DisplayPort över USB-C – ett träsk utan motstycke

Permalänk
Medlem

Vet att det är gräns på dödssynd, men har bara haft tid att (väldigt) snabbt skumma igenom trådstart och undrar:

Går det att på ett någorlunda enkelt sätt veta vilken USB-C till USB-C-kabel jag behöver köpa om jag vill vara säker på att den ska kunna överföra ström, video och data mellan en laptop (med USB-C/DP alt mode) och en skärm med 3440x1440 @ 100Hz?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CatchMe:

Vet att det är gräns på dödssynd, men har bara haft tid att (väldigt) snabbt skumma igenom trådstart och undrar:

Går det att på ett någorlunda enkelt sätt veta vilken USB-C till USB-C-kabel jag behöver köpa om jag vill vara säker på att den ska kunna överföra ström, video och data mellan en laptop (med USB-C/DP alt mode) och en skärm med 3440x1440 @ 100Hz?

Jag gillar Nördics kablar och de är bra märkta för vad man vill ha för funktioner.
https://noerdic.se/collections/usb-c-kablar

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av CatchMe:

Vet att det är gräns på dödssynd, men har bara haft tid att (väldigt) snabbt skumma igenom trådstart och undrar:

Går det att på ett någorlunda enkelt sätt veta vilken USB-C till USB-C-kabel jag behöver köpa om jag vill vara säker på att den ska kunna överföra ström, video och data mellan en laptop (med USB-C/DP alt mode) och en skärm med 3440x1440 @ 100Hz?

Den kabel vars beskrivning matchar den situation du vill uppnå. 3440x1440/100 Hz är ungefär den bandbredd som 4K/60 kräver. Då 4K/60 är vanligare är det också vanligare att den nivån beskrivs. Det är ca 16–17 Gbps. Så en USB-C-kabel som beskriver att den klarar 4K/60 eller 20 Gbps har i alla förutsättningarna för att vara rätt. Ifall du finner en kabel med attraktivt pris som inte beskriver detta utan bara generisk "4K", då har du ingen aning om den faktiska nivån. Då undviker du den kabeln. Eller chansar.

Annars är det säkra kortet Thunderbolt4-kablar. Men då är priset och utbudet något helt annat.

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar!

Kan bara konstatera att USB IF har lyckats göra detta till en soppa. Hade det inte varit så mycket enklare att bara standardisera ett antal kombinationer (data/ström/video) för kablarna och ställa krav på att det framgick vid försäljning? Ungefär som Nördic verkar göra för sitt sortiment.

Typ:
10Gbps / 100W / 4K@60Hz
Kontra idag:
USB 3.2 Gen2 (2x2) SuperSpeed / 100W / Ingen information om video

Permalänk
Medlem

Nördic är rätt bra, håll koll på kabeldiametern bara!
Nu ska du använda det till en skärm och då spelar det inte så stor roll, men till mindre prylar så är det viktigt att kolla kabel-diametern. Jag fick en gång hem en USB-kabel ifrån Nördic som såg ut att användas för att dra flygplan, den passade mindre bra för att snabbladda min telefon
Den här borde fungera för ditt ändamål:
https://noerdic.se/products/nordic-usb-c-to-c-cable-100w-10g-...
Däremot så köper jag hellre lite extra kapacitet när det kommer till USB-kablage då de är så generiska och användbara. Jag försöker också hålla en viss nivå för alla kablar, för att slippa jaga specifika kablar för specifika ändamål. Därmed så tror jag att USB4 eller Thunderbolt 3-kablage är en lagom nivå:
https://noerdic.se/products/usb4-cable-1m

Permalänk

Har försökt finna ut av det här själv men det är lite av en djungel så vill gärna dubbelkolla. Kollar på att köpa en Dell ultrasharp U2520D som sekundär monitor till hemmakontoret. Som huvudskärm har jag en LG lg 34gn850-b som kör 3440x1440p. Jag har lust att koppla min huvudskärm till den sekundära (U2520D) så att jag kan få bild från båda skärmarna plus strömförsörjning över usb-c til mac:en.

Ser i manualen att det står att den har stöd för "DisplayPort and USB Type-C (Alternate mode with DisplayPort 1.4)" så antar att det fungerar att koppla LG:en genom den men har den stöd för 3440x1440?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Firanthir:

Har försökt finna ut av det här själv men det är lite av en djungel så vill gärna dubbelkolla. Kollar på att köpa en Dell ultrasharp U2520D som sekundär monitor till hemmakontoret. Som huvudskärm har jag en LG lg 34gn850-b som kör 3440x1440p. Jag har lust att koppla min huvudskärm till den sekundära (U2520D) så att jag kan få bild från båda skärmarna plus strömförsörjning över usb-c til mac:en.

Ser i manualen att det står att den har stöd för "DisplayPort and USB Type-C (Alternate mode with DisplayPort 1.4)" så antar att det fungerar att koppla LG:en genom den men har den stöd för 3440x1440?

Står också i manualen på lite fikonspråk

Svaret verkar vara nej.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Står också i manualen på lite fikonspråk
<Uppladdad bildlänk>Svaret verkar vara nej.

Se där ja, missade helt. Tack för hjälpen!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Firanthir:

Har försökt finna ut av det här själv men det är lite av en djungel så vill gärna dubbelkolla. Kollar på att köpa en Dell ultrasharp U2520D som sekundär monitor till hemmakontoret. Som huvudskärm har jag en LG lg 34gn850-b som kör 3440x1440p. Jag har lust att koppla min huvudskärm till den sekundära (U2520D) så att jag kan få bild från båda skärmarna plus strömförsörjning över usb-c til mac:en.

Ser i manualen att det står att den har stöd för "DisplayPort and USB Type-C (Alternate mode with DisplayPort 1.4)" så antar att det fungerar att koppla LG:en genom den men har den stöd för 3440x1440?

Svaret går delvis att räkna ut genom att räkna på bandbreddskravet. Gränsen för DP över USB–C över varierar med datorn och för kedjekoppling skärmen man dessutom kedjekopplar igenom. På det desstuom vad kablarna orkar med. Ovanpå det hur DSC används för att komprimera bildsignalen.

2560x1440/60 Hz är ≈7 Gbps, 3440x1440/120 är ≈20 Gbps och tar man ned frekvensen till 60 Hz blir det alltså ≈10 Gbps

Information ovanför om 3 st. 2560x1440/60 Hz (gissar att det är från U2520D-handboken) tyder på total bandbredd över DP-kretsarna hos U2520D på HBR2-nivå, alltså att ≈21 Gbps går att klämma över kedjekopplingen.

Möjlig lösning – i teorin – är därför om U25020D kan kedjekoppla mot LG-UW-skärmen i 60 Hz eftersom total bandbredd blir ≈7+10 Gbps och därför inom HBR2-gränsen.

Mac är generellt Thunderbolt 3 eller 4 vilket är 40 Gbps, förutsatt att man kör just Thunderbolt. Här blir det DP-alt mode, som då när ≈32 Gbps som mest via HBR3. Men det förutsätter HBR3-kapabla kretsar i skärmarna man vill kedjekoppla, vilket inte verkar finnas på U2520D.

DSC ovanpå det kan få igenom mycket mer, men det förutsätter också DSC hos alla skärmarna vilket inte är självklart.

För Macen hänger det dessutom på vilken krets den baseras på, där exempelvis vissa M1:or bara kan ha en enda extern skärm. Så där finns inga hinder i fråga om bandbredd, men väl hinder i fråga om vad kretsarna på insidan klarar av. Generellt är Apple Pro och Max-kretsar bättre på externa skärmar.

Samtidigt är mer kapabla Macar utrustade med flera Thunderbolt, så man kan köra flera skärmar (när kretsbasen tillåter) via separata utgångar.

Kedjekoppling via Displayport är överlag rätt begränsat så fort man börja blanda in högre bandbredder, dvs högre upplösning och/eller högre frekvens. Fungerar fint med tanke på att finessen är framtagen för en svunnen tid när man kanske hade 4 st. Full HD-skärmar som körde 60 Hz.

Så långt svar för att påpeka det uppenbara problemet med USB-C: man aldrig en aning om vad som fungerar eller inte. Och det är så mycket mer än själva kontakten som avgör.