Nvidia Geforce RTX 2080 och RTX 2080 Ti

Permalänk
Skrivet av sesese:

1070ti och Vega64 samma prestanda ändå är Vega 64 nästan 1500kr dyrare varför ska man välja AMD Vega 64? Säljer AMD fortfarande mer kort än de kan producera där av prisskillnaden?

Eddit skrev fel ska vara GTX 1080 och inget annat

Är väl främst i Sverige vi fått konstiga priser på vega. Kikade lite snabbt på newegg (butik i amerika) där fanns både 1080 och 64 kort för under 500 dollar. Verkar även gälla i tyskland hittade 1080 och 64 för ca 520 euro.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Mocka:

Värsta är att det nog lär dröja minst ett år innan Navi kommer ut. Under tiden sägs det att det kommer en Vega Refresh (vilket nog ingen kommer att bry sig om) och nVidia kan fortsätta ta ut sin 70% vinstmarginal eller vad dom har.

Cirka 64% för tillfället. Ökat stadigt i decennier men det intressanta är att det sköt i höjden med början på 2016. Hmmmm.

AMD ligger runt 35%. Intel ligger runt 61%.

Med det sagt så vet vi inte vilka marginaler det ligger på deras konsumentprodukter som RTX/GTX-linjen. Deras Quadro-serie och produkter för datacenter är förmodligen mycket mer marginal på.

Samtidigt vet vi inte vilka omkostnader de har. Nvidia är garanterat tyngre än vad AMD är t.ex.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Den frågan kommer upp i denna videon: https://www.youtube.com/watch?v=ebxp0Ie_abI
Svaret är nej.

VÄldigt väldigt intressant video. Har Apple köpt Nvidia när jag tittade bort?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Verkar vara mer eller mindre dött lopp mellan dem om man väger in alla upplösningar samt DX11 och DX12:

https://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestan...

Men finns säkert variationer beroende på var man tittar.

Sweclockers testar bara 10st spel, HW Unboxed testar 27 spel d.v.s mycket mer tillförlitligt genomsnitt. DX12 är mer eller mindre trasigt i spel med ytterst få undantag. Så pass få att jag ännu inte spelat ett fungerande DX12 spel så den prestandan är ganska irrelevant idag och ännu mer så när korten släpptes.

HW Unboxed provar ju även att överklocka båda korten och då får man se hur GTX 1080 drar ifrån ytterligare vilket är relevant för oss SweClockare i alla fall.
Spelar man i 4k så är knappast GTX 1080 eller Vega 64 några vettiga grafikkort såvida det inte handlar om MS Röj eller liknande. Jag vill nog även påstå att 1080p (Där GTX 1080 är ännu starkare) är en irrelevant upplösning för dessa kort då det är slöseri med GPU kraft att köpa ett så kraftfullt kort för den upplösningen. 1440p är sweetspot och det är främst det HW Unboxed testar dem i.

GTX 1080 är helt enkelt det bättre kortet sett till ren spelprestanda.

HW Unboxed som oftast testar många fler spel än SweClockers kom även fram till att RTX 2080 endast är 1% snabbare än 1080Ti. Mindre skillnad än i SweClockers prestandaindex. Detta tack vare 35 olika spel testade samt mer relevanta upplösningar.

Permalänk
Hjälpsam

@anon12433: man kan välja det test som passar en bäst, jag tittar personligen helst inte på youtubers.
DX12 är ofta trasigt för Nvidia inte för AMD.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Sweclockers testar bara 10st spel, HW Unboxed testar 27 spel d.v.s mycket mer tillförlitligt genomsnitt. DX12 är mer eller mindre trasigt i spel med ytterst få undantag. Så pass få att jag ännu inte spelat ett fungerande DX12 spel så den prestandan är ganska irrelevant idag och ännu mer så när korten släpptes.

HW Unboxed provar ju även att överklocka båda korten och då får man se hur GTX 1080 drar ifrån ytterligare vilket är relevant för oss SweClockare i alla fall.
Spelar man i 4k så är knappast GTX 1080 eller Vega 64 några vettiga grafikkort såvida det inte handlar om MS Röj eller liknande. Jag vill nog även påstå att 1080p (Där GTX 1080 är ännu starkare) är en irrelevant upplösning för dessa kort då det är slöseri med GPU kraft att köpa ett så kraftfullt kort för den upplösningen. 1440p är sweetspot och det är främst det HW Unboxed testar dem i.

GTX 1080 är helt enkelt det bättre kortet sett till ren spelprestanda.

HW Unboxed som oftast testar många fler spel än SweClockers kom även fram till att RTX 2080 endast är 1% snabbare än 1080Ti. Mindre skillnad än i SweClockers prestandaindex. Detta tack vare 35 olika spel testade samt mer relevanta upplösningar.

Har testat flertalet spel med DX12 utan några som helst problem, och det med ett Nvidia kort. Det fungerar generellt ännu bättre med AMD.

Känns som du ser det du vill se, vilket är helt ok.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av toboraton:

@A1200: Ja visst är det fint med ett bra hemmabiosystem men du spelar väl inte på din PC framför TVn i vardagsrummet? Två helt skilda världar där undantaget är en HTPC eller brist på plats. Jag har själv ett 5.1 system i vardagsrummet och min PC i ett annat rum. Tycker ljudet jag får från mina lurar är fantastiskt bra och ger mig tillräckligt med inlevelse utan att ha en baslåda som mullrar i väggarna.

- men mer till din punkt. Det är ju en fråga om vad folk prioriterar. Folk som köper dessa kort vill ha det bästa i bildkvalitet eller högsta siffrorna på 3dmark och inte ljud. Vill du ha det bästa musik/filmljudet så finns det betydligt dyrare ljudanläggningar där kvalitén reflekterar priset mindre och mindre men då handlar det nog inte bara om ljudet längre utan en statussymbol. Samma sak går att säga om grafikkort, inte minst allt annat som går in i datorn. Sen finns det säkert också "bättre" saker att lägga pengar på än bra ljud.

Personligen skulle jag inte haft nåt emot att kunna spendera på både ett 2080 ti och en ny ljudanläggning med dubbla subbar och Dolby Atmos men ibland måste man välja det ena eller det andra.

Ja, det gör jag. Datorn är kopplad till förstärkaren via HDMI och allting annat för övrigt (PS 4/3, x360, Bluray). Sedan går en HDMI kabel från förstärkaren till TV:n. Föredrar 65 tum TV framför 27" datorskärm, och framför allt L J U D E T från förstärkaren

I mitt tycket borde 2080 Ti kosta MAX som Marantz ELLER HK-högtalarna. Dvs. mellan 6.000 - 10.000. ALDRIG 17.000? WTF...nVidia med partners tar minst 7.000 - 10.000 kr. ÖVER rimligt pris! Helt sjukt!

Det sjukaste är när de säger att de tar högt pris pga. att de har jobbat med tekniken i 10 år. Yea right! Det är som att Volvo plötsligt höjer priset på senaste modellen med 100% och säger att de har jobbat med tekniken i 50 år! Vilket skämt...

nVidia har 3 saker: Makt, Pengar och Monopol. Hade de haft 2 av 3 hade de KANSKE kunnat undvika att vara korrupta. 3 av 3 är helt omöjligt och det är inte för att de är elaka, utan det ligger i sakens natur.

Ta en titt på den här: NVIDIA RTX Marketing Tear-Down: Graphics Demo Criticism & Acclaim

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

VÄldigt väldigt intressant video. Har Apple köpt Nvidia när jag tittade bort?

Missade denna video innan. Skulle vara lättare om folk använde "länka video från Youtube" knappen. Ja det var väldigt intressant. Äntligen någon som tagit sig tiden att gå igenom prisökningar och hur FE-kort påverkat dessa. Han skulle också tagit med Titankort och hur dessa fått "vanliga" kort att se billigare ut.

Frågan är vad Nvidia ska hitta på nu när 2080Ti är egentligen ett Titankort. På grund av det kan de varken släppa ett nytt Titankort eller Ti-version av nuvarande 2080-kortet då det redan finns.

Spekulerar man lite så är det troligt att det kommer nya kort nästa sommar med fler RT kärnor med fokus på snabbare ray tracing prestanda (50-100% snabbare än 20xx-serien?). Det skulle innebära ännu högre priser pga den ökade kärnstorleken. Eller så skippan man TU102 helt och designar om TU104 som då blir 21xx-serien. Ska vi se några andra kort innan dess så lär det iaf inte vara Turing arkitekturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Ja, det gör jag. Datorn är kopplad till förstärkaren via HDMI och allting annat för övrigt (PS 4/3, x360, Bluray). Sedan går en HDMI kabel från förstärkaren till TV:n. Föredrar 65 tum TV framför 27" datorskärm, och framför allt L J U D E T från förstärkaren

I mitt tycket borde 2080 Ti kosta MAX som Marantz ELLER HK-högtalarna. Dvs. mellan 6.000 - 10.000. ALDRIG 17.000? WTF...nVidia med partners tar minst 7.000 - 10.000 kr. ÖVER rimligt pris! Helt sjukt!

Det sjukaste är när de säger att de tar högt pris pga. att de har jobbat med tekniken i 10 år. Yea right! Det är som att Volvo plötsligt höjer priset på senaste modellen med 100% och säger att de har jobbat med tekniken i 50 år! Vilket skämt...

nVidia har 3 saker: Makt, Pengar och Monopol. Hade de haft 2 av 3 hade de KANSKE kunnat undvika att vara korrupta. 3 av 3 är helt omöjligt och det är inte för att de är elaka, utan det ligger i sakens natur.

Ta en titt på den här: NVIDIA RTX Marketing Tear-Down: Graphics Demo Criticism & Acclaim

Om du ska jämföra med Volvo-bilar så är en fin jämförelse att de släpper bilar som har vingar eller magnetisk levitation som är helt nytt, kräver nytt stöd ifrån vägarna, men skulle revolutionera vårat sätt att transporteras i framtiden.

Säger Nvidia ens något om varför de satt priset som de gjort? Tyckte det mest bara är teorier om varför de tar betalt som de gör, och de flesta är att de är elaka jävlar. Stora kretsar (pris per krets och yield att faktiskt kunna få fungerande kretsar), revolutionerande teknik och låg krona verkar inte spela roll, varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@veckans: man kan välja det test som passar en bäst, jag tittar personligen helst inte på youtubers.
DX12 är ofta trasigt för Nvidia inte för AMD.

Tror att det blir en ändring för nVidias del framöver, dom kommer nog att fokusera mer på att DX12 fungerar med dom nya korten. Jag tror dessutom att vi kommer att se fler och fler spel där Dx12 kommer att vara det man satsar på primärt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Har testat flertalet spel med DX12 utan några som helst problem, och det med ett Nvidia kort. Det fungerar generellt ännu bättre med AMD.

Känns som du ser det du vill se, vilket är helt ok.

Jag och resten av teknikvärlden då. Berätta gärna vilka dessa "flertalet spel" är som fungerar bra i DX12 är då jag är väldigt nyfiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArtMan:

Missade denna video innan. Skulle vara lättare om folk använde "länka video från Youtube" knappen. Ja det var väldigt intressant. Äntligen någon som tagit sig tiden att gå igenom prisökningar och hur FE-kort påverkat dessa. Han skulle också tagit med Titankort och hur dessa fått "vanliga" kort att se billigare ut.

Frågan är vad Nvidia ska hitta på nu när 2080Ti är egentligen ett Titankort. På grund av det kan de varken släppa ett nytt Titankort eller Ti-version av nuvarande 2080-kortet då det redan finns.

Spekulerar man lite så är det troligt att det kommer nya kort nästa sommar med fler RT kärnor med fokus på snabbare ray tracing prestanda (50-100% snabbare än 20xx-serien?). Det skulle innebära ännu högre priser pga den ökade kärnstorleken. Eller så skippan man TU102 helt och designar om TU104 som då blir 21xx-serien. Ska vi se några andra kort innan dess så lär det iaf inte vara Turing arkitekturen.

Kolla senaste artikeln ifrån Sweclockers om 7nm. TU102 på den skulle bli betydligt mindre, och du får mycket bättre yields. Tror en av anledningarna till att 2080Ti är dyr är för att det inte går att spotta ut fler kretsar ifrån fabriken. Man sänker då efterfrågan med ett högt pris. På 7nm kommer man inte ha det problemet, och om 7nm fungerar bra så ser vi nog lägre priser när Nvidia släpper nästa generation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Jag och resten av teknikvärlden då. Berätta gärna vilka dessa "flertalet spel" är som fungerar bra i DX12 är då jag är väldigt nyfiken.

Total War: Warhammer II, Rise of the Tomb Raider, Hitman, Deus Ex, Civ 6 osv. Har säkert glömt något, men de spelen fungerar alldeles utmärkt med DX12 enligt egen erfarenhet.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av MarkSix:

Tror att det blir en ändring för nVidias del framöver, dom kommer nog att fokusera mer på att DX12 fungerar med dom nya korten. Jag tror dessutom att vi kommer att se fler och fler spel där Dx12 kommer att vara det man satsar på primärt.

Ja tror jag också, Turing verkar också klart bättre på DX12 än Pascal.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Om du ska jämföra med Volvo-bilar så är en fin jämförelse att de släpper bilar som har vingar eller magnetisk levitation som är helt nytt, kräver nytt stöd ifrån vägarna, men skulle revolutionera vårat sätt att transporteras i framtiden.

Säger Nvidia ens något om varför de satt priset som de gjort? Tyckte det mest bara är teorier om varför de tar betalt som de gör, och de flesta är att de är elaka jävlar. Stora kretsar (pris per krets och yield att faktiskt kunna få fungerande kretsar), revolutionerande teknik och låg krona verkar inte spela roll, varför?

RTX ON/OFF skulle jag knappast kalla revolutionerande (se länkad video från GNexus ovan). Stora kretsar har vi haft tidigare liksom låg krona (t.ex. 1997/1998 låg 1 US$ > 10 SEK). 100% påslag är ingenting annat än korrupt och arrogant beteende. Inte för att de är elaka eller giriga utan det ligger i sakens natur i och med makt, pengar och monopol.

Enda sättet är att bojkotta de och främja konkurrens. Annars blir det värre och värre för varje ny generation.

Permalänk

Mjaaa, kommer nog säkert något bättre nästa år.
så länge jag kan maxa det mesta i 1440p/60fps med mitt 1080/i7 8700K är jag rätt nöjd.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Total War: Warhammer II, Rise of the Tomb Raider, Hitman, Deus Ex, Civ 6 osv. Har säkert glömt något, men de spelen fungerar alldeles utmärkt med DX12 enligt egen erfarenhet.

Tomb Raider och Hitman är de enda spel jag känner till som presterar bra i DX12. I Civ 6 är DX12 en försämring, det har jag spelat.
Deus Ex & Total War: Warhammer II tappar prestanda i DX12 gentemot DX11, så det du säger är ju inte sant.

DX12 är en katastrof i Battlefield 1, Battlefront, Battlefront 2, Battlefield V Beta, Vermintide 2 och The Division.

Jag vet inte, tycker det låter som om du ser det du vill se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

RTX ON/OFF skulle jag knappast kalla revolutionerande (se länkad video från GNexus ovan). Stora kretsar har vi haft tidigare liksom låg krona (t.ex. 1997/1998 låg 1 US$ > 10 SEK). 100% påslag är ingenting annat än korrupt och arrogant beteende. Inte för att de är elaka eller giriga utan det ligger i sakens natur i och med makt, pengar och monopol.

Enda sättet är att bojkotta de och främja konkurrens. Annars blir det värre och värre för varje ny generation.

RT i realtid är ganska så revolutionerande, men du får gärna visa något annat företag som visar upp en lösning för det. Länka gärna någon artikel, titta på ett klipp för att hitta något citat tänker jag inte göra. Närmsta stora kretsen är Titan V som går lös på 30000:-, när man når en viss storlek ökar svårigheten extremt, så vissa gärna på en billig/lätttillverkad krets som är ~750m^2. Låg krona syftade jag givetvis på när förra generationen kom, inte 97/98.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

RT i realtid är ganska så revolutionerande, men du får gärna visa något annat företag som visar upp en lösning för det. Länka gärna någon artikel, titta på ett klipp för att hitta något citat tänker jag inte göra. Närmsta stora kretsen är Titan V som går lös på 30000:-, när man når en viss storlek ökar svårigheten extremt, så vissa gärna på en billig/lätttillverkad krets som är ~750m^2. Låg krona syftade jag givetvis på när förra generationen kom, inte 97/98.

Rättelse, 1999/2000 låg 1 US$ > 10 SEK. Fortsätter påslagen så kan vi se emot nästa 2180 Ti för sisådär ca. 30.000 SEK.

PS Dessvärre måste du se video för att fatta skillnaden RTX ON/OFF. Det mesta går att approximera med rasterisering och förbättringen är inte ens i närheten av vad nVidia hävdar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

Rättelse, 1999/2000 låg 1 US$ > 10 SEK. Fortsätter påslagen så kan vi se emot nästa 2180 Ti för sisådär ca. 30.000 SEK.

PS Dessvärre måste du se video för att fatta skillnaden RTX ON/OFF. Det mesta går att approximera med rasterisering och förbättringen är inte ens i närheten av vad nVidia hävdar.

Jag ser ingen anledning till det, skiftet är nu gjort till RTX, går Nvidia ner till 7nm så behöver inte kretsen vara enormt svår och dyr att tillverka. Enda som stödjer ett enormt prispåslag till nästa generation är paranoia och konspirationsteorier.

Jag tog väl en titt på videon, och det var väl mer eller mindre det man redan visste? Folk vet väl om hur spel ser ut idag. Klart en hel del går att fejka, och det sade de ju även på presentationen. RT gör det vi inte kan göra idag, ochkan göra mycket bättre och lättare det som är extremt svårt att göra idag. Notera även att de säger att utvecklarna hade runt 70 timmar på sig med hårdvaran innan presentationen. Hur snygga blir inte då spel som utvecklas med RT i grund och botten?

RT kommer ändra grafiken på spel och detta är första steget. Man kunde med 2D-kort göra 3D-spel, och att säga att de första 3D-korten inte var revolutionerande för att man kunde fejka med 2D-kort och att nästa generation 3D-kort kommer vara bättre, känns ju lite fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Tomb Raider och Hitman är de enda spel jag känner till som presterar bra i DX12. I Civ 6 är DX12 en försämring, det har jag spelat.
Deus Ex & Total War: Warhammer II tappar prestanda i DX12 gentemot DX11, så det du säger är ju inte sant.

https://i.imgur.com/mCMMCgK.jpg
https://i.imgur.com/W6JvPJ9.jpg

DX12 är en katastrof i Battlefield 1, Battlefront, Battlefront 2, Battlefield V Beta, Vermintide 2 och The Division.

Jag vet inte, tycker det låter som om du ser det du vill se.

Ska vi diskutera så uppskattar jag inte du inte hittar på saker.

Du sa: "DX12 är mer eller mindre trasigt i spel med ytterst få undantag. Så pass få att jag ännu inte spelat ett fungerande DX12 spel så den prestandan är ganska irrelevant idag och ännu mer så när korten släpptes."

Jag svarade att jag testat flertalet spel i DX12 utan några problem.

Några fps hit eller dit betyder inte att ett spel eller gränssnitt är trasigt. I vissa fall har man tjänat några fps, i andra har man förlorat några fps i vissa delar av spelet men tjänat i andra delar. Jag tror knappast att du hade kunnat se skillnaden i ett blindtest i många av titlarna.

Håll dig gärna saklig och var ärlig i din argumentation om jag ska fortsätta att svara dig.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Ska vi diskutera så uppskattar jag inte du inte hittar på saker.

Du sa: "DX12 är mer eller mindre trasigt i spel med ytterst få undantag. Så pass få att jag ännu inte spelat ett fungerande DX12 spel så den prestandan är ganska irrelevant idag och ännu mer så när korten släpptes."

Jag svarade att jag testat flertalet spel i DX12 utan några problem.

Några fps hit eller dit betyder inte att ett spel eller gränssnitt är trasigt. I vissa fall har man tjänat några fps, i andra har man förlorat några fps i vissa delar av spelet men tjänat i andra delar. Jag tror knappast att du hade kunnat se skillnaden i ett blindtest i många av titlarna.

Håll dig gärna saklig och var ärlig i din argumentation om jag ska fortsätta att svara dig.

Ska DX12 fungera så ska det ju ge en prestandaökning, inte samma resultat och definitivt inte en minskning. En minskning innebär att det är trasigt då hela gränssnittet bygger på minskad overhead. Det värsta med DX12 är dock det stutter som introduceras i spelen, det syns sällan i benchmarks då de flesta fokuserar på framerate. Många spel blir ospelbara med DX12 aktiverat. Sedan kommer alla problem med instabilitet etc.
Tycker att du borde hålla dig till saklighet och ärlighet när du pratar om att jag bara "ser saker som jag vill se". Jag är anti-fanboy, jag vill bara se sanningen om prestandan utan något rött/grönt/blått skimmer.

Sanningen i detta fall är att DX12 fungerar mycket dåligt över lag i spel idag, samt GTX 1080 har bättre prestanda än Vega 64 om än det bara skiljer några få procent.
Sedan ser jag väldigt gärna att AMD släpper grafikkort som utpresterar Nvidia precis som de brukade göra så att man slipper sponsra Nvidias girighet. Men det ska aldrig få komma i vägen för ärliga, korrekta prestandasiffror från de båda lagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Ska DX12 fungera så ska det ju ge en prestandaökning, inte samma resultat och definitivt inte en minskning. En minskning innebär att det är trasigt då hela gränssnittet bygger på minskad overhead. Det värsta med DX12 är dock det stutter som introduceras i spelen, det syns sällan i benchmarks då de flesta fokuserar på framerate. Många spel blir ospelbara med DX12 aktiverat. Sedan kommer alla problem med instabilitet etc.
Tycker att du borde hålla dig till saklighet och ärlighet när du pratar om att jag bara "ser saker som jag vill se". Jag är anti-fanboy, jag vill bara se sanningen om prestandan utan något rött/grönt/blått skimmer.

Sanningen i detta fall är att DX12 fungerar mycket dåligt över lag i spel idag, samt GTX 1080 har bättre prestanda än Vega 64 om än det bara skiljer några få procent.
Sedan ser jag väldigt gärna att AMD släpper grafikkort som utpresterar Nvidia precis som de brukade göra så att man slipper sponsra Nvidias girighet. Men det ska aldrig få komma i vägen för ärliga, korrekta prestandasiffror från de båda lagen.

Jag sa att jag aldrig haft några problem i spel med DX12, vilket också stämmer. Har aldrig upplevt något stutter eller instabilitet i något spel jag testat DX12 i. Har du haft motsatt upplevelse kanske det beror på att vi inte provat samma spel. Gällande prestandaökningar ser man ju allra mest med AMD-kort, men även lite med Nvidia i vissa titlar.

Allt är inte svart eller vitt vettu.

För övrigt kommer även Sweclockers fram till att prestandan är ungefär densamma sett till olika upplösningar och DX11 samt DX12. Ser inte varför det måste bli en stor grej detta, då det alltid skiljer några procent mellan olika recensenter. Vilken du väljer att gå efter är upp till dig, men ingen absolut sanning för det.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon12433:

Ska DX12 fungera så ska det ju ge en prestandaökning, inte samma resultat och definitivt inte en minskning. En minskning innebär att det är trasigt då hela gränssnittet bygger på minskad overhead. Det värsta med DX12 är dock det stutter som introduceras i spelen, det syns sällan i benchmarks då de flesta fokuserar på framerate. Många spel blir ospelbara med DX12 aktiverat. Sedan kommer alla problem med instabilitet etc.
Tycker att du borde hålla dig till saklighet och ärlighet när du pratar om att jag bara "ser saker som jag vill se". Jag är anti-fanboy, jag vill bara se sanningen om prestandan utan något rött/grönt/blått skimmer.

Sanningen i detta fall är att DX12 fungerar mycket dåligt över lag i spel idag, samt GTX 1080 har bättre prestanda än Vega 64 om än det bara skiljer några få procent.
Sedan ser jag väldigt gärna att AMD släpper grafikkort som utpresterar Nvidia precis som de brukade göra så att man slipper sponsra Nvidias girighet. Men det ska aldrig få komma i vägen för ärliga, korrekta prestandasiffror från de båda lagen.

Något jag länge efterlyst vad gäller test av DX12 är tester på lite svagare CPU:r, en idé med DX12 är ju att avlasta CPU:n, testar men med snabbast CPU men kan uppbåda, behöver den ju ingen avlastning.

Men de flesta av oss sitter ju inte i den sitsen, där kan DX12 göra underverk.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av A1200:

Ja, det gör jag. Datorn är kopplad till förstärkaren via HDMI och allting annat för övrigt (PS 4/3, x360, Bluray). Sedan går en HDMI kabel från förstärkaren till TV:n. Föredrar 65 tum TV framför 27" datorskärm, och framför allt L J U D E T från förstärkaren

I mitt tycket borde 2080 Ti kosta MAX som Marantz ELLER HK-högtalarna. Dvs. mellan 6.000 - 10.000. ALDRIG 17.000? WTF...nVidia med partners tar minst 7.000 - 10.000 kr. ÖVER rimligt pris! Helt sjukt!

Det sjukaste är när de säger att de tar högt pris pga. att de har jobbat med tekniken i 10 år. Yea right! Det är som att Volvo plötsligt höjer priset på senaste modellen med 100% och säger att de har jobbat med tekniken i 50 år! Vilket skämt...

nVidia har 3 saker: Makt, Pengar och Monopol. Hade de haft 2 av 3 hade de KANSKE kunnat undvika att vara korrupta. 3 av 3 är helt omöjligt och det är inte för att de är elaka, utan det ligger i sakens natur.

Ta en titt på den här: NVIDIA RTX Marketing Tear-Down: Graphics Demo Criticism & Acclaim

Först och främst: jag hade precis tittat färdigt på den videon innan jag kom hit och såg citatet. Tajming!

Visste dock redan att hela Nvidias marknadsföring för RTX har varit förolämpande lat och missledande. Samtidigt som jag förstår att ny teknik kostar mer att framställa (DDR6, tensor kärnor etc), så tycker jag att implementeringen av ray-tracing verkar slarvig och förhastad. I samband med detta och en parallel lansering av RTX 2080ti har priserna blivit, ja, uppblåsta men det är bara mitt personliga intryck. Så, tycker jag att korten är värda sitt pris? Nej. Jag hade gärna haft såpass bra ställt att jag kan spendera 15000-30000 kr på ett eller två 2080ti utan att få ont i magen men jag fyller mina behov lika väl med ett 1080ti i dagsläget.

Det är gött att soffspela men bara när jag lirar PS4. Föredrar mina FPS i +100hz och G-sync.

Visa signatur

OS: Win 10 Home | Chassi: NZXT H440 | PSU: Corsair HX850i plat | Moderkort: ASUS Maximus Hero VIII | CPU: i7 6700k @ 4.5Ghz @ 1.29v | RAM: HyperX Fury 16Gb @ 3000Mhz | GPU: ASUS 1080ti Strix Gaming | Kylning: NZXT Kraken X62 | Fläktar: Fractal Design Venturi x1 AF140, x2 sp140, x3 sp120 | Ljud: ASUS Xonar Xense med Sennheiser PC350Se | Lagring: Crucial M4 64gb, Samsung 850evo 500gb, Seagate Barracuda 1tb | M/K: Corsair M65 Pro gaming rgb & Corsair Strafe RGB | Bildskärm: acer XB270HU

Permalänk
Medlem

Gammal teknik, 20nm i basen på transistorerna fortfarande, endast minskat strömläckage genom att man krympt toppen till 12nm.
Väntar hellre på 7nm än att köpa dessa överprisade plånboksmördare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@toboraton:

Själv sitter jag på en Asus GTX 970 som jag köpte för ca. 3-4(?) år sedan för 3.000 SEK. Innan dess hade jag Gigabyte 6800 GT som också kostade ca. 3.000 SEK.

Hade tänkt uppgradera till 2080 eller 2080 Ti pga VR (HTC Vive). Men de här priserna går INTE att försvara. Spelet är riggat. För många hjärntvättade som är beredda att betala nästan 2.000 US$ (omräknat från SEK) för marginellt högre prestanda. Innan prestandan på Raytracing blir acceptabel (60+ fps i högre upplösning än 1080p) så lär vi få 3080 eller 3090.

När spelet är riggat, fair play is a thing of a past och det är omöjligt att "vinna"...vad gör man då? Jo, man "walk away". Do not play!

Det är det enda rätta draget. I annat fall betyder det att jag stödjer nVidia och deras svinerier. Walk away. Do not play.

Permalänk
Skrivet av scara:

Du är medveten om att AMD har slagit ihop CPU och GPU under "Computing and Graphics"? Men ja, vinst gör de - men hur mycket? Även VEGA drar ju stålar men det kan man tycka miners för. Frågan är om de är nöjda med att bara konkurrera i mellansegmentet? Många entusiaster tycker inte det...när ska det vända? Har inte haft AMD GPU sen 290X och det ser ut som att man får vänta 2+ år innan de blir aktuella i high-end...möjligen.

Om du hade följt AMD aktien sedan Ryzen släpptes så skulle du se att den gått från 2 USD till över 32 USD (dagens värde). I GPU branchen ligger det bara små pengar om man jämför med CPU marknaden. AMD gör enorma summor på CPU marknaden och inte minst inom server sektorn med EPYC, därför tror jag inte att dom bryr sig speciellt mkt om att tävla i mellansegmentet Jag köpte aktier när dom låg i 10 dollar och har således tjänat 200% på ett års tid , tack AMD .

Amd går jättebra nu och med sin cpu portfölj så kommer dom fortsätta att göra så i minst ett par år till.

Stavfel
Visa signatur

Färdiga projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...
Noctua ramkylare i aluminium: https://youtu.be/JmzCWlq3FKA
Chassie kylning: https://youtu.be/muxjWN7avwA

Permalänk
Medlem
Skrivet av A1200:

@toboraton:

Själv sitter jag på en Asus GTX 970 som jag köpte för ca. 3-4(?) år sedan för 3.000 SEK. Innan dess hade jag Gigabyte 6800 GT som också kostade ca. 3.000 SEK.

Hade tänkt uppgradera till 2080 eller 2080 Ti pga VR (HTC Vive). Men de här priserna går INTE att försvara. Spelet är riggat. För många hjärntvättade som är beredda att betala nästan 2.000 US$ (omräknat från SEK) för marginellt högre prestanda. Innan prestandan på Raytracing blir acceptabel (60+ fps i högre upplösning än 1080p) så lär vi få 3080 eller 3090.

När spelet är riggat, fair play is a thing of a past och det är omöjligt att "vinna"...vad gör man då? Jo, man "walk away". Do not play!

Det är det enda rätta draget. I annat fall betyder det att jag stödjer nVidia och deras svinerier. Walk away. Do not play.

Och vad tror du 3080 eller 3090 kommer att kosta? En starkare krona kanske skulle göra en del, men Nvidia kommer nog att ligga kvar med sin prissättnings modell även i framtiden. Det enda som kan ändra Nvidias prissättning är att AMD presenterar något som är bättre till lika eller lägre pris.

Permalänk
Medlem

Har inte orkat läsa hela tråden. Men när skeppas korten?