Postnord inför ny avgift på paket från Kina

Permalänk
Medlem

@SWIN: Att du gör dåliga affärer är knappast Postnords fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWIN:

Just detta som är dåligt, varor understigande ett visst värde borde vara undantagna från avgiften.

Som så många påpekat från start, när denna desperado avgiften infördes - mobilskal 10:- SEK, moms på detta 2,50 SEK, avgift för att ta ut moms 60 SEK, moms på avgiften för att ta ut moms 15 SEK.

Så totalt genererar detta billiga mobilskal för en tia, sjutton och femtio i moms samt en icke föraktlig intäkt på sextio kronor till PostMord.

Det är väl trots allt rätt rimligt?

Att det har varit möjligt att beställa ett enstaka mobilskal från kina för tio spänn med fri frakt är väl ändå det som har varit orimligt?

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HugSeal:

Det är väl trots allt rätt rimligt?

Att det har varit möjligt att beställa ett enstaka mobilskal från kina för tio spänn med fri frakt är väl ändå det som har varit orimligt?

Så den utveckling vi haft dom senaste årtiondena, där vi kunnat glädja och förgylla låginkomsttagares liv med möjligheten att enkelt och billigt köpa en sak från andra sidan jordklotet är enligt dig en fruktansvärd och helt förkastlig utveckling, som bokstavligen skall stoppas till varje pris?

Hick....tja, nja - förr i världen hade vi något som kallades generalagentur, alltså en person eller ett bolag, som då hade ensamrätt att sälja ett visst märke, eller fabrikat inom rikets noga övervakade gränser.

Detta resulterade bland annat i, att om man önskade köpa en vara, säg producerad i England, så kunde den varans pris kosta mera än det dubbla i Sverige, gentemot England.

Har själv en gång då detta med generalagentur fortfarande var en lönsam business åkt till England med flyg, stannat en vecka på hotell, ätit ute, köpt en Engelskproducerad hifi-apparat samt tagit med mig den hem.

Total kostnad för flyg+hotell+uteliv+apparat understeg kraftigt varans pris köpt via generalagenturen i Sverige, enligt de priser de hade på samma apparat.

Och detta vill somliga ha tillbaka till varje pris, jisses....utveckling med billiga produkter med billiga transportmedel till lågt pris för Svenska konsumenter skall vara strängt förbjudet, och skall påläggas straffskatt, strafftullar och avgifter vida överstigande varans pris - berätta nu för mig, varför detta är en önskvärd och helt underbar utveckling?

Visa signatur

Just nu: HP Z420 server med 3 x 10k SAS diskar i Raid 0, E5-1620, 24 GB ECC minne, KFA2 1070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Det är väl trots allt rätt rimligt?

Att det har varit möjligt att beställa ett enstaka mobilskal från kina för tio spänn med fri frakt är väl ändå det som har varit orimligt?

Subventionerad frakt har vi fortfarande, köp tio stycken (billiga artiklar) och skicka i ett brev bara.

Permalänk
Medlem

@SWIN: Distributörer och generalagenter har vi självklart fortfarande, och dit du vänder dig om du vill ha garanti/service i många fall och kör du gråimport (särskilt om det gäller privat) står du ofta utan hjälp fortfarande. Inget nytt har hänt där på många år.

Sverige behandlar Kina som Kina behandlar Sverige när det gäller privatimport. Vill de har mer fördelar så får de ge oss fördelar också, inklusive hela EU då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SWIN:

Så den utveckling vi haft dom senaste årtiondena, där vi kunnat glädja och förgylla låginkomsttagares liv med möjligheten att enkelt och billigt köpa en sak från andra sidan jordklotet är enligt dig en fruktansvärd och helt förkastlig utveckling, som bokstavligen skall stoppas till varje pris?

Nej

Slutade läsa där. Om du inte kan skriva ett helt stycke utan att hänge dig åt helt vansinniga missförstånd och överdrifter så är troligen inget du skriver av något riktigt värde.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Bildexpert

Enligt PostNords hemsida så betalas moms, administrativ avgift och eventuell tull i förskott för försändelser med "mindre värde" (i mer praktiska termer menar de förstaklassbrev och ekonomibrev förmodligen), medan andra sändningar fortfarande kan betalas vid utlämningsstället. Vet någon hur det gäller med försändelser som skickas spårbart och med försäkring? Inväntar ett sådant paket från Kanada nämligen och vill verkligen inte att de slarvar bort det efter det att jag har betalat momsen.

Permalänk
Medlem

Suck. Har ett paket som inkom till postnord den 15/9. Fortfarande inte fått nåt meddelande om att betala in nåt och ringde då idag för att höra hur lång tid det kan ta.. Troligen hela veckan och efter jag betalat in avgiften så kunde det ta "upp till" 14 dagar att få det skickat..

Makalöst att ett paket som tog 2 dar att ta sig kina -> sverige ska ta 20+ dagar att ta sig inom sverige... Postnord i sitt esse

Visa signatur

Laddar upp lite spelvideos på Youtube
Livestreamar ibland på Twitch

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur det rullar från AliExpress nuförtiden? Hur tajta är PostNord på att plocka paketen? Är det 100% sannolikhet för att man fastnar, eller kan man ha tur?
Är det i så fall 75:- avgift som gäller nuförtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Någon som vet hur det rullar från AliExpress nuförtiden? Hur tajta är PostNord på att plocka paketen? Är det 100% sannolikhet för att man fastnar, eller kan man ha tur?
Är det i så fall 75:- avgift som gäller nuförtiden?

Vad jag vet så har inte Aliexpress tecknat avtal med postnord angående deras lösning med att inkludera svensk moms vid betalning, så jag skulle gissa 99.9% risk att det fastnar i tullen.
Då får du betala moms på beloppet inkl frakt + 75:- hanteringsavgift.
Nu har jag inte själv beställt på ett tag så rätta mig gärna om jag har fel.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceder_78:

Suck. Har ett paket som inkom till postnord den 15/9. Fortfarande inte fått nåt meddelande om att betala in nåt och ringde då idag för att höra hur lång tid det kan ta.. Troligen hela veckan och efter jag betalat in avgiften så kunde det ta "upp till" 14 dagar att få det skickat..

Makalöst att ett paket som tog 2 dar att ta sig kina -> sverige ska ta 20+ dagar att ta sig inom sverige... Postnord i sitt esse

Låter som en fantastisk effektivitetsutveckling ändå.

Fick vänta över 12 veckor på ett paket från ett av få centraleuropeiska länder utanför EU.

Innan dess förklarades det borttappat efter förfrågan runt 6 veckor in. Efter förlustrapportering till avsändare, deras post osv 8v in återfanns däremot klareringsuppgifter. Mer korrespondens för att höra om det var någon poäng med att betala för ett försvunnet paket. Därpå en utdragen utväxling med/mellan både avsändaren, schweiziska speditören, Postnord samt tullverket som enligt enbart den sist gick ut på att jag behövde ha något importnummer som skulle stå på adressen, innan jag efter intygan från de övriga till sist googlade upp en EU-sida som hänvisade tillbaka till tullverkets sida där det glasklart förklarades att detta inte behövdes. Drygt "det skulle du nämnt direkt" svar följde. Servicenivån var bättre i Östtyskland 1990.

Inga ursäkter, ingen kompensation. Däremot till sist ytterligare en enastående förvirrad bortförklaring att namnet var inte helt stämde med adressen med en bokstav. Samma namn avsändaren fått från kort och som aldrig tidigare utgjort ett problem, ens från asien. Sen när kollar en speditör ens på namnet så tidigt i ledet. lols..

Handlar nog enbart lokalt eller iaf inom EU fram tills det företaget går i sank.

Men kanske är det hela konspirationens pudelkärna.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Någon som vet hur det rullar från AliExpress nuförtiden? Hur tajta är PostNord på att plocka paketen? Är det 100% sannolikhet för att man fastnar, eller kan man ha tur?
Är det i så fall 75:- avgift som gäller nuförtiden?

Jag beställde och fick betala 92:- kronor i avgift samt att PostNord har haft paketet hos sig i 2 veckor just nu och det står bara "processerar" ..

Visa signatur

Intel i5-13600K Corsair V 16 GB EVGA RTX 3070Ti FTW3 ULTRA Zowie XL2546K 240hz + XL2536 144hz
Anne Pro 2 Gat. Brown • Zowie FK2 • RØDE NT-USB • Beyerdynamic DT 990 Pro • Behringer U-Phoria UMC22

CITERA FÖR SNABBARE SVAR

Permalänk
Medlem

Hur är det med avgifterna om man handlar med wish?
De hade ju gjort ett avtal om att slippa betala en viss peng, men är man befriad från allt?
Tanken är att köpa armband till Apple Watch, och de kostar mellan 25-75kr styck.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borked:

Hur är det med avgifterna om man handlar med wish?
De hade ju gjort ett avtal om att slippa betala en viss peng, men är man befriad från allt?
Tanken är att köpa armband till Apple Watch, och de kostar mellan 25-75kr styck.

Skickades från m.sweclockers.com

Du betalar endast det du betalar på Wish, köpte en sak för 400kr + 100 frakt och det vart 500kr till dörren, inga avgifter etc.

Visa signatur

RTX3080 | 5960X->7800x3d | Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hestkulan:

Du betalar endast det du betalar på Wish, köpte en sak för 400kr + 100 frakt och det vart 500kr till dörren, inga avgifter etc.

Fast det fungerar inte 100 procentigt ännu. Finns flera säljare på Wish som failar att sätta ditt korrekt fraktsedel med rätt kod som visar att försändelsen är så kallad Duty paid och då får man i alla fall betala avgift till Postnord. Fast i dessa fall kan man få tillbaks pengar från Wish.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Fast det fungerar inte 100 procentigt ännu. Finns flera säljare på Wish som failar att sätta ditt korrekt fraktsedel med rätt kod som visar att försändelsen är så kallad Duty paid och då får man i alla fall betala avgift till Postnord. Fast i dessa fall kan man få tillbaks pengar från Wish.

Jag fick en pop-up när jag loggade in på wish, och där stod att om det händer att postnord skickar betalningskrav så kan man bara skicka ordern från wish till dom, så ska dom släppa igenom det utan betalning. Vet inte om det funkar i verkliga livet, men så säger dom iaf.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BasseBaba:

Någon som vet hur det rullar från AliExpress nuförtiden? Hur tajta är PostNord på att plocka paketen? Är det 100% sannolikhet för att man fastnar, eller kan man ha tur?
Är det i så fall 75:- avgift som gäller nuförtiden?

Jag brukar kolla så de skeppar via forwarding bolag, senast igår fick jag 2 övervakningskameror från aliexpress som var adresserat nåt MCG China bla bla med adress i Halmstad, kom med DHL, tog 13dagar. För några veckor sedan fick jag saker till drönaren som kom från nåt företag i Holland, tog ca 2v det med, ochså DHL.

Inga andra avgifter tillkommer.

Så jag tycker det funkar lik bra som altid med aliexpress

Permalänk
Skrivet av anon910:

Jag brukar kolla så de skeppar via forwarding bolag, senast igår fick jag 2 övervakningskameror från aliexpress som var adresserat nåt MCG China bla bla med adress i Halmstad, kom med DHL, tog 13dagar. För några veckor sedan fick jag saker till drönaren som kom från nåt företag i Holland, tog ca 2v det med, ochså DHL.

Inga andra avgifter tillkommer.

Så jag tycker det funkar lik bra som altid med aliexpress

Kan man filtrera så man bara ser de som skickar via annat land eller hur ser man att de skickar så?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kastroullen:

Kan man filtrera så man bara ser de som skickar via annat land eller hur ser man att de skickar så?

Skickades från m.sweclockers.com

Nä, det är mailkonversation som gäller med säljaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Jag brukar kolla så de skeppar via forwarding bolag, senast igår fick jag 2 övervakningskameror från aliexpress som var adresserat nåt MCG China bla bla med adress i Halmstad, kom med DHL, tog 13dagar. För några veckor sedan fick jag saker till drönaren som kom från nåt företag i Holland, tog ca 2v det med, ochså DHL.

Inga andra avgifter tillkommer.

Så jag tycker det funkar lik bra som altid med aliexpress

Hur hittar du säljare som gör det? Av allt jag kollat på var det bara en 3D-skrivare som fanns i EU-lager. Är det någon speciell sökterm eller liknande man kan använda? Något speciellt leveransalternativ?

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Tack för er feedback gällande Aliexpress.

Ordern fastnade i tullen, surt, men bara slanta upp. 3:- i moms och 75:- i avgift
Så sjukt att dom inte löst det så att man med hjälp av typ trackingnumret kan betala tullen i förväg så att det bara kan scannas och transporteras vidare utan handpåläggning från deras håll.
(Detta är ju vad som händer nu, när man får sms:et angående momsbetalning så är det ju trackingnumret som används som ID. Sen betalade jag via Swish och förmodligen går någon automatiserad info via deras system att trackingnumret sen är "ok" att släppas vidare. Exakt samma kedja bör ju kunna användas förutom att jag själv kalkylerar och skickar in moms i förhand.)

Intressant var även som andra sa, HORRIBLA handläggningstider.
Gjorde ordern samma dag som jag frågade här, 22 sept.
28 september var den i Sverige.
Hämtade ut den i fredags, 12 oktober.

Det tog alltså 7 dygn för att få den packad och levererad från Kina.
Det tog Postnord 14 dygn att få paketet tullat & transporterat 2,5 mil från Segeltorp till mitt postombud (!!!), och för denna "service" tog dom 75:-.
(Betalade in momsen ungefär 10 minuter efter att jag fått SMS:et).

En annan tröttsam sak är ju att man måste slanta momsen direkt, inte mot faktura.
Detta gör att om man fått fel produkt levererad, eller fått en trasig produkt, vad gör man då? Försöker kräva tillbaka moms och hanteringskostnad? Och hanteringskonstaden lär man ju glömma att kunna få tillbaka?

Permalänk
Medlem

Beställde i början av månaden en pryl på Ebay som skulle skickas från Kina, och var fullt medveten om risken att den inte skulle dyka upp innan nyår.
I torsdags, en dryg vecka senare, landade den i brevlådan.

Det går tydligen fortfarande att få brevpaket snabbt från Kina utan avgifter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

...
En annan tröttsam sak är ju att man måste slanta momsen direkt, inte mot faktura.
Detta gör att om man fått fel produkt levererad, eller fått en trasig produkt, vad gör man då? Försöker kräva tillbaka moms och hanteringskostnad? Och hanteringskonstaden lär man ju glömma att kunna få tillbaka?

Du gör en privatimport oavsett om det är fel vara eller inte, man kan tycka att säljaren borde stå för det när de gjort fel – men det kommer de inte göra. Momsen kan du bara kräva tillbaka om du faktiskt skickar tillbaka varan, i övriga fall kan du begära rättelse om det är fel belopp. I bästa fall kan du via betaltjänsten/plattformen kräva tillbaka pengarna om det är fel/trasig vara, men du kommer fortfarande ligga minus från importen. Säljarna har valt denna affärsmodell och det borde du ha kunskap om innan du beställer något.

Speditionsavgiften kan du aldrig kräva tillbaka, du har betalat tullombudet för tjänsten och så är det med den saken. Så länge de lämnar in importdeklarationen så har de uppfyllt sitt uppdrag. Faktura i efterhand förändrar inte den delen.

Permalänk
Medlem

Fick hem ett brev med avgift och moms att betala för ett paket från Japan som nu hålls som gisslan av PostNord. Hade helt glömt det här med dom nya paketprinciperna :/ Fattar fortfarande inte varför dom inte bara kan skicka mitt paket direkt och inkludera fakturan ist. för att hålla kvar det. Har dom fortfarande 2 veckors hanteringstid?

Permalänk
Medlem

Själv har jag väntat på ett paket från USA i ca 2 månader och när jag härom veckan ringde PostNord och frågade vart paketet var fick jag höra att de har haft tekniska problem vilket gjort att de har misslyckats med att skicka ut avi:er till mig. Och eftersom jag inte har hämtat ut paketet på två veckor från att det kom fram så har de nu för nästan en månad sedan skickat tillbaka det till avsändaren i USA. Just nu vet varken PostNord eller avsändaren vart paketet är.. Det går bra för PostNord känner jag…..

Permalänk
Medlem

För mig tog det 3 dagar från det att avgiften betalats. Betalade så snabbt jag kunde,kanske låg man överst i högen också. 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Själv har jag väntat på ett paket från USA i ca 2 månader och när jag härom veckan ringde PostNord och frågade vart paketet var fick jag höra att de har haft tekniska problem vilket gjort att de har misslyckats med att skicka ut avi:er till mig. Och eftersom jag inte har hämtat ut paketet på två veckor från att det kom fram så har de nu för nästan en månad sedan skickat tillbaka det till avsändaren i USA. Just nu vet varken PostNord eller avsändaren vart paketet är.. Det går bra för PostNord känner jag…..

Skräckhistorier som detta gör mig riktigt nervös. Antar att PostNord varken tar noll ansvar eller erbjuder sig att betala ersättning? Väntar ett antal paket från utlandet, känns som att risken är överhängande att PN kommer fucka upp minst ett. Har inget egentligt problem att betala moms etc. men kan dom inte bara skicka paketet direkt med en faktura? Uppenbarligen vet dom var man bor så betalar man inte kan dom ju lämna vidare till kronofogden. Eller att man får en avi och betalar direkt på utlämnigsstället, som jag alltid gjort innan det här jävla Kina-paket debaclet.

Skrivet av Valonen:

För mig tog det 3 dagar från det att avgiften betalats. Betalade så snabbt jag kunde,kanske låg man överst i högen också. 😀

Skickades från m.sweclockers.com

Får hoppas att mitt också ligger högst upp i högen Men även om 3 dagar får anses vara fort så är det ändå 3 dagar för mycket. Ser inte meningen att paket ska ligga och mögla på ett lager för att PN ska prata med Tullverket som ska ge go-ahead att skicka det. Finns det någon anledning att Tullverket skulle säga nej? Avgiften och moms har ju redan räknats ut och betalats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Skräckhistorier som detta gör mig riktigt nervös. Antar att PostNord varken tar noll ansvar eller erbjuder sig att betala ersättning? Väntar ett antal paket från utlandet, känns som att risken är överhängande att PN kommer fucka upp minst ett. Har inget egentligt problem att betala moms etc. men kan dom inte bara skicka paketet direkt med en faktura? Uppenbarligen vet dom var man bor så betalar man inte kan dom ju lämna vidare till kronofogden. Eller att man får en avi och betalar direkt på utlämnigsstället, som jag alltid gjort innan det här jävla Kina-paket debaclet.

Får hoppas att mitt också ligger högst upp i högen Men även om 3 dagar får anses vara fort så är det ändå 3 dagar för mycket. Ser inte meningen att paket ska ligga och mögla på ett lager för att PN ska prata med Tullverket som ska ge go-ahead att skicka det. Finns det någon anledning att Tullverket skulle säga nej? Avgiften och moms har ju redan räknats ut och betalats.

Det är upp till säljaren om han vill försäkra paketet/brevet eller inte. Du har ingenting med detta att göra, förutom att välja vem du köper av.

Tidigare så importdeklarerades bara ett par procent av alla försändelser, och då fungerade det med förra upplägget. Ombuden vill inte ha fler paket/brev som kräver särskild hantering och lagring, och Postnord vill inte behöva kräva tillbaka pengarna av Tullverket för varorna som inte hämtas ut och går i retur.

De kan inte bara komma och kräva pengar, kunden kan alltid vägra att ta emot försändelser. Kronofogden är ingen lösning här.

Vill du privatimportera något mot faktura kan du/säljaren skicka med någon av budfirmorna för drygt 500 kr i frakt, man skickar inte något som skrymmande ekonomibrev om det ska komma fram snabbt och vara försäkrat vilket som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Skräckhistorier som detta gör mig riktigt nervös. Antar att PostNord varken tar noll ansvar eller erbjuder sig att betala ersättning? Väntar ett antal paket från utlandet, känns som att risken är överhängande att PN kommer fucka upp minst ett. Har inget egentligt problem att betala moms etc. men kan dom inte bara skicka paketet direkt med en faktura? Uppenbarligen vet dom var man bor så betalar man inte kan dom ju lämna vidare till kronofogden. Eller att man får en avi och betalar direkt på utlämnigsstället, som jag alltid gjort innan det här jävla Kina-paket debaclet.

Får hoppas att mitt också ligger högst upp i högen Men även om 3 dagar får anses vara fort så är det ändå 3 dagar för mycket. Ser inte meningen att paket ska ligga och mögla på ett lager för att PN ska prata med Tullverket som ska ge go-ahead att skicka det. Finns det någon anledning att Tullverket skulle säga nej? Avgiften och moms har ju redan räknats ut och betalats.

Tydligen är det avsändaren av paketet som är ”ägaren” av paketet fram till dess att paketet når mottagaren. Därför kan PostNord aldrig samarbeta med mottagaren av ett paket, utan de kan bara samarbeta med avsändaren av paketet har jag nu fått lära mig.

Avsändaren har sagt att han kommer vägra betala extra för att få paketet skickat till mig igen (vilket jag såklart kan förstå då han redan har betalat för frakten en gång), så när/om han tillslut får paketet måste han begära en reklamation av fraktkostnaden från USPS som sedan kommer begära en reklamation av PostNord. Tyvärr finns det ju en risk att PostNord väljer att inte reklamera USPS, och då säger PostNord att de helt enkelt inte kan göra något mer, utan att jag får betala för att få paketet skickat till mig ytterligare en gång.

Om det är så att paketet aldrig kommer fram till mottagaren så vette fan vad jag kan göra ☹
Har ingen riktig koll på mina rättigheter och skyldigheter, men jag bör väl ha rätt att få paketet levererat till mig eftersom jag har betalat allt jag ska behöva betala. Om PostNord misslyckas med något så tycker man ju att de borde behöva stå för det, men tyvärr verkar det ju inte som att det är så det funkar.

Permalänk
Medlem

@PatrickP: Har du betalat via Paypal kan du begära pengarna tillbaka från de. Paypal har köparskydd som gäller för varor som inte kommer fram exempelvis.