E-handeln från Kina till Sverige har halverats sedan 2017

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Jag skulle definitivt klaga ifall läsk som brukat kosta tio kronor nu kostade 85 kronor varav 75:- i hanteringsavgift, och jag fick läsken om en vecka i stället för genast. Jag önskar att det fanns något sätt att lägga på momsen innan varan skickades iväg (möjligtvis genom något slags avtal med t ex Kinas och USA:s postväsenden i stället för avtal med specifika företag som Wish som jag aldrig handlar från?)

Fast hur menar du nu?

Läskburken kostade 10:- + 125:- i hanteringsavgift 2017. Men 2017 var kassapersonalen slarviga och då och då glömde ta betalt för hanteringen. Så ibland kostade läsken 135:- och ibland 10:-, om du hade tur.

2018 sa man åt all personal att de måste vara noga och ta betalt för att hantera varje burk läsk. Avgiften sänks nu till 75:-. Dvs läsken kostar alltid 85:-.

Du och ni andra som protesterar är nog mer än välkommna att jobba gratis på postnord för attvhantera dessa paket. Är dock tveksam till att ni vill jobba gratis, även on ni verkar tycka att andra ska det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

De flesta gånger jag köper något utomlandsifrån så har företaget jag beställer ifrån bara en sak jag vill ha (och som inte går att köpa någon annanstans). Senast beställde jag ersättningsspelpjäser till ett specifikt brädspel från ett spelpjäsföretag i USA (det är ju inget jag behöver på liv och död, men har man redan lagt över en tusenlapp på ett spel så är det trevligt ifall det är komplett). Borde jag även ha köpt spelpjäser till spel jag inte äger för att få ner den procentuella kostnaden? Jag ser inte riktigt nyttan där.

Problemet är att 95 % av de som köps från Kina är rent ut sagt skräp. Siffran är självklart påhittad men du förstår vad jag menar.

Det är tråkigt när det man vill köpa bara finns att beställa från t.ex. Kina men för nästintill alla i Sverige är det väldigt sällan det händer. Så att betala 75 kr extra någon/några gånger per år (om ens det) för att man "måste" köpa något från Kina är förstås lite surt men är det något att ta fram högafflarna för? Inte om du frågar mig.

Jag står fortfarande fast vid att om en extra avgift på 75 kronor gör att man avstår från ett köp så var det ingenting som man behövde.

Disclaimer: Självklart finns det fall där 75 kr är mycket pengar. T.ex. om man lever på existensminimum eller om man av någon anledning regelbundet måste köpa saker från utlandet. I det senare fallet antar jag dock att det ibland finns möjligheter att ingå något sorts samarbete med leverantören.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Lite skoj att PostNord i Danmark går med vinst medans de går med förlust i Sverige. De kanske har för lite tullavgift i Sverige?

Jaså?

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Det är ju snarare den Danska Posten som "PostNord" tog över som går med förlust och inget
annat, man borde dela upp dem igen finns ingen anledning varför vi skall betala deras förluster.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

bah, beställde ett fodral till morsans äldre mobil, en htc one m8 från en "svensk" sida för ca 80kr kul att man får pröjsa 92.21 kr i lösensumma för att postnord ska släppa vidare fodralet till morsans adress. Å det har gått ca en vecka nu men ännu har inte det anlänt. Postnord e ju på gränsen till kriminell jue.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

.O/

Visa signatur

korWWW

Permalänk
Medlem

Jag står fortfarande fast vid att en avgift på 75kr är ockerpriser!

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Har du något som ens påvisar det du skriver här, eller "vet" du bara att det är så?

Jobbar inom logistik.
Och debatten runt det hela har ju varit offentlig, så den delen är ju inte så svår.

Permalänk
Medlem

@Svensktiger: Du verkar höra det du vill höra. Jag har också följt den debatten och har inte alls samma uppfattning som du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svartdroid:

Om din sambo skulle betala tull och moms från ett annat EU-land så är det nåt allvarligt fel i systemet då alla handel inom EU är befriad från all tull och moms.

Skrivet av Forzo:

Fel av mig! Var meningen att det skulle stå land i Europa, inte EU-land. Gick nog lite fort där...

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är lite osäker på vad ni menar men visst momsen skall man inte betala i ett annat EU-land utan den skall alltid betalas i Sverige även om den är köpt i ett annat EU-land.
En återförsäljare i EU med en omsättning på mer än 320'000 kr till Sverige skall vara momsregistrerad här så alla större återförsäljare lägger automatiskt på svensk moms när man handlar av dom.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bunz:

Större delen av skitet tillverkas fortfarande i Kina, och i och med att handeln bara flyttat så lär det innebära att att vi snarare stjälper naturen med ytterligare en frakt. Men hey; vi spenderar mer pengar i samma veva och är det någonting vi lärt oss av att ha miljömupparna i regeringen så är det att det per automatik är en förbättring för miljön om gemene man blir fattigare...

Jag skulle vilja tillägga här att MP inte vill satsa på vätgas och bränsleceller eftersom "tekniken inte verkar lovande" och "är för långt bort i dagsläget". Detta trots att vi har flera svenska företag som jobbar med just bränsleceller.

Litet avsteg från ämnet men när vi ändå pratar miljö kände jag att det var värt att nämna.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk

Hur vet man om det skickas över europa först ?

Jag får alltid tull avgift

Visa signatur

Mobo: Asus Rampage 2 extreme Cpu: i7 970@4.3ghz Phanteks pe14 kylning 16gb dominator@1625mhz 9-9-9-24@1.65v 2x1Tb Raid 0 samsung spinpoint f3 Psu: Corsair vx550 GPU: Asus Gtx 670 4gb DirectCu2 @ 1175Core Mem:6550 Chassi. Fractal Design F4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tBiorrith:

Jag står fortfarande fast vid att en avgift på 75kr är ockerpriser!

Det är det, särskilt när man aldrig får paketet dagen efter man betalat det..utan det kan dröja veckor innan man får hem till till brevlådan från Sverige..patetiskt.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Det är det, särskilt när man aldrig får paketet dagen efter man betalat det..utan det kan dröja veckor innan man får hem till till brevlådan från Sverige..patetiskt.

Dessutom så fick man paketet hem i brevlådan direkt, nu måste man istället åka iväg ca 1 mil enkel väg för att hämta ut paketet. Så det har bara blivit sämre trots att det blivit dyrare.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Röd Tjur:

Hur vet man om det skickas över europa först ?

Jag får alltid tull avgift

vilken sida? jag har beställt från banggood ett antal gånger och valt priority air mail skickas via PostNL och inte åkt på avgift..

tycker det är dock sjukt att om man köper nåt för en hundring eller två så kan man betala nästan hela beloppet på värdet bara i avgifter.. borde vara nån gräns innan tull ska betalas tycker man..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Så om alla slutade skicka saker skulle PostNord fungera bättre?

Det skulle de säkert. Däremot menar jag snarare kinesiska skitsaker exkluderat de som faktiskt beställer saker pga. avsaknad här i Sverige.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Visa signatur

Mobo: Asus Rampage 2 extreme Cpu: i7 970@4.3ghz Phanteks pe14 kylning 16gb dominator@1625mhz 9-9-9-24@1.65v 2x1Tb Raid 0 samsung spinpoint f3 Psu: Corsair vx550 GPU: Asus Gtx 670 4gb DirectCu2 @ 1175Core Mem:6550 Chassi. Fractal Design F4

Permalänk

Men hallå. Har ni ingen koll alls?!
Den extra avgiften som Postnord tog ut har de fått sluta med. Detta då det visade sig vara en olaglig extra avgift. Det är ju över en månad se´n de slutade med den...

Permalänk
Medlem

@Gamer 24-7: Jaha. Det visste jag inte. Betalade nämligen senast igår.

Visa signatur

*Lite överklockade Ryzens och Xeons.
*R9 kort som alltid brinner upp, men måste ju värma huset på något sätt!
*Custom 3D printad kina & EKWB loop med tillhörande hemförsäkring för vattenskador.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamer 24-7:

Men hallå. Har ni ingen koll alls?!
Den extra avgiften som Postnord tog ut har de fått sluta med. Detta då det visade sig vara en olaglig extra avgift. Det är ju över en månad se´n de slutade med den...

Källa?

Permalänk
Medlem

Sverige är nu det enda(?) EU-landet som har valt att hantera moms från första kronan. De flesta länder har en gräns på €22 men det finns också några undantag.

På Svenska tullverkets hemsida fanns det förr uttryckligen en gräns på 300kr.

Nedanstående är någon som många troligen inte känner till. Alla EU-länder kommer högst troligen bli tvingade att bort den rådande gränsen på €22 år 2021. Då kommer varje land få bygga upp liknande system som Postnord Sverige blev tvungna att göra i år.
http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-16-3746_en.htm

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

bah, beställde ett fodral till morsans äldre mobil, en htc one m8 från en "svensk" sida för ca 80kr kul att man får pröjsa 92.21 kr i lösensumma för att postnord ska släppa vidare fodralet till morsans adress. Å det har gått ca en vecka nu men ännu har inte det anlänt. Postnord e ju på gränsen till kriminell jue.

Du beställer en produkt från en sida som vars hela affärsmodell är att göra en Kina-beställning åt dig. Rimligtvis har du väl inte missat de nya hanteringsavgifterna för paket från Kina?

De nya avgifterna är mer eller mindre en nödvändighet för att en säker och rättvis hantering av paket från Kina ska kunna ske. Länge har leveranser från Kina haft en särställning. Nu jämnas villkoren ut. Paket från t ex USA förväntas ha en tulldeklarationsavgift på 75-150:- beroende på värde och speditör.

Skrivet av Joppis:

Sverige är nu det enda(?) EU-landet som har valt att hantera moms från första kronan. De flesta länder har en gräns på €22 men det finns också några undantag.

På Svenska tullverkets hemsida fanns det förr uttryckligen en gräns på 300kr.

Nedanstående är någon som många troligen inte känner till. Alla EU-länder kommer högst troligen bli tvingade att bort den rådande gränsen på €22 år 2021. Då kommer varje land få bygga upp liknande system som Postnord Sverige blev tvungna att göra i år.
http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-16-3746_en.htm

Min första tanka är att en slopad lägre gräns kommer från det utbredda missbruk av värdedeklarationer, gåvoangivelser och annat som istället uppmuntrar till missbruk när dyrare varor skickas med nedsatt deklarerat värde för att slippa extra avgifter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamer 24-7:

Men hallå. Har ni ingen koll alls?!
Den extra avgiften som Postnord tog ut har de fått sluta med. Detta då det visade sig vara en olaglig extra avgift. Det är ju över en månad se´n de slutade med den...

Har du källa på det? Att Riksdagen skulle gå omkring och kräva saker som bryter mot andra lagar ser jag inte som direkt trovärdigt.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Har du källa på det? Att Riksdagen skulle gå omkring och kräva saker som bryter mot andra lagar ser jag inte som direkt trovärdigt.

Jodå, kolla de 9000 flyktingarna t ex.
Inte första gången de får underkänt heller.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jodå, kolla de 9000 flyktingarna t ex.
Inte första gången de får underkänt heller.

Nej. Beslut som bryter mot lagar är per automatik ogiltiga.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk

Det är ju en viss prisskillnad även om man räknar med Postnords avgift:

Teknikdelar
https://www.teknikdelar.se/mobilreservdelar/lg/nexus-5/lg-nex...

summa:899:- + 29:- (frakt) = 928:-

AliExpress
4.95" Display for LG Nexus 5 LCD

summa: 172:- + 92:- (Postnords avgift) = 264:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamer 24-7:

Men hallå. Har ni ingen koll alls?!
Den extra avgiften som Postnord tog ut har de fått sluta med. Detta då det visade sig vara en olaglig extra avgift. Det är ju över en månad se´n de slutade med den...

Hade jag också för mig men idag fick jag betala 93 kr extra för något som kostade typ 70 kr!
(blev ändå billigare än att beställa från Sverige men ändå...)

Tror det är det här jag och Gamer 24-7 tänker på, gäller endast wish.
https://www.svd.se/postnord-slopar-kina-avgift

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clousseau72:

Det är ju en viss prisskillnad även om man räknar med Postnords avgift:

Teknikdelar
https://www.teknikdelar.se/mobilreservdelar/lg/nexus-5/lg-nex...

summa:899:- + 29:- (frakt) = 928:-

AliExpress
4.95" Display for LG Nexus 5 LCD

summa: 172:- + 92:- (Postnords avgift) = 264:-

Vi har fler skatter än moms i det här landet. De tas ut på många olika okända sätt och i slutändan är det alltid moms på dom. Även staten ska kunna ha diverse olika nöjesresor så det går åt en del pengar för dom.
Det är som med pensionerna. Har konstaterat att jag blir lurad på drygt 40.000 om år mot vad man blev lovad då man betalade in avgifterna. (Riktigt alla skojerier är inte med i den summan).
Jo även staten ska kunna leva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Clousseau72:

Det är ju en viss prisskillnad även om man räknar med Postnords avgift:

Teknikdelar
https://www.teknikdelar.se/mobilreservdelar/lg/nexus-5/lg-nex...

summa:899:- + 29:- (frakt) = 928:-

AliExpress
4.95" Display for LG Nexus 5 LCD

summa: 172:- + 92:- (Postnords avgift) = 264:-

Det är sådana här jämförelser som är problematiska, när man jämför en originaldel med vad det verkar, en "piratdel" som inte bär tillverkarens namn.
Jämför istället med samma orginaldel från Kina, vad kostar den?

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

Det är sådana här jämförelser som är problematiska, när man jämför en originaldel med vad det verkar, en "piratdel" som inte bär tillverkarens namn.
Jämför istället med samma orginaldel från Kina, vad kostar den?

Båda är originaldelar i mitt exempel.