Permalänk
Avstängd

sony af8 vs lg c7 OLED

funderar på köp av oled tv, sony har altid varit ett märke jag är mest fast vid, köpte en sony w905a för ett antar år sedan på black friday, än idag så blir jag helt överaskad av den underbara bilden den tvn har, motorn som förbättrar bilden gör ett otroligt bra jobb på allt jag kör på den, därav anledningen att jag vill ha sony, nu funderar jag på en sony af8, men har läst att sony tvn har sämre ljusstyrka än lg tvn och inte är lika bra för spel och jag ska använda den för det mesta för spel och film och serier allt genom en dator, hade lg oled förut några år sedan en av dem första och jag hade inga problem med spel, vill helst ha sony tvn pågrund av x1 processorn samt att jag helt enkelt gillar sony över lg, vill använda mig av 50% rabatten som finns på den tvn så prisskillnaden mellan dem 2 är runt 2000.kr (12 000.kr), läste också att sony har problem med att bilden blir mörk utan anledning detta var dock ett mjukvara fel och är enligt sony nyligen fixat, litar mer på sony när det kommer till skärmar så vill helst ha sonyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

funderar på köp av oled tv, sony har altid varit ett märke jag är mest fast vid, köpte en sony w905a för ett antar år sedan på black friday, än idag så blir jag helt överaskad av den underbara bilden den tvn har, motorn som förbättrar bilden gör ett otroligt bra jobb på allt jag kör på den, därav anledningen att jag vill ha sony, nu funderar jag på en sony af8, men har läst att sony tvn har sämre ljusstyrka än lg tvn och inte är lika bra för spel och jag ska använda den för det mesta för spel och film och serier allt genom en dator, hade lg oled förut några år sedan en av dem första och jag hade inga problem med spel, vill helst ha sony tvn pågrund av x1 processorn samt att jag helt enkelt gillar sony över lg, vill använda mig av 50% rabatten som finns på den tvn så prisskillnaden mellan dem 2 är runt 2000.kr (12 000.kr), läste också att sony har problem med att bilden blir mörk utan anledning detta var dock ett mjukvara fel och är enligt sony nyligen fixat, litar mer på sony när det kommer till skärmar så vill helst ha sonyn.

Ditt hjärta talar klartext, du skall köpa Sony TV´n.
Väljer du LG så kommer du bara leta fel och undra hur Sonyn hade varit.

Så i ditt fall är ditt val självklart.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lifooz:

Ditt hjärta talar klartext, du skall köpa Sony TV´n.
Väljer du LG så kommer du bara leta fel och undra hur Sonyn hade varit.

Så i ditt fall är ditt val självklart.

/Lifooz

jo ja skulle dock ändå vilja se vad andra tycker baserat på mitt användande

Permalänk
Bildexpert 📺

@zzcool: Jag har gått igenom de olika OLED-modellerna ur aspekten bild- och färgkvalitet och hur de skiljer sig på detaljnivå i detta inlägg: #17555979

Permalänk
Medlem

Jag skulle köra på Sony, dels för att du verkligen vill ha den, men också för att dealen på den är jävligt bra om du ändå ska ha en ny telefon.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450

Permalänk
Avstängd
Skrivet av macmann1:

Jag skulle köra på Sony, dels för att du verkligen vill ha den, men också för att dealen på den är jävligt bra om du ändå ska ha en ny telefon.

telefonen ska jag nog inte ha jag kommer lägga ut en annons här snart om någon vill betala för telefonen typ 1000 billigare än normalt oöppnad då.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

@zzcool: Jag har gått igenom de olika OLED-modellerna ur aspekten bild- och färgkvalitet och hur de skiljer sig på detaljnivå i detta inlägg: #17555979

saken är den ju mer jag tittat så verkar lgn'n bättre, det som gör sony tvn allt annat än helt perfekt verkar vara ljusstyrkan och input lag, jag vill inte välja den av personliga skäl eftersom jag föredrar märket därav tråden, älskar som sagt my w905a så mycket att jag vill ha sony igen, vilket skulle du personligen rekommendera är ljusstyrkan så farlig som alla säger, är input lag så illa som alla säger jämfört med lg c, kommer för det mesta använda tvn för spel på datorn samt lite spel på ps4 pro kommer dock köra i 1080p upplösning på de flesta spelen eftersom jag inte har råd för en datror som klarar 4k på alla spel.

jag hade denna innan och spel kände jag inte något som jag störde mig på, dock så fick den inbränning samt hade pixelfel så elgiganten tog tillbaka den tillslut

LG 55EC930

innan dess hade jag en äldre lg som jag testade genom att bli sponsrad med den hade inga problem med inbränning på den, spel hade jag inga problem med på dem heller.

Permalänk
Medlem

Nya OLED har inte samma problem med inbränning. Dessutom är LG bäst på inputlag och har högst ljusstyrka. Den är ännubättre på c8...men då snackar vi andra pengar.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Philips Evnia OLED 32M2N8900 240 hz, Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

är det inte lg panel i alla oled tv fortfarande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

är det inte lg panel i alla oled tv fortfarande?

Japp, det är LG Display som tillverkar oled-panelerna som sitter i dagens oled tv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Arctic Liquid Freezer II 360 | Ryzen 5 9600X | MSI B650M Gaming Plus WiFi | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | RTX 4070 Ti Super | Corsair RM750X | MSI 341CQP | ASUS ROG Strix Scope II 96% | Razer Orochi V2 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KingCobra:

Nya OLED har inte samma problem med inbränning. Dessutom är LG bäst på inputlag och har högst ljusstyrka. Den är ännubättre på c8...men då snackar vi andra pengar.

hur stor är skillnaden?

Permalänk
Bildexpert 📺

@zzcool: Tittar igenom mina anteckningar från tester av den generationen OLED och Sonyn är inte ljussvagare än någon annan. Dock har den ett annat typ av reglage, Högsta värde för luminans: Av, Låg, Mellan eller Hög som styr hur starkt panelen ska lysa. Hög-läget ger över 300 nits vid 25% APL-nivå med Ljusstyrka-reglaget på Max. Ungefär samma som en LG från 7-serien med OLED-ljus på max vid 25% APL.

Mellan, Låg och Av ger 220, 150 respektive ca 100 nits vid 25% APL. Fördelen med att sänka detta reglage är att det minskar posteriseringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

Vad är det för 50 procents rabatt? Känns som att jag missat något

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av milky81:

Man får 50% rabatt på en AF8 om man köper en Sony XZ3 mobil via någon app i telefonen. Så jag antar att folk som orkar kommer köpa telefonen, aktivera rabatten och sen sälja mobilen.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av milky81:

https://www.sonymobile.com/se/promotions/xperia-xz3-sony-brav...

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zzcool:

saken är den ju mer jag tittat så verkar lgn'n bättre, det som gör sony tvn allt annat än helt perfekt verkar vara ljusstyrkan och input lag, jag vill inte välja den av personliga skäl eftersom jag föredrar märket därav tråden, älskar som sagt my w905a så mycket att jag vill ha sony igen, vilket skulle du personligen rekommendera är ljusstyrkan så farlig som alla säger, är input lag så illa som alla säger jämfört med lg c, kommer för det mesta använda tvn för spel på datorn samt lite spel på ps4 pro kommer dock köra i 1080p upplösning på de flesta spelen eftersom jag inte har råd för en datror som klarar 4k på alla spel.

jag hade denna innan och spel kände jag inte något som jag störde mig på, dock så fick den inbränning samt hade pixelfel så elgiganten tog tillbaka den tillslut

LG 55EC930

innan dess hade jag en äldre lg som jag testade genom att bli sponsrad med den hade inga problem med inbränning på den, spel hade jag inga problem med på dem heller.

Så länge du inte spelar väldigt tävlingsinriktat så är det nog inga problem med input lag. Din gamla TV låg ju på ungefär samma - och 30ms är rätt bra får man ändå säga vilket det blir när du spelar på din PS4 Pro. Man ska ju förövrigt inte spela online FPS-spel på datorn med en handkontroll för då har man ändå ingen chans mot en som spelar med keyboard + mus.

Hursomhelst tror jag du blir nöjd med vilken du än väljer.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

@Jaxione:

På Elgiganten är det bara att lägga dem i varukorgen:

https://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefon...

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Man får 50% rabatt på en AF8 om man köper en Sony XZ3 mobil via någon app i telefonen. Så jag antar att folk som orkar kommer köpa telefonen, aktivera rabatten och sen sälja mobilen.

Aha, tackar för info!

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

@zzcool: Tittar igenom mina anteckningar från tester av den generationen OLED och Sonyn är inte ljussvagare än någon annan. Dock har den ett annat typ av reglage, Högsta värde för luminans: Av, Låg, Mellan eller Hög som styr hur starkt panelen ska lysa. Hög-läget ger över 300 nits vid 25% APL-nivå med Ljusstyrka-reglaget på Max. Ungefär samma som en LG från 7-serien med OLED-ljus på max vid 25% APL.

Mellan, Låg och Av ger 220, 150 respektive ca 100 nits vid 25% APL. Fördelen med att sänka detta reglage är att det minskar posteriseringen.

så enkelt sagt det finns inga nackdelar då detta har bara blivit överdrivet online med min w905a så kör jag ljusstyrka 50% samt bakrundsbelysning 5 och kontrast max med gamemode och jag har inget att klaga på med den bilden, en av anledningarna att jag vill ha tv över vanlig datorskärm är att man kan inte få tag på en datorskärm utan någon antiglare film och jag fullkomligt hatar dem bilden blir så kristalllik och tråkig, sen finns det ingen oled datorskärm heller.

Permalänk
Bildexpert 📺

@zzcool: Ifall du kör bakgrundbelysning på 5 verkar det motsvara runt 140-160 nits om man kollar tester av W905. Då är knappast "låg ljusstyrka" på en OLED något problem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

@zzcool: Ifall du kör bakgrundbelysning på 5 verkar det motsvara runt 140-160 nits om man kollar tester av W905. Då är knappast "låg ljusstyrka" på en OLED något problem.

kör med lite bakrundsbelysning eftersom jag föredrar svärta, men enkelt sagt det finns inget en c7 är bättre på då förutom en viss skillnad i input lag.

Permalänk
Bildexpert 📺

@zzcool: Ifall vi talar om ren bildkvalitet och precision i färgerna är Sonyn det starkaste valet. Sedan kan det förstås finnas andra aspekter, likt låg latens eller synpunkter på operativsystemet. Vissa föredrar LG:s lösning framför Android TV (och viceversa).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

@zzcool: Ifall vi talar om ren bildkvalitet och precision i färgerna är Sonyn det starkaste valet. Sedan kan det förstås finnas andra aspekter, likt låg latens eller synpunkter på operativsystemet. Vissa föredrar LG:s lösning framför Android TV (och viceversa).

bryr mig inte om os ska inte använda den som smarttv kan koppla upp vilken smarttv konsoll jag vill så os spelar ingen roll alls, latens är mer viktigt för mig jag kommer använda den ganska mycket för att spela spel på datorn samt lite ps4 pro, jag hade inga direkt hemska problem med förra lg oled tvn ett antal år sedan jag hade när det hade med spel att göra, ingenting jag märkte som jag kan komma ihåg det, körde med den i över 1 år och spelade igenom många spel

Permalänk
Bildexpert 📺

@zzcool: Du kommer dock inte ifrån operativsystemet eftersom det driver hela gränssnittet, menyer etc. Sony är lite notoriska på att klämma in klena prylar där. Inte ens toppmodellerna orkar i perioder med att driva sitt eget OS. Menyer hakar upp sig och det där plongljudet i menyerna bryts sönder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

@zzcool: Du kommer dock inte ifrån operativsystemet eftersom det driver hela gränssnittet, menyer etc. Sony är lite notoriska på att klämma in klena prylar där. Inte ens toppmodellerna orkar i perioder med att driva sitt eget OS. Menyer hakar upp sig och det där plongljudet i menyerna bryts sönder.

ja operativssystemet bryr jag mig inte om allt jag behöver från det är kallibrerings inställningar och netflix samt att ändra mellan input, hade webos på lg tvn och jag använde aldrig det jag har ingen användning för smarttv funktioner har aldrig använt dem på någon tv använder bara netflix på min nuvarande sony tv det är allt, kan enkelt koppla upp en telefon och använda android genom den istället om jag vill använda såna funktioner, webos kändes väldigt konstigt och obekvämt med wii liknande kontrollen.

Permalänk

Hijackar tråden lite, sitter i samma sits. Behöver dock inte telefonen så ifall sonyn ska köpas så måste jag sälja telefonen.
Nu till frågan, vars får man tag i en C7 nu? Hittar ingenstans. Och c8 eller b8 är redan för dyrt känner jag.

Visa signatur

4590K @ 4.4 - EVGA 980ti - ASUS Z97-A - 8GB Kingston Hyper X Fury - Samsung 950 PRO M.2 256GB - Samsung 850 EVO 128GB - 500GB Seagate HDD - EVGA Supernova G2 750w
ASUS ROG SWIFT PG278Q - Logitech Z-5500 - Logitech G930 - Filco Majestouch TKL Ninja Cherry MX Blue - Razer Manticor - QPAD 8K Optical
ASUS RT-ACC66U - ASUS PCE-AC68

Permalänk
Medlem

@Jaxione: ¨

Man sparar ytterligare 4000 om du gör köpet här i Norge. Av någon anledning är AF8 MYCKET billigare här.
Gäller både 55" och 65", medans på 65" är det "bara" 9990 kr i avslag i kassan.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk

Sony helt klart

Skrivet av zzcool:

Köp Sony så blir du inte besviken!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av marcusOCZ:

@Jaxione: ¨

Man sparar ytterligare 4000 om du gör köpet här i Norge. Av någon anledning är AF8 MYCKET billigare här.
Gäller både 55" och 65", medans på 65" är det "bara" 9990 kr i avslag i kassan.

https://i.imgur.com/BYte9hb.jpg

hue köper jag från norge?

Permalänk
Medlem

@zzcool: På samma sätt som i sverige. Med kort eller kontant.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B