DisplayPort över USB-C – ett träsk utan motstycke

Permalänk
Medlem

Inte engagerat mig i detta träsk. Så visste inte att det fanns. Men känns inte som funktioner som är så otydliga är något att förlita sig på.

Har sålt HP datorer med thunderbolt och deras thunderbolt docka till. Det har fungerat bra. Dell slutade tillverka sin docka, vet inte varför. Men deras USB-C docka fungerar inte lika stabilt som HP:s alternativ

Permalänk
Medlem

@jocke92:
Dell slutade tillverka sin docka(TB15) då den inte fungerade. Dock har dem släppt en ny version(TB16) som ska fungera enligt de som testat den. Dem har även haft problem med porten på datorerna i sig men ska vara fixat nu efter x antal BIOS updateringar.

https://www.reddit.com/r/Dell/search?q=TB15&restrict_sr=on&so...

Visa signatur

HDD 1: Surface Book 2 15" (W10 Enterprise)
HDD 2: RYZEN 5900X, 64GiB, 2TB SSD, 2080 Super (W10 Enterprise)
Colo: 3 x Dell R710 (proxmox)

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om deltacos usb-c till displayport fungerar för nya MacBook Pro 2016?

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/248501-d...

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av hazmah0:

Är det någon som vet om deltacos usb-c till displayport fungerar för nya MacBook Pro 2016?

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/248501-d...

Jag har inte provat, men det finns ingen rimlig anledning till att den inte skulle det.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Jag har inte provat, men det finns ingen rimlig anledning till att den inte skulle det.

Det är däremot ingen 600 MHz HDMI 2.0-adapter som gör 60 Hz UHD. Deltaco är dock återförsäljare för adaptrar (som inte är Deltaco-märkta) som bör fungera även med det, så de ska inte vara svåra att hitta om man tittar på detaljerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hazmah0:

Är det någon som vet om deltacos usb-c till displayport fungerar för nya MacBook Pro 2016?

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/248501-d...

Testade precis, det funkar! Köpte den på en NetOnNet-lagershop, https://www.netonnet.se/art/ljudbild/kopplaanslut/usb/usb-hub... tillsammans med den här DisplayPort-sladden, https://www.netonnet.se/art/ljudbild/kopplaanslut/bild/displa...
Vilken DisplayPort-sladd man kör med borde dock inte ha någon betydelse.

Kör med en Dell U2713HM och får ut maxupplösning för sen skärmen: 2560 x 1440 at 60 Hz.

Får även ut ljud från datorn till skärmen (har högtalare inkopplade i skärmen).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av akius:

Jag hade stora problem med att fa ut 2560x1080 fran en liknande kabel pa min laptop, dell xps 13, men kopte en ny kabel (apples) och det funkade utan problem. Jag har for mig att jag testade fa ut 4k fran laptoppen ocksa men minns arligt talat inte. Kabeln ar nu pa jobbet men jag tar hem kabeln imorgon och testar pa min tv!

funkade enbart i 4k vid 30Hz.

Permalänk
Hedersmedlem

Klistrar denna tills vidare.

Tack för för den utförliga genomgången @Alling!

*Tråd klistrad pga awesomeness*

***

Skrivet av trickeh2k:

Stort tack, Alling! Det här är riktigt fin läsning och information, kan vi få en toppklass-logo av en mod på inlägget?

Helt seriöst så tycker jag att det borde kunna vara en standard, när en "vanlig" medlem skapar en tråd som denna som är så pass bra utformad och innehåller bra och relevant information så borde en eller flera moderatorer kunna sätta någon form av "toppklas"logo eller "Redaktionen rekommenderar"-utmärkelse på den. Sånt här bör uppmuntras!

Hatten av, Alling!

EDIT: Alla som vill ha en sådan här utmärkelse, gilla inlägget nedan (enbart för detta, vill inte ha gilla för att jag är en så sjukt underbar person som enbart skriver fantastiska inlägg).

Skriv en tråd om detta förslag i Feedback-forumet, så kanske det blir något i framtiden när programmeraren har tid över!

Jag har iaf klistrat den nu, det minsta jag kunde göra.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av akius:

Jag hade stora problem med att fa ut 2560x1080 fran en liknande kabel pa min laptop, dell xps 13, men kopte en ny kabel (apples) och det funkade utan problem. Jag har for mig att jag testade fa ut 4k fran laptoppen ocksa men minns arligt talat inte. Kabeln ar nu pa jobbet men jag tar hem kabeln imorgon och testar pa min tv!

När du skriver "en liknande kabel" och "en ny kabel (apples)", vad exakt menar du då?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av MultiMan:

Klistrar denna tills vidare.

Tack för för den utförliga genomgången @Alling!

*Tråd klistrad pga awesomeness*

***

Skriv en tråd om detta förslag i Feedback-forumet, så kanske det blir något i framtiden när programmeraren har tid över!

Jag har iaf klistrat den nu, det minsta jag kunde göra.

Tack så jättemycket! Förhoppningsvis kan det hjälpa någon som inte känner till problematiken.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

När du skriver "en liknande kabel" och "en ny kabel (apples)", vad exakt menar du då?

sorry, jag kunde uttryckt mig tydligare.

"liknande kabel" var en noname/oem kabel och jag syftade da pa att den var lik deltacos kabel. med "apples kabel" syftade jag pa denna men kan alltsa bekrafta att jag endast fick ut 30hz vid 4k med apple-kabeln. 60hz vid 2560x1080 funkade dock fint med apple-kabeln men inte med oem/noname kabeln. hoppas det ar tydligare.

Permalänk

En fråga som jag inte riktigt fann svar på är huruvida en dator som har USB-C-port/-ar alltid kan ansluta till en Thunderbolt 3-dockningsstation.

Ponera följande: Jag använder som standard en dator som har TB3-port och denna kopplas då in till en TB3-docka. Dockan själv har nätverk, usb-pryttlar samt en monitor inkopplad. Dessutom kvarstår kravet på att ansluten dator ska kunna laddas över USB-C-porten. Kommer en dator som enbart har en USB-C-port (alltså inte TB3) att kunna använda alla dessa funktioner, givet att datorn har stöd för alt mode och laddning?

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk

Nu är jag och gräver i gamla trådar här, men jissus vilket jobb du gjort @Alling!

Jag är i omvänd situation, tror jag i alla fall?

Jag har en Wacom Cintiq Pro jag vill använda på min dator utan USB-C och har då förstås stött på patrull. Det är alltså en ritplatta/IPS UHD skärm som kan leverera 3840x2160 men då bara över USB-C. Har man inte den möjligheten får man istället använda den medföljande adaptern "Wacom Link" som ansluts till datorn med en USB-A och en Displayport mini vilket bar ger 2560x1440 istället.

Haken är dock att jag inte har en DP mini anslutning att tillgå. Så här står jag och måste köpa något oavsett, men undrar om det går att lösa på ett snyggare sätt än en Displayport till Displayport mini kabel? Kan jag komma ur det här utan att behöva tumma på upplösning?

Jag bollar med dessa 2 alternativ just nu och vet varken ut eller in:

1. USB-C till USB-A kabel in i en USB 3.1 port på datorn
Kan dock inte för världen hitta om de stödjer Displayport 1.2 eller inte. Då tänker jag mig antingen detta USB 3.1 kort från Asus eller det som kom med moderkortet om jag hittar på det.

2. Dyrt och säkert med Thunderbolt kort - Exempelvis Asus ThunderboltEX 3

Vad tror ni? Vad är bäst och hur skulle ni ha gjort?

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Semireject:

Nu är jag och gräver i gamla trådar här, men jissus vilket jobb du gjort @Alling!

Jag är i omvänd situation, tror jag i alla fall?

Jag har en Wacom Cintiq Pro jag vill använda på min dator utan USB-C och har då förstås stött på patrull. Det är alltså en ritplatta/IPS UHD skärm som kan leverera 3840x2160 men då bara över USB-C. Har man inte den möjligheten får man istället använda den medföljande adaptern "Wacom Link" som ansluts till datorn med en USB-A och en Displayport mini vilket bar ger 2560x1440 istället.

Haken är dock att jag inte har en DP mini anslutning att tillgå. Så här står jag och måste köpa något oavsett, men undrar om det går att lösa på ett snyggare sätt än en Displayport till Displayport mini kabel?

En kabel från fullstor DP till Mini DP är det ju förvisso inget fel med. Tråkigt med lägre upplösning dock.

Citat:

Kan jag komma ur det här utan att behöva tumma på upplösning?

Vad har du för dator?

Citat:

Jag bollar med dessa 2 alternativ just nu och vet varken ut eller in:

1. USB-C till USB-A kabel in i en USB 3.1 port på datorn
Kan dock inte för världen hitta om de stödjer Displayport 1.2 eller inte. Då tänker jag mig antingen detta USB 3.1 kort från Asus eller det som kom med moderkortet om jag hittar på det.

Det kortet kan du inte använda. Mig veterligen finns ingen USB‑A-port med DP-stöd; bara USB‑C har Alternate Modes.

Citat:

2. Dyrt och säkert med Thunderbolt kort - Exempelvis Asus ThunderboltEX 3

Vad har du för moderkort?

Citat:

Vad tror ni? Vad är bäst och hur skulle ni ha gjort?

@Laxpudding kanske vet om det går att köra en (M)DP–USB‑C-kabel åt ”fel” håll (DP i källan och USB‑C i skärmen).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Alling:

En kabel från fullstor DP till Mini DP är det ju förvisso inget fel med. Tråkigt med lägre upplösning dock.

Vad har du för dator?

Det kortet kan du inte använda. Mig veterligen finns ingen USB‑A-port med DP-stöd; bara USB‑C har Alternate Modes.

Vad har du för moderkort?

@Laxpudding kanske vet om det går att köra en (M)DP–USB‑C-kabel åt ”fel” håll (DP i källan och USB‑C i skärmen).

Nej men precis, lägre upplösning är ju inte ett drömscenario

Jag har ett Rampage V Extreme. Du kan se hela datorn i signaturen.

Ja men då är det väl egentligen "bara" att hitta ett bra sätt att få till USB-C med DisplayPort alt mode då antar jag. Men hur?

Även om det gick att köra DP till USB-C antar jag att man faller kort på själva pennan/musen? Alltså den kommunikation som rör annat än bilden på skärmen. Eller?

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Alling:

@Laxpudding kanske vet om det går att köra en (M)DP–USB‑C-kabel åt ”fel” håll (DP i källan och USB‑C i skärmen).

Det var väl det som krävde någon form av dubbelriktad multiplexing? Dvs teoretiskt kan man bygga en sådan dubbelriktad adapter. Men i praktiken byggs de för multiplexing i endast ena riktningen. En redan multiplexad DP-signal UT från USB-C kan de-multiplexas (är det ens ett ord?) till en vanlig DP-signal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det var väl det som krävde någon form av dubbelriktad multiplexing? Dvs teoretiskt kan man bygga en sådan dubbelriktad adapter. Men i praktiken byggs de för multiplexing i endast ena riktningen. En redan multiplexad DP-signal UT från USB-C kan de-multiplexas (är det ens ett ord?) till en vanlig DP-signal.

Hade ju gått fint om man flyttade ut multiplexern (USB-C Host Switch) som normalt sitter i datorn till adaptern/kabeln. DP/mDP och USB hade krävts givetvis. Eftersom de flesta skärmar med USB-C går att få med DP och HDMI-ingångar utöver USB-C-ingången så är nog tyvärr inte marknaden för sådana adaptrar särskilt stor. Vill du ansluta en bärbar utan DisplayPort är du ju ändå körd. Sen hade den ju fortfarande inte varit dubbelriktad. Sen blir det ännu mer komplicerat om du ska implementera USB-PD i adaptern

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

... Vill du ansluta en bärbar utan DisplayPort är du ju ändå körd. ...

Så vida du inte vill betala en tusenlapp för en aktiv konverterare ska tilläggas. Dessutom finns det så vitt jag vet inga som stödjer 600MHz HDMI till DisplayPort vilket begränsar upplösning/frekvens.

Hade för övrigt säkert gått med en passiv kabel utan någon multiplexer/switch med DP till USB-C Alt Mode om det inte vore för det att USB-C är gjort för att kunna sättas in åt båda hållen.

Permalänk
Medlem

Om man kör en dator med stöd för displayport alt mode över usb c, men som INTE stödjer thunderbolt 3. Till vilken kabel skall man vända sig då?

Permalänk
Bildexpert 📺

@galaxy55: Svaret är nog "beror på vilken skärm du ska koppla in". Och när man vet det kan svaret bli: "det är inte säkert din dator kan generera den signal skärmen behöver".

Permalänk
Medlem

Jag har nu lagt en hel del tid på detta och är nu helt uppgiven! Har tillgång till tre moderna gaming laptops, samtliga med USB 3.1 gen 1:

  • ASUS GL703GS med i7 8750H + GTX 1070/8

  • ASUS GL503VM med i7 7700HQ + GTX 1060/6

  • ACER Nitro 5 med i7 8750H + GTX 1060/6

Tre adapters:

  • Kanex USB-C/displayport (Ska klara 4K/60Hz)

  • Deltaco USB-C/Displayport från Netonnet (Ska enligt spec bara klara 4K/30Hz)

  • ICY USB-C/miniDisplayport från Kjell & Co (Ska klara 4K/60Hz)

Samtliga datorer kör Win10 och nvidia 416.16 drivers (Senaste)

Efter några tester har jag nu konstaterat att endast en dator, ASUS GL503VM (Sämst av de ovan specade laptoparna) fungerar perfekt med samtliga adapters i 4K/60Hz.

Både ACER Nitro 5 och Asus GL703 (för 23000kr!) fungerar inte ens med en enklare bildskärm med någon av ovanstående adapter. Detta får mig att fundera lite på vad man kan göra? Är det hårdvaran i datorn som inte kan hantera Displayport via USB-C porten? Är det något man kan läsa eller måste man köpa datorn först och testa?? Är det verkligen lagligt att det fungerar så här dåligt?

Det går bra att ansluta adaptern till datorerna men när jag sedan kopplar in någon av mina skärmar till adaptern så blir det fel i enhetshanteraren: Okänd USB-enhet (Portåterställningen misslyckades) och skärmen hittas inte.

Någon mer här som har lite mer att dela med sig av kring detta bekymmer?

Permalänk
Medlem

@Laxpudding

Ursäkta att jag stökar runt i en gammal tråd men den innehåller bra information! Tack @Alling!

Stämmer det verkligen att laptopen måste ha Thunderbolt support för att man ska kunna koppla in skärm via USB-C ?

Jag hittade nämligen inställning för detta i BIOS för ASUS GL503VM medans det saknades helt i BIOS på ACER Aspire 5 och ASUS GL703GS

Se detaljer från föregående inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

@Laxpudding

Ursäkta att jag stökar runt i en gammal tråd men den innehåller bra information! Tack @Alling!

Stämmer det verkligen att laptopen måste ha Thunderbolt support för att man ska kunna koppla in skärm via USB-C ?

Jag hittade nämligen inställning för detta i BIOS för ASUS GL503VM medans det saknades helt i BIOS på ACER Aspire 5 och ASUS GL703GS

Se detaljer från föregående inlägg.

Har en bärbar Thunderbolt 3 har den även DP över USB-C, men den kan även ha DisplayPort över USB-C utan Thunderbolt.

De två modellerna du länkat som inte fungerar har inte DP över USB-C. Där får du istället använda HDMI eller mDP-portarna för bildskärm. Du får helt enkelt läsa tillverkarens specifikationer/manualer. Flera GL503*-modeller har ju Thunderbolt och således också DP över USB-C och i stort sett samma plattform används även till de utan Thunderbolt, därför den fungerar. De verkar inte säga att så är fallet däremot.

Sen finns det skärmar som enbart fungerar över Thunderbolt 3 och skärmar som är rena USB-C-skärmar med DP över USB-C. Så det gäller att titta på mer än kontakter.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av dblade:

@Laxpudding

Ursäkta att jag stökar runt i en gammal tråd men den innehåller bra information! Tack @Alling!

Stämmer det verkligen att laptopen måste ha Thunderbolt support för att man ska kunna koppla in skärm via USB-C ?

Jag hittade nämligen inställning för detta i BIOS för ASUS GL503VM medans det saknades helt i BIOS på ACER Aspire 5 och ASUS GL703GS

Se detaljer från föregående inlägg.

Som @Petterk skrev: Thunderbolt 3 är tillräckligt, men inte nödvändigt, för DisplayPort över USB‑C. Tillverkarna tenderar att vara notoriskt dåliga på att speca om en USB‑C-port utan TB3 har stöd för DisplayPort Alt Mode, och väldigt många USB‑C-portar har inte det.

"USB 3.1 Gen 1" respektive "2" säger för övrigt ingenting om DisplayPort, utan är bara beteckningar på de rena USB-protokoll som vi traditionellt känner som USB 3.0 och USB 3.1.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Har en bärbar Thunderbolt 3 har den även DP över USB-C, men den kan även ha DisplayPort över USB-C utan Thunderbolt.

De två modellerna du länkat som inte fungerar har inte DP över USB-C. Där får du istället använda HDMI eller mDP-portarna för bildskärm. Du får helt enkelt läsa tillverkarens specifikationer/manualer. Flera GL503*-modeller har ju Thunderbolt och således också DP över USB-C och i stort sett samma plattform används även till de utan Thunderbolt, därför den fungerar. De verkar inte säga att så är fallet däremot.

Sen finns det skärmar som enbart tar fungerar över Thunderbolt 3 (som bara fungerar med Thunderbolt) och skärmar som är rena USB-C-skärmar med DP över USB-C. Så det gäller att titta på mer än kontakter.

Skrivet av Alling:

Som @Petterk skrev: Thunderbolt 3 är tillräckligt, men inte nödvändigt, för DisplayPort över USB‑C. Tillverkarna tenderar att vara notoriskt dåliga på att speca om en USB‑C-port utan TB3 har stöd för DisplayPort Alt Mode, och väldigt många USB‑C-portar har inte det.

"USB 3.1 Gen 1" (eller Gen 2) säger för övrigt ingenting om DisplayPort, utan är bara beteckningar på de rena USB-protokoll som vi traditionellt känner som USB 3.0 och USB 3.1.

Vi skulle införskaffa laptops för att ha möjlighet att utnyttja dubbla displayportar. Mitt val föll på att köpa in ett par ASUS GL703GS då jag tidigare hade en äldre och enklare ASUS GL503* där detta fungerade bra. Efter mycket efterforskning och inköp av adapters så kan man ju konstatera att det inte fungerar. Man måste alltså titta djupare i specifikationerna och som ni säger så är detta hyfsat svårt att avläsa. Den hade USB 3.1 Gen 2 som ändå inte stödjer Alt Mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Som @Petterk skrev: Thunderbolt 3 är tillräckligt, men inte nödvändigt, för DisplayPort över USB‑C. Tillverkarna tenderar att vara notoriskt dåliga på att speca om en USB‑C-port utan TB3 har stöd för DisplayPort Alt Mode, och väldigt många USB‑C-portar har inte det.

Vi har nu lagt en beställning på en MSI GS65 i hopp om att denna ska klara displayport via USB-C kontakten. Den har ju Thunderbolt 3 vilket borde vara tryggt?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av dblade:

Vi har nu lagt en beställning på en MSI GS65 i hopp om att denna ska klara displayport via USB-C kontakten. Den har ju Thunderbolt 3 vilket borde vara tryggt?

Yes. Borde gå att ansluta inte mindre än tre högupplösta skärmar till den, men är inte hundra procent säker.

144 Hz är ju alldeles fantastiskt också; se till att inte glömma att försäkra dig om att Windows är inställt på det också, och inte nöjer sig med 60 Hz.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Yes. Borde gå att ansluta inte mindre än tre högupplösta skärmar till den, men är inte hundra procent säker.

144 Hz är ju alldeles fantastiskt också; se till att inte glömma att försäkra dig om att Windows är inställt på det också, och inte nöjer sig med 60 Hz.

Det viktiga är att den har två displayportar så vi kan ansluta Varjo VR headsetet. Det kan vara praktiskt att demonstrera saker med en laptop! Blir ju klart smidigare framöver med Virtuallink.

Permalänk
Medlem

Grym info, tack! Trist att det ska vara så rörigt för en annan som bars vill att grejerna ska funka

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Cintiq Pro med Laptops TB3

Skrivet av Semireject:

Nu är jag och gräver i gamla trådar här, men jissus vilket jobb du gjort @Alling!

Jag är i omvänd situation, tror jag i alla fall?

Jag har en Wacom Cintiq Pro jag vill använda på min dator utan USB-C och har då förstås stött på patrull. Det är alltså en ritplatta/IPS UHD skärm som kan leverera 3840x2160 men då bara över USB-C. Har man inte den möjligheten får man istället använda den medföljande adaptern "Wacom Link" som ansluts till datorn med en USB-A och en Displayport mini vilket bar ger 2560x1440 istället.

Haken är dock att jag inte har en DP mini anslutning att tillgå. Så här står jag och måste köpa något oavsett, men undrar om det går att lösa på ett snyggare sätt än en Displayport till Displayport mini kabel? Kan jag komma ur det här utan att behöva tumma på upplösning?

Jag bollar med dessa 2 alternativ just nu och vet varken ut eller in:

1. USB-C till USB-A kabel in i en USB 3.1 port på datorn
Kan dock inte för världen hitta om de stödjer Displayport 1.2 eller inte. Då tänker jag mig antingen detta USB 3.1 kort från Asus eller det som kom med moderkortet om jag hittar på det.

2. Dyrt och säkert med Thunderbolt kort - Exempelvis Asus ThunderboltEX 3

Vad tror ni? Vad är bäst och hur skulle ni ha gjort?

Skrivet av Alling:

Yes. Borde gå att ansluta inte mindre än tre högupplösta skärmar till den, men är inte hundra procent säker.

144 Hz är ju alldeles fantastiskt också; se till att inte glömma att försäkra dig om att Windows är inställt på det också, och inte nöjer sig med 60 Hz.

Hej!
Vad bra att jag hittade denna konversation, jag har en HP Omen 15 med TB3 och tänkte skaffa en Cintiq Pro. Frågan är, klarar TB3 att leverera "Displayport Alt mode"? Vore skönt att få det bekräftat... Det sitter ett GTX 1070 i, med "fulla" TB3 (4 PCIe-lanes).