Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Hur många av de som inte har fått problem med inbränningar spelar spel?

De flesta får ju katastrofala inbränningar av några timmar nyhetsmorgon, vill inte ens tänka på vad ett spel med statisk HUD gör efter 5-8 timmar spelsessioner...

Eftersom mycket HUD i spel är ganska transparenta och för det mesta i gråa eller vita nyanser så tror jag det krävs mycket mer innan det blir en permanent inbrännig. Solen i ex Nyhetsmorgon är ju gul och just gul och andra skarpa färger sliter tydligen mer på panelen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Hur många av de som inte har fått problem med inbränningar spelar spel?

De flesta får ju katastrofala inbränningar av några timmar nyhetsmorgon, vill inte ens tänka på vad ett spel med statisk HUD gör efter 5-8 timmar spelsessioner...

"De flesta får ju katastrofala inbränningar av några timmar nyhetsmorgon…".

Kvalificerat skitsnack! Har som jag tidigare i tråden skrivit en LG OLED B7V 65" sedan förra hösten och jag har både spelat (Nintendo Switch) och kollat på samma program många timmar i sträck och inte den minsta tillstymmelse till retention för att inte tala om inbränning.

Sluta skriv skit om saker du har noll koll på.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

"De flesta får ju katastrofala inbränningar av några timmar nyhetsmorgon…".

Kvalificerat skitsnack! Har som jag tidigare i tråden skrivit en LG OLED B7V 65" sedan förra hösten och jag har både spelat (Nintendo Switch) och kollat på samma program många timmar i sträck och inte den minsta tillstymmelse till retention för att inte tala om inbränning.

Sluta skriv skit om saker du har noll koll på.

vi kollar på nyhetsmorgon och har aldrig lämnat TVn på onödigt länge, ändå har vi fått deras sol inbränd i TVns hörn. Det är en riktigt bra panel men katastrofalt att den bränns in så enkelt.

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

vi kollar på nyhetsmorgon och har aldrig lämnat TVn på onödigt länge, ändå har vi fått deras sol inbränd i TVns hörn. Det är en riktigt bra panel men katastrofalt att den bränns in så enkelt.

Dags att ringa tillverkaren och få det fixat på garantin. För det är väl en hyfsat ny OLED med LG:s panel vi pratar om?

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Bra att tänka på med en ny OLED TV kanske kan vara att dra ner på OLED-ljus, kontrast, ljusstyrka och färg.
OLED tekniken kanske behöver (precis som Plasma tekniken) ett visst antal timmar inkörning, innan man vräker på för fullt på de inställningarna. Jag har gjort så med min LG OLED65E6V, som jag köpte för 18 månader sen, och jag har inga inbränningar på min trots att jag tittar mycket på film och serier.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

"De flesta får ju katastrofala inbränningar av några timmar nyhetsmorgon…".

Kvalificerat skitsnack! Har som jag tidigare i tråden skrivit en LG OLED B7V 65" sedan förra hösten och jag har både spelat (Nintendo Switch) och kollat på samma program många timmar i sträck och inte den minsta tillstymmelse till retention för att inte tala om inbränning.

Sluta skriv skit om saker du har noll koll på.

Ställde ju en fråga då flera har visat bilder på hur det ser ut efter nyhetsmorgon.

Ett exempel med flera svar, finns flera trådar: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1493329-oled-inbrannin...

Tar bara exempel och därav min fråga, ta en chill pill och läs igen och svara gärna med något vettigt svar istället för att spy ut massa skit själv.

Att jag har noll koll beror nog på att jag själv inte har en sådan och återigen... Därför jag frågar.

Permalänk
Medlem

Kollar verkligen folk på nyhetsmorgon osv (läs nyheter på tfn/dator)? Kikar man på smörja får man väl köpa en QLED med ett antal dimzoner och bleeding/blooming och skita i film och serier osv. Är man intresserad av bildkvalitet så är i mitt tycke OLED en oslagbar efterträdare till plasma. Fast folk gnällde över den också utan att ha ens sett en sån irl.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Kollar verkligen folk på nyhetsmorgon osv (läs nyheter på tfn/dator)? Kikar man på smörja får man väl köpa en QLED med ett antal dimzoner och bleeding/blooming och skita i film och serier osv. Är man intresserad av bildkvalitet så är i mitt tycke OLED en oslagbar efterträdare till plasma. Fast folk gnällde över den också utan att ha ens sett en sån irl.

Det där tycker jag är knäppt "kollar verkligen folk på nyhetsmorgon" lite för att typ försvara inbränningen. En tv ska inte bestämma vad jag ska titta på utan tvärtom.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Ställde ju en fråga då flera har visat bilder på hur det ser ut efter nyhetsmorgon.

Ett exempel med flera svar, finns flera trådar: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1493329-oled-inbrannin...

Tar bara exempel och därav min fråga, ta en chill pill och läs igen och svara gärna med något vettigt svar istället för att spy ut massa skit själv.

Att jag har noll koll beror nog på att jag själv inte har en sådan och återigen... Därför jag frågar.

Så du har läst trådar och framför dem som fakta?

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Tittar man bara på film är ju valet solklart! Tittar man mkt på TV4 morgonTV eller på Nikelodeon skulle jag dock inte köpa en OLED. Eller jag har ju tyvärr redan en OLED https://imgur.com/a/0GnwamK

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Så du har läst trådar och framför dem som fakta?

Eh, ja?

Finns det en bild på inbränningar så tror jag väl knappast det är photoshoppat, lägg ner nu.

Det som är konstaterat är att det är ett problem precis som med gamla CRT och Plasma, frågan är bara hur allvarligt det är och min fråga var om spel specifikt till folk som faktiskt spelar mycket med dem.

Edit: bara kolla svaret nedanför ditt inlägg som exempel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

De flesta får ju katastrofala inbränningar av några timmar nyhetsmorgon

Hur kom du fram till detta? Tror du att det skulle gå bra att fortsätta sälja apparaterna om det stämde?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Köpte en LG oled 4k curved och allt annat som låter bra för typ tre år sen tror jag det är. Med sjukskriven flickvän som gillar Diablo 3 på ps4 så har det blivit många många många timmar med statisk hud och har ingen inbränning efter den. Det mest negativa med det hela är vertical banding eller vad det heter som syns ganska bra när bilden blir mörk/svart dock bara på uppspelat material, skärmsläckaren visar inget av det.

Hur är det med nya oled är det fortfarande banding som är problemet?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Köpte en LG oled 4k curved och allt annat som låter bra för typ tre år sen tror jag det är. Med sjukskriven flickvän som gillar Diablo 3 på ps4 så har det blivit många många många timmar med statisk hud och har ingen inbränning efter den. Det mest negativa med det hela är vertical banding eller vad det heter som syns ganska bra när bilden blir mörk/svart dock bara på uppspelat material, skärmsläckaren visar inget av det.

Hur är det med nya oled är det fortfarande banding som är problemet?

Låter som att det mer beror på materialet än panelen, annars hade väl skärmsläckaren sett likadan ut?

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanruda:

Låter som att det mer beror på materialet än panelen, annars hade väl skärmsläckaren sett likadan ut?

Vet faktiskt inte för även om man säger dom svarta delarna som kan vara över och under en film får tendensen och där borde det ju vara svart vilket i sin tur borde generera nersläckta pixlar åtminstone i min hjärna. Ska kolla klart på Pacific rim 2 ikväll på Blu-ray så får se om det är då också.

Edit: nu är det kväll och har kollat klart på PR2, ingen banding så långt ögat nådde. Måste ju då innebära att en hel del menyer i tv-spel och annat kanske inte genrerar en helt svart pixel så att den stänger av eller vad beror egentligen bandning på?

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Köp ingenting nu iallafall. Vänta till november.

Och ang Oled så har ju Oled trevligare bild under kvällstid än en Qled.
Qled har mer banding och dylikt bga VA och är betydligt mer begränsande när det gäller betraktningsvinklar. Har haft en 55" Qled förut.

Vad händer i november? Nya modeller? Ny teknik som släpps?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlashTec:

Vet faktiskt inte för även om man säger dom svarta delarna som kan vara över och under en film får tendensen och där borde det ju vara svart vilket i sin tur borde generera nersläckta pixlar åtminstone i min hjärna. Ska kolla klart på Pacific rim 2 ikväll på Blu-ray så får se om det är då också.

Edit: nu är det kväll och har kollat klart på PR2, ingen banding så långt ögat nådde. Måste ju då innebära att en hel del menyer i tv-spel och annat kanske inte genrerar en helt svart pixel så att den stänger av eller vad beror egentligen bandning på?

Banding beror oftast på att det inte finns tillräcklig färginformation. Källan kan t.ex. vara för komprimerad och har då förlorat den information som måste finnas där för att du ska få en jämn övergång.
Ett problem är att man måste komma upp i ganska hög bitrate för att inte få banding vilket medför stora filer och där hjälper 10-bit och x.265 till. x.264 är vanligtvis 8-bit vilket är mer känsligt.

Det är bland annat därför du inte får några problem när skärmsläckaren är igång, det är ju inte en komprimerad videofil.

Visa signatur

MOBO: MSI X570 Tomahawk CPU: AMD Ryzen 5800X RAM: G.SKill Trident Z Neo 32GB
GPU:
Radeon 6900XT SSD: Samsung 860 EVO 1TB, 970 EVO 250GB, Kingston Uv500 120GB
PSU: Corsair RM850X V2 Chassi: NZXT H700i Skärm: Samsung Odyssey G8 OLED
Telefon: Samsung Galaxy S23 Ultra

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av EricG:

Hej alla!
Jag hijackar tråden lite eftersom många här med Oled har svarat. Det jag avskyr mest med någon TV är oskärpa när något rör sig. En bil som hackar fram längs en väg på en "statisk bakgrund". Som jag förstått det har detta med tekniken för led att göra och oled har inte fry problemet. Stämmer det?

(Jag ska tillägga att jag har en led nu)

Skickades från m.sweclockers.com

Det du klagar på lär inte ha nått med paneltyp att göra utan är bildprocessning eller nån begränsnnig i filmen.

Skrivet av FlashTec:

Vet faktiskt inte för även om man säger dom svarta delarna som kan vara över och under en film får tendensen och där borde det ju vara svart vilket i sin tur borde generera nersläckta pixlar åtminstone i min hjärna. Ska kolla klart på Pacific rim 2 ikväll på Blu-ray så får se om det är då också.

Edit: nu är det kväll och har kollat klart på PR2, ingen banding så långt ögat nådde. Måste ju då innebära att en hel del menyer i tv-spel och annat kanske inte genrerar en helt svart pixel så att den stänger av eller vad beror egentligen bandning på?

Det är inte så att du ställt in fel svartnivå nånstans för då kan svart visas ljusare än det borde och bilden blir allmänt sämre om man ställer in det fel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Inbränningen verkar ju riktigt otrevlig för vissa, spontant tror jag inte det är ett problem om man vet hur man ska hantera en OLED. Samtidigt läser man ju om folk som råkar riktigt illa ut så det är svårt för mig som letar ny TV att veta hur seriöst man ska ta dessa rapporter om inbränning och om det verkligen är värt att chansa. Min kommande TV ska jag kanske ha 7-10 år. Dessutom är jag inte ensam i familjen. Dessutom vet man ju inte om Netflix börjar vissa en statisk logga, om en ny play-tjänst släpps som gör det eller om andra typer av tjänster ställer till problem.

Sedan kommer vi till ljusstyrkan och det är där jag tvekar på OLED på riktigt då jag har ett ljust vardagsrum. Men samtidigt, hur hög ljusstyrka orkar man sitta och titta på innan man hellre drar ner en persienn? Känns som det blir lite med hörlurar, sitter man på ett bullrigt flygplan är det bra om lurarna kan spela högt men hur högt mår man bra av?

För mig är det inget snack om att OLED är den bättre tekniken och jag skulle aldrig välja en telefon med LCD men jag är tveksam till att jag vågar chansa pga ovanstående. Min 7 år gamla LCD kommer förhoppningsvis kännas väldigt gammal när jag får en QLED vilket också ger fantastisk bild.

Edit:
Kom att tänka på sportsändningar. Har någon haft problem med det? Ett par hockeymatcher i veckan med loggor och resultat statiskt, samma vid OS när TVn kan stå på som lite bakgrundsbrus på dagarna?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Laban80:

Inbränningen verkar ju riktigt otrevlig för vissa, spontant tror jag inte det är ett problem om man vet hur man ska hantera en OLED. Samtidigt läser man ju om folk som råkar riktigt illa ut så det är svårt för mig som letar ny TV att veta hur seriöst man ska ta dessa rapporter om inbränning och om det verkligen är värt att chansa. Min kommande TV ska jag kanske ha 7-10 år. Dessutom är jag inte ensam i familjen. Dessutom vet man ju inte om Netflix börjar vissa en statisk logga, om en ny play-tjänst släpps som gör det eller om andra typer av tjänster ställer till problem.

Sedan kommer vi till ljusstyrkan och det är där jag tvekar på OLED på riktigt då jag har ett ljust vardagsrum. Men samtidigt, hur hög ljusstyrka orkar man sitta och titta på innan man hellre drar ner en persienn? Känns som det blir lite med hörlurar, sitter man på ett bullrigt flygplan är det bra om lurarna kan spela högt men hur högt mår man bra av?

För mig är det inget snack om att OLED är den bättre tekniken och jag skulle aldrig välja en telefon med LCD men jag är tveksam till att jag vågar chansa pga ovanstående. Min 7 år gamla LCD kommer förhoppningsvis kännas väldigt gammal när jag får en QLED vilket också ger fantastisk bild.

Edit:
Kom att tänka på sportsändningar. Har någon haft problem med det? Ett par hockeymatcher i veckan med loggor och resultat statiskt, samma vid OS när TVn kan stå på som lite bakgrundsbrus på dagarna?

Apropå hörl
urar är det en extremt dålig ide att dränka buller genom att spela starkt, det ger hörselskador, luren ska dämpa bullret i stället om man behöver öka signal brusförhållandet !
Inbränning har jag bara sett på skärmar som använts till displayer till datorer där de verkligen har statiska bilder typ exakt samma bild förutom några fält med siffror som ändras, har inte sett nått på apparater som används hemma.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bebbzor:

Vad händer i november? Nya modeller? Ny teknik som släpps?

Black Friday.

Sweclockers hade en nyhetstråd om "Köp inte en TV nu, vänta till BF" för bara nån dag sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AdoringFan:

Black Friday.

Sweclockers hade en nyhetstråd om "Köp inte en TV nu, vänta till BF" för bara nån dag sedan.

Den här:

https://www.sweclockers.com/artikel/25587-teknikstund-kop-int...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk

Har haft en B7V i snart ett år nu och inte haft några som helst problem med inbränning. Skiten står på nästan för jämnan. Mestadels använd för serier & film.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Hur många av de som inte har fått problem med inbränningar spelar spel?

De flesta får ju katastrofala inbränningar av några timmar nyhetsmorgon, vill inte ens tänka på vad ett spel med statisk HUD gör efter 5-8 timmar spelsessioner...

Gissar att jag kanske kört typ 100 timmar på min skrivbords OLED utan ett spår av inbränningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laban80:

Inbränningen verkar ju riktigt otrevlig för vissa, spontant tror jag inte det är ett problem om man vet hur man ska hantera en OLED. Samtidigt läser man ju om folk som råkar riktigt illa ut så det är svårt för mig som letar ny TV att veta hur seriöst man ska ta dessa rapporter om inbränning och om det verkligen är värt att chansa. Min kommande TV ska jag kanske ha 7-10 år. Dessutom är jag inte ensam i familjen. Dessutom vet man ju inte om Netflix börjar vissa en statisk logga, om en ny play-tjänst släpps som gör det eller om andra typer av tjänster ställer till problem.

Sedan kommer vi till ljusstyrkan och det är där jag tvekar på OLED på riktigt då jag har ett ljust vardagsrum. Men samtidigt, hur hög ljusstyrka orkar man sitta och titta på innan man hellre drar ner en persienn? Känns som det blir lite med hörlurar, sitter man på ett bullrigt flygplan är det bra om lurarna kan spela högt men hur högt mår man bra av?

För mig är det inget snack om att OLED är den bättre tekniken och jag skulle aldrig välja en telefon med LCD men jag är tveksam till att jag vågar chansa pga ovanstående. Min 7 år gamla LCD kommer förhoppningsvis kännas väldigt gammal när jag får en QLED vilket också ger fantastisk bild.

Edit:
Kom att tänka på sportsändningar. Har någon haft problem med det? Ett par hockeymatcher i veckan med loggor och resultat statiskt, samma vid OS när TVn kan stå på som lite bakgrundsbrus på dagarna?

Jag har själv jämfört 65" OLED E6 med Samsung KS9505 (som väl än idag är en av de bästa LCDer som Samsung gjort) och skulle alla gånger välja OLED om det fanns i samma storlek till samma pris osv. Och då snackar vi ett vitt rum med stora fönster i söder. Med risk att låta som en viktigpetter, det är först när man sett en OLED själv hemma (eller iaf utanför en typisk butikslada) som man förstår vad det hela handlar om och då är det väldigt svårt att gå tillbaka. Om nån sen inte håller med om det utan föredrar LCD ändå så fine, köp LCD!

För mig är det lite som att jämföra en SSD med en HD, en SSD kan väl egentligen ingenting som en HD inte kan (förutom SED då) och erbjuder för det mesta helt ok prestanda, större utrymme (motsvarande bildstorlek) och till ett klart lägre pris.