Permalänk
Medlem

Uppgradera datorn

Hej jag är inte så kunnig med vad som passar och vad som funkar till datorerna. Jag har en asus M52AD med intel core i5-4460 3.20Ghz 4 kärnig, nvidia gtx 760 3gb, 12 gb ram och 1tb hdd. Jag vet att det inte går att överklocka processorn men undrar om det finns något grafikkort som man kan byta till som är bättre eller om det går att byta processor eller andra delar för att göra den lite kraftigare.

Tack för svar.
Mvh Simon

Permalänk
Medlem

@Zimpzter:
Byta till ett bättre grafik-kort kan du göra, dock så måste man i regel byta ut PSU'n (nätdelen) också, eftersom på de flesta märkes datorer är det avsett endast för de modeller som datorn såldes med i de olika utföranden, nu ska visserligen nyare grafik-kort dra mindre ström än äldre, med det är relativt till modell man bytar ut till.

Byta ut CPU'n är lite värre då även om det listas upp till i7 på specifikationen för datorn på ASUS hemsida, så är senaste UEFI/BIOS från 2015, vilket troligtvis begränsar vad det går att byta ut till.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Köp gtx 1060

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Hur har du tänkt använda datorn? 144Hz gaming fixar inte cpun. Sitter själv för närvarande på i5 4440 i vardagsrummet kopplat till tvn. Och den här riggen duger till casual gaming i vardagsrummet med DS4-kontroller och låst 60fps eller 30fps. Crysis 3 exempelvis, fixar inte den här cpun speciellt bra om man vill hålla 60fps. Samma sak med senaste assisns creed. Det går såklart att låsa frameraten till 30fps, men det är inte jättekul i just Crysis 3 kan jag tycka. Men det mesta klarar cpun rätt bra ändå vad gäller den här generationens spel som också finns till konsol.

En vettig uppgradering vore typ ett beggat GTX 970. Skulle inte lägga 2500:- på en såpass gammal burk för ett nytt grafikkort som presterar i runda slängar som GTX 970/R9 290 mfl.

Ditt nätagg är 500w 80+ cert så det borde klara dessa kort, men kolla vilken typ av anslutningar nätagget har och dubbelkolla så att det är kompatibelt med kortet du avser att köpa. Kolla också hur pass stort kort datorn sväljer. Det är inte säkert att det får plats med ett dual slot kort.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Zimpzter:
Byta till ett bättre grafik-kort kan du göra, dock så måste man i regel byta ut PSU'n (nätdelen) också, eftersom på de flesta märkes datorer är det avsett endast för de modeller som datorn såldes med i de olika utföranden, nu ska visserligen nyare grafik-kort dra mindre ström än äldre, med det är relativt till modell man bytar ut till.

Byta ut CPU'n är lite värre då även om det listas upp till i7 på specifikationen för datorn på ASUS hemsida, så är senaste UEFI/BIOS från 2015, vilket troligtvis begränsar vad det går att byta ut till.

Tack för svaret. Skulle man kunna byta processor på min dator? Och till vilket om det går?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Hur har du tänkt använda datorn? 144Hz gaming fixar inte cpun. Sitter själv för närvarande på i5 4440 i vardagsrummet kopplat till tvn. Och den här riggen duger till casual gaming i vardagsrummet med DS4-kontroller och låst 60fps eller 30fps. Crysis 3 exempelvis, fixar inte den här cpun speciellt bra om man vill hålla 60fps. Samma sak med senaste assisns creed. Det går såklart att låsa frameraten till 30fps, men det är inte jättekul i just Crysis 3 kan jag tycka. Men det mesta klarar cpun rätt bra ändå vad gäller den här generationens spel som också finns till konsol.

En vettig uppgradering vore typ ett beggat GTX 970. Skulle inte lägga 2500:- på en såpass gammal burk för ett nytt grafikkort som presterar i runda slängar som GTX 970/R9 290 mfl.

Ditt nätagg är 500w 80+ cert så det borde klara dessa kort, men kolla vilken typ av anslutningar nätagget har och dubbelkolla så att det är kompatibelt med kortet du avser att köpa. Kolla också hur pass stort kort datorn sväljer. Det är inte säkert att det får plats med ett dual slot kort.

Hej tack för svaret. Jag spelar på den och har gjort i tre år. Tycker det funkar bra men det är väldigt låga fps på de krävande spelen som tex battelfield 1 så har jag runt 20-30 fps och pubg runt 50-60 fps. Men jag är sugen på att ha det lite bättre.

Då ska jag ta och kollar runt på sådanna grafikkort och se hur mycket plats. Men som en person skrev att jag ska köpa ett 1060 om jag gör det behöver jag köpa ett bättre nätagg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberNerd:

Köp gtx 1060

Passar det och funkar det bra? Vet du något om det?
Tack för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zimpzter:

Tack för svaret. Skulle man kunna byta processor på min dator? Och till vilket om det går?

Byta ut processorn, ja, men till vilka i7 har jag inte en susning om, men vi gör så här.

@ROG_Johan
Kan du svara på vilka i7 det går att uppgradera till?

Visa signatur

Permalänk
ASUS Nordic

@Belzader:

Hallå!

Jag hänvisar till denna sida: https://www.asus.com/se/Tower-PCs/M52AD/specifications/ som har information om vilka komponenter som är testade och kompatibla.

"4:e generationens Intel® Core™ i3/i5/i5s/i7/i7s Processor"

Trevlig kväll!

Permalänk
Medlem

@Zimpzter:
Efter ROG_Johan's svar så sökte jag lite, och hittade denna:
List of Intel Core i7 microprocessors bläddra ner till Haswell microarchitecture (4th generation) så listas det i7 processorer som det troligtvis går att byta ut din nuvarande mot.
Men det vete tusan om det är värt pengarna, skulle vara om du hittar en hyffsat billig i annons marknaden här på SweC, eller på typ Tradera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

@Zimpzter:
Efter ROG_Johan's svar så sökte jag lite, och hittade denna:
List of Intel Core i7 microprocessors bläddra ner till Haswell microarchitecture (4th generation) så listas det i7 processorer som det troligtvis går att byta ut din nuvarande mot.
Men det vete tusan om det är värt pengarna, skulle vara om du hittar en hyffsat billig i annons marknaden här på SweC, eller på typ Tradera.

Tack för svaret. Då kanske det är bäst att spara till en nya som man kan bygga ihop istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROG_Johan:

@Belzader:

Hallå!

Jag hänvisar till denna sida: https://www.asus.com/se/Tower-PCs/M52AD/specifications/ som har information om vilka komponenter som är testade och kompatibla.

"4:e generationens Intel® Core™ i3/i5/i5s/i7/i7s Processor"

Trevlig kväll!

Tack för svar. Trevlig kväll