Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Ok.
Här blev det helt fel tolkning från min sida. Vet inte om man kanske skulle skriva "Swedbank har satt riktkurs 101 på aktien"
Jag uppfattade det helt klart som att Swedbank har riktkurs på 101.

Hursomhelst: Har man köpt en aktie för att ha som utdelare hade jag inte sålt. Jag brukar göra upp en plan innan jag köper en aktie och skriva en liten anteckning om jag ska sälja vid en viss nivå. Utdelare har man kvar lång tid framöver.
Trevlig helg!

Jo så var tanken men en aktie värd 100kr med en utdelning på 1,5kr/år typ är en utdelning motsvarande 1,5% av värdet. Värdet på mina aktier har stigit mer än 10års utdelning på mindre än ett år. Risken för att de sjunker är ju överhängande och då tar det många år innan utdelningen har betalat av den förmodade värdeminskningen.
Men problemet är att jag inte vet om aktien idag är övervärderad eller om den var undervärderad vid köptillfället!

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

All-in på rött.

Visa signatur

🎥 - Asus NVIDIA GeForce RTX 2060 Super
⚙️ - Intel(R) Core(TM) i7-9700K CPU @ 3.60 GHz (8 CPUs)
💾 - Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16
💽 - Samsung SSD 970 EVO 500GB + Corsair MP400 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkisBit:

All-in på rött.

Allt jag har investerat ligger i rött, räknas det?

Permalänk
Medlem

Månadens resultat blev inte så bra jämfört med SIXRX, totalt blev det -4,01% medan SIXRX gick upp över 14% under samma period.

Citat:

Aktie

Inköpspris

Försäljningpris

Utdelning

Vinst/Förlust

Softronic AB ser. B

20,8

Lucara Diamond Corp

15,14

Marimekko Corporation

18,8

Pöyry PLC

7,56

Mesabi Trust

28,4894

HP Inc.

23,98

Finnair Oyj

9,76

7,705

0,255

-18,44%

Oriflame Holding AG

281,1

264,4

19,7615

1,09%

Knowit AB

167,6

178,2

4,75

9,16%

Malmbergs Elektriska AB ser. B

119,5

90,4

5

-20,17%

Sandvik AB

145,05

155,95

3,5

9,93%

Valoe Oyj

1,5

0,44

-70,67%

Scanfil Plc

4,55

4,7409

0,0935

6,25%

SalMar

278,8

404,2

16,15

50,77%

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Efter skogsbränderna i sommar dippade SCA-aktien ner till strax under 90kr. Tänkte då att den kommer ju definitivt studsa upp igen till 100+ ganska snart igen, för jag som jobbar på SCA visste att företaget inte blev drabbat så hårt. Av någon dum jävla anledning så köpte jag inte en enda aktie då. Dumt av mig, hade kunnat håvat in 15-20% avkastning på typ en månad...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Efter skogsbränderna i sommar dippade SCA-aktien ner till strax under 90kr. Tänkte då att den kommer ju definitivt studsa upp igen till 100+ ganska snart igen, för jag som jobbar på SCA visste att företaget inte blev drabbat så hårt. Av någon dum jävla anledning så köpte jag inte en enda aktie då. Dumt av mig, hade kunnat håvat in 15-20% avkastning på typ en månad...

Sålde SCA 20e april 2015, på motsvarande ca 40 kr.
Alla börser vände ner i ett år runt den perioden, men SCA gick relativt bra fortsatt. Lätt att vara efterklock

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Efter skogsbränderna i sommar dippade SCA-aktien ner till strax under 90kr. Tänkte då att den kommer ju definitivt studsa upp igen till 100+ ganska snart igen, för jag som jobbar på SCA visste att företaget inte blev drabbat så hårt. Av någon dum jävla anledning så köpte jag inte en enda aktie då. Dumt av mig, hade kunnat håvat in 15-20% avkastning på typ en månad...

Synd att du inte köpte, jag köpte efter du skrev om det här. Har 7% plus på SCA B.

Nu sista veckan ser det inte bra ut på börsen. Har satt in rätt mycket pengar så är lite orolig hur det kommer gå nu närmsta tiden. Om jag tänker rätt hur min framtid ser ut kommer jag inte ta ut pengar fören kanske om 10 år.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk

Om du inte ska ta ut förrän om 10 år behöver du inte oroa dig för hur det går närmsta tiden

Permalänk
Medlem

Ser över mitt sparande och har idag följande hos avanza:

500kr avanza auto

1000kr fördelat på följande fonder

Avanza zero
Danske invest global index
Lf Europa
LF global
Spiltan
Swedbank robur Asien

Hade först och främst tänkt öka mitt månadssparande till 4000kr. Det jag undrar över är om det är onödigt att ha avanza auto om jag redan har ovanstående fonder? Om det blir kaka på kaka s.a.s. Vad tycker ni förövrigt om de valda fonderna?

Avanza global såg väldigt intressant ut, hade tänkt lägga lite där också. Förövrigt har mitt sparande gått väldigt bra, ökat med 16% sedan köp men sen får man ta i beaktande att det är högkonjunktur

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

AMF Räntefond Lång 1,45%
DNB Global Indeks 28,37%
Länsförsäkringar Global Indexnära 22,49%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 7,91%
Spiltan Räntefond Sverige 2,10%
Total avkastning: 17,23%

Har gått riktigt bra, sparat i några år baserat på RikaTillsammans rekommendationer att ha 60% på Globalfonder och 40% på Räntefonder.

Permalänk
Medlem

Hur många är med på cannabisvågen? Är lång på Canopy, WeedMD och Aphria. Gick in på 20 USD på Tilray och sålde när den nådde $121, blev en halv årslön i vinst på en månad

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick in en del pengar i Blizzard activision(ATVI). WoW går okej från vad jag sett, hearthstone har mattats av men framförallt ser COD: Black Ops 4 med battle royale mode ut att få en väldigt stor marknadsandel av battle royale genren, blir antagligen näst störst efter Fortnite framför PUBG.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk

Investerat en del i Kinnevik, lagom muntert idag

Visa signatur

Anything that can go wrong will go wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Abbs:

Hur många är med på cannabisvågen? Är lång på Canopy, WeedMD och Aphria. Gick in på 20 USD på Tilray och sålde när den nådde $121, blev en halv årslön i vinst på en månad

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är med, men missade totalt det här med Tilray. Köpte in mig det mesta på cannabisvågen vid ATH i vintras men har köpt in senare också och ligger väl kanske 20-30% plus just nu. Tänker dock hålla dom ett bra tag framöver. Har Aphria, Aurora, Canopy, Cronos, Hexo, och WeedMD med huvuddelen investerat i Cronos, Canopy och Aphria. Canopy och Hexo är dom som gått bäst för mig, med 150% respektive 120% vinst på dom. Ligger typ 20% back på Aurora men dom andra ligger på plus.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Jag är med, men missade totalt det här med Tilray. Köpte in mig det mesta på cannabisvågen vid ATH i vintras men har köpt in senare också och ligger väl kanske 20-30% plus just nu. Tänker dock hålla dom ett bra tag framöver. Har Aphria, Aurora, Canopy, Cronos, Hexo, och WeedMD med huvuddelen investerat i Cronos, Canopy och Aphria. Canopy och Hexo är dom som gått bäst för mig, med 150% respektive 120% vinst på dom. Ligger typ 20% back på Aurora men dom andra ligger på plus.

Har varit sugen på att köpa in mig. Aurora är väl de som är störst och köpt upp andra småbolag?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Jag är med, men missade totalt det här med Tilray. Köpte in mig det mesta på cannabisvågen vid ATH i vintras men har köpt in senare också och ligger väl kanske 20-30% plus just nu. Tänker dock hålla dom ett bra tag framöver. Har Aphria, Aurora, Canopy, Cronos, Hexo, och WeedMD med huvuddelen investerat i Cronos, Canopy och Aphria. Canopy och Hexo är dom som gått bäst för mig, med 150% respektive 120% vinst på dom. Ligger typ 20% back på Aurora men dom andra ligger på plus.

Jag har störst del i Canopy, Aphria och WeedMD.

Skrivet av griid:

Har varit sugen på att köpa in mig. Aurora är väl de som är störst och köpt upp andra småbolag?

Aurora är inte störst. De har över en miljard utstående aktier, taskig management och förmodligen sumpat en deal med Coca Cola.

Om jag skulle investera idag skulle jag investera i TRST, WeedMD och eventuellt Aphria. De är undervärderade och behöver inte stor andel market share för att stödja deras nuvarande share price. Canopy behöver 119%, Aurora 44.19%, Tilray 88.29% av förväntade markanaden i Kanada.

Aurora är i min mening ett ruttet företag. Aphria behöver i jämförelse 14.22% marknadsandel, och kan producera avsevärt mer än Aurora (som fördröjer sin anläggning Aurora Sky löpande).

Permalänk

Vad är era tankar kring fonden Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära?

Jag kör på rikatillsammans Nybörjarportfölj (med sju fonder), och har gjort så i ca 4-5 månader. Går väl okej, men just den fonden drar ner resultatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoulAmazin:

Vad är era tankar kring fonden Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära?

Jag kör på rikatillsammans Nybörjarportfölj (med sju fonder), och har gjort så i ca 4-5 månader. Går väl okej, men just den fonden drar ner resultatet.

4-5 månader är en väldigt kort period. Hur länge har du tänkt att spara dina pengar i den fonden?
Jag skulle säga ett par år i alla fall.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av griid:

4-5 månader är en väldigt kort period. Hur länge har du tänkt att spara dina pengar i den fonden?
Jag skulle säga ett par år i alla fall.

Har inga intentioner alls att röra dem pengarna på väldigt länge, så minimum 5 år. Lägger nästintill varenda sparad krona i mina fonder. Är mer intresserad av den generella bilden folk har av den fonden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SoulAmazin:

Har inga intentioner alls att röra dem pengarna på väldigt länge, så minimum 5 år. Lägger nästintill varenda sparad krona i mina fonder. Är mer intresserad av den generella bilden folk har av den fonden.

Fonden i sig är jättebra, bland de absolut lägsta avgifterna man får i tillväxtmarknader.
Den är relativt teknologi-, finans- och konsumenttung med stora bolag.

Tillväxtmarknader är alltid större risk med större svängningar.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Då är månadens transaktioner klara. Blev en knapp vinst på 1,97% i snitt, bra mycket sämre än index på ca 8%.
Tre bolag får stanna en runda till. De bolagen är DNO, Incap och Besqab.

Citat:

Aktie

Inköpspris

Försäljningpris

Utdelning

Vinst/Förlust

United Therapeutics Corporation

123,72

Argan, Inc.

44

DNO

16,27

Incap Corporation

7,12

Besqab AB

125,6218

Peab AB ser. B

82

Besqab AB

147

125,6218

6,5

-10,12%

Boliden AB

284,9

242,05

14

-10,13%

DNO

12,42

16,27

0,17

32,37%

Gränges AB

96,2

111,2

3

18,71%

Incap Corporation

7,15

7,12

-0,42%

Oriola Corporation B

3,45

2,855

0,0765

-15,03%

Proact IT Group AB

201,1

177,2

3,75

-10,02%

Semcon AB

52,6

54,4

3,5

10,08%

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

@SoulAmazin: Jag har tillväxtmarknad aktiv, har haft ganska många år. Sjunker kraftigt som hela MSCI Emerging Markets indexet. Tillväxtmarknad och asien är oroligt pga Usa tullar och dyr dollar. Är du långsiktig så är det nog inget att vara orolig över.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem

började handla lite idag, köpte hansa medical, men gjorde missen att sätta en för hög stop loss så tappade 10% av den ökning som blev då aktien dök innan den stack igen. gick dock 5% plus, sedan när usa öppnade köpte jag amd och gick där ca 1% plus. så totalt ca 6% upp. har lagt en köporder på hansa medical till i morgon, tror den kommer sticka lite till, med lite tur dippar den när den öppnar så jag får igenom lagd order, för att sedan sticka igen. jag kör just nu helt på magkänslan då jag förra gången jag handlade läste på som en dåre om varje aktie jag köpte, skiten slutad ändå med att alla "kunniga" hade fel åt helvete och jag tappade mycket av innehavet. så nu kör jag mer lotto stilen eller rättare sagt jag sätter mig och tittar på aktier som börjar röra sig, köper in mig och säljer när jag gjort någon % får se hur det fungerar i längden.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

19% + i år på avanza (tot 14%+) exvis banhhof, AMD, H&M, Cannabisx2, SaltX en konkurs på trustbuddy sharpekvoten ligger på 1.37 vilket är rätt sjukt med tanke på mina val O_O
Övrigt Brocc 9.25%+, Better Globe, 4spar 8%+, Tessin 6%+, CoinBase/BitCoin -2%

på avanza är det nog hög risk ca 70% aktier kapitalmässigt, resten är ju också väldigt hög risk men hittils har det gått bra trots en konkurs och 2skit aktier. Kommer antagligen att fortsätta med Brocc 5år (trots höga service avgifter sen avsluta) och Better Globe, skippa 4spar om 6månader blev nyss en förlängning och det på tessin som är plus är utbetalt har en till som kommer om men redan nu känns byggmarknaden alldeles för volatil för mig så tessin går jag inte in på igen som det ser ut nu. Ska försöka köpa in lite mer fonder, gillar Bahnhof och AMD dom kommer jag att fortsätta köpa dom har gått väldigt bra trots att jag missade uppgången på 1000% på AMD. BitCoin får ligga och det går antagligen dåligt men det är en risk jag är villig att ta. Jag har ca 12 olika fonder samt 12 olika aktier , fonderna ligger över alla marknader så jag har försökt diversifiera, aktierna är mer på vad jag tror på en del mot stockholmsbörsen så avanza zero kommer jag att minska rejält på.

Better Globe ser jag som donation till förhoppningsvis något bra, får jag ut något om +20år så blir det riktigt bra, köpt på mig en hel del och kommer att fortsätta köpa årligen i minst 3år till då får jag sista utbetalningen när jag är 60.

Satsar på att få bolånet bortbetalt inom 6-10 år amorterar rätt mycket till nackdel för sparandet även om det nu är bättre att spara än att amortera så kändes den vägen bättre för mig. Om jag väljer att bo kvar så bor jag sedan skitbilligt 1300:- inklusive el, innebär ju att jag bor mycket billigare än många så jag kan ju verkligen passa på och amortera. Jag amorterar nästan 6000 i månaden kommer antagligen att utöka till 10000 om jag någonsin får en vettig lön.

Permalänk
Medlem

Har månadssparande på avanza varav 40% går in på en långsiktig (20 år) fondportfölj som är framtagen med deras portföljgenerator och sen 60% av månadssparandet i aktier..
just sålt av en del så har bara 2 innehav varav den ena ligger i Storytell med 83% av innehavet med ett inköpspris på 23:26kr och den andra är H&M vilken ligger vid 16% plus..köpte in mig i den svacka som blev när dom dippa extremt. hoppas den e på G upp igen..gick ju bra idag iallafall

Sålde dock av runt 10 andra aktier jag haft i svenska utdelare med tanke att pengarna skall flyttas till KF och utländska utdelare istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

började handla lite idag, köpte hansa medical, men gjorde missen att sätta en för hög stop loss så tappade 10% av den ökning som blev då aktien dök innan den stack igen. gick dock 5% plus, sedan när usa öppnade köpte jag amd och gick där ca 1% plus. så totalt ca 6% upp. har lagt en köporder på hansa medical till i morgon, tror den kommer sticka lite till, med lite tur dippar den när den öppnar så jag får igenom lagd order, för att sedan sticka igen. jag kör just nu helt på magkänslan då jag förra gången jag handlade läste på som en dåre om varje aktie jag köpte, skiten slutad ändå med att alla "kunniga" hade fel åt helvete och jag tappade mycket av innehavet. så nu kör jag mer lotto stilen eller rättare sagt jag sätter mig och tittar på aktier som börjar röra sig, köper in mig och säljer när jag gjort någon % får se hur det fungerar i längden.

Återkom om en månad hur din day trading har gått

Finns endast en fördel man som privatperson kan skaffa sig och det är lite kompetens att göra DD. Om man ska försöka tajma marknaden kommer man bränna sig rejält. Investing, not trading.

Jag har med de senaste årens bull marknad snittat 40% per år. Börjar dra mig ur och hålla mig likvid nu, dels så hägrar lågkonjunkturen dels hägrar stora inköp.

Permalänk
Medlem

Kör lite småsummor på avanza's olika fonder och aktier samt sparar lite på min bank för att få bli guld medlem, sen har jag ett sparkonto som jag tömmer ganska ofta när jag amorterar extra på lånen.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Avanza kör favorit i repris, gratis courtage. Nu är det för tyska aktier, tack vare oktoberfest.

Vad handlar ni? Lite sugen på några biltillverkare

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Blir spännande att se vad som händer med SAAB idag, tyvärr sitter jag inte med där men får glädjas åt att Innehavet i investor också lär få sig en skjuts iom investors 30% ägande av saab

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Jag har nyligen börjat spara i aktier i Essilor. Ett enormt franskt bolag, som äger det bolaget jag jobbar på.
Det dras 500 kr från min bruttolön till en fond där pengarna ligger tills företaget köper aktier för alla anställda som är med i programmet. Detta köp görs två gånger om året. Det fina i kråksången är att allt jag investerar så lägger bolaget lika mycket till.
Så mina 500kr blir alltså 1000kr

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |