Nvidia Geforce RTX 2080 och RTX 2080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Hmm jag är så kluven hur jag ska göra nu.
Jag har en förbokningpå en MSI 2080 DUKE OC kvar hos Komplett för samma pris jag beställde MSI 1080 ti Gaming X.
https://i.imgur.com/V1vitTb.png

Dock är ju 1080 ti's Gaming X kylare rejält mycket tystare och bättre än Duke kylaren?

RTX 2080 för 8300 är ju riktigt bra, (relativt till priserna nu). Vore lite korkat att välja en tidigare generation för några hundralappar mindre.

Permalänk
Medlem

Prisvärdheten framöver hänger mycket på hur många spel som implementerar DLSS-stöd; många DLSS-benchmarks har ju visat nästan dubblerad hastighet från föregående generation (då utan DLSS). Går korten ned några tusenlappar och över hundra av de populäraste spelen får DLSS-stöd (och det känns inte osannolikt att båda sakerna händer inom ett halvår) så blir det plötsligt bra valuta för pengarna, även om det fortfarande inte blir billiga kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Många säger att RT inte kommer slå och att det kommer ta tid innan det läggs in... grejen är att det är LÄTTARE för en utvecklare att använda RT än rasterisering som vi kör idag.

Det kommer om inte annat ta tid pga hönan-och-ägget-problemet. Spelutvecklare vill troligen inte satsa så hårt på teknik som bara en väldigt liten del av användarbasen kommer kunna ha nytta av (om nu inte Nvidia klafsar in och sponsrar hårt förstås, vilket de antagligen gör).

RT kommer säkerligen att slå, men fort tror jag inte det kommer gå. Korten är dessutom åt skogen för dyra för att användarbasen ska växa snabbt. Generation 2, tidigast.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Hur kan ni ge utmärkselser utan kompletta tester?

Nvidia har släppt ett halvfärdigt kort utan något som helst att visa för att den faktiskt gör det som dem säger på scen, något som kan vara lite oklart ibland (t.ex Intel och deras AC-kompressor)

Som jag ser det så absolut, korten finns och är ute.
Men i nuläget så är det grafikkort för 12.000 kr som presterar något bättre än 2 år gamla föregångare.
Knappast något som borde följas upp med någon form av utmärkelse för att skiten inte ens finns ute för att kunna testas än på det som står på lådan än

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sgtspiff:

Så mkt ström. Sjukt.
Mer ström ger mer prestanda. Varför inte ge oss ett 500W kort med monsterkylare. Verkar inte som om toppkort en kan öka prestandan längre. Är mer som. Överklockning i ny generation istället för faktiskt prestanda ökning.

Skickades från m.sweclockers.com

Strömförbrukning skalar tyvärr inte linjärt med prestanda.

Räcker att kolla på Vega 64 Liquid Cooled

Permalänk
Medlem

Tack för en bra recension. Blir nog ett köp de närmaste dagarna eftersom min senaste uppgradering var ett 690 gtx från 2012,så det blir ett bra köp.

För er som redan har ett 1080 ti och vill ha detta kort, så förstår jag mig inte hur man tänker, priset är för högt, give or take 70 % dyrare än ett 1080ti och 30 % snabbare än föregångaren om ens det.

Utmärkt produkt för personer som inte har uppgraderat på länge eller har pengar som växer på träd.

Bör man kombinera 2080 ti med ett 8700k ? Hörde från jayz2cents att processorn flaskar gpun om man inte överklockar.

Visa signatur

Seasonic Prime Ultra Titanium 1000 W | Z390 Asus Ws pro | G.skill trident Z DDR4 16x2 (32gb) CL-14-14-14-34 | M.2 Samsung 970 Pro 512 gb | Intel I9-9900k 8 cores / 16 threads | Nvidia Geforce RTX 2080 ti Asus Rog Strix Gaming OC | Asus rog 360 mm | Fractal Design r6 Gunmetal TG | Windows 10 Home 64 bit

Permalänk
Medlem

Känns som de släppt RT för tidigt. Befarar att prestandan med RT är usel ändå. Utan den skulle korten förmodligen kunnat varit billigare.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Rtx 2080

Permalänk
Avstängd

Får bli ett till 1080 Ti för min del istället då nya korten inte importerade så mycket på mig

Visa signatur

MSI GTX 1080 Ti Gaming X, 32 GB DDR4 2666 mhz, Corsair RM750x 80+ Gold, Noctua D15, Be Quiet Dark Base 700, MSI X370 Gaming Titanium, 2st Samsung 850 Evo 512 GB, Ryzen 7 1700. . Acer Predator XB271HUA 2560x1440p 165 hz, G - Sync. ASUS 144 hz monitor och Sony MDR-Z7 (High End) Högtalare: XTZ Tune 4 (high end)

Phone: Samsung Galaxy Note 9, 512 GB.

Gamingstol: AKRACING ProX.

Permalänk
Avstängd

Man gör nog rätt i att vänta till nästa generation av denna kretsen så att man kan se om spelutvecklare verkligen orkar implementera raytracing i spelen. Annars blir raytracing bara något onödigt som nvidia mjölkar pengar ur.

Permalänk
Medlem

Kortet är snabbt, inget snack om saken. Men efter all denna tid så levereras i princip ett kort som, per cuda kärna, inte verkar var jättemycket snabbare. Så man har helt enkelt bara tryckt in fler. Har allt jobb lagts på RTX delen?

Prislappen är för hög för att partiel ray-tracing skall bli något annat än något som en liten skara folk använder, vilket begränsar antalet titlar för det. Lite vad vi sett med VR som många trodde skulle få ett enormt genombrott... men det kom av sig. Detta i sin tur kommer göra partiel ray-tracing till en gimmick, men kommer inte kunna vara en del av själva spelet. Till och med PhysX som en stor del av marknaden idag klarar av och som hade kunnat vara grunden till väldigt intressanta spelidéer visar tydligt att utvecklare inte sattsar på det om inte alla har tillgång till det.

Utöver det så är det en tydlig prestanda förlust när man aktiverar partiel ray-tracing för effekter vilket gör att en del som kommer kunna använda det till och väljer att låta bli. Speciellt i multiplayer spel där man ofta vill ha max fps istället.

Så denna första version tror jag att en liten skara människor kommer få betala på tok för mycket för att få på tok för lite. Hade ett 2080ti kanske legat runt 6000 så hade vi kanske kunnat prata om att en betydande del av marknaden hade haft kort med stöd för partiel ray-tracing inom ett eller två år. Nu tror jag att det kommer dröja mycket längre än så innan tekniken når 50% av spelarna. Och även när den gör det så kommer den fortsätta vara en gimmick.

Missförstå mig rätt, jag kan själv tycka att det är roligt med tekniska demon och att ha kort som klarar roliga saker, även om de inte används. Men, priserna har nått en nivå där man inte ens som tekniktokig riktigt kan motivera logiken i vad man kommer få ut för sina pengar.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av tumvanten:

Man gör nog rätt i att vänta till nästa generation av denna kretsen så att man kan se om spelutvecklare verkligen orkar implementera raytracing i spelen. Annars blir raytracing bara något onödigt som nvidia mjölkar pengar ur.

Som jag förstått det är ray tracing väldigt lätt att implementera för spelutvecklarna (betydligt mindre arbetskrävande än traditionell ljussättning). Prestandan är dock det stora frågetecknet.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Då dessa 2 kort är ute ur bilden, vilken prestanda lär 2070 ha när det kommer?
Ska väl förvisso dröja till nästa år om jag förstått rätt?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Medien:

Bör man kombinera 2080 ti med ett 8700k ? Hörde från jayz2cents att processorn flaskar gpun om man inte överklockar.

Det han sade i videon gäller om man kör 1080p.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Jag kan inte annat mer än att hålla med Linus trots att jag sällan ser hans klipp:

När inte ens något kan testas fullt ut som det annars kan göra så är det inte rekommenderat att köpa direkt bara för att vara först till kvarn, särskilt inte när ökningen av prestandan är runt 30% och prisökningen är 75% för att inte tala om bristen på spel som stöder RT än så länge.

Jag hoppas på bakslag från kunderna (få som väljer att köpa) för att visa att nu har NVIDIA gått för långt denna gång. Sinnessjukt att lansera något som knappt går att testa fullt ut och som inte är värd prestandan per krona. Må det ligga en hund begraven på grund av få vanliga RT-tester?

Jag tuffar vidare med mitt GTX1080 så får andra ta "plånbokshålen". Psst! Det är inget krav på att behöva köpa ett icke-fulltestat kort bara för att det har lanserats eller finns att köpa så du vet!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Vill se prestandajämförelser mot Titan V, visst kostar det 30-40k men om man ändå ska jämföra mot vad som redan fanns på marknaden, kanske något för SweC att testa senare

Kolla här

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

RTX 2080 kan för närvarande som billigast förbokas för 8700 kr från komplett(prisjakt). 1080 som billigast för runt 5500 kr från seriösa återförsäljare(prisjakt).

2080 har en prispremium på 58% och presterar 30% bättre i 1080p och 36% bättre i 1440p och 40% bättre i 4k i DX11 enligt sweclockers prestandaindex.

RTX 2080ti kan för närvarande som billigast förbokas hos komplett för 13290 kr(prisjakt). GTX 1080ti går som billigast för 7600kr hos seriösa återförsäljare(prisjakt).

2080ti har en prispremium på 74% och presterar 19% bättre i 1080p och 28% bättre i 1440p och 33% bättre i 4k i DX11 enligt sweclockers prestandaindex.

Det man betalar för verkar vara utökat stöd för raytracing och DLSS. Vet ej om detta nysläpp är mer/mindre prisvärd än exempelvis 9xx generationen genemot 1xxx generationen. Det brukar ju aldrig vara särskilt prisvärt att köpa nya grafikkort vid launch i den övre prisklassen men kanske är det sämre än vanligt denna generationen.

Knappast, när 1000-serien kom så dök priserna på 900-serien och du fick mycket mera prestanda per krona om man köpte 900-serien, speciellt begagnat. Finns några artiklar om detta på NHW.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Medien:

Bör man kombinera 2080 ti med ett 8700k ? Hörde från jayz2cents att processorn flaskar gpun om man inte överklockar.

Det var väl i 1080p specifikt om jag inte minns fel.

Visa signatur

Intel i7 10700k - Noctua NH-D15 chromax - Asus Maximus XII Hero - G.Skill 32GB 3600MHz Trident Z Neo - MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO - Corsair RM750x V2 - Phanteks P600S - Asus ROG Swift PG329Q - Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Lite som förväntat, för dyrt med vs. prestanda i dagens spel. Bara vänta in nästa generation, 2019 kan inte komma snabbt nog.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det han sade i videon gäller om man kör 1080p.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av dmr:

Det var väl i 1080p specifikt om jag inte minns fel.

Precis, det stämmer, tänkte om man kanske någon gång skulle vilja köra 1080p, men självklart föredrar jag 1440p och 4k.

Visa signatur

Seasonic Prime Ultra Titanium 1000 W | Z390 Asus Ws pro | G.skill trident Z DDR4 16x2 (32gb) CL-14-14-14-34 | M.2 Samsung 970 Pro 512 gb | Intel I9-9900k 8 cores / 16 threads | Nvidia Geforce RTX 2080 ti Asus Rog Strix Gaming OC | Asus rog 360 mm | Fractal Design r6 Gunmetal TG | Windows 10 Home 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Lite som förväntat, för dyrt med vs. prestanda i dagens spel. Bara vänta in nästa generation, 2019 kan inte komma snabbt nog.

Det kommer väl inte en ny generation kort 2019?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag kan inte annat mer än att hålla med Linus trots att jag sällan ser hans klipp:
https://www.youtube.com/watch?v=o1DoG6uTYBg

När inte ens något kan testas fullt ut som det annars kan göra så är det inte rekommenderat att köpa direkt bara för att vara först till kvarn, särskilt inte när ökningen av prestandan är runt 30% och prisökningen är 75% för att inte tala om bristen på spel som stöder RT än så länge.

Jag hoppas på bakslag från kunderna (få som väljer att köpa) för att visa att nu har NVIDIA gått för långt denna gång. Sinnessjukt att lansera något som knappt går att testa fullt ut och som inte är värd prestandan per krona. Må det ligga en hund begraven på grund av få vanliga RT-tester?

Jag tuffar vidare med mitt GTX1080 så får andra ta "plånbokshålen". Psst! Det är inget krav på att behöva köpa ett icke-fulltestat kort bara för att det har lanserats eller finns att köpa så du vet!

Skulle precis posta samma klipp och jag håller med honom där han säger att varför förhandsboka nått som vi inte har sett prestandan fullt ut av förutom lovord och diverse RT klipp.
Det är såklart upp till varje enskild person om de vill förhandsboka dessa kort men jag kan inte för allt i världens se varför man skulle förhandsboka något så dyrt som ett grafikkort för dessa pengar utan att se hela historien. Visste det presterar bra utan RT men man betalar fortfarande en premium för en funktion som inte är implementerad i spel och som bara kommer finnas implementerad i en handfull spel vid slutet av året om ens det samt vad är det som säger att speciellt många spel kommer ha det under 2019 till en början heller så länge de inte blir "tvingade" av nvidia att implementera det och slänga dit en RT symbol i början av spelet.
Nej jag hoppas AMD kan leverera nya kort nästa år som presterar bra så att vi kan få mera balans i marknaden för allas skull.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 7700X | Sapphire Pulse RX 7900 XTX | 6000MHz 2x16GB | ASUS X670E-F

Tillbehör: G903 | PowerPlay | G513 | Pro X | Brio 4k | LG 34GN850 | Xbox Elite Controller Series 2

Konsol: Playstation 5

Permalänk
Medlem

Ja inte är dom dåliga men dyra godsaker för dom som vill köra 4k i alla lägen jag hoppar över dom och tar och letar upp en GTX1080TI som har vattenblock som jag har nytta av ...

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Hur kan man inte köpt/fixat Shadows of the tomb raider i testet som enda AAA med stöd för nya tekniken just nu när detta är det stora säljpunkten....?? Varit ute sen i fredags..

Permalänk
Medlem

2080 kortet känns ju lite meningslöst tycker jag. 2080Ti presterar ju hyffsat men en jävla prislapp.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Tydligen verkar de flesta inte vara så imponerade, största anledningen verkar vara priset.
gamersnexus , hardware unboxed .

Jag tror att GTX 2060 och alla versioner under det, utan RT cores och Tensor Cores, kommer att vara sjukt prisvärda och kommer, med största sannolikhet, höjas till skyarna.

Sedan ska man inte ta bort från nya tekniker (som implementeras i vissa titlar?) som har mycket att tjäna på det. Mesh shading verkar vara, vad AMD kallar för "Primitive shading" . Även content/motion adaptive shading, samt native HDR tonemapping. Så nya spännande tekniker finns det gott om. I hur stor utsträckning de används kommer påverka hur prisvärd den är.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Michael1:

"inget av korten kan påstås vara prisvärda" men samtidigt "utmärkt produkt" och "bra produkt". Känns lite paradoxalt Hjälpte mig inte välja nytt kort till burken precis.

Om något anses vara "ej prisvärt" så torde det antyda på att "kan ej rekommendera att pengar läggs på detta". Det är ej värt priset, pris = pengar!

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Då dessa 2 kort är ute ur bilden, vilken prestanda lär 2070 ha när det kommer?
Ska väl förvisso dröja till nästa år om jag förstått rätt?

Av testet att döma och de Gflops som 2070 har kombinerat vad jag läst så kommer det antagligen hamna runt 1080. Snabbare på en del och långsammare på en del gissar jag. Ungefär som 1080 ti vs 2080 nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

För RTX2070 och eventuellt RTX2080 kan det mycket väl bli så att tensor-kärnorna visare sig långt mer användbara jämfört med strålföljnings-kärnorna. MLSS kan göra det full rimligt att köra 4k ända ner på RTX2070 om tekniken visar sig fungera lika bra i spel som den verkar fungera i de teknikdemos som finns så här långt.

Jaha? Trodde bara att det handlade om interpolera upp upplösningen för den nya typen av antialiasing, (typ supersampling)?
Menar du att de ska klara att använda tensorkärnorna för att att skala upp "själva bilden" också?
I praktiken då ställa in upplösning 1920x1080 och sen få en snyggt interpolerad 3840x2160-bild på en 4k-monitor?

Citat:

Men är inte heller omöjligt att folk hittar andra områden för "RT-cores". Det är ju på sätt och vis "gratis" att köra dessa parallellt med övriga delar av GPUn och tittar man från molnfri höjd på vad dessa kretsar faktiskt gör handlar det ju om en form av sökalgoritm. Måste gå att använda till saker som avancerad fysik, spel AI och liknande.

Spontant kan man också tänka sig att använda strålspårning för ljud.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av altair4:

Av testet att dömma och de Gflops som 2070 har kombinerat vad jag läst så kommer det antagligen hamna runt 1080. Snabbare på en del och långsammare på en del gissar jag. Ungefär som 1080 ti vs 2080 nu.

Känns ju i så fall som att priset kommer ligga runt åtminstone 7000:- om man ska spekulera.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X