Datortillverkare: "Intel-processorer bristvara till 2019 års andra hälft"

Permalänk
Melding Plague

Datortillverkare: "Intel-processorer bristvara till 2019 års andra hälft"

Bristen på Intel-processorer skapar svallvågor i datorindustrin, med lägre tillväxt som följd. ODM-tillverkaren Compal menar att problemen sannolikt inte är avhjälpta förrän sensommaren 2019.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

8700k - 4500kr
2700X - 3600kr

8600k- 3000kr
2600X - 2200kr

Sjukt...

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Discokungen

Woah det är över ett år kvar av bristvara på Intels processorer? Ja det gör nog sitt för att få tillbaka AMD på lite vettigare nivå med Intel. Jobbigt för Intel här nu då.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

8700k - 4500kr
2700X - 3600kr

8600k- 3000kr
2600X - 2200kr

Sjukt...

Det är helt sjukt. Jag skulle aldrig kunna motivera ett köp med en 8700K framför en 2600/2600X då det skiljer över 2K

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Avstängd

Dags köpa mer AMD aktier

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så länge jag får en 9700k i oktober är jag nöjd!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Funderade precis i veckan på att uppgradera mitt system med i5-5675C i och med att man skaffat ett RTX 2080, då CPU:n bottleneckar i bland annat Battlefield 1 (och V under Alpha+Beta). i7-9700K var först upp på listan men med tanke på att denna kommer att kosta över 4000 kr samt förmodligen bli papperslanserad som i7-8700K förra året så får det istället bli en Ryzen 5 2600 för ca 1600 kr. 6 cores med SMT för detta pris samt en direkt uppgradering till Zen 2 i 7 nm när dessa väl släpps under första hälften av nästa år gjorde valet lite enklare!

Får nu hoppas att Intel rycker upp sig så att konkurrensen blir stenhård!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

8700k - 4500kr
2700X - 3600kr

8600k- 3000kr
2600X - 2200kr

Sjukt...

Det verkar tidvis ännu värre då återförsäljare verkar få höga inpriser, på Dustin kostade 8700k 5349kr fram till igår då de sänkte priset med 1050kr.

Dustin brukar inte vara företaget med onormalt höga priser direkt.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Funderade precis i veckan på att uppgradera mitt system med i5-5675C i och med att man skaffat ett RTX 2080, då CPU:n bottleneckar i bland annat Battlefield 1 (och V under Alpha+Beta). i7-9700K var först upp på listan men med tanke på att denna kommer att kosta över 4000 kr samt förmodligen bli papperslanserad som i7-8700K förra året så får det istället bli en Ryzen 5 2600 för ca 1600 kr. 6 cores med SMT för detta pris samt en direkt uppgradering till Zen 2 i 7 nm när dessa väl släpps under första hälften av nästa år gjorde valet lite enklare!

Får nu hoppas att Intel rycker upp sig så att konkurrensen blir stenhård!

Enligt Sweclockers BFV beta test tappar du ca 20% i 1080p med en Ryzen 2600.

Trevligt för AMD om de kan stjäla lite marknadsandelar .

Permalänk
Inaktiv

Det finns alternativ till Intels cpuer, jag sitter t.ex. just nu på en Facit skrivmaskin.

Nå allt inom datorteknik verkar bara bli dyrare.

Permalänk
Medlem

Det värsta är väl att AMD utan problem även kan börja smyghöja sina priser nu.
Ryzen 5 2600 = 1600:-
Intel i5 8400 = 2100:-

Ganska radikal prisskillnad sett till likvärdig prestanda men Ryzen 5 2600 som mer "framtidssäker" med sina 12 trådar.

7000:- för en plattform med i7 8700K eller 4000:- för en plattform med Ryzen 5 2600. Båda har 6 kärnor 12 trådar. Prestandaskillnaden är rätt stor, men inte 75% prestandaökning vilken prisskillnaden är.

Som sagt... det blir bara tråkigare och tråkigare att vara entusiast. Inte minst när fler och fler väljer begagnatmarknaden för att de inte har råd med annat. Jag har råd men prestandasegmentet men har alltid handlat begagnat för att jag inte tycker nypris för egen del är motiverbar. Halva priset har alltid varit det som gäller för beggade prylar, men inte idag när folk köper beggat för att spara någon hundralapp för att de inte har råd med nypriser.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

TSMC och Global foundries fabriker kommer att gå för fullt... Priset på AMD processorer går upp till samma nivåer som Intels..
Hur som helst så är det bara att gratulera AMD till kommande framgångar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Enligt Sweclockers BFV beta test tappar du ca 20% i 1080p med en Ryzen 2600.

Spelar som tur i högre upplösningar (1440p just nu med planering att övergå till WQHD 3440x1440 eller 4K inom det närmaste året) så det blir nog lite jämnare Utöver detta så har jag förhoppningar på Zen 2 i 7 nm gällande IPC, högre frekvenser samt fler än 8 kärnor för mainstream plattformarna så detta blir mer eller mindre än investering med (förhoppningsvis) en billig uppgradering senare!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Man får hoppas att AMD lyckas motstå frestelsen att höja priserna, som annars kanske är fördelaktigt kortsiktigt. Men här har de ju fördelen att Intel måste ha de priser de har, medans AMD har kapacitet nog att ligga kvar på nuvarande prisnivå. Så småningom kommer fler och fler börja fundra på om premiumpriset för Intel verkligen är värt den extra prestandad främst i spel.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Trevligt! Fyllde precis på med aktier i AMD förra veckan! Kanske skulle passa på att investera ytterligare lite till nu då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Spelar som tur i högre upplösningar (1440p just nu med planering att övergå till WQHD eller 4K inom det närmaste året) så det blir nog lite jämnare Utöver detta så har jag förhoppningar på Zen 2 i 7 nm gällande IPC, högre frekvenser samt fler än 8 kärnor för mainstream plattformarna så detta blir mer eller mindre än investering med (förhoppningsvis) en billig uppgradering senare!

Det blir väl dock inte jämnare pga att processorerna är bättre/sämre vid högre upplösningar utan för att grafikkortet blir flaskhalsen.

Så frågan blir om grafikkorten slutar vara flaskhalsar och istället ger Intel ett övertag pga de är bättre på spel eller om AMD får ett övertag för att spel (förhoppningsvis) blir bättre på att använda fler kärnor/trådar i framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Spelar som tur i högre upplösningar (1440p just nu med planering att övergå till WQHD eller 4K inom det närmaste året) så det blir nog lite jämnare Utöver detta så har jag förhoppningar på Zen 2 i 7 nm gällande IPC, högre frekvenser samt fler än 8 kärnor för mainstream plattformarna så detta blir mer eller mindre än investering med (förhoppningsvis) en billig uppgradering senare!

Ehm, WQHD är 2560x1440. Vad menar du med 1440p?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xeno88:

8700k - 4500kr
2700X - 3600kr

8600k- 3000kr
2600X - 2200kr

Sjukt...

@Xeno88
Jag betalar ju såklart mer för mer prestanda i spel.

Varför betala mindre och få sämre upplevelse och behöva uppdatera oftare.

Köpte mina 3 8086k för 3990kr st och min 8600K för 1600kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@Xeno88
Jag betalar ju såklart mer för mer prestanda i spel.

Varför betala mindre och få sämre upplevelse och behöva uppdatera oftare.

Köpte mina 3 8086k för 3990kr st

Skillnaden är ju marginell i de flesta fall dock? Man sitter ju inte i 1080p låga inställningar med ett 1080 ti eller högre. Man märker ju helt enkelt inte av skillnaden ens om det finns någon. Finns enstaka fall där 8700k mosar 2700x men då snackar vi bildrutor som springer över 300 fps ändå.

Så när märks skillnaden? Laddar du ofta ner komprimerade filer kanske? Moddar jag spel händer det ofta att filer på några hundra MB ska ner och packas upp. Då kan jag berätta om Ryzens prestanda i decompression. Då serru hade man märkt skillnaden. 39% snabbare är 2700x på den uppgiften.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LPG:

Skillnaden är ju marginell i de flesta fall dock? Man sitter ju inte i 1080p låga inställningar med ett 1080 ti eller högre. Man märker ju helt enkelt inte av skillnaden ens om det finns någon. Finns enstaka fall där 8700k mosar 2700x men då snackar vi bildrutor som springer över 300 fps ändå. https://i.imgur.com/KESFgbz.png

Så när märks skillnaden? Laddar du ofta ner komprimerade filer kanske? Moddar jag spel händer det ofta att filer på några hundra MB ska ner och packas upp. Då kan jag berätta om Ryzens prestanda i decompression. Då serru hade man märkt skillnaden. 39% snabbare är 2700x på den uppgiften.
https://images.anandtech.com/graphs/graph12945/98365.png

@LPG

Kör du högre upplösning som du visar är gpun flaskhals och cpuerna kan ej visa vad de går för.
Kolla 720p eller 1080p för att se hur stark cpun är så inte gpun blir flaskhals.

Nu pratar jag spel och inget annat

Permalänk
Medlem

Alla dessa prishöjningar som varit på GPU, ram, ssd och nu processorer och svag krona gör att det känns som det aldrig kommer att bra tillfälle att bygga ny dator. Hade tänkte bygga nytt till våren men höga priser gör det väldigt, väldigt tråkigt.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@LPG

Kör du högre upplösning som du visar är gpun flaskhals och cpuerna kan ej visa vad de går för.
Kolla 720p eller 1080p för att se hur stark cpun är så inte gpun blir flaskhals.

Jag spelar inte i 720p. Det tror jag inte heller du gör. Jag hänvisar till denna video angånde det: https://youtu.be/ylvdSnEbL50

Med 1080 ti och 1080p ser det ut såhär. Förstår dig om du spelar endast Wreckfest, csgo och starcraft 2. Äldre spel är uppe på den listan. Nyare spel hittar du längre ner, då är det inte längre lika imponerande prestandafördel för att rättfärdiga prispåslaget för 8700k. Inte heller prestandaförlusten i andra uppgifter som ofta förekommer på en persondator.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Terrell:

Det blir väl dock inte jämnare pga att processorerna är bättre/sämre vid högre upplösningar utan för att grafikkortet blir flaskhalsen.

Så frågan blir om grafikkorten slutar vara flaskhalsar och istället ger Intel ett övertag pga de är bättre på spel eller om AMD får ett övertag för att spel (förhoppningsvis) blir bättre på att använda fler kärnor/trådar i framtiden.

Precis! Problemet jag har med min i5-5675C är att den flaskar GPU:n även i 1440p i just 32- och 64-spel lägen i Battlefield 1 samt under Battlefield V Alpha + Beta. Upplevever en hel del större FPS drops så fort mycket händer i spelet då CPU:n är konstant belastat till 95-99%, så kände att det var dags att uppgradera till en 6-kärnig CPU med SMT då Battlefield 1 och V utnyttjar många kärnor rätt bra. Får hoppas att fler spel framöver börjar ut yttjs fler kärnor på ett bra sätt

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Ehm, WQHD är 2560x1440. Vad menar du med 1440p?

Skickades från m.sweclockers.com

Oops! Antog att WQHD = Wide QHD = 3440x1440

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

@LPG

Kör du högre upplösning som du visar är gpun flaskhals och cpuerna kan ej visa vad de går för.
Kolla 720p eller 1080p för att se hur stark cpun är så inte gpun blir flaskhals.

Nu pratar jag spel och inget annat

Men... Om man spelar i högre upplösningar så är det ju så som datorn faktiskt används. Menar du att man ska välja processor baserat på scenarier som man inte använder datorn i?

1080P och uppåt så blir som sagt grafikkortet en flaskhals, och skillnaden mellan 2700X och 8700K är då priset och inget annat.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men... Om man spelar i högre upplösningar så är det ju så som datorn faktiskt används. Menar du att man ska välja processor baserat på scenarier som man inte använder datorn i?

1080P och uppåt så blir som sagt grafikkortet en flaskhals, och skillnaden mellan 2700X och 8700K är då priset och inget annat.

Beror ju på vad man har för grafikkort. Redan med GTX 1080 flaskar processorn i en del spel. Men även i 1440p med 1080Ti händer det grejer. Jag börjar tro att det är spelmotorerna som inte är tillräckligt bra för det här börjar bli löjligt. Vissa spel flaskar processorn aldrig i vilken upplösning som helst. Andra blir det problem snart också i 4K. Utan att man når t.ex. 144 Hz. Riktigt irriterande att inte ens 2080Ti kan klara detta i de flesta spel trots att det är kraftfull nog.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köpa fler AMD-aktier eller inte är frågan.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Beror ju på vad man har för grafikkort. Redan med GTX 1080 flaskar processorn i en del spel. Men även i 1440p med 1080Ti händer det grejer. Jag börjar tro att det är spelmotorerna som inte är tillräckligt bra för det här börjar bli löjligt. Vissa spel flaskar processorn aldrig i vilken upplösning som helst. Andra blir det problem snart också i 4K. Utan att man når t.ex. 144 Hz. Riktigt irriterande att inte ens 2080Ti kan klara detta i de flesta spel trots att det är kraftfull nog.

Skickades från m.sweclockers.com

Skillnad är det ju, men inget som man kan "uppleva". Brukar handla om 3-5fps hit eller dit.

Tycker dock det bästa vore ifall de från och med nu testar i ! "1080P+" med ett överklockat 2080TI, för då får man ett realistiskt "worst case scenario".

Att Intel piskar AMD ganska hårt i 720P vet vi ju redan. Men det spelar liksom ingen roll för ingen spelar i de upplösningarna på riktigt.

Det man också ser rätt ofta är att AMD faktiskt har högre lägstavärden i 1080P och uppåt, och det borde ju säga något om hur mjukt/hackigt det känns.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Köpa fler AMD-aktier eller inte är frågan.

Svårt.. Vissa säger att den kommer krascha snart och andra pratar om Price target på $50.

Personligen tror jag den kommer forstätta öka långsamt ett bra tag.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det intressanta är att prishöjningarna påverkar försäljningen väldigt mycket. Såg t.ex att mindfactory i Tyskland har siffror för antal AMD respektive Intel processorer som sålts (mittengrafen och grafen till höger är mest intressant).

(Notera att y-axeln inte börjar på 0! Detta kan få saker att se mer dramatiska ut än vad det är)
Så i reella siffror så har Intel gått från att sälja ~2000 processorer per vecka i September till ~1000 i Oktober. Under samma tid har AMD gått från ~2000 till ~3000 per vecka.

Det behöver dock inte betyda att Intel tjänar mindre. Men saken är säker att AMD tjänar mer på att det går dåligt för Intel.