Nya HP Microserver Gen8

Permalänk
Avstängd

Uppdaterade min till Server 2019 för skojs skull.

Verkar fungera fint änsålänge. Fick en blåskärm men jag är rätt säker på att det var mitt eget fel.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SeF.Typh00n:

Uppdaterade min till Server 2019 för skojs skull.

Verkar fungera fint änsålänge. Fick en blåskärm men jag är rätt säker på att det var mitt eget fel.

Blåskärma kan inte ses som ditt fel utom beror oftast på drivrutiner som inte fungerar som dom ska m.m.

För övrigt så har ms rullat tillbakat 2019 och tagit bort det från nerladdning osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rjohansson:

Blåskärma kan inte ses som ditt fel utom beror oftast på drivrutiner som inte fungerar som dom ska m.m.

För övrigt så har ms rullat tillbakat 2019 och tagit bort det från nerladdning osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är till 99% säker på att det var mitt fel

Den rullar på fint och har gjort sen dess.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Boota från sd kort

Någon som bootar ifrån SD kort?

Skulle gärna vilja veta vilket kort det är så fall. HP egna är lite dyrt tycker jag. Och undrar därför om det fungerar med typ ett kingston 32GB kort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pete_79:

Någon som bootar ifrån SD kort?

Skulle gärna vilja veta vilket kort det är så fall. HP egna är lite dyrt tycker jag. Och undrar därför om det fungerar med typ ett kingston 32GB kort.

Jag har för mig att du inte kan boota rätt av sd-kortet på den.
Men jag bootar från en usb-pinne från det interna uttaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Jag har för mig att du inte kan boota rätt av sd-kortet på den.
Men jag bootar från en usb-pinne från det interna uttaget.

Har du då hela OS på pinnen? Eller du kör bara bootloadern där för att sen ha OS:et på disk i ODD sata porten?

Jag har läst på lite om det och tror att det får bli så med bootloader på pinne och SSD på ODD porten.

Måste köra AHCI för S2D, men vill ha båda 6GB SATA portar till 2 SSD diskar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pete_79:

Har du då hela OS på pinnen? Eller du kör bara bootloadern där för att sen ha OS:et på disk i ODD sata porten?

Jag har läst på lite om det och tror att det får bli så med bootloader på pinne och SSD på ODD porten.

Måste köra AHCI för S2D, men vill ha båda 6GB SATA portar till 2 SSD diskar.

Jag kör klabbet på hela pinnen, tar inte så mycket utrymme, sedan har jag en SSD på cd-läsarplatsen för lagring ody.l.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Jag kör klabbet på hela pinnen, tar inte så mycket utrymme, sedan har jag en SSD på cd-läsarplatsen för lagring ody.l.

Men vilket OS?

Jag hade tänkt köra Server 2019 core med Hyper v. Har för mig att Win gnäller med installation på USB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pete_79:

Någon som bootar ifrån SD kort?

Skulle gärna vilja veta vilket kort det är så fall. HP egna är lite dyrt tycker jag. Och undrar därför om det fungerar med typ ett kingston 32GB kort.

Skrivet av stgr:

Jag har för mig att du inte kan boota rätt av sd-kortet på den.
Men jag bootar från en usb-pinne från det interna uttaget.

Mm, har för mig jag försökte boota från SD-kort först, men fick ge upp, och köra från en USB-sticka i interna uttaget jag med. Har en CLI-installation av Debian på den, som bara chainloadar installationen på den SSD som sitter på ODD-porten via GRUB. En bonus är att installationen på stickan dubblerar som rescueinstallation om något skulle balla ur på SSD:n.

Du kan givetvis chainloada vilket OS som helst på det viset.

En annan variant jag spånat på, men aldrig testat skarpt, är att köra diskarna ensamma i RAID mode, utan att bygga några arrayer. Har testat loss lite, och bygger man inga arrays, så tycks de ändå köras i AHCI mode. Testade att flytta över en Debianinstallation gjord i Microservern med allt i RAID mode till en annan dator med disken satt i AHCI mode, bootade upp fint, borde den inte ha gjort om det var på något annat vis.

Kör man på det viset kan man boota direkt från SSD:n på ODD-porten, och slipper klabba med USB eller SD.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Mm, har för mig jag försökte boota från SD-kort först, men fick ge upp, och köra från en USB-sticka i interna uttaget jag med. Har en CLI-installation av Debian på den, som bara chainloadar installationen på den SSD som sitter på ODD-porten via GRUB. En bonus är att installationen på stickan dubblerar som rescueinstallation om något skulle balla ur på SSD:n.

Du kan givetvis chainloada vilket OS som helst på det viset.

En annan variant jag spånat på, men aldrig testat skarpt, är att köra diskarna ensamma i RAID mode, utan att bygga några arrayer. Har testat loss lite, och bygger man inga arrays, så tycks de ändå köras i AHCI mode. Testade att flytta över en Debianinstallation gjord i Microservern med allt i RAID mode till en annan dator med disken satt i AHCI mode, bootade upp fint, borde den inte ha gjort om det var på något annat vis.

Kör man på det viset kan man boota direkt från SSD:n på ODD-porten, och slipper klabba med USB eller SD.

Den där varianten låter väldigt intressant. Frågan är hur S2D ställer sig till den konfigurationen. S2D vill ha smart funktionerna, så lite tveksam till det.

Permalänk
Medlem

Tänkte "påminna" om en alternativ lösning till istället för att strula med USB och SD och det är att skifta kontakter mellan en av de 4 vaggorna (t.ex. vagga 1) och ODD porten. Då kan du boota från en SSD enkelt och får alla 4 platserna för 3,5" diskar. Du kan då inte rycka ut och in disken i den vaggan som har ODD kontakten utan får öppna datorn och trixa lite, men hur ofta gör man det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av peso:

Tänkte "påminna" om en alternativ lösning till istället för att strula med USB och SD och det är att skifta kontakter mellan en av de 4 vaggorna (t.ex. vagga 1) och ODD porten. Då kan du boota från en SSD enkelt och får alla 4 platserna för 3,5" diskar. Du kan då inte rycka ut och in disken i den vaggan som har ODD kontakten utan får öppna datorn och trixa lite, men hur ofta gör man det?

Anledningen till att jag vill ha OS på ODD porten är för att jag vill använda port 1 och 2 för vars en 1TB SSD. 6GB/s gränssnitt, alla andra portar är 3GB/s tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pete_79:

Den där varianten låter väldigt intressant. Frågan är hur S2D ställer sig till den konfigurationen. S2D vill ha smart funktionerna, så lite tveksam till det.

Har tyvärr ingen koll alls på Microsofts lagringslösningar, men rent spontant tycker jag det borde gå. S2D är OS-nivågrejor, "varianten" ligger på firmwarenivå.

Går det att köra S2D som du vill på vilken burk som helst med AHCI-drives, bör det funka även på en Microserver.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Hej,

Tror att jag har lust på en server som jag kan köra virtuella maskiner på, en NAS med Plex server, samt en för mitt Smart Hus, samt lära mig mer om virtualisering samt endast ha en maskin (server) igång 24/7.

Denna server verkar ju guld men har gått ut, vad har jag för alternativ och vilken hårdvara bör jag ha i den?

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

• Samsung 65F8005 • LG OLED55B6V • Onkyo TX-NR616 • Canton Movie CD 151 • Asus RT-N66U • Samsung Galaxy Tab S • Samsung Galaxy S6 • Samsung Galaxy S7 •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benji_9:

Hej,

Tror att jag har lust på en server som jag kan köra virtuella maskiner på, en NAS med Plex server, samt en för mitt Smart Hus, samt lära mig mer om virtualisering samt endast ha en maskin (server) igång 24/7.

Denna server verkar ju guld men har gått ut, vad har jag för alternativ och vilken hårdvara bör jag ha i den?

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Hp Microserver är suverän till det, tyvärr börjar de bli äldre och svårare att få tag på. Men det går! Jag gav 1500 för 2 veckor sedan & kör med Xpenology och det lirar fint!

Sök på blocket, sweclockers, Facebook med. De finns där ute.

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benji_9:

Hej,

Tror att jag har lust på en server som jag kan köra virtuella maskiner på, en NAS med Plex server, samt en för mitt Smart Hus, samt lära mig mer om virtualisering samt endast ha en maskin (server) igång 24/7.

Denna server verkar ju guld men har gått ut, vad har jag för alternativ och vilken hårdvara bör jag ha i den?

Tack på förhand!

Skickades från m.sweclockers.com

Instämmer med föregående skribent, det är värt besväret att jaga rätt på en MS Gen 8 på begagnatmarknaden, det finns inga likvärdiga alternativ. Hade du dessutom tänkt parkera servern i en garderob eller nåt, och helst slippa klabba med skärm, tangentbord och mus, så är iLO med sin KVM-over-IP-funktion helt ovärderligt. I princip gör det att du helt slipper köra lokalt, du kan till och med montera images av OS-installationsmedia och göra BIOS-inställningar remote över nätverket. Enda gången jag haft ut min MS efter den initiala HW-installationen/uppgraderingen var just när jag uppgraderade CPU:n i den gångna veckan.

Priset får du nog dock ta med en nypa salt, troligen kommer det tillkomma lite extrakostnader. Ska du köra virtualiserat, varav en VM med Plex, bör du förmodligen sikta på att få tag på en uppgraderad maskin, eller uppgradera själv. Originalprocessorn orkar inte med några tyngre eller parallella transcodinguppgifter. Det är också lite snålt med minne i originalkonfiguration (2 eller 4 GB).

Servern maxar ut på 16GB minne och Xeon E3-1265v2, om du vill hålla dig inom TDP-specs på 35W för den passiva originalkylaren. En annan variant är i5-3470T eller i3-3220T, som är betydligt billigare, om de räcker till för ditt användningsscenario.

Det går även att köra kraftfullare Xeonmodeller med 69W TDP, men då är det en rätt bra idé att även uppgradera kylningen. Det finns en kraftigare passiv kylare som originaldel från HP, och längre bak i tråden hade vi någon som gjorde en synnerligen enkel och prydlig mod på en Noctua NH-L9i för att få den att passa med Microserverns lite annorlunda monteringshålbild. Dessa proppar går dessutom att få tag i mycket billigare än E3-1265v2.

Du bör också skaffa en iLO Advanced-licens om det inte redan är gjort. Sådana finns på Ebay för en hundring eller två.

Kort sagt, läs på lite om ditt tänkta användningsscenario, och kolla på vad du behöver göra för uppgraderingar.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pete_79:

Anledningen till att jag vill ha OS på ODD porten är för att jag vill använda port 1 och 2 för vars en 1TB SSD. 6GB/s gränssnitt, alla andra portar är 3GB/s tyvärr.

Nu har jag inte läst hela tråden, men själv har jag OS på ODD porten. Kör man diskarna i AHCI läge så går det som bekant inte att boota från ODD, men jag bootar istället från ett vanligt SD-kort på moderkortet. Därifrån pekar jag ut booten på ODD disken och det fungerar hur bra som helst. Ett alternativ om man inte behöver boota så ofta är att ha t.ex. Hirens boot CD (ISO) mountad i remote consolen och låta datorn boota boot CDn och väl där kan man välja att boota från valfritt OS på t.ex. ODD-porten.

Permalänk
Medlem

Jag har haft lite problem att få min server att fungera. Jag bytte ut standardprocessorn till en Intel Xeon E3 1265l v2 och jag kör Windows Server 2016. Problemet är att processorn är riktigt långsam. Jag har benchat den med CPU-Z och kommer endast upp i cirka 60-70 units. Under core speed verkar den också sitta fast på 800Mhz.. Jag har tittat runt lite online då just 800Mhz-hastigheten verkar vara ett återkommande fenomen, men tyvärr inte hittat någon lösning som fungerat för mig. Är det någon annan här som stött på något liknande, alternativt har någon potentiell lösning till detta?

Det har även hänt att processorn efter ett antal omstarter av servern kommit upp i högre hastigheter men detta har inte hänt på ett tag nu.

Permalänk

Det ligger en ute på blocket sen igår kväll till alldeles för lågt pris, om det är nån som är snabb...

Permalänk
Medlem

@seith: Kolla power options i BIOS samt Windows, så att den inte är inställd på något strömsnålt alternativ.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

@Wikai: Det har jag redan kollat och så är det inte. Dock fick jag äntligen en ny processor jag beställde för två månader sedan. Satte in den nu och den kör på utan problem! Jag antar att det är möjligt att min tidigare processor hade hårdvaruproblem.

Permalänk
Medlem

Xeon CPU

Jag har hittat en här:
Intel Xeon E3-1225 6M Cache 3,10GHz LGA1155 Intel Xeon® Processor E3 Family/Sandy Bridge

Hade den gått? Någon som vet? Det är då 1225, vet inte vad det står för överhuvudtaget, istället för 1265.

Någon som vet?

Visa signatur

Main: Hp Spectre x360 13.3" i7 8565U Quad Core. 16 GB DDR4, 512 GB PCIe ssd
Sec:Hp Elitebook 840 CPU Intel Core i5 - 16,0GB Dual-Channel DDR3 - SSD M.2 512 GB SpecKing - SSD2 Kingston 480Gb
Server HP Microserver Gen8 - OS Unraid - Xeon 1230 v2 - 8GB ECC - Drives 2x2TB WD Red - 2x2TB WD Re4 - 500 Gb ssd cache
Nas Synology DS1513+ 5bay 5x4TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av zodden:

Jag har hittat en här:
Intel Xeon E3-1225 6M Cache 3,10GHz LGA1155 Intel Xeon® Processor E3 Family/Sandy Bridge

Hade den gått? Någon som vet? Det är då 1225, vet inte vad det står för överhuvudtaget, istället för 1265.

Någon som vet?

I teorin borde den funka, men den ligger på 95W TDP. Kylning går förvisso att ordna, men hade ändå inte vågat mig på det, givet det rätt klena nätagget på 150 eller 200W

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zodden:

Jag har hittat en här:
Intel Xeon E3-1225 6M Cache 3,10GHz LGA1155 Intel Xeon® Processor E3 Family/Sandy Bridge

Hade den gått? Någon som vet? Det är då 1225, vet inte vad det står för överhuvudtaget, istället för 1265.

Någon som vet?

1265L v2 ligger på 45W TDP och har hyperthreading, medan 1225 ligger på 95W TDP och saknar hyperthreading.
Ska du köra 1225:an kommer du behöva modda dit en CPU-kylare med fläkt.
1265L v2:ans TDP ligger bara 10W högre än standardprollen (G1610T), vilket t.o.m. stock-kylflänsen klarar att skyffla bort.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Observera att all handel hör hemma i marknaden.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Uppgradera ESXi... vilka versioner är aktuella och vilka steg tar man?

Kör idag:

ESXi 6.5.0 version 650.9.6.0.28 released on November 2016 and based on ESXi 6.5.0 Vmkernel Release Build 4564106.

och lider av att inställnigar fär vm's ofta ballar ur och jag måste ladda om hela sidan.

Vilken version kan jag använda till min MS Gen8?

Några av de jag hittat:

HPE Custom 6.7 https://my.vmware.com/group/vmware/details?downloadGroup=OEM-...
Release 2018-09-27

HPE Custom 6.5 https://my.vmware.com/web/vmware/details?downloadGroup=OEM-ES...
Release 2017-11-03

HPE Custom 6.5u1 https://my.vmware.com/group/vmware/details?productId=614&down...
Release 2018-02-09

Permalänk
Medlem

ESXi 6.7 saknar officiellt stöd för microservern (G8), men är det någon som provat?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

Jag kör 6.7 HP custom, haft några drivrutinsproblem men efter en del fix så kör den nog relativt stabilt nu. Gör dock inget avancerat med den.

Möjligt att det fungerar bättre att uppgradera från 6.5(vilket kraschade under installation för mig) istället för att dra in 6.7 och sen lägga på drivar från 6.5.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Service Pack for ProLiant Gen8.1

Sista/senaste HPE Service Pack for ProLiant Gen8.1(6 Nov 2017)
(P03093_001_spp-Gen8.1-SPPGen81.4.iso)
...råkade jag se här:
https://www.chiphell.com/thread-1796234-1-1.html
första länken verkar vara en torrent, övriga direkt nedladdning
(Disclaimer: jag har inget med inlägget eller länkarna att göra)

Permalänk
Medlem

Någon som bytt ut 120mm chassiefläkten och har någon rekommendation?
Min har börjat "knirra" i en av servrarna och funderar på vilken 120mm som är lämplig.
Noctua NF-A12x25 PWM, Noctua NF-F12 iPPC-2000 PWM eller Noctua NF-F12 iPPC-3000 PWM?
Frågan är om man kanske måste ha 3000rpm eller om man kan ha 2000rpm och ändra till max cooling i bios.