Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Tråden om Minnen till Ryzen, frågor svar, goda råd, resultat med mera.

Permalänk

Ja detta var ju en djungel också. Någon som vet om dessa minnena funkar till Ryzen?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3275188

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

Tittande på dina inställningar så ser det inte optimalt ut?

Du har Samsung B-die minnen eller?

Då ska du nog testa andra RTT värden och DrvStr värden. Att ha dessa rätt är 90% av färden av att få minnet stabilt har man kommit fram till(slängt ur räva).

B-die rekommenderas man köra med:
RTTNOM:34.3(RZQ/7)
RTTWR: disabled
RTTPARK: 60Ohm (RZQ/4)

Dock med reservation. Man får testa sig fram om de fungerar eller inte.
DrvStr bör fungera med alla 24Ohm på B-die. (det gäller att man kör med rätt RTT värden så kan man köra lågt på DrvStr)

Jag hittade en bättre kombination av dessa inställningar för mina minnen/moderkort och kan nu ha bättre resultat med
RTTNOM: 34.3 Ohm
RTTWR: 80 Ohm (denna ändrades från 120 Ohm)
RTTPARK: 240 Ohm
Och kan nu köra med 24,30,24,24 mot förgående 30,30,30,30/40,40,40,40 när jag hade RTTWR: 120 Ohm

Intressant. Har du någon källa till detta? Skulle vara kul att läsa mer om dessa värden.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Ja detta var ju en djungel också. Någon som vet om dessa minnena funkar till Ryzen?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3275188

Här är en lista på minnen som stöds:
https://media.kingston.com/pdfs/hx-product-memory-ddr4-amd-ry...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Den finns inte med där.

På MSI:s hemsida står det att den är kompatibel. Man blir lagom förvirrad på sånt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Den finns inte med där.

På MSI:s hemsida står det att den är kompatibel. Man blir lagom förvirrad på sånt.

Vilken version av moderkort och CPU är det du har/vill ha?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Vilken version av moderkort och CPU är det du har/vill ha?

MSI B450 Mortar har jag beställt. Valde ram minnen från Corsair som skulle komma in idag men de är försenade..

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedish Berserk:

MSI B450 Mortar har jag beställt. Valde ram minnen från Corsair som skulle komma in idag men de är försenade..

Om du har Ryzen+ bör det inte vara några problem att köra med de flesta minnen, dock kan det bli svårare att få dem att köra över 3200MHz.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Om du har Ryzen+ bör det inte vara några problem att köra med de flesta minnen, dock kan det bli svårare att få dem att köra över 3200MHz.

Aha så det handlar mer om överklockning?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Har inte orkat labba så mkt sen byte till 2700X men har varit under 60 ns ett par ggr, men det är ju inom felmarginalen. Helt klart en trevlig prolle denna 2700X. https://i.imgur.com/yZjpEmP.png

Ser mycket trevligt ut. Är sugen på en uppgradering från 1700x till 2700x. Kanske kan tyckas onödigt men kul 😁.

Sitter på en x370 prime bräda och 1440p skärm med 1080 kort. Gillar att skriva ner alla settings till low och få ett skönt flyt på 165hz skärmen. Tror du att den uppgraderingen är något för mig :)?

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Skrivet av molliz:

Ser mycket trevligt ut. Är sugen på en uppgradering från 1700x till 2700x. Kanske kan tyckas onödigt men kul 😁.

Sitter på en x370 prime bräda och 1440p skärm med 1080 kort. Gillar att skriva ner alla settings till low och få ett skönt flyt på 165hz skärmen. Tror du att den uppgraderingen är något för mig :)?

Om du spelar (vilket jag får anta med den skärmen och grafikkort) så är väl lägre latenser alltid trevligt. Kan du dessutom kränga din gamla 1700X för en slant så, kör på

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Aha så det handlar mer om överklockning?

Jepp det brukar gå att få upp dem i 3200MHz men inte alltid så mycket mer. Lättast om det är två stickor.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Jepp det brukar gå att få upp dem i 3200MHz men inte alltid så mycket mer. Lättast om det är två stickor.

Tack för all hjälp Jalle. Jag tänker inte överklocka så då är det inte så besvärligt som tur är.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonkenPonken:

Om du spelar (vilket jag får anta med den skärmen och grafikkort) så är väl lägre latenser alltid trevligt. Kan du dessutom kränga din gamla 1700X för en slant så, kör på

Precis köpt Får man fråga vad du har för temps? Kör med xfr 2 och får temps spikes på 40-50grader. Hade 1700x och inte dessa problem då hade jag 27-31c idle. Förstår att xfr ger spikes men den skiftar mellan typ 2.2ghz-4.350 varje sekund i idle vid skrivbordet när jag inte gör någonting?

https://imgur.com/a/ShuAjzi

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Skrivet av molliz:

Precis köpt Får man fråga vad du har för temps? Kör med xfr 2 och får temps spikes på 40-50grader. Hade 1700x och inte dessa problem då hade jag 27-31c idle. Förstår att xfr ger spikes men den skiftar mellan typ 2.2ghz-4.350 varje sekund i idle vid skrivbordet när jag inte gör någonting?https://imgur.com/a/ShuAjzi

https://imgur.com/a/ShuAjzi

Just nu så har jag 12 flikar öppna i webbläsaren samt ser streamat och tempen pendlar från 28-44 grader. Du kan ju ändra i strömsparschemat om du vill ha CPU ladda högre % i snitt, men jag kör mest på strömspar just nu då jag endast surfar samt redigerar foton. Max temp vet jag inte vad jag får när jag kör stresstest, men har aldrig haft några problem alls med hög värme med 2700X. Har väl med inställningar samt vilken kylare man har.

Corsair Hydro H115i ned utbytta fläktar använder jag.

Som tweak på CPU så kör jag endast 100.2 BCLK men har optimerat mer på minnessidan. Funkar riktigt bra för det jag har datorn till. Hade ju 1600X före 2700X. Före 1600X så hade jag 4770K och den kunde ligga så högt som 70-80% av processorns belastning vid surf (har många tillägg och filter installerat). Redan vid 1600X så blev det som en helt ny dator, men XFR i 2700X lockade rejält. Finns ingen vits att köra OC på CPU såvida man inte vill elda på ordentligt.

Permalänk
Medlem

Funderingar på att investera i en AMD 2600 (ej X) och en B450 mATX-bräda.
Det finns ju några mer vettigt prisvärda stickor i 2x8 3200mhz 16CL som t.ex Gskill Ripjaws V eller Vengeance LPX Black. Är det dumt att köra på såpass billiga stickor för att istället peta in mer pengar i grafikkort? Tack för tips och råd! (främst som speldator, men ska fylla ett allt-i-allo-syfte)

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Funderingar på att investera i en AMD 2600 (ej X) och en B450 mATX-bräda.
Det finns ju några mer vettigt prisvärda stickor i 2x8 3200mhz 16CL som t.ex Gskill Ripjaws V eller Vengeance LPX Black. Är det dumt att köra på såpass billiga stickor för att istället peta in mer pengar i grafikkort? Tack för tips och råd! (främst som speldator, men ska fylla ett allt-i-allo-syfte)

Skulle säga att 3200MHz cl16 är en helt ok kombination, även om du skulle vinna några procent/FPS till med cl14, så precis som du nämner är det mer värt med bättre grafikkort, iaf mina 50 öre.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Skulle säga att 3200MHz cl16 är en helt ok kombination, även om du skulle vinna några procent/FPS till med cl14, så precis som du nämner är det mer värt med bättre grafikkort, iaf mina 50 öre.

Topp, tack!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Läser om en del problem hit och dit med AMDs processorer och göra frekvenser på minnen.
Om man kollar på detta asus kortet: ROG STRIX X470-I Gaming så säger dom att 3600mhz minnen stöds via OC.
Men det är alltså osannolikt att det kommer gå ändå med ett ryzen 2700x ? Vad tror ni?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nima2001:

Läser om en del problem hit och dit med AMDs processorer och göra frekvenser på minnen.
Om man kollar på detta asus kortet: ROG STRIX X470-I Gaming så säger dom att 3600mhz minnen stöds via OC.
Men det är alltså osannolikt att det kommer gå ändå med ett ryzen 2700x ? Vad tror ni?

Med minnen från listan för moderkortet bör detta funka så kolla den om du är osäker vid köp, tänk på att två stickor är lättare att få upp i dessa beskrivna hastigheter än fyra.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Med minnen från listan för moderkortet bör detta funka så kolla den om du är osäker vid köp, tänk på att två stickor är lättare att få upp i dessa beskrivna hastigheter än fyra.

Tack.
Även om de skulle funka out of the box kan jag förvänta mig saker som slumpmässiga krasher eller andra problem ifall jag väljer ett köra så hårt som 3600?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nima2001:

Tack.
Även om de skulle funka out of the box kan jag förvänta mig saker som slumpmässiga krasher eller andra problem ifall jag väljer ett köra så hårt som 3600?

Skickades från m.sweclockers.com

Väldigt svårt att säga med just de du väljer men om det inte funkar med 3600MHz så är det ingen katastrof om du får gå ner ett par steg.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Väldigt svårt att säga med just de du väljer men om det inte funkar med 3600MHz så är det ingen katastrof om du får gå ner ett par steg.

Ahh ja förstår.. jag tänker lite kostnadsmässigt där med.. kanske inte värt med kostnaden för ett par 3600mhz..
Ja tänkte köra en m-itx rigg med vattenkylning. 2700x 1080ti 960 Evo disk osv.. tänkte spela mycket i 4k/60hz . Behöver minsta lilla boost då vissa spel lägger sig under 60fps med 1080ti.
Är det en viktig faktor för mig att köra med just 3600mhz då eller spelar det 0 roll och ja lika gärna kan köra 3000mhz för säkerhets skull...?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nima2001:

Ahh ja förstår.. jag tänker lite kostnadsmässigt där med.. kanske inte värt med kostnaden för ett par 3600mhz..
Ja tänkte köra en m-itx rigg med vattenkylning. 2700x 1080ti 960 Evo disk osv.. tänkte spela mycket i 4k/60hz . Behöver minsta lilla boost då vissa spel lägger sig under 60fps med 1080ti.
Är det en viktig faktor för mig att köra med just 3600mhz då eller spelar det 0 roll och ja lika gärna kan köra 3000mhz för säkerhets skull...?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag skulle nog satsa på 3200MHz cl14 för att komma väl "undan". Gskills har en hel del goda sådana.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Jag skulle nog satsa på 3200MHz cl14 för att komma väl "undan". Gskills har en hel del goda sådana.

Tack.

Jag hittade dessa två kandidater (jag vill ha rgb):
https://www.inet.se/produkt/5300521/g-skill-16gb-2x8gb-ddr4-3...
https://www.inet.se/produkt/5300299/g-skill-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Men förstår verkligen inte skillnaden på dom. På computersalgs hemsida så står det att den ena är optimerad för ryzen men det har jag aldrig hört talas om att ett ramminne är..?
Vet du?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nima2001:

Tack.

Jag hittade dessa två kandidater (jag vill ha rgb):
https://www.inet.se/produkt/5300521/g-skill-16gb-2x8gb-ddr4-3...
https://www.inet.se/produkt/5300299/g-skill-16gb-2x8gb-ddr4-3...

Men förstår verkligen inte skillnaden på dom. På computersalgs hemsida så står det att den ena är optimerad för ryzen men det har jag aldrig hört talas om att ett ramminne är..?
Vet du?

Jo det är så att de just är "justerade" för AMD och gör dem lite lättare att komma upp i den hastighet som står.
Jag själv kör dessa fast utan RGB och de var inte specifika för just AMD, men de har Samsung:s B:die chips på minnena, vilket ju AMD Ryzen gillar.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Jo det är så att de just är "justerade" för AMD och gör dem lite lättare att komma upp i den hastighet som står.
Jag själv kör dessa fast utan RGB och de var inte specifika för just AMD, men de har Samsung:s B:die chips på minnena, vilket ju AMD Ryzen gillar.

Jaha där ser man!
Om jag skulle köra på de i 3600mhz borde chanserna att det funkar med min rigg vara väldigt höga...?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nima2001:

Jaha där ser man!
Om jag skulle köra på de i 3600mhz borde chanserna att det funkar med min rigg vara väldigt höga...?

Vet vet man inte förrän man provat. Men visst chansen är större iaf.
Finns aldrig några garantier för att det ska funka i just det system du kör.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Efter att ha varit i laptopträsket i snart 10 år så har jag ett bygge på G med en 2700x och Asus Crosshair Hero VII. Fråga. Tänkte köpa 16gb Corsairs Vengeance RGB PRO 3000mhz men hittar i stort sett inget officiellt om de är kompatibla med kortet. Någon som vet om det går?

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Efter att ha varit i laptopträsket i snart 10 år så har jag ett bygge på G med en 2700x och Asus Crosshair Hero VII. Fråga. Tänkte köpa 16gb Corsairs Vengeance RGB PRO 3000mhz men hittar i stort sett inget officiellt om de är kompatibla med kortet. Någon som vet om det går?

G.Skill är en bra början att leta hos om du vill ha det märket http://gskill.com/en/product/f4-3200c14q-32gtzrx 4x8GB minnen
Det ska vara ett X i slutet för AMD Ryzen.

Passar dessa Asus X470 moderkorten:
PRIME X470-PRO
ROG CROSSHAIR VII HERO / ROG CROSSHAIR VII HERO (WI-FI)
ROG STRIX X470-F GAMING
ROG STRIX X470-I GAMING
TUF X470-PLUS GAMING

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Hej, en snabb fråga. Funkar Corsairs CMK16GX4M2B3200C16 på ASUS PRIME B450M-K? Processorn är en Ryzen 7 2700. Jag har letat runt utan resultat och behöver veta snabbt...