Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Uppdatera MSI bios

Hej,

Jag inhandlade ett MSI Gaming M5 z370 förra veckan när komplett hade rea och tänkte vänta på refresh releasen och inhandla en i7 9700k.
Nu kom jag över en tråd där folk snackade om att flasha bios för nästa generation CPU och att många fick använda "current gen cpu" för att flasha om bios till "next gen" för att ens 9700k ska fungera ihop med moderkortet.
Det hade jag inte en aning om, trodde jag skulle kunna köra igång som vanligt med mitt 370 och en 9 gen cpu.

Någon som har koll på hur det är med MSI, kan man flasha med USB-sticka utan CPU eller med en nyare?
CPU i?
Någon som har erfarenhet av detta från tidigare generationer av CPUs?

Mvh.

Visa signatur

Intel i7 9700K 5.0 GHz, Corsair Hydro H115i Pro || Corsair Vengence 3000MHz 16GB || MSI Gaming M5 Z370 || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming 12GB || Samsung EVO 970, 2x EVO 860 || Fractal Design Define R6 TG Blackout

Permalänk
Medlem

@xray:
Har moderkortet så kallad "Flashback" funktion, vilket många nya kort har, så går det att flasha UEFI/BIOS via USB utan att ha någon processor monterad, kontrollera i manualen om ditt kort har denna funktion samt hur man gör.

Har kortet inte denna funktion. så är enda möjligheten att kunna flasha UEFI/BIOS att ha en CPU som stödjs av kortet med nuvarande UEFI/BIOS monterad.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Ja i just dethär fallet har du tur, då det står att moderkortet har •1 x BIOS FLASHBACK+ button. Jag hittar ingen instruktion direkt på nätet, men om du kollar i manualen är det tydliga instruktioner.

Permalänk
Medlem

Skönt då kan jag pusta ut i alla fall, läste i manualen att det är flashback+ på moderkortet precis som du sa @dunis90

Tack för att ni klarade upp mina funderingar, känner mig lugnare nu

Visa signatur

Intel i7 9700K 5.0 GHz, Corsair Hydro H115i Pro || Corsair Vengence 3000MHz 16GB || MSI Gaming M5 Z370 || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming 12GB || Samsung EVO 970, 2x EVO 860 || Fractal Design Define R6 TG Blackout