Intel anklagas för missvisande jämförelse mellan Core i9-9900K och AMD Ryzen

Permalänk
Medlem

Att hävda att detta är inkompetens hos Intel... De vet mycket väl vad som gjorts, testet har beställts av och gåtts igenom av Intel. Det är en del av den officiella presentationen.

Det är inte inkompetens.

Edit: tog bort kommentaren jag citerade då min kommentar inte är riktat mot en enskild kommentar utan var mer generellt riktad mot vem det än som kan tänka sig att förminska Intels ansvar.

Det här är lika lite inkompentens som när Intel ställde fram en dator med 28 kärnor i 5Ghz kyld med ett mindre kylskåp. Det vill säga inte alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Detta tycker jag är arrogant.
Fel kan alla göra, men när man ställs inför bevis på att man gjort fel, skall man kunna ta åt sig av kritiken och säga,
"- detta verkar inte bra, vi skall gå igenom testet igen".
Vad Intel gör nu, är att cementera, att deras snedvridna test, var avsikligt och medvetet, inget misstag från deras sida.

Jag skulle tro att dom flesta väljer att titta på de tester som kommer att komma från förhoppningsvis objektiva testare, och inte bryr sig om beställda tester från tillverkare. Sen borde ju inte Game mode gå att aktivera på vanliga Ryzen processorer om det är så att man får sämre prestanda i Game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Det jag tror Intel ställer sig bakom är att:
* Deras nya processor är snabbast, vilket den faktiskt lär vara. (Jag tror ingen lär hävda någonting annat.)
* De uppmätta värdena stämmer, vilket de gör (utifrån inställningarna på respektive testsystem).

Att man sedan inte direkt kan jämföra resultaten sinsemellan, så att 9900K verkar jämförelsevis mycket bättre relativt de andra, är en helt annan historia...

Ska nämnas att Intel även i sitt uttalande säger att "resultatet stämmer överrens med vad vi sett i egna tester", kan intel skylla på samma saker du nämner nedan för PT?

Skrivet av Olle P:

Bra intervju som ger svar på många frågor!

Jag tycker att intervjun visar att PT troligen försökt göra rätt, men misslyckats:
* De har en felaktig uppfattning om hur målgruppen bygger och gör set-up på en dator.
* De vet inte hur prestandan påverkas av olika inställningar för RAM-minne.
* De vet inte vilka begränsningar och problem som finns i en del valda benchmarks.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Timergu:

Har det någonsin visats ett test på en presentation som inte varit tvivelaktigt?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av pskjonte:

Sen när har man litat på prestandasiffror från företaget som släpper produkten?
Känns inte som nått nytt att det aldrig stämmer. Så naiv kan man inte vara så att man litar blint på sådana siffror...

Nä så är det ju.
Men här var det ett lager till som inte är så vanligt och som gör det hela lite grisigare.
Hade de här siffrorna framförts på något av Intels PRjippon så hade det inte varit så uppseendeväckande - om än fel.

Men nu gjordes det på ett lite annat sätt. Intel gör en del undermåliga tester. Sedan ingår de någon form av samarbete med en extern publicist som släpper dessa tester. Detta görs 10 dagar före alla riktiga tester ens får släppas.
Det innebär att man på externa siter som inte är Intels egna pressreleaser hittar tester som av många kan uppfattas som legit och det finns inte heller någon motpol med andra tester som kan väga upp för de tämligen missvisande resultaten för det har Intel förbjudit.

Så Intels tester har kamouflerats under PCGames flagga under en tidslucka när det inte heller finns andra tester än dessa ute.

Det här är ju till för att nå en större massa som kanske inte säkert ifrågasätter recensioner från PCgames. Och ja, eftersom att siffrorna i nuläget finns där så är väl risken att fler medier hakar på och använder data från den siten till egna publikationer. Som gjort för missförstånd och feltolkningar...

Det hade varit så enkelt för intel när de nu förbjuder andra att släppa resulta att då själva inte betala för att få sina resultat publicerade på andras plattformar. Det är väl här det blir så tokigt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Gamers Nexus tankar kring det

och

Intervju med firman som gjorde testet.

En hel del konstiga argument och en kännsla av att de antingen inte riktigt har koll, eller att de gjort något som någon bett dem om är kännslan man får efter denna.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Skrivet av MarkSix:

Jag skulle tro att dom flesta väljer att titta på de tester som kommer att komma från förhoppningsvis objektiva testare, och inte bryr sig om beställda tester från tillverkare. Sen borde ju inte Game mode gå att aktivera på vanliga Ryzen processorer om det är så att man får sämre prestanda i Game mode.

Problemet är ju att dessa tester inte får lov att släppas förrän om 10 dagar, på releasedagen...så alla som vill förbeställa gör det på skeva tester. Sen skulle jag i och för sig tro att de som föreställer en så dyr processor förmodligen gör det oavsett vad testerna säger, för de vill ha det nyaste och bästa, oavsett om det är 1 eller 50% bättre än vad de sitter på just

Skickades från m.sweclockers.com

10 dagar, inte 3 veckor
Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Jag skulle tro att dom flesta väljer att titta på de tester som kommer att komma från förhoppningsvis objektiva testare, och inte bryr sig om beställda tester från tillverkare. Sen borde ju inte Game mode gå att aktivera på vanliga Ryzen processorer om det är så att man får sämre prestanda i Game mode.

"Game mode" är en profil i överklockar programmet ryzen master, när du aktiverar denna profil så står det klart & tydligt att du också aktiverar "legacy compatibility mode", felet AMD gör är att inte tala om i klartext vad detta innebär för en R7 eller annan cpu, att aktivera detta läge har sedan över ett år tillbaks i tiden varit känt att det inaktiverar ett CCX kluster på R7 processorer så det bör inte komma som en överraskning för någon som testar hårdvara dagarna i ända. När man dock aktiverat game mode så efter omstart hoppar ryzen master igång automatiskt och visar de ändringar som gjorts varpå man jävligt klart och tydligt ser att hälften av kärnorna inte längre är aktiva, det visas allra längst upp i programmet med mycket tydliga "indikator lampor" för varje kärna. Detta syns också i alla tillgängliga HW övervaknings program & i aktivitetshanteraren.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

Om någon sökte en anledning till att köra AMD istället för Intel, här är en.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Det jag tror Intel ställer sig bakom är att:
* Deras nya processor är snabbast, vilket den faktiskt lär vara. (Jag tror ingen lär hävda någonting annat.)
* De uppmätta värdena stämmer, vilket de gör (utifrån inställningarna på respektive testsystem).

Att man sedan inte direkt kan jämföra resultaten sinsemellan, så att 9900K verkar jämförelsevis mycket bättre relativt de andra, är en helt annan historia...

Vilka är "dom", Intel eller PT?

Bra intervju som ger svar på många frågor!

Jag tycker att intervjun visar att PT troligen försökt göra rätt, men misslyckats:
* De har en felaktig uppfattning om hur målgruppen bygger och gör set-up på en dator.
* De vet inte hur prestandan påverkas av olika inställningar för RAM-minne.
* De vet inte vilka begränsningar och problem som finns i en del valda benchmarks.

Intel givetvis. Dom som beställt testet. Lätt att sjuta till lite pengar under bordet till rätt personer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Detta har varit common knowledge sedan bra länge tillbaka, redan vid första gen ryzen visste vi detta, att du missat det och fler utöver det ursäktar inte att hårdvarutestare inte vet om det. Det visar dock på att AMD kunde gjort långt mer att tala om direkt i ryzen master vad just game mode gör, tror dock att dagens ryzen master faktiskt har beskrivning av just detta...

Edit: Precis, under game mode profilen i ryzen master så aktiveras "legacy compatibility mode" automatiskt och man ser tydligt att 4 kärnor stängs av då alla aktiva kärnor visas med all tydlighet i toppen av profilen, det finns även en hjälpsektion där man beskriver att aktivering av game mode kommer per automatik att slå på "legacy compatibility mode".
Här anser jag dock att man kunde lägga till en textrad som direkt talar om att legacy läget avaktiverar ett CCX kluster på R7 processorer eller om man så vill halva processorn.

Game mode/Creator mode SKALLoch BORDE vara på profilnivå, liknande det vi har i profiler i NV Control Panel och AMD's dito. Alltså, känner drivaren av att du kör till exempel Battlefield så slås självklart allt av kärnor på, men om du kör ett legacy spel, så slås den profilen på där man får mest effekt av det. Att man sen ändrar saker manuellt må får vara upp till var och en, men just för dom som inte vill fickla för mycket så borde ju detta vara automatik.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Svart på vit att Intels cpu är överlägsen, klockrent test. Blir ett köp direkt vid release.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Haha, så jävla desperat av Intel att vinkla tester så här. Hade de varit säkra på sin produkt hade de inte behövt fulspela för att få den att se bra ut.

Men det är ju inte direkt nyheter att de aldrig kört rent spel, så det var väl inte så oväntat heller.

Bra att sådant här uppdagas, oavsett.

Visa signatur

Rigg: Corsair Carbide Air 540 | Gigabyte X570 Elite | R7 3700X | Corsair Hydro H70 V1 | 16 GB G.Skill RGB CL16@3200 MHz | Powercolor RX7900 XTX Red Devil | Samsung EVO 960/500 GB | Samsung QVO 870 8TB | Corsair AX860 | Ljud: Monitor Audio GS20 Frontar | Monitor Audio GSLCR Center | KEF Q7 Surround | Epik Legend Subwoofer | Denon 2310 Reciever

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Game mode/Creator mode SKALLoch BORDE vara på profilnivå, liknande det vi har i profiler i NV Control Panel och AMD's dito. Alltså, känner drivaren av att du kör till exempel Battlefield så slås självklart allt av kärnor på, men om du kör ett legacy spel, så slås den profilen på där man får mest effekt av det. Att man sen ändrar saker manuellt må får vara upp till var och en, men just för dom som inte vill fickla för mycket så borde ju detta vara automatik.

Det borde gå att ordna bättre ja, men denna lösning kräver en omstart då det faktiskt helt avaktiverar halva processorn, det är inget som kan göras on the fly, du kan använda program så som process lasso men då är fortfarande alla kärnor synliga för underprocesser och api'er. Här skulle dock OSet kunna göra långt mer för att minimera problem med gamla inkompatibla mjukvaror. Allra bäst är kanske att utvecklare ser till att hantera allehanda antal cpu kärnor på ett vettigare sätt, det går nämligen att styra hyffsat bra vad som ska nyttjas och inte, om applikationen inte kan hantera fler än fyra kärnor logiska eller fysiska så är det väl egentligen inte cpu tillverkarens problem att fixa oavsett om det är en AMD eller Intel

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Intressant att rubriksättaren på Sweclockers kallar nyheten för 'Intel anklagas för missvisande jämförelse mellan Core i9-9900K och AMD Ryzen'. Som om det skulle råda några tvivel.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neroth:

Haha, så jävla desperat av Intel att vinkla tester så här. Hade de varit säkra på sin produkt hade de inte behövt fulspela för att få den att se bra ut.

Men det är ju inte direkt nyheter att de aldrig kört rent spel, så det var väl inte så oväntat heller.

Bra att sådant här uppdagas, oavsett.

Det kan alltid se bättre ut..

Permalänk
Medlem
Skrivet av lincoln:

Intressant att rubriksättaren på Sweclockers kallar nyheten för 'Intel anklagas för missvisande jämförelse mellan Core i9-9900K och AMD Ryzen'. Som om det skulle råda några tvivel.

Menar du att Intel inte anklagats? Oavsett om det finns tvivel eller inte så har ju intel anklagats, det kan ingen ifrågasätta. Skulle Sweclockers redaktion skriva saker som sventuellt kan vara osanna så kan det hända massa tråkiga saker, förtal t.ex.

Visa signatur

ASUS Maximus X Hero z370 | Intel I7 8086k | | Custom Loop vattenkylning | MSI 3070ti | 16GB GSkill tridentZ RGB @ 3200mhz| Samsung EVO 850 250GB SSD | Samsung EVO 970 500GB Nvme SSD | Corsair RM750x PSU |

Permalänk

Det jag undrar är varför "gaming" mode skulle ge sämre resultat i spel. Varför ens kalla det för gaming mode? Om det är en bugg som gör att det läget fungerar sämre på en viss processor så borde AMD rulla ut en hotfix så fort som möjligt. jag förstår om det används vid tester om det använts vid tidigare tester för att få så mycket prestanda som möjligt. Då vill man ju använda samma inställningar för rättvisare mätning.

Att ett läge avsett för spel och därmed maximal prestanda skulle stäng av kärnor låter väldigt konstigt i mina öron.

Skickades från m.sweclockers.com

Stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av TappadBakom:

Det jag undrar är varför "gaming" mode skulle ge sämre resultat i spel. Varför ens kalla det för gaming mode? Om det är en bugg som gör att det läget fungerar sämre på en viss processor så borde AMD rulla ut en hotfix så fort som möjligt. jag förstår om det används vid tester om det använts vid tidigare tester för att få så mycket prestanda som möjligt. Då vill man ju använda samma inställningar för rättvisare mätning.

Att ett läge avsett för spel och därmed maximal prestanda skulle stäng av kärnor låter väldigt konstigt i mina öron.

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det är inte ett fel egentligen, profilen som kallas game mode är en OC profil där man aktiverar legacy compatibility läge som på R7 stänger av ett CCX kluster, det framgår hyffsat tydligt vad som sker när läget aktiveras och visst det skulle utan tvekan vara än mer tydligt. Poängen med läget är att på främst TR ge kompabilitet till äldre mjukvaror men även Ryzen.
Ryzen master bör inte användas alls om man inte vet vad man pillar på men det är min åsikt i det hela.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det här är ju bara jättedumt. Även om folk går på det här nu så kommer det ju riktiga tester av folk som vet vad de gör så småningom och då kommer det inte se lika bra ut.

Jag håller med om att det är dumt av Intel. Tänk på alla som ser det här testet där Intel 9900k framstår som väldigt mycket bättre än 2700x än vad den faktiskt är, och sedan förbeställer en 9900k. Dessa kunder har ju Intel faktiskt lurat.

Jag tycker inte att man ska stödja företag som beter sig så här, ovanpå allt annat elände Intel har gjort.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

Jag håller med om att det är dumt av Intel. Tänk på alla som ser det här testet där Intel 9900k framstår som väldigt mycket bättre än 2700x än vad den faktiskt är, och sedan förbeställer en 9900k. Dessa kunder har ju Intel faktiskt lurat.

Jag tycker inte att man ska stödja företag som beter sig så här, ovanpå allt annat elände Intel har gjort.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är förmodligen det som är det enda syftet, att få upp förbokningar, och sedan hoppas de att folk inte avbokar när testerna väl kommer. Det är ju rätt tydligt att 9900K garanterat kommer ge bäst FPS i spel så att det skulle handla om något annat är svårt att tro. Även med helt rättvisa tester så lär ju 9900K hamna i toppen, men inte med sådanna här marginaler. Man får hoppas att tillräckligt många tycker det här är dumt och straffar dem med plånboken.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hamna i en dålig sits i sommras när mitt moderkort gick sönder. Hade en 4670k och tänkt bygga nytt när 9 serien släpps. Men behövde akut köpa nytt moderkort men svårt att hitta till haswell.. Så blev att bygga nytt i sommras men köpte en i3 8350k med tanken att byta ut den till 9900k när den släpps.

Men nu börjar jag tveka. Datorn används nästan enbart till iRacing med vr som kräver hög ipc och klockhastighet. Vet inte hur mycket jag vinner med en 9900k?

Hmm vi får se hur den presterar när sweclockers testar den. Att kolla på tillverkarens egna jämförelser har väll aldrig varit något att bty sig om...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Helt sjukt att Intel vägrar säga att det här är fel. Måste ju bara gå under falsk marknadsföring!? . Att de dessutom inte tillåter någon att visa riktiga tester förrän vid release innebär att folk förbokar detta och tror att de är 50% bättre än AMDs bästa för dubbla kostnaden när det troligen i själva verket är betydligt lägre. Fy fan!

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

"Game mode" är en profil i överklockar programmet ryzen master, när du aktiverar denna profil så står det klart & tydligt att du också aktiverar "legacy compatibility mode", felet AMD gör är att inte tala om i klartext vad detta innebär för en R7 eller annan cpu, att aktivera detta läge har sedan över ett år tillbaks i tiden varit känt att det inaktiverar ett CCX kluster på R7 processorer så det bör inte komma som en överraskning för någon som testar hårdvara dagarna i ända. När man dock aktiverat game mode så efter omstart hoppar ryzen master igång automatiskt och visar de ändringar som gjorts varpå man jävligt klart och tydligt ser att hälften av kärnorna inte längre är aktiva, det visas allra längst upp i programmet med mycket tydliga "indikator lampor" för varje kärna. Detta syns också i alla tillgängliga HW övervaknings program & i aktivitetshanteraren.

Jag håller med dig helt och hållet om att dom som testar bör ha full koll på vad dom gör och inte bör presenterar felaktiga testresultat. Och har man installerat Ryzen Master så borde man nog också ha koll på vad programmet gör i olika lägen, i alla fall som testare. Som novis kanske man inte installerar den typen av program ändå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av gabriel15:

Jag tycker även Sweclockers tester ofta visar väldigt konstiga resultat.

I princip så kollar jag alltid 2-3 olika sidor för att få mig en bättre bild om vad som egentligen händer.

Sweklockers överklockar inte Ram minnet och CPU i samma veva vid CPU tester, något som Hardware unboxed gör för att ge CPUn optimala möjligheter, men dem brukar även visa ren stock i jämförelse oftast.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Tycker många gör en höna av en fjäder. Tex AMD har själva gjort samma sak en gång i tiden. Det är väl känt sen länge att man inte tittar på tillverkarnas egna tester utan väntar på oberoende tester.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mill:

Tycker många gör en höna av en fjäder. Tex AMD har själva gjort samma sak en gång i tiden. Det är väl känt sen länge att man inte tittar på tillverkarnas egna tester utan väntar på oberoende tester.

#17588480

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mill:

Tycker många gör en höna av en fjäder. Tex AMD har själva gjort samma sak en gång i tiden. Det är väl känt sen länge att man inte tittar på tillverkarnas egna tester utan väntar på oberoende tester.

Bäst att säga ifrån nu än att Intel drar en till marknadsfuling som förr när de ej kunde spöa AMD.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Avstängd

Det Här är ju även bara ytterligare ett minus för Intel ifrån mig. Dem tappar marknads andelar som aldrig förr då AMD är ett bättre Alternativ för pengarna. R5 2600 med minnen i 3200mhz CL14 och en överklock till 4.2ghz är den mest prisvärda gaming CPUn på marknaden. Intel tappar på att låsa ner CPUer som i5 8400.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Intressant. Ber om ursäkt om den postats tidigare.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mill:

Tycker många gör en höna av en fjäder. Tex AMD har själva gjort samma sak en gång i tiden. Det är väl känt sen länge att man inte tittar på tillverkarnas egna tester utan väntar på oberoende tester.

Detta är ju dock inte tillverkarens "egna" tester om man ska vara petig. Det är ett test beställt av intel, men det utförs av en "oberoende" tredje part.
Att komma med ett "whataboitism"-argument är lika illa som att försvara det.
Alla ska få kritik när de gör något oetiskt, oavsett om de är intel eller AMD, på sistone verkar det dock som att det är intel som har mest fuffens för sig.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P