MSI Geforce RTX 2070 Armor – Turing för under 6 000 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Aldrig nånsin varit så ovisst om vilket grafikkort man ska köpa tills våren och Zen² kommer. Marknaden lär ju inte ha förändrats så mycket tills dess, utöver AMD's refresh serie som kommer snart? Men det känns tyvärr lika intressant som messmör i mejeriavdelningen för min del.
7000:- är fan för mycket för ett lett att lägga känner jag, lägg där till en bra allround skärm för drygt 5000:- signerad Dell eller liknande och redan då är vi uppe i drygt 12000:-
Kan tänka mig lägga max 4-5000:- på gpu, vet att det är drygt ett halvår (om inte mer) tills det är dags att uppgradera, men marknaden och prisbilderna lär väl knappast förändras något drastiskt tills dess?
Dilemma, ack dilemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag är ganska säker på att det bästa alternativet för pris/prestanda är, och kommer fortsättningsvis vara, Vega 56 + Freesync skärm. Navi vet vi inte så mycket om ännu heller och de kommer knappast förren mot typ hösten 2019.

Vega 56 kostar 400€ från Tyskland, samma som GTX 1070, ligger mellan 1070 och 1070TI i prestanda i genomsnitt, och Freesync är fortsättningsvis mycket billigare än motsvarande Gsync skärm.

Jag kommer också uppgradera till Zen2 när de kommer (bye bye Haswell!) men kommer nog ha kvar mitt RX 480 tills Navi släpps tror jag, det duger nog för tillfället även fast jag har en 1440p Freesync skärm, får dra ner detaljnivån lite bara

Permalänk
Medlem

Hur kan ni tycka att 6000kr är rimligt? Bara för att 2080/Ti kostar en njure betyder det inte att 6K är billigt.

Permalänk
Medlem

Gissar på att dom billigaste korten kommer landa på runt 4800-5000 kr.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk

Korten finns ute på kompletts sida, jösses vilka priser

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rareixarna:

Korten finns ute på kompletts sida, jösses vilka priser

Skickades från m.sweclockers.com

5699 SEK för samma kort som i sweclockers test tycker jag mig se. Det är väl ändå inte så farligt? Typ samma som GTX 1080 +- nån hundring ungefär?

Första RTX kortet som verkar något så när prisvärt i alla fall enligt mig. Trodde jag inte jag skulle säga för jag har verkligen inte varit optimistikt över hela RTX serien så här långt :p.

Permalänk
Skrivet av hg:

5699 SEK för samma kort som i sweclockers test tycker jag mig se. Det är väl ändå inte så farligt? Typ samma som GTX 1080 +- nån hundring ungefär?

Första RTX kortet som verkar något så när prisvärt i alla fall enligt mig. Trodde jag inte jag skulle säga för jag har verkligen inte varit optimistikt över hela RTX serien så här långt :p.

Tänkte mest på Oc varianterna:) jodå helt okej annars, får bli en manuell oc då:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@hg: 8299 för ett strix he det är det inte värt

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Inaktiv

5499kr för Palit Dual, åtminstone en tillverkare som håller sig till msrp, det förväntade jag mig inte.
Det är dessvärre deras budgetmodell så hade jag varit ute efter 2070 så hade jag nog hellre betalat extra för att få MSIs Armor modell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Jag är ganska säker på att det bästa alternativet för pris/prestanda är, och kommer fortsättningsvis vara, Vega 56 + Freesync skärm. Navi vet vi inte så mycket om ännu heller och de kommer knappast förren mot typ hösten 2019.

Vega 56 kostar 400€ från Tyskland, samma som GTX 1070, ligger mellan 1070 och 1070TI i prestanda i genomsnitt, och Freesync är fortsättningsvis mycket billigare än motsvarande Gsync skärm.

Jag kommer också uppgradera till Zen2 när de kommer (bye bye Haswell!) men kommer nog ha kvar mitt RX 480 tills Navi släpps tror jag, det duger nog för tillfället även fast jag har en 1440p Freesync skärm, får dra ner detaljnivån lite bara

Ja, helt klart sparar man ju en del pengar genom freesync och det röda laget, fast jag har inget direkt behov av spel utan är mer ute efter en allroundskärm snarare än en spelskärm. Ska inte enbart spelas på, utan även lite fotojobb osv.
Aja, har ju ett halvår på mig att klura ut alltihop

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av hg:

5699 SEK för samma kort som i sweclockers test tycker jag mig se. Det är väl ändå inte så farligt? Typ samma som GTX 1080 +- nån hundring ungefär?

Första RTX kortet som verkar något så när prisvärt i alla fall enligt mig. Trodde jag inte jag skulle säga för jag har verkligen inte varit optimistikt över hela RTX serien så här långt :p.

10 % bättre än 1080 och bara en hundring mer.
Lite för bra pris, kommer nog att öka snart.

Höga priser, men man jag måste ändå gratulera de som alltid hållit på det gröna laget i vått och torrt, de vann till slut.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

5499kr för Palit Dual, åtminstone en tillverkare som håller sig till msrp, det förväntade jag mig inte.
Det är dessvärre deras budgetmodell så hade jag varit ute efter 2070 så hade jag nog hellre betalat extra för att få MSIs Armor modell.

Betalat extra för vad då, MSI armor är lika sunkig.

Satt och kollade på Komplett och jösses... Nu förstår jag varför de flesta reviews är på baseline modeller. Dom är ju dom enda med vettigt pris men är rejält strypta. Bra OC kort som har betydligt bättre prestanda - den prestandan jag tycker 2070 ska ha för sitt MSRP - är ju 7000kr+, lol. Det är lite saftigt.

Ugh... varför kunde dom iaf inte ha ETT kort som faktiskt lockade och som man kunde tänka "ja men detta är ju klart värt det jämfört med 10 gen, givet köp!". Men näääääää.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Något exempel på detta för något som är nära att släppas? För du fortsätter fortfarande pusha beta-prestanda som slutgiltig prestanda.

Vore förstås trevligt om optimering ger mycket mer FPS. Men jag är, och förblir, extremt skeptiskt faktiskt. Tror det är önsketänkande från dig. Iaf med bibehållen grafisk kvalitet. Drar de ner på effekten en hel del så visst. Men då sabbar man ju snabbt vitsen med den från första början dock.

Aja, återstår att se helt enkelt. Det är cool teknologi som vore super om vi har som standard om några år. Så håller självklart tummarna för en drastisk ökning i prestanda!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Ja utvecklingen verkar tyvärr snart börja närma sig fysikens ände när det gäller kisel. Istället för prestanda får man betala premiumpris för nya funktioner.

Tillkomsten av de nya RTX funktionerna har iofs inget med tillverkningsprocessernas långsammare utveckling att göra.

Det hade varit enklare för Nvidia att erbjuda bättre konventionell renderingsprestanda, eller lägre priser, men de valde en annan, svårare, väg den här gången.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av muSashi:

Gissar på att dom billigaste korten kommer landa på runt 4800-5000 kr.

Lär dröja, tyvärr. Nvidia själva har kommunicerat ett "lägsta pris" på 5 690 kronor inkl. moms för de billigaste modellerna som det MSI Geforce RTX 2070 Armor vi testat. Det ligger också väl i linje med rådande dollarkurs + moms.

Vi får väl se vad som händer under Black Friday också, om inte annat bör GTX 1000-seriens säljas till bra priser.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Vore förstås trevligt om optimering ger mycket mer FPS. Men jag är, och förblir, extremt skeptiskt faktiskt. Tror det är önsketänkande från dig. Iaf med bibehållen grafisk kvalitet. Drar de ner på effekten en hel del så visst. Men då sabbar man ju snabbt vitsen med den från första början dock.

Aja, återstår att se helt enkelt. Det är cool teknologi som vore super om vi har som standard om några år. Så håller självklart tummarna för en drastisk ökning i prestanda!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker det skulle vara extremt mysko om det tog 3 dagar att fullt optimera en helt ny funktion. I så fall ur det perspektivet har ju Nvidia verkligen lyckats något helt magiskt. Jag tror första generationen RT-spel kommer bli hyfsade, men det kommer ta några år att fullt bemästra tekniken.

När det är standard så kommer det vara som att jämföra nya Tomb Raider med första.

Permalänk
Medlem

Att ha refrenskort som standard för pascal i prestandasiffror känns fel. Särskilt när korten som testats ej är de, kollar man på tester med 1080ti eller 1080 så är skillnaderna rätt stora ibland. Man ska ju alltid ha flera sidor som referens men just detta har fått mig å lägga mindre vikt vid just era tester å mer focus på andra medier.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av rareixarna:

Korten finns ute på kompletts sida, jösses vilka priser

Skickades från m.sweclockers.com

Skumma priser, i USA och andra länder hamnar många kort på msrp 500 dollar, det borde motsvara ett pris på 4800-5000 kronor här i Sverige.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vash:

Att ha refrenskort som standard för pascal i prestandasiffror känns fel. Särskilt när korten som testats ej är de, kollar man på tester med 1080ti eller 1080 så är skillnaderna rätt stora ibland. Man ska ju alltid ha flera sidor som referens men just detta har fått mig å lägga mindre vikt vid just era tester å mer focus på andra medier.

Det är ju bara att du kollar upp hur mycket bättre det 1080ti kortet du tänker på presterar jämfört med standard och lägger till det i grafen. Var det 10% snabbare för ett år sedan lär det fortfarande vara 10% snabbare.

Ska de ha med överklockade kort får de ha med 50 modeller av vardera kort och trots det lär de få kommentarer som varför finns inte xxx1060xxx med?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: som sagt de finns många som tar den tiden å de tycker jag ger en bättre bild av prestandan. Gamers nexus på youtube som ett exempel. Så därför väljer jag å kolla på deras test istället. Hardware unboxed är också ett bra exempel.
Räcker med ett kort som ej är ref för ge en bild av skilladen.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Skumma priser, i USA och andra länder hamnar många kort på msrp 500 dollar, det borde motsvara ett pris på 4800-5000 kronor här i Sverige.

Lägg till moms på 500$ MSRP så hamnar du exakt på den summa som korten kostar i SEK och övriga EU.

Permalänk
Medlem

Jag tycker också korten är svindyra och kommer inte köpa något nu av den anledningen. Men det finns flera anledningar till det höga priset:

- Minnespriserna är ganska höga
- Brist på konkurrens i toppsegmentet
- Hög dollarkurs gör det extra dyrt för oss
- Stor fysisk yta för GPU:n med RTX-delen (något som antagligen försämrar yield och drar upp priserna).

Jag tror givetvis det är så att Nvidia försöker mjölka de som har råd först. Det krävs att fabrikerna kan producera många fler än vad som säljs innan priset droppas från deras sida.

RTX-delen som egentligen bara verkar vara användningsbar i 2080 ti finns även för 2080 och 2070 vilket drar upp priset en hel del. Nvidia skulle på ett sätt lika gärna kunna skitit i stöd för RTX på 2070 och fått ner priset, men de vill givetvis pusha ut denna teknik så att den blir så "mainstream" som möjligt.

Jag vet inte riktigt vad man ska hoppas på om man vill köpa bra grafikkortsprestanda för lite pengar. Kanske är Team Invges med svenska kronan ett bättre hopp än Nvidia just nu.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av murklor:

Betalat extra för vad då, MSI armor är lika sunkig.

Satt och kollade på Komplett och jösses... Nu förstår jag varför de flesta reviews är på baseline modeller. Dom är ju dom enda med vettigt pris men är rejält strypta. Bra OC kort som har betydligt bättre prestanda - den prestandan jag tycker 2070 ska ha för sitt MSRP - är ju 7000kr+, lol. Det är lite saftigt.

Ugh... varför kunde dom iaf inte ha ETT kort som faktiskt lockade och som man kunde tänka "ja men detta är ju klart värt det jämfört med 10 gen, givet köp!". Men näääääää.

Både Swec och HW Unboxed säger att Armor modellen har bra kylning och går tyst. Armor kortet bygger extra både på höjden och bredden, ser ut att vara en 3-slot kylare:

Palit Dual kylaren är en ganska mesig historia och definitivt inte tyst:

Permalänk
Medlem

Var sugen på ett 2070 som uppdatering från 980Ti men efter man nu sett vad det presterar kan man ju inte mer än bara skratta. Tar ju hellre ett 1080Ti för nästan samma peng.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Snusfri

2070 kortet ligger just nu nästan exakt mellan 1080 och 1080 Ti I prestanda, men med mer optimeringar så kommer det hamna närmare 1080 Ti och således fortsätta i samma tradition.

Sedan så tillkommer Raytracing så att köpa ett 1080 Ti idag är väldigt dumt, om man nu inte får det väldigt billigt säg under 4000:-

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

För nuvarande ägare av GTX 1080/1070? Nepp.

De jag ser som potentiell målgrupp är de som idag sitter på typ Maxwell (980/970) och har tänkt sig uppgradera till ett kort i GTX 1080-klassen. Där finns det en poäng att kika på RTX 2070 förutsatt att just den modellen ligger i rätt prisspann.

Problemet är väl at 2070 i dagsläget inte har någon större fördel över 1080. När man då kunde haffa ett trejdeparts 1080 för 5200 under förra sommaren så känns det lite olustigt att nästan 1,5 år senare pynta 6000 för ett snarlikt kort. Var uppgradering till 1080 inte värd det så lär inte 2070 heller vara det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

RTX-delen som egentligen bara verkar vara användningsbar i 2080 ti

Det där är säkerligen ett felaktigt antagande. Återstår förvisso absolut att se om RRT-delen av RTX kommer ha nån poäng men t.ex. DLSS kan man ju redan nu ana vits med.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av THB:

2070 kortet ligger just nu nästan exakt mellan 1080 och 1080 Ti I prestanda, men med mer optimeringar så kommer det hamna närmare 1080 Ti och således fortsätta i samma tradition.

Sedan så tillkommer Raytracing så att köpa ett 1080 Ti idag är väldigt dumt, om man nu inte får det väldigt billigt säg under 4000:-

Skickades från m.sweclockers.com

7% över 1080 och 18% under 1080Ti i 20 spel på hardware uboxed. På gamer nexus som även testade med överklockade 1080 samt överklockade 2070 så hamndade dom nästan lika i prestanda med en 2-5% fördel för 2070. Hur får du det till mitt emellan?

https://www.youtube.com/watch?v=RAcsxZfROY8

Visa signatur

Färdiga projekt The legacy of king Khufu.
https://www.sweclockers.com/galleri/2346-the-legacy-of-king-k...
Noctua ramkylare i aluminium: https://youtu.be/JmzCWlq3FKA
Chassie kylning: https://youtu.be/muxjWN7avwA

Permalänk
Medlem

@Tapperswe: som sagt jämnför man med partnerkorten så är skillanderna med 1080 minimala och hoppet till 1080ti ungefär lika stort som innan.
Har inget emot att man köper ett 2070 men de är inget 1080ti även om swecklockers testet med ref kort kan få de å se ut så.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

@Jacob: Tycker ni borde ta upp i fredags panelen pris spannet mellan märken 2070 strix bör ju inte ens jämföras mot 1080 utan mot 1080 ti . Tycker priset på 8299 för ett 2070 är som ett skämt . det är samma pris som ett 1080 ti (inte strix )när det släpptes . https://www.komplett.se/product/1104291/datorutrustning/dator...

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Äh, sicket gnäll på priser. RTX Quadro 8000 kommer att kosta $20000. Där kan man snacka pris! Sen kommer det iofs att ha 48GB vram och inte alls vara riktat mot spel eller konsument men det är ju ändå ganska mycket pengar

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.