Permalänk

Köpråd kastruller.

Hej tänkte skaffa nya kastruller, har kollat lite på scanpan, zwilling och fissler. Någon som har någon erfarenhet utav något av dessa märken.

Permalänk
Medlem

Stoneline är bäst!

Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Haft/har scanpan stekpannor. Tänkte du köpa med beläggning eller utan?
Jag bytte till rostfritt (kastruller) för ett par år sedan och köpte då OBH nordicaSupreme och de har varit jättebra.

Jag blev besviken över beläggningen på Scanpan ctx, den är inte så hållbar som den borde vara.
När jag skulle köpa tittade jag även på Fissler men köpte OBH då jag tyckte de gav mer för pengarna.

Permalänk
Medlem

@Datagubben123: Jag köpte ett 5-pack Fissler från tyska amazon. Bra pris och fin kvalitet.

Permalänk
Skrivet av oatp1b1:

@Datagubben123: Jag köpte ett 5-pack Fissler från tyska amazon. Bra pris och fin kvalitet.

okej, men är de värda pengarna tycker du? är de fortfarande "platta" under? blir de lätt repor?

Permalänk
Medlem

Köpte liten kastrull och större gryta på CityGross, Duka, vita keramiska till hyfsat pris. Till skillnad från på stekpannor fungerar keramisk beläggning bra på kastruller/grytor eftersom temperaturerna inte blir lika höga när man kokar eller steker på lägre temperatur, så den sämre släppa-lätt-funktionen gör inte så mycket. På stekpannor är granit/titan beläggning det bästa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datagubben123:

okej, men är de värda pengarna tycker du? är de fortfarande "platta" under? blir de lätt repor?

Ja det tycker jag, jag betalade 1500 inklusive frakt för 5 kastruller vilket jag tycker är ett förmånligt pris. De är helt platta under fortfarande och är såvitt jag vet inte speciellt repiga. I paketet jag köpte ingick volymer från 2 liter upp till 8 liter.

Permalänk
Medlem

Kör själv med Demeyere kastruller (ingår i Zwilling J. A. Henckels koncernen) som jag köpte hos Berondi för drygt 5 år sedan och då var prisskillnaden mellan Sverige och Tyskland stor. Prisskillnaden finns kvar idag men jag tror inte den är fullt lika stor.

Belagda pannor köper jag billiga ICA med teflon-beläggning då beläggningen inte håller bättre för att pannan är dyrare. Så kallade "keramiska" brukar därtill hålla sämre än dem med PTFE beläggning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pjb:

På stekpannor är granit/titan beläggning det bästa.

Kolstål / gjutjärn är det bästa.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Nu vill du säkert ha finare kastruller, men måste säga att ikea 365 kastrullserie är riktigt bra

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

@Datagubben123:
Vad ska du ha kastrullen eller grytan till? Är det en kastrull eller en sauteuse som du ska ha?

Jag har både IKEA, Demeyere, Skeppshult och SCanpan hemma för olika saker.

Har du råd med Demeyere finns det inget bättre om du kan ta hand om dem och hantera dem.

Jag har jobbat som kock och skulle ge dessa tips:

Stor gryta för typ koka pasta, köp bra men billigt
Liten kastrull/gryta för ris, värma saker etc billigt men bra
Sautuese för såser, demeyere alt scanpan men deras dyrare sorter

Permalänk
Medlem

Var inne på Clas idag och såg att de nu har 25% rabatt på stek- o kokkärl.
Bl a Fiskars Hard Face stekpanna som jag hört ska vara bra.
20 % på köksapparater och 299:- för Sodastream Jet mm