Permalänk

Datorbygge köpråd

vad tror ni om det här? Är det värt att skaffa mini atx? På verkar modekortet prestandan något?

Permalänk
Medlem

https://i.imgur.com/PSvvdNQ.jpg

lägg till ".jpg" i din länk så ska det fungera med bild också

Visa signatur

CPU: I5 6600k @ 4.4ghz GPU: 1070 G1 MBD: Asus Ranger VIII PSU: Silver Power SP-SS500 RAM: HyperX Fury 16gb @ 2300mhz CHASSI: NZXT H440 White

Permalänk
Skrivet av m0s:

https://i.imgur.com/PSvvdNQ.jpg

lägg till ".jpg" i din länk så ska det fungera med bild också

hehe, tack

Permalänk
Medlem

https://www.netonnet.se/art/fyndvaror/fyndvaror-datorkomponen...

Fyndvara med full garanti.

NVIDIA GeForce GTX1050Ti OC 4 GB 1 590:-

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem

Budget?

Vad ska du göra med datorn?

VIlken sorts skärm använder du? Upplösning och frekvens.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk
Skrivet av daskedennis:

Budget?

Vad ska du göra med datorn?

VIlken sorts skärm använder du? Upplösning och frekvens.

Har inget direkt krav vad jag ska göra. Men vill kunna spela spela nya samt gamla spel tex csg, bf1. Behöver inte vara på högsta grafik osv, men så länge de flyter på.
skärmen är en dell ultrasharp ah-ips, 16:9, 2560 x 1440 6 ms.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datagubben123:

Har inget direkt krav vad jag ska göra. Men vill kunna spela spela nya samt gamla spel tex csg, bf1. Behöver inte vara på högsta grafik osv, men så länge de flyter på.
skärmen är en dell ultrasharp ah-ips, 16:9, 2560 x 1440 6 ms.

Okej, men det kan du göra på en dator för 10000kr och 30000kr. svårt att ge förslag utan en budget.

Enbart gaming eller workstation också?

Antar att skärmen kör 60Hz?

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
PC - Potatis

Permalänk
Skrivet av daskedennis:

Okej, men det kan du göra på en dator för 10000kr och 30000kr. svårt att ge förslag utan en budget.

Enbart gaming eller workstation också?

Antar att skärmen kör 60Hz?

Budget är mellan 8000-15000. Jo, det är nog 60 hz. Ska användas till både gaming och arbete.

Men är det värt att skaffa micro ATX? Jag kommer vara tvungen att ha datorn på skrivbordet. Tänkte också att det skulle vara skönt att man kan ta med datorn till olika platser där man har tillgång till skärm utan problem i den storleken.

Permalänk

@Datagubben123: Vad ska du göra med datorn? Om storleken är värt det handlar väl mest om plats och estik. mATX är dock ganska ofta typ lika stor som full storlek, så först på mITX som en börjar märka en stor skillnad i storlek. Skiljer dock mycket bland olika chassin.

Just nu är det väldigt obalanserat bygge som du visar. Med det menar jag att du lägger pengar på ett dyrt moderkort, som gör lite om inget för prestandan, samtidigt som du har en processor som inte går att överklocka. Sen har du ramminnen som ligger på det dubbla kostnaden, mot att ta några med lägre klockning vilket försämrar prestandan något. Men de pengarna skulle ge ett bättre prestanda höjning, om de gick till ett kraftigare grafikkort.

Sen saknar bygget idag ett nätaggregat, är det som du redan har? annars är det ett måste eftersom det ger ström till alla komponenter.

Permalänk
Skrivet av atlantica4ever:

@Datagubben123: Vad ska du göra med datorn? Om storleken är värt det handlar väl mest om plats och estik. mATX är dock ganska ofta typ lika stor som full storlek, så först på mITX som en börjar märka en stor skillnad i storlek. Skiljer dock mycket bland olika chassin.

Just nu är det väldigt obalanserat bygge som du visar. Med det menar jag att du lägger pengar på ett dyrt moderkort, som gör lite om inget för prestandan, samtidigt som du har en processor som inte går att överklocka. Sen har du ramminnen som ligger på det dubbla kostnaden, mot att ta några med lägre klockning vilket försämrar prestandan något. Men de pengarna skulle ge ett bättre prestanda höjning, om de gick till ett kraftigare grafikkort.

Sen saknar bygget idag ett nätaggregat, är det som du redan har? annars är det ett måste eftersom det ger ström till alla komponenter.

Ska använda datorn till arbete och spel.
När det kommer till modkortet så vill jag ha möjlighet att ansluta minst 4 hårdiskar, ha inbyggt eller plats för wifi. Har grafikkortet stor betydelse när man arbetar? Tänkte använda ett nätaggregat jag har hemma för att spara lite pengar.

Permalänk
Skrivet av Datagubben123:

Ska använda datorn till arbete och spel.
När det kommer till modkortet så vill jag ha möjlighet att ansluta minst 4 hårdiskar, ha inbyggt eller plats för wifi. Har grafikkortet stor betydelse när man arbetar? Tänkte använda ett nätaggregat jag har hemma för att spara lite pengar.

Okej på det viset då gör valet av moderkort mer förnuft. Nej grafikkortet har det generellt inte inverkan på arbete, så länge inte arbetet innebär hantering av grafik. Om du vill spara lite pengar rekommenderar jag fortfarande att gå ner i ramminne till exempel: denna.

Samt beroende på vad du arbetar med byta processor till en ryzen eller i5.

Permalänk
Skrivet av atlantica4ever:

Okej på det viset då gör valet av moderkort mer förnuft. Nej grafikkortet har det generellt inte inverkan på arbete, så länge inte arbetet innebär hantering av grafik. Om du vill spara lite pengar rekommenderar jag fortfarande att gå ner i ramminne till exempel: denna.

Samt beroende på vad du arbetar med byta processor till en ryzen eller i5.

tack för hjälpen, vad rekomenderar du för prossesor, kommer arbeta med word och sql och java. Spel kommer vara csgo och kanske dota.

Permalänk

kan i5a vara ett alternativ?

Permalänk

@Datagubben123:Förlåt för segt svar var upptagen med annat igår. Tittade lite närmare på produkter igår. Först verkade antigen ryzen 2600 eller 2600 x vara ett givet valet med priserna just nu på dessa hos inet. Problemet är att på moderkortssidan finns det inga moderkort i mATX eller mITX med trådlöst nätverk och mer än 4 sata kopplingar.

För i5 så är det enda som inet har inne som är relativt nytt i5 8600k och i5 7600k och snar då i5 9600k, kan inte säga någon annan då intel har problem med brist på processorer. Vägrar att rekommendera något som gäller förhandsbokning utan tester ute, så 9600k åker bort. i5 8600k är vad jag skulle rekommendera av dem två som då är kvar, problemet är med en kylare så är vi då uppe i typ samma pris så jag vet inte om jag skulle kalla det värt.

Du vet själv bäst vad du vill lägga dina pengar på. I mitt fall skulle jag nog välja något liknade detta, där jag upplever det som bättre valuta för pengarna. Kan säkert finnas färdiga system som upplever dina krav på ett bra sätt också till ungefär samma pris.