Nvidia Geforce RTX 2080 och RTX 2080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Hur kan ni ge utmärkelser som "Bra produkt" och till och med "utmärkt produkt" när värdet per krona för konsumenten har gått ner? 1080ti är ett bättre köp än 2080 och 2080ti kan inte rättfärdiga prispåslaget. Som mest kan jag acceptera en "Bra Produkt" för 2080ti enbart eftersom den är det kraftfullaste på marknaden. I övrigt så borde utmärkelsen vara "Meh. Duger men avvakta med köp".

Skickades från m.sweclockers.com

Bra och utmärkta produkter behöver inte vara billiga. Presterar kortet bättre med 30% från föregående generation förtjänar det bra eller utmärkt produkt oavsett om det inte är prisvärt. De har ju tidigare gett Titan kort liknande utmärkelser tack vare att de var bäst men ex Titan Z fick inget pga att det inte var bäst utan där var R9 295x2 snabbare och billigare. Och därför inte kunde motivera sin dåliga prestanda/kr.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Helt OK prestandaökning mellan generationerna. Dock tråkigt att raytracing i nuläget är en bit bort, samt... Priset. Men det kanske sjunker rätt snart.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Det kommer väl inte en ny generation kort 2019?

AMD och Intel släpper väl båda under 2019.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av SuperSverker:

Hur kan ni ge utmärkselser utan kompletta tester?

Nvidia har släppt ett halvfärdigt kort utan något som helst att visa för att den faktiskt gör det som dem säger på scen, något som kan vara lite oklart ibland (t.ex Intel och deras AC-kompressor)

Som jag ser det så absolut, korten finns och är ute.
Men i nuläget så är det grafikkort för 12.000 kr som presterar något bättre än 2 år gamla föregångare.
Knappast något som borde följas upp med någon form av utmärkelse för att skiten inte ens finns ute för att kunna testas än på det som står på lådan än

Nu är dock inte utmärkelserna baserade på vad Nvidia påstår att korten kan utan istället på våra egna tester med spel som finns idag. Precis som det står i artikeln kunde vi inte dra några direkta slutsatser kring varesig strålspårning eller uppskalning med DLSS, då det inte finns några speltitlar tillgängliga i dagsläget.

Permalänk
Avstängd

@anon159643:
Nå jag ser fram emot att se vilka monsterdatorer folk parar ihop med ett 2080Ti.
Köpa ett sådant dyrt grafikkort, till en i3, 8GB ram, hdd som systemdisk och en 24" skärm för 899kr känns för mig lite fel
Tror du verkligen på det själv?
Folk som lägger 14000 kr på 1 grafikkort,vet nog rätt bra vad som krävs för övrigt.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Vilka konsumenter riktar sig dessa kort till?

Permalänk
Medlem

Vill man köra Ray tracing senare i höst så alltså dessa kort typ ett krav. Hittils har vi ju bara sett Demos. Men är ju fruktansvärt bra ut. Att bara säga 30% performance boost som många gör är ju lite lögn. Så mycket vackrare spel kan blir måste ju till viss del vägas in. Även om det är lite tidigt att kanske väga in i recensioner. Men absolut värt att väga in i ett eventuellt köp

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Vilka konsumenter riktar sig dessa kort till?

Entusiasterna?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Wesslan1:

Hur kan man inte köpt/fixat Shadows of the tomb raider i testet som enda AAA med stöd för nya tekniken just nu när detta är det stora säljpunkten....?? Varit ute sen i fredags..

Hade väldigt gärna testat strålspårning i Shadow of the Tomb Raider. Problemet är att det inte är implementerat utan kommer senare i en patch i samband med att Microsoft släpper höstuppdateringen av Windows 10 (som innehåller DirectX Raytracing).

Permalänk
Medlem

Behåller nog bokningen på 2080, tycker Komplett prickade in prisbilden ganska spot-on med 8300kr. 1080Ti hade lockat mer om det låg kring 6000kr, skulle jag välja ett äldre kort hade 1080 för 5000kr legat närmare till hands. 2080 Ti imponerar helt klart men priset är helt åt skogen för min del.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Visst är korten bra och häftiga.

MEN dom har priserna är början på slutet för PC gaming. gissar på att GTX/RTX 2060 kommer kosta över 5000:-

Det finns en hel del som köper dom här korten men % minskar snabbt.

konsolerna kommer ta över gaming helt inom fem år.

De är väl frågan om inte amd kan fungera nästan lika bra här, särskilt vad gäller om man avser att spela i 1440p och 60fps.

Själv ställer jag mig lite fundersam till konceptet bakom Raytracing och om det överhuvudtaget kommer slå igenom.
Dem har ju redan nu genom den här nya generationen visat att korten egentligen inte har effektiviserats tillräckligt långt i jämförelse med tidigare generation och hur mycket strålspårning som teknik egentligen behöver för att kunna erbjuda en dräglig spelupplevelse.

Inget av korten i testet höll sig stadigt i 60fps i 1440p.

Men samtidigt så är ju inte Nvidia kända för att vara speciellt duktiga på 1440p, utan det är ju mer vanlig HD upplösning som dem oftast presterar bättre och i 1080p så hade förmodligen korten nått en bit över 60fps, vilket då sannolikt bör anses tillräckligt för att få godkänt med Raytracing påslaget.

*Artikeln verkade sakna ett testresultat med DLSS i 1080p.

Hade även varit intressant och se ett test om hur Raytracing belastar nätverkskort och uppkopplingar då tekniken påstås grunda sig på "samples" som skickas fram och tillbaka till Nvidia. För mig så påminner det lite om implementeringen som Steam började med nyligen, Pre-caching eller på Svenska förhands lagring av Shaders.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mange43:

@Johan86c:
Nå jag ser fram emot att se vilka monsterdatorer folk parar ihop med ett 2080Ti.
Köpa ett sådant dyrt grafikkort, till en i3, 8GB ram, hdd som systemdisk och en 24" skärm för 899kr känns för mig lite fel
Tror du verkligen på det själv?
Folk som lägger 14000 kr på 1 grafikkort,vet nog rätt bra vad som krävs för övrigt.

Nej jag poängterade ett dåligt exempel på konfiguration och jag ville se vad folk kommer göra för byggen.
Jag gissar att många ändå drar ner på både ram och ssd. Nå det blir intressant då jag tror många nu kommer bygga riktigt dyra system.

Skrivet av landahl:

Vilka konsumenter riktar sig dessa kort till?

Konsumenter av typ Pappa betalar...
Skämt åsido, jag skulle gissa att de största målgruppen är ungdomar som nyligen har fått ett jobb. Då är pengar inget problem och de gillar att handla. Sedan finns det allt 5 och 95åringar som också köper detta kort, men genomsnittköparen är nog det jag skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Vilka konsumenter riktar sig dessa kort till?

Gamers/teknikentusiaster med stor plånbok?

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem

Kul läsning. Måste säga att jag hade förväntat mig mer prestanda jämfört mot 1000 serien. Jag sitter på ett 1080ti parat med en 1440p skärm. Otroligt svårt att motivera 14000kr för 35% mer prestanda. 2080ti borde kosta: 1080ti 7000kr + 35% = 9450kr + vad man anser att raytracing är värt (inget i dagsläget).
Tänk att det är fabriksöverklockade kort som jämförs mot ej överklockade kort (2000 vs 1000).

Nä is i magen som sagt.

Visa signatur

PC: [4090 Aorus Master] [7800X3D] [Crosshair X670E Gene]
[TeamGroup DDR5 7200 32gb A-die@6200MT/s]
Kringutr: [Dell G3223Q 32"4k] [proXsuperlight] [DuckyOne2 TKL]
[Mayflower Arc] [AKG K7XX] [Blue Yeti]

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Vilka konsumenter riktar sig dessa kort till?

Entusiaster? Utöver det sms lån och pappa betalar ?
Ska dock inte sticka under stolen med att jag skulle köpt ett Ti om jag kunde övertala mig själv att lägga den summan på en komponent som (nästan, inte riktigt) kostar som hela min nuvarande rigg.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

inte så impad men får väll se hur de blir med DLSS saken

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Om något anses vara "ej prisvärt" så torde det antyda på att "kan ej rekommendera att pengar läggs på detta". Det är ej värt priset, pris = pengar!

Exakt! (Om något inte är värt sin prislapp, hur kan det vara en utmärkt eller bra produkt)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wesslan1:

Hur kan man inte köpt/fixat Shadows of the tomb raider i testet som enda AAA med stöd för nya tekniken just nu när detta är det stora säljpunkten....?? Varit ute sen i fredags..

Linus på LTT hade en teori om att Raytracing inte är färdigutvecklat i kombination med att NVIDIA inte vill Raytracing och DLSS skall finnas fungerande i spelen ännu.

Visa signatur

🖥Phanteks Enthoo Evolv iTX . Phanteks AMP 650W. AMD R5 3600X. msi B450I GAMING PLUS AC. 32gB HyperX Fury RGB 3200MHz. msi RX 5700 XT GAMING. 1TB Kingston A2000.
AOC G2460FQ. Logitech G903. Logitech G840 XL. Logitech G513. Logitech PRO Gaming Headset. Luxorparts Headphone Stand. LG BP50NB40.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Du som fattig student bör ju rimligen också fokusera på andra saker än att titta på huruvida du kan lägga pengarna på en nylansering av high-end grafikkort. Rimligen borde inte ens 1080Ti vara inom scopet med tanke på att de priserna ligger på 8000 kr i butik och därmed ca 5000 begagnat.

Men men, min definition av "fattig student" kanske skiljer från din

Hehe, "don't hate the player, hate the game" - något måste man ju sysselsätta sig med på fritiden och vill man optimera prestanda med lägre budget får man bli lite av en "asätare" vad gäller prylar. Tror nog inte vår definition skiljer sig så mycket egentligen, har en liten buffert iofs... men hamnar ogärna i nästa säsong av Lyxfällan :x

Permalänk
Medlem

Man får betala mycket extra för en funktion som inte används idag. Visst att nvidia satsar på framtidens spel men varför släpps inte kort med RT då istället för nu? Fantastiskt oprisvärda kort tyvärr. Grym råprestanda i 1440/4k men ändå..

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av KejN:

Eller 633% prestandaökning i Ray Tracing, 75% högre pris (vilket är egentligen typ 40-45%).

Väldigt mycket för pengarna tycker jag!

Problemet är att RT är ganska värdelöst för tillfället eftersom att du måste offra upplösning och massa fps även om du köper ett 2080 ti. Ingen är ju villig att ligga på under 60 fps på 1080p för att få finare ljus och reflektioner.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Karl Pilkington, discussing dopplegangers - "How would I know which one I was?"

Permalänk
Medlem

Förstår varför Nvidia valde att överklocka sitt 2080 FE kort. Utan det hade dom förlorat mot 1080TI i alla tester.

Är kluven om man ska avboka 2080 eller inte. Dock kostar första vettiga 1080TI som går in i min ITX burk 8500kr och 2080 jag beställ kostar 9990kr.

Frågan är om 1500kr är värt att:
1. DLSS kanske ökar prestandan framöver
2. VRLink blir en populär standard
3. Optimeringar för 2080 lyfter korten (som nu när dom kan köra integer och flyttal parallellt)
4. Andra handpriset om 3år är högre än 1080TI

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Michael1:

Exakt! (Om något inte är värt sin prislapp, hur kan det vara en utmärkt eller bra produkt)

Ej prisvärd betyder dock inte att en produkt inte är värd pengarna, bara att den inte ger lika mycket valuta för pengarna som exempelvis ett "prisvärt" grafikkort i mellanklassen gör. I den övre prestandaklassen är saker sällan prisvärda, oavsett om det gäller grafikkort, processorer eller nätaggregat.

Permalänk
Avstängd

det här är första generationen kort ifrån Nvidia som fullt nyttjar Async och det märks speciellt i Wolfenstein med Vulkan API igång. Vilket förmodligen kommer göra att korten har en längre livslängd och åldras bättre. Men man betalar en sjukpremium för det och 7nm grafikkort ifrån AMD är 6-9 månader borta, vilka förmodligen kommer vara mer prisvärda, men om dem kommer sikta på high end marknaden vet man inte.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Hehe, "don't hate the player, hate the game" - något måste man ju sysselsätta sig med på fritiden och vill man optimera prestanda med lägre budget får man bli lite av en "asätare" vad gäller prylar. Tror nog inte vår definition skiljer sig så mycket egentligen, har en liten buffert iofs... men hamnar ogärna i nästa säsong av Lyxfällan :x

Vill man vara en "asätare" som student så är man väl ändå då ute efter en beggad 980 Ti eller 1080, något som kan hamna på under 3000 kr, inte ett kort som går på minst 5000. Det är min uppfattning av lägre budget.

Fast visst, är man bara student (och inte "fattig" student) och har samlat ihop lite pengar så kan man ju absolut få en väldigt fin maskin på swec-marknaden. Har själv varit där höhö

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Ej prisvärd betyder dock inte att en produkt inte är värd pengarna, bara att den inte ger lika mycket valuta för pengarna som exempelvis ett "prisvärt" grafikkort i mellanklassen gör. I den övre prestandaklassen är saker sällan prisvärda, oavsett om det gäller grafikkort, processorer eller nätaggregat.

Ok, jag köper ditt argument. Blev lite förvirrad över kombinationen ej prisvärd men utmärkt

Permalänk
Medlem

Det här måste va Nvidias sämsta lansering någonsin.. otrolig besvikelse.
Nä ni, det blir att vänta till 7nm kort, helt klart

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Efter dessa resultat har jag aldrig haft mindre lust att skaffa ett nylanserat kort.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

För min del så blir det ett 2080 TI när Asus släpper Strix Rog av det kortet med egen PCB

med tanke på prestanda hoppet jag kommer göra från mitt 5 år gamla 780 kort! byggde ny dator som motsvarar test bänken för ca ett år sen men behöll det gamla 780 kortet för att vänta på denna gen!
Nu kan man nog använda dom två 4K skärmarna fullt ut och inte behöva skala ner så fort man skall spela

för er som gnäller för vilka som har råd så har jag alltid lagt 3% av lönen till ett bygga dator konto på 5 år så blir det en del

Permalänk
Avstängd

Luften gick lite ur mig efter jag läst detta.
Var inställd på ett RTX 2080.
Men kan då lika bra köra på ett GTX 1080 TI.(Som kanske pris sänks något närmsta tiden.)
Eller firar jag 5 år med mina GTX 970 nästa sommar.Får se...…..
(Är mycket ute efter att slippa sli.Då vissa spel inte stöder det.)
Och sonen hade blivit glad om han fått ärva mina nuvarande.:)
Och få mer Vram eftersom jag har för lite för min upplösning.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.