Fortnite - går inte skapa en ny användare efter ban

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Ska man få en ajabaja varning om man fuskar? SKärp dig, ban direkt och bort med skräpet.

Inte för att jag fuskar (eller ens spelar särskilt mycket online) men det känns inte som en vettig reaktion på att någon fuskar. Det är trots allt spel vi pratar om, inget allvarligt. Det skiljer sig rejält från branschpraxis också där en varning kombinerat med en tillfällig avstängning är vanligast.

En hårdvaruban ställer också till onödigt mycket bekymmer på andrahandsmarknaden. Köpt en begagnad spellaptop? Otur, den är bannad från alla onlinespel som folk spelar.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Det är trots allt spel vi pratar om, inget allvarligt.

Då borde det ju rimligtvis inte vara en så stor sak om man blev avstängd heller?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Då borde det ju rimligtvis inte vara en så stor sak om man blev avstängd heller?

Det är ju uppenbarligen allvarligt för 12-åringen som inte kan spela med sina kompisar längre.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Det är ju uppenbarligen allvarligt för 12-åringen som inte kan spela med sina kompisar längre.

/hulle.

På samma sätt kan det vara allvarligt för alla som stöter på fuskare, verkar inte som du har någon erfarenhet av att köra competitive.

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

Nu behövs det ju inte utmålas att 12-åringen fuskat, för det vet vi inget om. Kan vara en "false positive" lika gärna.
Hur som, så tycker jag synd om grabben.
Även om han har gjort något fel då är det kanske inte lätt att förstå konsekvenserna i den åldern så jag håller med om att nån typ av varning och en veckas avstängning kan vara på sin plats innan man blir bannad.
Min 10-åring blev bannad på Roblox för nån "suspekt" transaktion och han blev så klart ledsen då han lagt både tid och pengar på kontot. Jag lyckades dock lösa det med supporten då jag förklarade att han troligen inte visste om att han gjorde fel, och jag sa till han att vad det än va du gjorde...gör inte om det!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

På samma sätt kan det vara allvarligt för alla som stöter på fuskare, verkar inte som du har någon erfarenhet av att köra competitive.

Nej jag deltar inte i tävlingar och det gör knappast en 12-åring heller. Någon annan "allvarlig" konsekvens av att spela med en fuskare kan jag inte heller tänka mig.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Nej jag deltar inte i tävlingar och det gör knappast en 12-åring heller. Någon annan "allvarlig" konsekvens av att spela med en fuskare kan jag inte heller tänka mig.

/hulle.

Fuskare är resultatet av fusk-skapare som tjänar pengar på andras verk och i långa loppen förstör för skaparna.
I det här fallet en fuskskapare skapat ett fusk på epics produkt sålt det och tjänar pengar
Inte konstigt att banhammaren slår hårt och skoningslöst, det är ett hot mot industrin.
Fuskare stängs av och fuskskapare stämms.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Men bannar Epic verkligen på hårdvarunivå för fusk direkt? Får man inga varningar som han måste ha ignorerat först?

Det känns orimligt. Antingen är det ett fel, eller så har han fuskat och ignorerat varningar eller så är det en tillfällig ban (men då borde den ha lyfts vid det här laget).

/hulle.

Jag tycker man ska hårdvarubanna på DIREKTEN!! Om man vet att man först kommer få en varning innan man blir bannad så kommer folk tänka att "Nu kan jag försöka fuska tills jag blir bannad". Då kommer en stor del att fuska, titta på PUBG!

MEN, det kanske var CLARA igång denna gång med HAHAHA

https://www.youtube.com/watch?v=-aHHtWOdLo4

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Jag tycker man ska hårdvarubanna på DIREKTEN!! Om man vet att man först kommer få en varning innan man blir bannad så kommer folk tänka att "Nu kan jag försöka fuska tills jag blir bannad". Då kommer en stor del att fuska, titta på PUBG!

MEN, det kanske var CLARA igång denna gång med HAHAHA

https://www.youtube.com/watch?v=-aHHtWOdLo4

Nja, jag vet inte. Jag tycker väl rent allmänt att alla ska ha rätt till en andra chans, eller iaf en chans att försöka gottgöra sig om man gjort ett misstag, oavsett vad det handlar om i livet.
Med din filosofi låter det lite som att tex alla som blivit dömda för ett brott lika bra kan stanna i fängelse hela livet, oavsett brottets art.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem
Skrivet av maskeradmannen:

Nja, jag vet inte. Jag tycker väl rent allmänt att alla ska ha rätt till en andra chans, eller iaf en chans att försöka gottgöra sig om man gjort ett misstag, oavsett vad det handlar om i livet.
Med din filosofi låter det lite som att tex alla som blivit dömda för ett brott lika bra kan stanna i fängelse hela livet, oavsett brottets art.

Nu sätter du ord i min mun. Det är inte alls det jag säger. Epic games äger spelet och vill man inte följa deras regler så kan man gärna spela ett annat spel.
Epic vet att om man låter fuskare få en andra chans så kan det sluta som med pubg.
Sen så anser jag att för vissa brott irl så ska man inte få en annan chans.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Nu sätter du ord i min mun. Det är inte alls det jag säger. Epic games äger spelet och vill man inte följa deras regler så kan man gärna spela ett annat spel.
Epic vet att om man låter fuskare få en andra chans så kan det sluta som med pubg.
Sen så anser jag att för vissa brott irl så ska man inte få en annan chans.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag misstolkade nog ditt inlägg då
Tycker ändå att HW ban är helt åt hel***e.
Kul att köpa begagnad och "låst" hårdvara om man tex köper för att spela. Detsamma gäller konsoller.
Som köpare får man alltså börja passa sig på begagnatmarknaden.

Visa signatur

MSI Z370-A Pro / EVGA 850W G3 / i5-8600K Delid @ 4.8Ghz /
GTX 1070Ti / 16GB Corsair LPX @ 3200Mhz / 3x500GB SSD /
Acer Predator XB271H

Permalänk
Medlem

Som så många andra redan skrivit i tråden så verkar det vara så att Epic games bannar på HWID.

https://www.epicgames.com/fortnite/forums/battle-royale/royal...

https://www.epicgames.com/fortnite/forums/battle-royale/royal...

Kan visst även hända att man blir bannad om man spelat tex GTA5 och haft lite moddade filer.

Jag blev fundersam, men det brukar ju vara rätt vanligt nuförtiden att det bannas även om man är otrevlig mot andra spelare.
Men jag tycker att det är bra att fuskare rensas bort från spelen.
Och språket i en del spel kan vara rätt otrevligt. :/
Nu fann jag inte många exempel på att fortnite bannar för språket.
https://www.reddit.com/r/FORTnITE/comments/4uz8gw/banned_from...
https://www.reddit.com/r/FortNiteBR/comments/7s8pda/epic_can_...

Permalänk
Medlem

Vad sägs om att göra en ren installation av spelet / Windows?

Tänkte om man får kontot tillbaka så borde man försäkra sig om att det inte kommit in något så gör att man bli bannad igen. Fabriksåterställa laptopen i det här fallet.

Permalänk
Medlem

Använder ni samma e-post som för det bannade kontot eller har ni testat med olika e-post?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av kapisch:

Låter som att de har utfärdat en hårdvaru-ban för fusk. På deras Twitter skriver dom att de har haft falska positiva sådana här och att de jobbar på att lösa dessa problem.

Efter att ha googlat lite så föreslår en del att ominstallera windows för att kunna skapa ett nytt konto. Föreslår dock att öppna en ny ticket hos support.

Ja tydligen är detinte alls ovanligt med felaktiga bans, men det tar tid att reda ut.
Vi har testat ominstallation av windows - gick tyvärr inte efter det heller. Men tak for tips

Permalänk
Skrivet av Hulle:

Inte för att jag fuskar (eller ens spelar särskilt mycket online) men det känns inte som en vettig reaktion på att någon fuskar. Det är trots allt spel vi pratar om, inget allvarligt. Det skiljer sig rejält från branschpraxis också där en varning kombinerat med en tillfällig avstängning är vanligast.

En hårdvaruban ställer också till onödigt mycket bekymmer på andrahandsmarknaden. Köpt en begagnad spellaptop? Otur, den är bannad från alla onlinespel som folk spelar.

/hulle.

Tack för din förståelse. Jag är 100% enig. Jag tycker fusk ska straffas, självklart ska barn/unga lära att ta konskvens av sina handlingar men jag kan tycka detta är onödigt hårda tag.

Vi har kollat också om det kan ha skickats varningar vi missat men det har det inte.

Under mitt googlande för att hitta en lösning är det faktisk fler som beskriver just det problemet du lyfter. Att man köpt en begagnad dator som inte går att använda. Inte kul.

Permalänk
Skrivet av spide:

Använder ni samma e-post som för det bannade kontot eller har ni testat med olika e-post?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej vi testade med ett nytt mail - det gick inte. Men tack för tips

Permalänk
Skrivet av Zargoz:

Jag tycker man ska hårdvarubanna på DIREKTEN!! Om man vet att man först kommer få en varning innan man blir bannad så kommer folk tänka att "Nu kan jag försöka fuska tills jag blir bannad". Då kommer en stor del att fuska, titta på PUBG!

MEN, det kanske var CLARA igång denna gång med HAHAHA

https://www.youtube.com/watch?v=-aHHtWOdLo4

Föreställ dig att du är 12 år. Du har lagt alla dina sparpengar på en dator. Du har kanske till och med lagt sparpengar på något inne i spelet. Alla dina kompissar umgås kring et spel. De som inte kan spela är inte med längre med i kompisgänget.

Du får aldrig mer spela spelet för att du har gjort ét misstag. Eller som i vårt fall du har ingen aning om vad misstaget är och ingen vill berätta för dig vad du gjort för fel. Det enda svaret du får är 'du har fuskat, hej då forever'.

Jag tycker verkligen man ska fostra barn/unga till bra spel moral och att uppföra sig ansvarsfullt men detta är ju inte att fostra i mina ögon.

Permalänk
Skrivet av filbunke:

Bärbar dator som togs med till kompisen?

Nej han tog med den datorn han körde på innan så samma hårdvara som han blev bannad på, dock var det et annat IP, han skapade nytt nytt konto med ny mailadress - gick tyvärr inte.

Väldigt seriös ban är detta m.a.o.

Permalänk

@Purrfected: tack för dina instruktioner. Det låter lite svårt men jag ska ge det et försök i kväll:-) Tusen tusen tack för att du tog dig tid att skriva ner allt det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mamma-gamer:

Föreställ dig att du är 12 år. Du har lagt alla dina sparpengar på en dator. Du har kanske till och med lagt sparpengar på något inne i spelet. Alla dina kompissar umgås kring et spel. De som inte kan spela är inte med längre med i kompisgänget.

Du får aldrig mer spela spelet för att du har gjort ét misstag. Eller som i vårt fall du har ingen aning om vad misstaget är och ingen vill berätta för dig vad du gjort för fel. Det enda svaret du får är 'du har fuskat, hej då forever'.

Jag tycker verkligen man ska fostra barn/unga till bra spel moral och att uppföra sig ansvarsfullt men detta är ju inte att fostra i mina ögon.

Helt rätt, tror att många här har svårt att riktigt sätta sig in i hur det är att vara typ 12 bast 2018 och "leva online". Vill gärna anse att jag själv är ett undantag och är "down with the kidz" men sanningen är nog en helt annan. Vilket förmodligen bevisas av att jag tror att det är koolt att säga/skriva "down with the kidz"

Utan att veta något alls om det aktuella fallet så är det nog heller inte helt osannolikt att den 12-åring som du beskriver också tänkt tanken att fuska i spelet för att imponera på kompisarna med hur bra man är. Om man sen berättar det för sina föräldrar...well

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mamma-gamer:

Föreställ dig att du är 12 år. Du har lagt alla dina sparpengar på en dator. Du har kanske till och med lagt sparpengar på något inne i spelet. Alla dina kompissar umgås kring et spel. De som inte kan spela är inte med längre med i kompisgänget.

Du får aldrig mer spela spelet för att du har gjort ét misstag. Eller som i vårt fall du har ingen aning om vad misstaget är och ingen vill berätta för dig vad du gjort för fel. Det enda svaret du får är 'du har fuskat, hej då forever'.

Jag tycker verkligen man ska fostra barn/unga till bra spel moral och att uppföra sig ansvarsfullt men detta är ju inte att fostra i mina ögon.

Du måste förstå att spela ett spel är inte en mänsklig rättighet. Företag vill inte dras med stor antal fuskare som vet att de kan fuska tills de får aja baja.
Det kommer att göra att de som inte fuskar kommer att dras till andra spel.
Jag lirar Fortnite med min dotter och som konsumenter av Epic games blir vi glada att de gör sitt yttersta i att fånga fuskare och straffa dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Skrivet av Mamma-gamer:

Hej,

Jag är mamma till en 12-åring som fått sitt konto bannad av Epicgames. Vi håller på med et längre support ärende vid Epic games support då vi menar att denna ban är felaktig och just nu pågår en undersökning och ärendet har eskalerats. Tydligen finns det en del andra drabbade barn men behandlingstiden innan kontot blir upplåst igen verkar vara lång och vi är inte säkra på att få medhåll i klagomålet heller.

Vi har testat att skapa et annat konto på samma dator men även det blir bannad direkt.
Är det någon här inne som har liknande erfarenheter och som lyckats lösa det? Hur får man lov att skapa et nytt konto som kan användas fram tills support ärendet är löst.

Dom första veckorna såg jag inget problem med att han var helt utan spelet och han har hanterat det bra och haft tålamod. Då tänkte vi alla ihop att det snart skulle lösa sig med hjälp av supporten.
Tyvärr har det utvecklat sig väldigt tråkigt. Alla hans kompissar spelar Fortnite och ingen vill spela något annat på eftermiddagarna och nu är han utan för och känner sig väldigt ensam. Jag vill gärna hjälpa honom så han kan spela igen.

Det låter helt sjukt att et spel avgör om du kan vara med i kompisgänget men tyvärr har det visat sig vara precis så och jag ser inte hur vi skal kunna ändra på det (är ytterst tveksam till att det går).

Tack i förväg
Hälsningar
En mamma som försöker hjälpa

Jag är ganska säker på att ni har blivit ip bannad och då finns många olika sätt att fixa det på bland annat att prata med eran operatör, själv så har jag Telenor och kan ändra min ip när som helst helt själv med ett par klick bara. Skulle även testa att ominstallera easyanticheat då jag har blivit bannad för exploiting/fusk förut men kommit undan på detta sätt. Epic Games brukar inte alls ofta IP banna folk och jag kan inte komma på något att bli IP bannad för så något har gått helt fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av JosephSwe:

Jag är ganska säker på att ni har blivit ip bannad och då finns många olika sätt att fixa det på bland annat att prata med eran operatör, själv så har jag Telenor och kan ändra min ip när som helst helt själv med ett par klick bara. Skulle även testa att ominstallera easyanticheat då jag har blivit bannad för exploiting/fusk förut men kommit undan på detta sätt. Epic Games brukar inte alls ofta IP banna folk och jag kan inte komma på något att bli IP bannad för så något har gått helt fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Det måste vara pga en IP-ban som grabbens dator inte fungerade hemma hos hans kompis då eller vad tror du? Han tog nog med sig sin IP-adress dit 😉

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Du måste förstå att spela ett spel är inte en mänsklig rättighet. Företag vill inte dras med stor antal fuskare som vet att de kan fuska tills de får aja baja.
Det kommer att göra att de som inte fuskar kommer att dras till andra spel.
Jag lirar Fortnite med min dotter och som konsumenter av Epic games blir vi glada att de gör sitt yttersta i att fånga fuskare och straffa dem.

Skickades från m.sweclockers.com

Det hela bygger också på att man verkligen lyckas hitta fuskarna och av misstag inte får med ett antal oskyldiga samtidigt bara för att reglerna är för strikta/fyrkantiga/summariska (för att man inte orkar med att bedöma varenda fall individuellt när det är miljoner spelare igång samtidig - dock detta är ingen ursäkt att inte kunna hantera det professionellt!!) och fäller folk som spelar med en stil som inte stämmer med mallen, skaffat sig skicklighet som kan misstolkas som fusk men inte är det etc. etc.

I de flesta samhällen med fungerande juridik och rättsväsende så finns det offentliga regler som alla kan ta del av - blir man avstängd för fusk så skall man också få veta vad man anklagas för och att det finns en juridiskt bindande beviskedja och inte bli utslängd på godtycke.

Sådant måste också in i spelvärldar eftersom folk spenderar mycket av sin tid där och som redan indikerats - kan få sociala konsekvenser om hela kompisgänget är där men själv inte kan delta pga. okänd status varför man blev bannad (och det är extremt känsligt i området 10 -15 år då gruppbildande-driften är väldigt starkt i samband när man frigör sig från föräldrarna och vars utkomst kan påverka resten av livet - därför har spel riktat till ungdomar en extra ansvar att hantera det hela rätt) - känsla av rättvisa beror också på att man vet varför man blivit bannad och tydliga orsaker till varför det är som det är - inget luddigt hummande och godtycke eller bara tystnad.

De som skriver sådana här spelvärldar har mest spenderat tid på spelmekanik och innehåll - att därefter tackla fusk och dessutom bygga en 'rättsväsende' är resurskrävande obehagligheter som de som skriver spelvärldar kanske inte tänkt på från början och därför den här ganska summariska och valhänta hanteringen där även oskyldiga kan få en släng av sleven och utan chans till upprättelse - och det är inte OK om oskyldiga blir utslängda utan bevisbara orsaker...

Permalänk
Medlem

Kan bli problem om du försöker undkomma hans bann. Skulle väntat på vad dom säger först..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Mamma-gamer: Hur gick det för er?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Sonen talade om någon gunga nånstans i spelet som när man hoppade på den gjorde att man "buggade ur" och kunde "glitcha runt och flyga" vilket tydligen var flera som utnyttjade och sedan blev bannade för.

Låter väl hyggligt troligt att han blev dragen över den kammen?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Såhär skriver Epic på deras hemsida:

Fortnite Battle Royale: Code of Conduct
‎8‎.‎11‎.‎2017
By The Fortnite Team

When playing Fortnite Battle Royale we ask you to agree to the following code of conduct:
(TLDR: Respect other players and play fair, simple right?)

1. Respect other players. Be graceful in victory and defeat. Discriminatory language, hate speech, threats, spam, and other forms of harassment or illegal behavior will not be tolerated.

2. Play fairly and within the rules of the game. Don’t cheat, AFK, grief, exploit bugs or glitches, team up in groups larger than the game mode allows (e.g. in solo matches do not work with other players, respectfully eliminate them instead) or impersonate others.

3. Keep account information safe and private. Giving access to your account puts you at risk. Do not share your account information or the account information of others.

4. Good luck and have fun!

If you see players not respecting the FBR code, please reach out to us in-game via the report a player button or by contacting player support . We will investigate all feedback and take action if or when necessary.
The Fortnite Battle Royale Code is not final and will change over time, make sure you are checking back to stay up to date.

“But, I didn’t know…” is not a valid excuse, and honestly a pretty bad one. We’re all here to have fun and enjoy the game!

https://www.epicgames.com/fortnite/en-US/news/fortnite-battle...

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk

Hur lyckades du bli bannad? Krävs väl en del för att göra det?

Skickades från m.sweclockers.com