Permalänk

Bok i Java

Jag har fått erbjudandet att få betyg i Programmering B om jag självständigt läser kursen, något som inte borde va ett problem eftersom jag är van vid programmering sen många år med VB (skitspråk, jag vet). Iaf, till programmering B på min skola "krävs" det att man kodar i Java, ett språk jag inte kan.

Följande områden kommer tas upp i kursen och allt kommer att redovisas genom 4 laborationer som skall lämnas in:

(Varning, mkt irrelevant text!)

Lab 1.
"Utveckla en klass i Java för hantering av datastrukturer i form av deques (double-ended queues). Skriv även ett huvudprogram för uttestning av klassen."

Lab 2.
"Utveckla ett program i Java för hantering av bokdata. Bokobjekten ska lagras i ett binärt sökträd och man ska kunna
-lagra bokdata i form av boktitel, författare, utgivningsår, ISBN-kod och förlag
-ta bort bokobjekt
-söka efter en bok givet bokens ISBN-kod
-se det binära sökträdets djup vud godtycklig tidpunkt."

Lab 3.
"Utveckla ett program i Java för lagring av dina favoritböcker med hjälp av hashmetodiken öppenaddressering. Valfri strategi för att hantera kollisioner får användas.

Bokobjekten lagras i hashtabellen baserat på en nyckel bestående av författarens namn och man ska kunna:
-lagra bokdata i form av boktitel, författare, utgivningsår, ISBN-kod och förlag
-ta bort bokdata
-söka efter en bok"

Lab 4.
"Utveckla ett program i Java för lagring av dina favoritböcker. Vid varje bokinköp ges boken en prioritet som avser att styra i vilken ordning böckerna ska läsas. Prioriteringen ligger i intervallet 1 till 10, där 10 anger högsta prioritet och 1 minsta prioritet. I samband med detta registreras boktitel, författare, utgivningsår, ISBN-kod och förlag. Bok-objekten placeras i en binär heap.

När man vill läsa en bok tas den bok som har högst prioritet ur heapen för att läsas. Böcker med samma prioritet läses i den ordning som de registrerats.

Vid valfritt tillfälle ska det vara möjligt att skriva ut en lista i alfabetisk ordning sorterad på författare."

Som jag förstått det så är alla dessa labbar inriktade på databaser, därför vore en eller flera böcker med samma inriktning bäst. Kom gärna med förslag på såväl böcker som hemsidor med mer information, kanske även andra forum som kan svara på mina frågor bättre!

Engelska är inget problem rent litteraturmässigt, även om jag självklart föredrar böcker på svenska!

Tack på förhand!

/Mikael

Visa signatur

[size="1"]Life is a bitch, then you die[/size]

Permalänk

java.sun.com - böcker behöver du inte.
Du kan även googla efter "java tutorials" eller liknande.
Men det kan nog ta ett tag innan du satt dig in i allt.
Låter lagom avancerat det du ska göra iaf.

Visa signatur

System.out.print(madness ? this.is.SPARTA : "");

Permalänk

Jag vet om java.sun.com och tycker att det är en bra tjänst, dock ifrågasätter jag hemsidans intuitiva och pedagogiska kvalitéer.

Hoppas på fler bra svar, men det är främst en bok jag är intresserad av!

(Någon som provat: http://www.bokus.com/cgi-bin/more_book_info.cgi?pt=search_res... ?)

/Mikael

Visa signatur

[size="1"]Life is a bitch, then you die[/size]

Permalänk
Medlem

Låter precis som en kurs jag läst om datastrukturer.. I den använde vi Data Structures and Algorithms in Java, 2nd ed, av Michael T. Goodrich och Roberto Tamassia, ISBN: 0-471-38367-8
Den tar inte upp grundläggande saker som hur man skriver en for-sats o sånt, men om du programmerat innan så kan du säkert lära dig av tutorials på nätet.

Permalänk
Medlem

Jag har läst programvaruutveckling 10p och då var alla labbarna i Java. Vi använde följande bok:

http://www.bokus.com/cgi-bin/more_book_info.cgi?pt=search_res...

Den var inte jättebra och inte jättebillig men kanske kan funka.
Vi använde javas API mycket mer än boken så jag rekommenderar det
mycket mer än någon bok.

Visa signatur

Tjohoo...

Permalänk
Medlem

Om du vill ha en bra nybörjar bok om java på svenska så har du ju alltid Jan Skansholms Java direkt. Fast den är dyr..och när man väl lärt sig grunderna så är det bara javas online api som gäller.

Visa signatur

"I don't have time to waste. I'm busy cultivating useless good taste" - helmet
Bärbar: Amilo Si1520 | 1.83 Ghz core duo | 1024 MB DDR II (533) | 100 GB SATA | Intel GMA950 | 12" TFT | Ubuntu Edgy

Permalänk
Medlem

Håller med KaY. Fast köp i så fall den nyare varianten Java Direkt Med Swing eftersom det finns klasser och paket som utvecklats med den. Den är super och dessutom på svenska som du ville ha den.

Lycka till //Fia

Permalänk
Medlem

En Eckligt bra bok är "Thinking in Java" av Bruce Eckel
Den tar tillskillnad från många andra böcker även upp lite av alla de lite mer avancerade finnesserna i språket såsom RMI och databaskopplingar mm.
Denna boken kan man ha nytta av lite längre än i min mening relativt enkla och ytliga böcker som Skansholms Java direkt, eller Bishops Java gently vilka på sin höjd är användbara första veckan i en nybörjarkurs.

Thinking in Java, 3rd ed
ISBN: 0131002872

Det bästa av allt är att den går att läsa online
www.bruceeckel.com

Kan ju tillägga att han även har skrivit boken Thinkin in C++ för den som vill lära sig detta språket.

Permalänk

Vad är bäst, att köpa en bok som lär mig java från grunden och lära mig dessa specialgrejer i efterhand? eller att köpa en bok om specialgrejerna och sedan lära mig grunden, dels med hjälp av boken men också genom internet. Vad tror ni?

/Mikael

Visa signatur

[size="1"]Life is a bitch, then you die[/size]

Permalänk

Jag föreslår "Just Java" om den finns i nyare modell jdk 1.30<, jag köpte den när jag började med java vid 1.0 tiden och den tyckete jag var bra, sedan finns det betydligt mer avancerade böcker jag kan rekomendera om du ksulle fastna i java.

Permalänk
Medlem

Du måste alltid lära dig grunderna först för utan dem fattar du inte de avancerade sakerna. Däremot ligger de flesta nybörjarböker på en sådan ytlig nivå att de inte är värt ett ruttet öre efter en vecka och därför snabbt blir ett dåligt köp.

Boken jag tipsade om är dock rätt bra på det sättet att den inte stannar vid grunderna utan går därifrån vidare till relativt avancerade saker mot slutet av boken. Är faktiskt en bok man kan ha som referens även senare när man känner sig relativt hemma band kaffekopparna.

När man lärt sig grunderna brukar de flesta dock mest sitta och slå upp de olika klasserna och funktionerna i api-documentationen.
Tyvärr missar många att det även finns en Java Language Specification som är ovärderlig när man vill ha svar på någon fråga om grunderna i java. tex vad är syntaxen för en if-sats eller vilkorlig tilldelning via ?-operatorn, allt står där i klartext och dessutom relativt lättförståeligt.

Men som alltid när man skall lära sig ett nytt programspråk så handlar det mer om hur mycket man sitter och laborerar och försöker fårstå själv än vilken bok man har.

Permalänk

Självklart är det så, men som sagt. Jag ska köpa en bok i Java, ska jag köpa en nybörjarbok eller en "avancerad"?

I värsta fall kan man ju skriva av den "avancerade"

Jag ska säga nåt hemskt, jag läser främst Programmering B för det extra betyget och inte för att lära mig Java. Jag tycker självklart inte om att "kopiera" något, det är ju fint om man lär sig något samtidigt som man får ett trevligt betyg.

/Mikael

Visa signatur

[size="1"]Life is a bitch, then you die[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_andersson
Självklart är det så, men som sagt. Jag ska köpa en bok i Java, ska jag köpa en nybörjarbok eller en "avancerad"?

I värsta fall kan man ju skriva av den "avancerade"

Jag ska säga nåt hemskt, jag läser främst Programmering B för det extra betyget och inte för att lära mig Java. Jag tycker självklart inte om att "kopiera" något, det är ju fint om man lär sig något samtidigt som man får ett trevligt betyg.

/Mikael


Om du bara är ute efter att klara labbarna tycker jag helt klart att boken som jag rekommenderade är den bästa, eftersom den handlar om precis datastrukturer (det som dina labbar handlar om) med ganska bra kodexempel. Om du bara läser lite tutorials online på nätet så du lär dig grunderna (hur man skriver en for-loop, kompilerar nåting osv) så kommer du klara det rätt lätt med den boken.

Edit: Annars funkar säkert den boken du själv hittat, men den har jag inte läst

Permalänk

vb: Ska köpa bok på onsdag. Tror jag köper den du rekommenderar, men har den jag hittat själv som back-up!

Tack för hjälpen allihopa, det uppskattas!

/Mikael

Visa signatur

[size="1"]Life is a bitch, then you die[/size]

Permalänk
Medlem

Att bara klara labbarna är ju ingen bedrift, då behöver man ju inte köpa en bok ens. eftersom det brukar finnas gott om folk att titta över axeln på

men sedan kommer den stora dagen då det är examination.

läraren: Varför skriver man Static framför vissa funktioner och varibler.
elev: därför att det skall gå att kompilera
läraren: ut!!!

faktiskt ett litet exempel från verkligheten

Vad gäller boken VB tipsar om så tycker även jag den är bra för att lära sig datastrukturer med. Men den är inte mycket att ha som nybörjarbok i java.

men köp den, mitt boktips kan du ju ändå läsa online så där behöver du ju inte slösa några kulor om du inte vill.

Permalänk

Ville bara meddela att jag köpte "Data Structures in Java", hoppas jag får den snart:

http://www.bokus.com/cgi-bin/more_book_info.cgi?pt=search_res...

Tack för all hjälp!

/Mikael

Visa signatur

[size="1"]Life is a bitch, then you die[/size]

Permalänk
Medlem

Ett smart drag.

Om du känner att det behövs lite mera stoff till ditt projekt så tycker jag att du skall ta och registrera dig på www.informit.com.
De erbjuder en tjänst där man abbonnerar på deras online böcker. Detta kostar bara 14,95$/mån MEN man får testa gratis i 14dagar sedan så kan man helt utan risk för att bli debiterad avbryta sitt abbonnemang. Under tiden har du som sagt tillgång till deras bibliotek med massor av bra böcker i Java (och de flesat andra ämnen som rör datorer). Testa det, det är mitt tips.

Permalänk
3dfx Fanboy

måste nog hålla med om att om man ska lära sig ngt ordentligt... så måste man genomföra skiten... det går inte att läsa till sig saker...

java.sun.com innehåller betydligt mer nyttigare innehåll än vad man tror.....

Visa signatur

Runnin with a pump pump
no bluffin we buck buck

Permalänk

Vem har sagt att jag ska lära mig något? Jag vill bara ha MVG

Visa signatur

[size="1"]Life is a bitch, then you die[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_andersson
Vem har sagt att jag ska lära mig något? Jag vill bara ha MVG

är du dum på riktigt?

Visa signatur

Ehhh...
...öhhhh