att ta bilder med grafikkortet på plats efter (eller under) nästa LAN.

Blir till att göra en egen tråd snart med många bilder.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
THOR ZONE

@Djhg2000:

Tycker verkligen att du ska skapa en tråd, ser ut som ett intressant projekt!!

Visa signatur

We are a Swedish tech startup aiming to create minimalistic – but not boring – PC hardware. Some of us even like console gaming, but let's keep that a secret ;)

Permalänk
THOR ZONE

Dags för en flashig uppdatering hoho!

Fick nyss hem RGBW anordning för MJOLNIR I, riktigt nöjd med resultatet. See nedan:

Specs

  • LED typ: 5050 RGBW

  • LEDs / meter: 60

  • Individuellt programmerbara: ja

  • Antal färger: 256

  • Antal presets: 200

  • Vattenresistens: IP65

  • Fäste: tejp (3M)

  • LED kontroller: kontrolleras genom din telefon (App: MagicLed)

  • Strömkälla: 4-pin Molex från din PSU

Ännu inte bekräftat

  • Kompatibilitet med AuraSync etc...

Vad tycker ni? Tänk hur det här kommer att se ut inuti MJOLNIR I sen!!

Vi hörs,
Alex

Visa signatur

We are a Swedish tech startup aiming to create minimalistic – but not boring – PC hardware. Some of us even like console gaming, but let's keep that a secret ;)

Permalänk
Medlem

Grymt snyggt! väldigt taggad för o se slut produkten!

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
THOR ZONE
Skrivet av Adnerhill:

Grymt snyggt! väldigt taggad för o se slut produkten!

Tackar!! Härligt, ska se till att inte göra dig besviken!

Visa signatur

We are a Swedish tech startup aiming to create minimalistic – but not boring – PC hardware. Some of us even like console gaming, but let's keep that a secret ;)

Permalänk
THOR ZONE

ÄNTLIGEN klara med MJOLNIR I Trailern!!

Vad tycks?

Ännu ett steg närmare Kickstarter. Nu är det dags att göra klart prototypen och köra temp tester!

Bästa hälsningar,
Alex

Visa signatur

We are a Swedish tech startup aiming to create minimalistic – but not boring – PC hardware. Some of us even like console gaming, but let's keep that a secret ;)

Permalänk
THOR ZONE

Dags för en STOR uppdatering!

NY TRAILER
Efter HÅRD kritik mot förra trailer har vi bestämt oss för att skapa en ny. Den här gången är fokuset 100% på MJOLNIR I utan någon som helst filler. Se nedan och berätta gärna vad ni tycker

Prenumerera gärna på vår YT-kanal, kommer lägga upp tutorials inom kort (relaterat till hur man bygger ihop MJOLNIR I etc).

PROTOTYP
James från RockItCool (grymma delidding verktyg, koppar IHSs, etc) hjälpte oss skapa några nya delar till prototypen. Dessa delar gjorde helt i enlighet med den slutgiltiga produkten (CNC -> glasblästring -> Anodisering). Banan for scale!

Måste säga att jag är förvånad över hur stabil monteringen är, speciellt med tanke på att vi inte monterat dit supportstängerna än. Den rubbade inte en millimeter vid påtaglig påfrestning. Nu måste vi bara invänta de sista delarna till den interna ramen och beställa glaspanelerna så är prototypen klar

TEMP Tester
Vi har beställt all hårdvara och kommer testa temperaturerna så fort prototypen är färdig.

Hårdvara

  • CPU: i7 8700 (non-K)

  • CPU cooler: Noctua NH-L9i (ska beställa C7 också)

  • GPU: MSI Aero GTX 1080 OC 8GB

  • MOBO: Gigabyte Z370N WIFI

  • RAM: 16GB Corsair Vengeance Pro RGB

  • M.2: Samsung 970 EVO 500GB

  • 2.5" SSD: Samsung 860 EVO 500GB

  • OS: Windows 10 Pro

Inget RTX-kort jag vet, men är för tillfället tyvärr ingen miljonär heller haha. Överlag borde denna hårdvara vara representativ av den genomsnittliga MJOLNIR I användaren (kanske en aning starkare t.o.m.). Temp testerna kommer vara färdiga innan vi lägger upp någonting på Kickstarter, tänker hålla mitt ord och följa era rekommendationer.

120mm AIO / chassifläktar?
Vi skulle kunna rymma 120mm AIOs och chassifläktar genom att öka chassibredden med 5mm, detta skulle öka volymen till 9.3L. Vad tycker ni, låter den värt? Vi skulle kunna göra chassit mindre men det skulle helt förstöra dess utseende.

Bästa hälsningar,
Alex

Visa signatur

We are a Swedish tech startup aiming to create minimalistic – but not boring – PC hardware. Some of us even like console gaming, but let's keep that a secret ;)

Permalänk
Medlem

Ser grymt bra ut!
Förstår att det inte rubbar på sig, ni har ju inte sparat in på godstjockleken direkt^^
Finns nog en del slantar att spara där om man vill optimera lite

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk

Looking Good!

Permalänk
Medlem

Definitivt en halv cm bredare för 120mm fläktar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Definitivt en halv cm bredare för 120mm fläktar!

Håller med! Det känns som en stor vinst i förhållande till storleksökningen!

Permalänk
Medlem

Absolut 5mm mer och 120 mm! Då blir det köp för mig.

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ