Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nvidia Geforce RTX 2080 och RTX 2080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

Rent tekniskt är korten bra men priset är åt helvete och vist fan kan dom flesta hosta upp pengarna eller ta skiten på avbetalning och fixa ett kort men finns inte på kartan jag skulle betala dom pengarna för ett sketet grafikkort

För en hel dator inklusive grafikkort är väll 10-15k ok och man får en dator med bra spel prestanda och för priset av ett standard 2080 kan man få en komplett 1080p 60 fps gamer inklusive gpu och känns mer som priserna är satt för man vill sälja av lagret av äldre gpu än att sälja senaste gen

Kan se att det finns några köpare som har för mycket pengar och siktar på 4k eller dom som vill öka på sin e-penis med dåligt självförtroende som försöker vara i rampljuset med sin gpu på avbetalning men till det priset känns det inte som några storsäljare

Får hoppas amd kommer med lite nytt till bättre pris som sätter lite press på nvidia

Vilken PC-gamer spelar i 60 FPS? Det vore som att köra windows i 60Hz Skämt åsido, man måste komma upp en rejäl bit över 60 FPS i spel för att få det rätta flytet och det är vad dessa kort riktar in sig mot.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MetalWolf:

@Meathim:

Undrar om dom går in på Ferrari och försöker berätta att dom borde sänka priset för en miata är billigare

blir bara sur på när folk sitter och gnäller "cant afford it, dont buy it."

Det här är en rimlig poäng. En utveckling med större pris-spread på grafikkort är i sig inte orimligt. Alla måste inte ha råd med toppen.

Vad som däremot sticker ut är väl att man inte får mer prestanda per krona idag än för 2 år sedan. Såhär har det inte sett ut på grafikkortsbranchen innan. Det här är helt enkelt högst ovanligt och då kommer priset hamna i fokus.
Hade vi sett en annan utveckling där prestanda per krona stått still men från andra änden - alltså att prestandan inte skulle gått upp så skulle det vara brist på prestanda som var i fokus.

Så att priset i nuläget är mer i fokus är väl inte så märkligt ändå

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyprus:

Vilken PC-gamer spelar i 60 FPS? Det vore som att köra windows i 60Hz Skämt åsido, man måste komma upp en rejäl bit över 60 FPS i spel för att få det rätta flytet och det är vad dessa kort riktar in sig mot.

Vem är "man"? Har du en bajs i fickan? Åh south park. <3

Men nej, det behöver "man" inte.
Du behöver heter det.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd

Det är med all rätt att folk är upprörda över priset (och inte upprörda bara för att vara det) eftersom det är ju prestandan per krona som gör det så himla mycket "ej prisvärt" denna gång.

Prismissbruk skall inte godtas för då kommer det bara att fortsätta och därmed är det bra att folk säger ifrån redan nu och säger som det är: dessa kort rekommenderas ej pga. sin starka "ej-prisvärdhet".

Om Du vill stötta annonsörerna så är det bara att göra riktiga kap på GTX1080(Ti) istället om du hoppade över 10-serien tills nu.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet hur stöd i spel kommer se ut för NV-link?
För det som skiljer 2x2080 vs 1x2080Ti när det kommer till pris är:

2 st RTX-2080 = 17380:-
1st RTX 2080ti = 13290:-
Alltså en skillnad på 4090:-

Jag funderar alltså på om NV-link kommer sprida sig mer än SLI som typ är dött mer eller mindre.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MetalWolf:

@cyprus:

kör själv ett singel 980Ti på en upplösning av 7680*1440 @144hz så det dära kommer bli ett fint kliv uppåt och RTX verkar jävligt läckert, sen att man spelar BF massor så kommer det sitta som handsken

Blir inte många FPS med strålspårning aktivt i 7680x1440, så den drömmen får du nog överge några generationer

Skaffa en 1080p monitor att ha bredvid däremot så kan du nog avnjuta BF med strålspårning aktivt i en "okej" fps däremot.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Lifooz:

Är det någon som vet hur stöd i spel kommer se ut för NV-link?
För det som skiljer 2x2080 vs 1x2080Ti när det kommer till pris är:

2 st RTX-2080 = 17380:-
1st RTX 2080ti = 13290:-
Alltså en skillnad på 4090:-

Jag funderar alltså på om NV-link kommer sprida sig mer än SLI som typ är dött mer eller mindre.

/Lifooz

Stödet blir exakt detsamma som för SLI, då NVLink "bara" är ett ofantligt snabbare gränssnitt som inte flaskar i främst högre upplösningar.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Hjälpsam

Funderar på hur svårt det blir att få momentum på strålspårning.

1. Få kort som stödjer SP, ger liten anledning att göra spel som gör det.
2. Få spel som stödjer SP, ger liten anledning att köpa kort som gör det.
3. Börja om på 1. igen.

Nu kanske Nvidia säljer kort i alla fall, men med dessa priser, kommer det att dröja ett bra tag innan någon större användarbas byggts upp.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Stödet blir exakt detsamma som för SLI, då NVLink "bara" är ett ofantligt snabbare gränssnitt som inte flaskar i främst högre upplösningar.

Ah, då är det alltså ingen idé att lägga kronorna på 2st RTX-2080 utan bättre att slänga in ett RTX-2080Ti direkt.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MetalWolf:

@Meathim:

Undrar om dom går in på Ferrari och försöker berätta att dom borde sänka priset för en miata är billigare

blir bara sur på när folk sitter och gnäller "cant afford it, dont buy it."

I de argumentet så har alltså en miata 360hk
Och kostar 1.1 mille. NICE

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Vad som däremot sticker ut är väl att man inte får mer prestanda per krona idag än för 2 år sedan.

Ok, folk måste sluta med det här skitsnacket. När jag köpte mitt 1080 för strax över två år sedan kostade det 7700:- (~8000:- om man räknar in inflationen) Om man jämför det med vad de billigaste 2080 Ti kostar ~13300:- så på 4K vilket 2080 Ti är marknadsfört mot så är om man följer Sweclockers prestandaindex 2080 Ti kortet lägre kostnad per enhet än 1080 kortet och bara någon krona högre för 2080 Ti på 1440p. Nu hade jag tur och fick tag på ett 2080Ti för 12500:- och då måste man ner på 1080p för att mitt gamla 1080 skall ha bättre prestanda per krona.

Dessutom så är denna nuvarande prestanda beräknad utan det som ger 2000-serien sin utökade prestanda (DLSS & RT), det är ju som att jämföra en 3-växlad cykel med en 21-växlad och bara låta den med 21-växlar använda sig av 3. Visst det kan visa sig att implementationerna av DLSS och RT blir skit men det är en chansning som jag och många andra är villiga att ta.

Skrivet av Ratatosk:

Funderar på hur svårt det blir att få momentum på strålspårning.

Beror nog på hur lätt/svårt det är att implementera (kostnadsmässigt), med DLSS så är det ju knappast stora kostnader idag då Nvidia hjälper till med det som kostar (utveckling samt träning av NN).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av cyprus:

Vilken PC-gamer spelar i 60 FPS? Det vore som att köra windows i 60Hz Skämt åsido, man måste komma upp en rejäl bit över 60 FPS i spel för att få det rätta flytet och det är vad dessa kort riktar in sig mot.

jag ..poängen var mer att man får en 60fps dator med rubbet för samma pris som ett 2080 bara där är något åt helvete med prissättningen och går man 15k dator så har man en som är god för runt 120/144fps 1080p och kan prestera bra även i 1440p och ett 2080 ti skulle inte göra dig till en bättre gamer med bättre förutsättningar än någon annan 120/144hz spelare

Sen tittar man mot kortet är det inte byggt bara för hög hz i åtanke utan hög upplösning och tittar man lite grovt på tex v-ram krävs det ungefär 2gb för 1080p medium eller lägre upplösning kliver man mot 1440 är 4-8gb bra och 4k 8-12gb beror såklart på spel med men man har siktet mer inställt mot högupplöst vilket är ok då 4k blir populärare

i vilket fall har jag svårt att se någon motivera ett köp av ett 15k grafikkort både som hög hz gamer eller dom med en med böjelse för upplösning och möjligen dom som inte är gamers kan vara mer intresserade men känns knappast som det kommer bli någon stor säljare för dom pengarna eller är folk så galna att dom betalar så mycket för en gpu ?

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_vasagos:

jag ..poängen var mer att man får en 60fps dator med rubbet för samma pris som ett 2080 bara där är något åt helvete med prissättningen och går man 15k dator så har man en som är god för runt 120/144fps 1080p och kan prestera bra även i 1440p och ett 2080 ti skulle inte göra dig till en bättre gamer med bättre förutsättningar än någon annan 120/144hz spelare

Sen tittar man mot kortet är det inte byggt bara för hög hz i åtanke utan hög upplösning och tittar man lite grovt på tex v-ram krävs det ungefär 2gb för 1080p medium eller lägre upplösning kliver man mot 1440 är 4-8gb bra och 4k 8-12gb beror såklart på spel med men man har siktet mer inställt mot högupplöst vilket är ok då 4k blir populärare

i vilket fall har jag svårt att se någon motivera ett köp av ett 15k grafikkort både som hög hz gamer eller dom med en med böjelse för upplösning och möjligen dom som inte är gamers kan vara mer intresserade men känns knappast som det kommer bli någon stor säljare för dom pengarna eller är folk så galna att dom betalar så mycket för en gpu ?

Mitt 1080 klarar knappt Battlefield 1 i 1440p med inställningarna på max, ligger runt 100 fps och dippar ner till 80 ish då och då. I Battlefield V betan låg jag runt 80 fps och dippade ner till 60 då och då. Så redan idag är grafikkort som 1080 för långsamma för att klara 1440p i närheten av vad skärmar med högre uppdateringsfrekvens klarar.

Sen tycker jag inte det är så mycket pengar om man slår ut värdeminskningen över 1-2 år tills jag skulle byta igen, då kostar t.ex. bilen typ 30 ggr mer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Dagens spel är inte vad Nvidia siktar in sig på med RTX, utan de lägger all fokus på framtidens spel med ray tracing, vilket man ser tydligt i det sista testet.
https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/15125?key=bfa72000d5d5a3272a34a10073df8bc2

Själv så kommer jag nog stå över 2000-serien. Känner inte att jag spelar tillräckligt mycket nu för tiden för att lägga ut 10000-15000kr på ett grafikkort.

Absolut,
Men, frågan är ju dock hur stor denna nya feature blir. Kommer det bara vara en bock i inställningarna man kan stänga av som t.ex. HairWorks? Vi hade ju även tidigare Tesselering som nvidia slog på stora trumman med, finns väl i de flesta av dagens spel, men fortfarande en valbar feature man kan stänga av i de flesta fall.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Allt hänger på hur stort stödet för DLSS blir, hur väl det fungerar i riktigt spelande samt hur bra det fungerar på de billigare korten (2060, 2070) om de nu får Tensor cores

Permalänk
Medlem

mitt 1080 Ti Strix kort får fint fortsätta och kriga.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av knkg:

Ok, folk måste sluta med det här skitsnacket. När jag köpte mitt 1080 för strax över två år sedan kostade det 7700:- (~8000:- om man räknar in inflationen) Om man jämför det med vad de billigaste 2080 Ti kostar ~13300:- så på 4K vilket 2080 Ti är marknadsfört mot så är om man följer Sweclockers prestandaindex 2080 Ti kortet lägre kostnad per enhet än 1080 kortet och bara någon krona högre för 2080 Ti på 1440p. Nu hade jag tur och fick tag på ett 2080Ti för 12500:- och då måste man ner på 1080p för att mitt gamla 1080 skall ha bättre prestanda per krona.

Dessutom så är denna nuvarande prestanda beräknad utan det som ger 2000-serien sin utökade prestanda (DLSS & RT), det är ju som att jämföra en 3-växlad cykel med en 21-växlad och bara låta den med 21-växlar använda sig av 3. Visst det kan visa sig att implementationerna av DLSS och RT blir skit men det är en chansning som jag och många andra är villiga att ta.

Ja det är faktiskt en fair point. lanseringspris för 1080 var inte långt ifrån 2080 och prestandan är ändå en hel del bättre.
Agreed.

Det jag sett och jämfört med är prestandan från 1080 Ti och där har det inte hänt mycket på prestanda/krona nu när 2080 kom. However, 2080 Ti släpptes inte för 2 år sedan utan för 1,5 år sedan så att säga att det inte hänt något på 2 år blir inte rättvist.

Ska man vara rättvis så var det en bump i prestanda per krona när 1080Ti släpptes från när 1080 släpptes.
Det är bara senaste 1,5 åren det har stått mer still på den fronten däremot. Vilket fortfarande är relevant för många tror jag.

Samtidigt är det som du säger. De nya korten kommer med nya tekniker. Vad det innebär vet vi inte så det blir mer av en chansning förhoppning om vad som kan komma i framtiden. En del tycker det är värt det, andra vill se resultaten först. Rätt eller fel finns inte där såklart ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av BrottOchStraff:

Absolut,
Men, frågan är ju dock hur stor denna nya feature blir. Kommer det bara vara en bock i inställningarna man kan stänga av som t.ex. HairWorks? Vi hade ju även tidigare Tesselering som nvidia slog på stora trumman med, finns väl i de flesta av dagens spel, men fortfarande en valbar feature man kan stänga av i de flesta fall.

Tror att man kommer kunna välja grad av RT där den lägsta graden fungerar på dagens kort.
Det borde vara det snabbaste sättat att få in tekniken.

Annars riskerar tekniken snarare bli något negativt för oss alla med äldre kort, om ett spel annonseras med att det har fantastisk strålspårning men detta inte är något man kan använda, undrar man vad de gett upp, som kunnat finnas där i stället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant vad tillverkarna kan klämma ur dessa med bättre kylning.
ASUS lär komma med en stor fet tegelsten till grafikkort
Tycker redan mitt ASUS 1080ti är lite väl stort.Visst det kyler bra men tar upp 2.5 slots

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

2080ti känns som en besvikelse som efterträdare till 1080ti.

För 14.000 är den ett skämt oavsett imo.

Visa signatur

I7 12700k - 32gb DDR4 3200mhz - RTX 3080 - Windows 11

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Lifooz:

Är det någon som vet hur stöd i spel kommer se ut för NV-link?
För det som skiljer 2x2080 vs 1x2080Ti när det kommer till pris är:

2 st RTX-2080 = 17380:-
1st RTX 2080ti = 13290:-
Alltså en skillnad på 4090:-

Jag funderar alltså på om NV-link kommer sprida sig mer än SLI som typ är dött mer eller mindre.

/Lifooz

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Jag blir så mörkrädd när jag ser såna här kommentarer. Du är helt oinformerad, men väljer att skriva av dig lik förbannat. Du får gärna ha åsikter, men för bövelen läs på lite innan du skriver strunt. Börja med Sweclockers artikel om Turing.

Oinformerad kan du vara själv. Du har ingen aning om vad jag baserar mina påståenden på. Hade inte sagt något om jag inte bildat mig en informerad uppfattning först.

Låter på dig som att det verkligen inte är okej att ha "fel" åsikter. Upprörd much?

Om du försöker få mig att ändra uppfattning eller se det från en annan vinkel, förresten, så går du heeelt fel fram.

Ha en fin dag.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

RTX är väl bara nvidias branding name. Eller?
De har ändrat en bokstav från GTX till RTX. Det borde inte öka på priset eller intresset ett dugg.

RTX är ett samlingsnamn för några olika tekniker som jag förstod det, däribland ray tracing. Sedan kanske de övriga teknikerna inte var så viktiga. Det vet jag inte. Men vi kan ersätta RTX med ray tracing i mitt inlägg för att förtydliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

"inget av korten kan påstås vara prisvärda" men samtidigt "utmärkt produkt" och "bra produkt". Känns lite paradoxalt Hjälpte mig inte välja nytt kort till burken precis.

Håller helt med. Just med tanke på priset så tycker jag personligen inte dessa kort är värda någon utmärkelse. Relativt låg prestandaökning till en skyhög prisökning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KejN:

Eller 633% prestandaökning i Ray Tracing, 75% högre pris (vilket är egentligen typ 40-45%).

Väldigt mycket för pengarna tycker jag!

Fast det är ju lite som att AMDs kort skulle bli så jävla bra i DX12, när det knappt fanns några titlar med DX12. Det är något fiktivt som ingen än har testat, det finns inga titlar som stödjer de nya funktionerna. Det finns inga benches på varken RT eller TC. Vi vet egentligen ingenting om det förutom det som storebror har sagt till oss... Så, det vettiga är nog att vänta tills man vet om det verkligen är värt det.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

@emilakered:
Blev inte riktigt klok på hur DLSS är tänkt att användas baserat på artikeln. Är det tänkt att användas som en kantutjämningsmetod? Altså skala upp bilden för att sedan använda den uppskalade bilden som underlag för en msaa liknande kantutjämning? (Dvs skalar upp bilden ist för att rendera extra punkter)

Eller kan det faktiskt användas för att rendera en lägre upplösning än skärmens upplösning men få bättre kvalite jämfört med att låta skärmen sköta uppskalningen? Eller finns båda alternativen beroende på prestandakrav?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vem är "man"? Har du en bajs i fickan? Åh south park. <3

Men nej, det behöver "man" inte.
Du behöver heter det.

Äsch, du har bara inte sett ljuset i slutet a tunneln och upplevt aha-upplevelsen. Livet levs inte i låga 60FPS.

Visa signatur

9900K | Gigabyte Z390 Auros Pro Wifi | 32 GB Corsair V LPX 3200 | 1TB Evo Plus 2TB 660P | 3090 Asus Tuf Oc | Acer XB271HU

Permalänk
Medlem

Jag har nu avbokat mitt 2080Ti Trio X, kan bara inte motivera 6k för 25% bättre prestanda vs 1080Ti i 1440P. Är ju rent vansinne nu när 7nm snart är här..

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Medlem

Tack för bilden min vän.
Det var minst sagt en rejäl skillnad mellan 2x2080 och 2x2080Ti.
Nog för att de sistnämnda tillsammans springer iväg i pris men med den prestandan så hade man kunnat hoppas på att NV-link faktiskt skulle bli populärare än det verkar att bli.
14K extra för att spela "guldåder" i ett mindre antal spel känns lite B faktiskt.
Skulle det dock ta storm och tillagt stöd görs lätt för speltillverkare att lägga in så är det däremot en annan saga.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av X-TroNiC:

Jag har nu avbokat mitt 2080Ti Trio X, kan bara inte motivera 6k för 25% bättre prestanda vs 1080Ti i 1440P. Är ju rent vansinne nu när 7nm snart är här..

jag undrar var många i tråden får sina siffror ifrån? swecs egna test säger ju 36% i 1440p

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b