Grov felhantering av PostNord, kan jag göra något?

Permalänk

Grov felhantering av PostNord, kan jag göra något?

Beställde något över internet från ett land utanför EU, har gjort det ett par gånger tidigare utan problem men den här gången blev erfarenheten annorlunda.

Paketet kom fram till Sverige i slutet av juli och hanterades då av PostNord, fick ett brev samma vecka från dem med information om att jag skulle betala moms innan de kunde skicka det vidare till ett ombud. Inga konstigheter där, varit med om det tidigare och betalade samma dag som jag fick brevet, dock så reagerade jag på att spårningsnumret var fel, de hade slagit in den sista bokstaven fel. Tänkte inte så mycket på det då, väntade två veckor utan någon förändring, paketet tulldeklarerades fortfarande enligt spårningen, så jag valde då att kontakta deras kundtjänst och då började äventyret.

Skrev till dem och frågade om status, de svarar med att hanteringen tar lite längre tid än vanligt då dessa försändelser måste hanteras manuellt men att de kunde se att den godkänts av tullen och skulle släppas när som helst.

10 dagar passerar och jag får plötsligt ett nytt brev från dem där de ber mig att betala moms för paketet igen, denna gång har de dock skrivit korrekt spårningsnummer i brevet. Antar direkt att någon arbetare där av misstag har slagit in paketet två gånger i deras system, första gången med det felaktiga spårningsnumret, sedan på nytt med det korrekta och därför är det fel i deras system. Kontaktar dem direkt och meddelar detta, de svarar med att jag bara kan bortse från det andra brevet då jag redan har betalt och att paketet kommer släppas snart.

Dum som jag är litar jag på dem och låter ytterligare en vecka gå, när inget händer så kontaktar jag dem igen och påpekar samma sak och denna gång fick jag faktiskt en person som brydde sig om att kika närmare på det, hon meddelade då att hon satt det andra kollit i deras system som betalt och jag bör få mitt paket snart.

Ytterligare en vecka går och jag kontaktar dem igen, denna gång får jag svar att de väntar på att Tullverket ska ge klartecken innan de kan släppa paketet (notera att de redan vid första kontakten hade sagt att Tullverket redan hade godkänt paketet). Då brast det för mig och jag skrev till dem direkt efter att jag fått svaret att jag krävde att de skulle undersöka vad det är som egentligen har skett med mitt paket och att det inte ska ta nästan två månader för dem att lösa detta. Då fick jag det trevliga beskedet att tyvärr så har mitt paket returnerats till avsändaren på grund av ett fel i deras system.

Under alla tillfällen som jag kontaktade dem så var jag alltid respektfull och tålmodig i min kommunikation och jag känner mig riktigt dåligt behandlad av deras kundservice. Finns det något jag kan göra för att hålla dem till svars för att de höll mitt paket i nästan två månader samt min betalning och trots detta vägrade hjälpa mig efter flera kontaktförsök? Jag antar att ARN inte är ett alternativ då jag inte köpt någon tjänst av dem?

Permalänk
Medlem

Vet inte om ARN, men dom måste väl ändå betala tillbaka momsen om dom inte skickat paketet till dig?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Skrivet av maskeradmannen:

Vet inte om ARN, men dom måste väl ändå betala tillbaka momsen om dom inte skickat paketet till dig?

Skickades från m.sweclockers.com

Detta var nog det enda positiva i hela historien, i samband med att jag fick deras sista svar så återbetalade de även momsen vilket jag fick samma dag.

Permalänk
Medlem

Anmäl till Post- och telestyrelsen. Detta behöver de definitivt titta närmare på!
https://pts.se/sv/privat/post/anmalan-om-klagomal-pa-postoper...

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem

Om du fiskar efter någon ekonomisk ersättning så kan du nog glömma det. Posten brukar tycka att så länge de inte kan säga vad problemen som uppstått beror på så behöver de inte betala.
En liten anekdot från mitt förra jobb som reklamationshanterare på ett postorderföretag. Posten slarvar bort ÅTTA postvagnar med paket som skickats med en extern fraktleverantör, totalt 1800 paket. Posten vet inte var dessa vagnar med paket är och under de efterföljande tre månaderna görs inget för att skaka fram dem. Vi får givetvis en massa problem pga detta med kunder som inte får sina varor, lagerfel samt varor för i runda slängar en halv miljon som är borta. Veckan innan jag slutar så droppar det in ett paket från postens reklamationsavdelning med ca 100 paket och en lapp från posten: "vi har hittat era försvunna paket" Ärendet avslutat typ. Ridå.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ZippoUnreal:

Beställde något över internet från ett land utanför EU, har gjort det ett par gånger tidigare utan problem men den här gången blev erfarenheten annorlunda.

Paketet kom fram till Sverige i slutet av juli och hanterades då av PostNord, fick ett brev samma vecka från dem med information om att jag skulle betala moms innan de kunde skicka det vidare till ett ombud. Inga konstigheter där, varit med om det tidigare och betalade samma dag som jag fick brevet, dock så reagerade jag på att spårningsnumret var fel, de hade slagit in den sista bokstaven fel. Tänkte inte så mycket på det då, väntade två veckor utan någon förändring, paketet tulldeklarerades fortfarande enligt spårningen, så jag valde då att kontakta deras kundtjänst och då började äventyret.

Skrev till dem och frågade om status, de svarar med att hanteringen tar lite längre tid än vanligt då dessa försändelser måste hanteras manuellt men att de kunde se att den godkänts av tullen och skulle släppas när som helst.

10 dagar passerar och jag får plötsligt ett nytt brev från dem där de ber mig att betala moms för paketet igen, denna gång har de dock skrivit korrekt spårningsnummer i brevet. Antar direkt att någon arbetare där av misstag har slagit in paketet två gånger i deras system, första gången med det felaktiga spårningsnumret, sedan på nytt med det korrekta och därför är det fel i deras system. Kontaktar dem direkt och meddelar detta, de svarar med att jag bara kan bortse från det andra brevet då jag redan har betalt och att paketet kommer släppas snart.

Dum som jag är litar jag på dem och låter ytterligare en vecka gå, när inget händer så kontaktar jag dem igen och påpekar samma sak och denna gång fick jag faktiskt en person som brydde sig om att kika närmare på det, hon meddelade då att hon satt det andra kollit i deras system som betalt och jag bör få mitt paket snart.

Ytterligare en vecka går och jag kontaktar dem igen, denna gång får jag svar att de väntar på att Tullverket ska ge klartecken innan de kan släppa paketet (notera att de redan vid första kontakten hade sagt att Tullverket redan hade godkänt paketet). Då brast det för mig och jag skrev till dem direkt efter att jag fått svaret att jag krävde att de skulle undersöka vad det är som egentligen har skett med mitt paket och att det inte ska ta nästan två månader för dem att lösa detta. Då fick jag det trevliga beskedet att tyvärr så har mitt paket returnerats till avsändaren på grund av ett fel i deras system.

Under alla tillfällen som jag kontaktade dem så var jag alltid respektfull och tålmodig i min kommunikation och jag känner mig riktigt dåligt behandlad av deras kundservice. Finns det något jag kan göra för att hålla dem till svars för att de höll mitt paket i nästan två månader samt min betalning och trots detta vägrade hjälpa mig efter flera kontaktförsök? Jag antar att ARN inte är ett alternativ då jag inte köpt någon tjänst av dem?

Det här visar ju bara hur jävliga Svenska Posten är. De borde läggas ned! Och hela styrelsen få sparken!

Permalänk
Medlem

U-lands-klass på PostNord. Skäms.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout  2x ASUS RTX 2080ti Dual OC
ASUS ROG XI Formula  gskill Trident Z RGB 4000mhz 32gb
i9-9900k @ 5 ghz  ASUS ROG PG279Q 165hz
Custom loop vattenkylning  Seasonic Prime 1300w Plat

Permalänk
Medlem

PTS bryr sig bara om svenska försändelser, postnord också
- de kommer båda be dig reklamera till det utländska postbolaget och bryr sig inte om ditt paket.

Hade en liknande erfarenhet sedan i vintras då de lät ett paket ligga tiden ut på mitt lokala utlämningsställe
utan att skicka ett enda sms/avi under hela tiden...