Det här med Blocket...

Permalänk
Avstängd

@Cranzle: Givet köp då steam är nerladdat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

tycker du var rätt otrevlig i din ton helt ärligt, hon kanske inte visste bättre och man kan inte räkna med att alla vet hur man får fram prishistoriken eller ens vet vad prisjakt är för sida.

Men samtidigt ska man inte vara så ignorant. Jag kan inget om bilar, det betyder inte att jag ska sälja/köpa för vad jag tycker är rätt pris. Jag kollar upp vad som är rimligt. Hon verkade inte bry sig alls vilket är vad jag stör mig på. Jag visade att den kostade 1000kr ny för nästan 10 år sen och hon lägger fortfarande upp den för ett hutlöst pris. Hon måste vetat (inte bara från utseende) men från minne att den är jättegammal, och att den inte kostade mycket. Lägger man ihop det kan man med ren logik komma fram till att den är värd lika mycket som skrot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Men samtidigt ska man inte vara så ignorant. Jag kan inget om bilar, det betyder inte att jag ska sälja/köpa för vad jag tycker är rätt pris. Jag kollar upp vad som är rimligt. Hon verkade inte bry sig alls vilket är vad jag stör mig på. Jag visade att den kostade 1000kr ny för nästan 10 år sen och hon lägger fortfarande upp den för ett hutlöst pris. Hon måste vetat (inte bara från utseende) men från minne att den är jättegammal, och att den inte kostade mycket. Lägger man ihop det kan man med ren logik komma fram till att den är värd lika mycket som skrot.

För dig är det självklart, för en icke insatt person not so much. För henne kanske det är mer affektionsvärde än monetärt värde som spelar in "det är ju en bra och fin skärm". tex min morsa ärver alltid farsans gamla mobiler och bytte precis från en Galaxy S3 till en Sony Xperia Z1. Hon såg dock ingen anledning att byta då hon tyckte S3:an var hur bra som helst. Skulle hon ha fått för sig att sälja den hade hon lätt kunnat tänka att den måste ju vara värd en slant så nöjd som hon var med den, även fast både du och jag och de flesta andra teknikintresserade värderar en så gammal telefon väldigt lågt idag. Oavsett, hade du uttryckt dig så som du gjorde till den tjejen till min morsa hade jag blivit förbannad på riktigt. Man kan föra fram en poäng utan att samtidigt framstå som en arsle.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cranzle:

Men samtidigt ska man inte vara så ignorant. Jag kan inget om bilar, det betyder inte att jag ska sälja/köpa för vad jag tycker är rätt pris. Jag kollar upp vad som är rimligt. Hon verkade inte bry sig alls vilket är vad jag stör mig på. Jag visade att den kostade 1000kr ny för nästan 10 år sen och hon lägger fortfarande upp den för ett hutlöst pris. Hon måste vetat (inte bara från utseende) men från minne att den är jättegammal, och att den inte kostade mycket. Lägger man ihop det kan man med ren logik komma fram till att den är värd lika mycket som skrot.

personer som inte har nån logik, inte vet hur man googlar är rätt många, de vet ju troligen inte om att dom är så dåliga på logik & google.
helt enkelt blåsta från början den info som du ger hjälper knappast.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

personer som inte har nån logik, inte vet hur man googlar är rätt många, de vet ju troligen inte om att dom är så dåliga på logik & google.
helt enkelt blåsta från början den info som du ger hjälper knappast.

Jag kanske överskattar deras förmåga trots allt. Lite synd dock, jag anser mig inte vara ett geni inom försäljning men jag tycker ändå man borde ha den kunskap jag har bara genom vanlig livserfarenhet. Kanske inte, vem vet.

Skrivet av htbtoma:

För dig är det självklart, för en icke insatt person not so much. För henne kanske det är mer affektionsvärde än monetärt värde som spelar in "det är ju en bra och fin skärm". tex min morsa ärver alltid farsans gamla mobiler och bytte precis från en Galaxy S3 till en Sony Xperia Z1. Hon såg dock ingen anledning att byta då hon tyckte S3:an var hur bra som helst. Skulle hon ha fått för sig att sälja den hade hon lätt kunnat tänka att den måste ju vara värd en slant så nöjd som hon var med den, även fast både du och jag och de flesta andra teknikintresserade värderar en så gammal telefon väldigt lågt idag. Oavsett, hade du uttryckt dig så som du gjorde till den tjejen till min morsa hade jag blivit förbannad på riktigt. Man kan föra fram en poäng utan att samtidigt framstå som en arsle.

Jag vet att det inte är någon ursäkt, men jag blev speciellt frustrerad när jag såg hennes annons. Har själv följt denna tråd sedan minst ett år tillbaks eller så, och detta var det värsta jag sett. Det är faktiskt första gången jag personligen kontaktat försäljaren. Det ska mycket till för att jag ska bry mig så mycket. Grejen är dock att det finns säkert nån stackare där ute som hade kunnat överväga köpa den, och i det fallet hade de blivit "lurade" big time. Och faktumet att jag är lite sträng i tonen kan få henne att förstå att det hon gjorde är värre än vad hon tror. Att lura folk även utan avsikt är såklart inte alls ok.

Ja, som sagt, inte nån ursäkt men det är så jag resonerar i alla fall!

Permalänk
Medlem

I vilken värld kan en sån här burk spela alla spel på high 120fps?

https://www.blocket.se/vi/80998063.htm

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk
Medlem

Måste vara lillebrorsan som säljer den här då..
https://www.tradera.com/item/120202/319329867/asus-gaming-dator

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av maskeradmannen:

Måste vara lillebrorsan som säljer den här då..
https://www.tradera.com/item/120202/319329867/asus-gaming-dator

jatackar som nick

Tror f*n han tackar.

När jag blir stor så ska jag sälja datorer på Blocket!

Permalänk
Medlem

1100 €. (bl.a. en 17" 720p skärm ingår i priset)

https://m.findit.fi/sv/1322317.htm

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

1100 €. (bl.a. en 17" 720p skärm ingår i priset)

https://m.findit.fi/sv/1322317.htm

Vilket klipp 😂

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem
Permalänk

https://mobil.blocket.se/annons/vasternorrland/high_end_super...

En super dator, går tydligen inte att få en bättre dator

Visa signatur

Speldatorn: Bärbar Lenovo Legion 5 med i5 10300h, 16gb ram, GTX 1660Ti , 144hz skärm

Permalänk

@hunkaboy86:
Hade problem med länken och så tog han ju i så i annonsen så han förtjänar ju en bild på det

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk
Medlem

@frasse_84: Inget hutlöst överpris om det fortfarande var kryptomaining-hysteri men killen är några månader för sent ute. Så visst överpris idag men man hade inte reagerat om han inte tog i från tårna och blåljuger om att det inte går att få tag på bättre. I alla fall bra prestanda för ett pris motsvarande ett nytt Nvidia kort i dagsläget (RTX 280Ti).

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

har aldrig riktigt fattat varför nån skriver vad datorn kostade för två år sedan.
jaha din dator kostade 45,388 kr vad har jag för nytta av det idag ?

För att folk generellt är okunniga och besatta av att göra kap. Ser de att något kostat "mycket" och nu säljs för "lite" så är de mer benägna att köpa.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

För att folk generellt är okunniga och besatta av att göra kap. Ser de att något kostat "mycket" och nu säljs för "lite" så är de mer benägna att köpa.

fast gäller samma logik för bilar & andra materiella saker ? en volvo amazon kostade 1966 12,700kr 117,848kr i dagens värde. nu 52år senare så borde ja ju få minst 115,000kr utan att ha gjort ett skit på bilen. ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xcalibur:

fast gäller samma logik för bilar & andra materiella saker ? en volvo amazon kostade 1966 12,700kr 117,848kr i dagens värde. nu 52år senare så borde ja ju få minst 115,000kr utan att ha gjort ett skit på bilen. ?

Det är nog inte helt otroligt att få, om den åtminstone hållts i originalskick och inte körts så många varv runt jorden

Permalänk

@yrfhar:
Nu är det väl ingen som har kommenterat priset över huve taget dock, var ju det direkta blåljuget som är illa här.

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@frasse_84: Japp, precis

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Helljanek:

Du glömmer skärmen och chassit?

Permalänk
Medlem

@MaynardJ: My bad!

Hade nog lite bråttom i min uträkning.

Permalänk
Medlem

"AMD Ryzen 2700x snabbare än 8700k i allt förutom ca 10-15% sämre FPS i spel."

Snabbare i allt är väl ändå att ta i?
http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i7-8700K-vs-A...

"Corsair RM550X 80+ Guld. Många tror att detta ej räcker till för detta system. Dom har fel."

Gillar hans självsäkra "Dom har fel." Lär ju vara noll marginal för att överklocka.
https://www.guru3d.com/articles-pages/geforce-gtx-1080-ti-rev...

"G.Skill ripjaws 3200mhz (cl14) snabbaste på marknaden."

Så 4000mhz är inte snabbare än 3200mhz?

Just sayin'

Visa signatur

NZXT H1 | Sapphire RX 5600XT PULSE | AMD Ryzen 5 3600 | ASUS Strix X470-I | 16gb Crucial Ballistix RGB @3600MHz | Kingston A2000 500gb | Samsung 860 Evo 500gb| Samsung 840 Evo 250gb | Philips E-line 27" 1440p @75Hz

Permalänk

@Helljanek:

Säger bara
"Hörlurar: hyperX 2 eller vafan dom heter."
"Ume"

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk

bara 10 min kvar, skynda att klicka ;)

https://www.tradera.com/item/3018/322611250/blizzard-entertai...

WOW Mists of Pandaria, buden börjar på 550:- (nypris i butik 129:-)

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

https://www.tradera.com/item/3018/322611250/blizzard-entertai...

WOW Mists of Pandaria, buden börjar på 550:- (nypris i butik 129:-)

Sellpy... De brukar ha en del rätt konstiga priser på det de försöker sälja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

https://www.tradera.com/item/3018/322611250/blizzard-entertai...

WOW Mists of Pandaria, buden börjar på 550:- (nypris i butik 129:-)

åh med tanke på att nyckeln redan är använd så helt oanvändbar,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

åh med tanke på att nyckeln redan är använd så helt oanvändbar,

Och även om den inte var använd innan de la upp annonsen, är den det nu, eftersom att de valde att ha med den på bilderna.