Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Corsair CX

Är de verkligen så dåliga som man får intrycket av när man ser åsikter här på forumet? Det är ju ändå 5 års garanti på dem. Det skall inte sitta i huvudriggen utan i en extra dator som också används till spel.

Anledning till att jag frågar är att ett 550W kostar en spottstyver på Komplett nu. Vad är bättre för 550 kr?

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

Jag antar att du i själva verket menar CX550M, M:et där är ganska viktigt eftersom CX550 är ett helt annat nätagg. En del av de negativa åsikterna beror nämligen på de tidiga CX-modellerna som var rätt risiga, medan CX550M är en nyare modell.

Fast även CX550M är förstås inte världens bästa nätagg, se t.ex. denna recension. För 550kr kan det väl däremot vara värt det om man bara vill ha ett billigt nätagg och inte har några större krav, det är ju trots allt dugligt och har som du säger 5 års garanti. För en hundralapp mer får man ett Fractal Design Integra M 550W som fick bra betyg i Sweclockers recension, men jag vet ärligt talat inte om det faktiskt är bättre än CX550M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag antar att du i själva verket menar CX550M, M:et där är ganska viktigt eftersom CX550 är ett helt annat nätagg. En del av de negativa åsikterna beror nämligen på de tidiga CX-modellerna som var rätt risiga, medan CX550M är en nyare modell.

Fast även CX550M är förstås inte världens bästa nätagg, se t.ex. denna recension. För 550kr kan det väl däremot vara värt det om man bara vill ha ett billigt nätagg och inte har några större krav, det är ju trots allt dugligt och har som du säger 5 års garanti. För en hundralapp mer får man ett Fractal Design Integra M 550W som fick bra betyg i Sweclockers recension, men jag vet ärligt talat inte om det faktiskt är bättre än CX550M.

Även dom utan M är helt andra nätdelar än de som gav dem dåligt rykte (då pratar vi runt 2011 någongång). Även priserna tycker jag är ganska olika på dessa agg jämfört med de gamla dåliga, vad jag vill minnas var att man kunde få ganska kraftiga modeller för väldigt lite pengar. Dom priserna som idag gäller för CX-modellerna är märkbart högre (då får man titta och jämföra med ordinarie priser naturligtvis).

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag antar att du i själva verket menar CX550M, M:et där är ganska viktigt eftersom CX550 är ett helt annat nätagg. En del av de negativa åsikterna beror nämligen på de tidiga CX-modellerna som var rätt risiga, medan CX550M är en nyare modell.

Fast även CX550M är förstås inte världens bästa nätagg, se t.ex. denna recension. För 550kr kan det väl däremot vara värt det om man bara vill ha ett billigt nätagg och inte har några större krav, det är ju trots allt dugligt och har som du säger 5 års garanti. För en hundralapp mer får man ett Fractal Design Integra M 550W som fick bra betyg i Sweclockers recension, men jag vet ärligt talat inte om det faktiskt är bättre än CX550M.

Vet att CX450 fick okej betyg fråm Tomshardware CX550 bör också vara okej.

https://www.tomshardware.com/reviews/corsair-cx450-psu,5678-1...

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Jag antar att du i själva verket menar CX550M, M:et där är ganska viktigt eftersom CX550 är ett helt annat nätagg. En del av de negativa åsikterna beror nämligen på de tidiga CX-modellerna som var rätt risiga, medan CX550M är en nyare modell.

Fast även CX550M är förstås inte världens bästa nätagg, se t.ex. denna recension. För 550kr kan det väl däremot vara värt det om man bara vill ha ett billigt nätagg och inte har några större krav, det är ju trots allt dugligt och har som du säger 5 års garanti. För en hundralapp mer får man ett Fractal Design Integra M 550W som fick bra betyg i Sweclockers recension, men jag vet ärligt talat inte om det faktiskt är bättre än CX550M.

Det tackar jag för! Avstår från att lägga några pengar på detta agg. Kikar vidare.

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem

Slog till på ett Corsair RM750x istället så får mitt gamla HX520 gå i extra datorn. 👍🏼

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix