Bahnhof och Huawei släpper 10 Gbit-router för hemanvändare

Permalänk
Melding Plague

Bahnhof och Huawei släpper 10 Gbit-router för hemanvändare

Bahnhof blir nu en av de första att erbjuda en router för privatpersoner som bestyckas med en 10 Gigabit Ethernet, och därmed klarar av att leverera hastigheter upp till 10 000 Mbit/s.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen! Detta kanske kan sparka igång ett bredare intresse från diverse tillverkare att hoppa på 10 Gigabit på konsumentsidan.

Visa signatur

Nytt hela tiden

Permalänk
Medlem

Trevligt!

Vore ännu trevligare om de kunde klämma ut en switch med enbart 10 Gbps-portar också (som inte är skitdyr och fläktkyld som alla andra).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Vi är ett par år bort innan vi kan se någon större nytta med 10Gbit på hemmaplan. Sure har man en riktigt stor familj och alla sitter med kabelanslutna datorer och man har SFP+ backbone där hemma mellan switcharna och alla toktankar samtidigt så kan man ju i teorin få ut mer av en 10Gbit lina än 1Gbit lina, men hur många sitter i en sådan situation?

Fast bra ändå att Bahnhof leder vägen. Det är inte en fråga om vara eller inte utan istället en fråga om tid bara innan vi alla sitter med 10Gbit eller mer i våra hem. Kan även tänka mig att behovet ökar lite när 802.11ax och senare 802.11ay kommer ut på marknaden brett. 802.11ay kommer ha en länk hastighet av 44Gbit per stream och med fyra streams som stöds så kommer de övre gränsen bli 176Gbit/s. Då kommer 10Gbit väl till användning.
Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11ay

Visa signatur

🎮 ASUS RTX 3080 STRIX • i7-13700K • Define 7 • ASUS B660-PLUS D4 ⌨ 64GB DDR4 3600MHZ 💿 4TB NVMe
🖥️ Acer Predator 43" CG437KP 120hz 🖥️ 2 x LG 43" 43UN700

📹 Mitt skrivbord 🎬 Mitt biorum

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Vore ännu trevligare om de kunde klämma ut en switch med enbart 10 Gbps-portar också

Ja, det är ju lite bakvänt när ens internetåtkomst begränsas av ens LAN. Man får väl komplettera med en svindyr och fläktkyld 10 Gbps switch, helt enkelt

Permalänk

Sorgligt.. Själv sitter jag på ADSL "upp till 24mbit/s" (läs: runt 10-12mbit/s) för samma månadskostnad..

Permalänk
Inaktiv

Finns väl max 10st privatpersoner i Sverige som sitter med 10gbit/s idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Finns väl max 10st privatpersoner i Sverige som sitter med 10gbit/s idag.

Inte då. Alla i Stockholm på Stokabs nät kan ju köra det.

Själv kan jag få 1/1 Gbit/s via Telia öppen Fiber via Bahnhof för 799:- i månaden, alternativt 10/10 Gbit/s för 498:- via Bahnhofs nät.
Valet är rätt enkelt där.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lodisen:

Inte då. Alla i Stockholm på Stokabs nät kan ju köra det.

Själv kan jag få 1/1 Gbit/s via Telia öppen Fiber via Bahnhof för 799:- i månaden, alternativt 10/10 Gbit/s för 498:- via Bahnhofs nät.
Valet är rätt enkelt där.

Så det första är statsnätet och det andra är något bundet avtal med ensamrätt?

Har du någon källa för ditt påstående?

Permalänk
Medlem

Ja är ganska nöjd med 500 ner och 100 upp tycker det räcker och blir över Känns som jag kommer vara det ganska länge

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk

Vore trevligt att ha detta hos mig och päronen så jag kan fixa off-site backup utan att behöva släpa diskar...

Permalänk
Medlem

Ser ut som om den saknar 5Gbit Ethernet-portar. Det kan tyckas ologiskt, men det är en nyare och mer avancerad standard än 10Gbit Ethernet. 10Gbit Ethernet fungerar bara över Cat 6A-kablar, och har man inte sådana dragna (vilket få har), blir det 1 Gbit/s som gäller. 5Gbit Ethernet handlar om att köra 5Gbit/s över vanliga Cat 6 (och 2.5Gbit/ över Cat 5e).

Så ett steg i rätt riktning, men det kunde faktiskt vara ännu bättre.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Inte illa har redan Bahnhof 😀 men 10000 lina är lite för kraftig för mina behov. Men gott att det finns

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Det är ju jättebra att det kommer fler såna här produkter så priserna kan pressas. Sitter på 250 mbit/s från Comhem i Uppsala... och det finns inga alternativ här... de har snudd på monopol i Uppsala (kanske Telia i nybyggda fastigheter då) och knaset jag har är begränsningarna inom mina 4 väggar, ungar som tankar ner från Steam/origin/xbox, det är telefoner/paddor./bärbara datorer.. lampor och sonos... tamigfan allt är uppkopplat. Trådlöst i hemmet är okej.... 220 mbit på bra ställen... ner till 90. Kör på 2 Asus routrar i Mesh... men lik förbannat så får min stationära dator bara 20-30 med sladd. Kör lan via homeplug.

Måste komma bättre lösningar för hemmet som kan tillgodose dessa hastigheter från väggen.

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av control87th:

Vore trevligt att ha detta hos mig och päronen så jag kan fixa off-site backup utan att behöva släpa diskar...

Kan du inte göra det redan med 1 Gbit/s? Den frågan har väl tre delfrågor:

  1. Blir din backup faktiskt begränsad av uppkopplingens 1 Gbit/s?

  2. Är den begränsningen avsevärd, alltså hade det gått betydligt snabbare med 10 Gbit/s?

  3. Är mer än 1 Gbit/s ett krav för att du ska kunna/vilja ha en sådan backup?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Snusfri

Har 1000/1000 från bahnhof idag och stadsnätet ska tydligen uppgraderas nästa år. Så 10Gbe kommer att bli nice 👌

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

Det är ju jättebra att det kommer fler såna här produkter så priserna kan pressas. Sitter på 250 mbit/s från Comhem i Uppsala... och det finns inga alternativ här... de har snudd på monopol i Uppsala (kanske Telia i nybyggda fastigheter då) och knaset jag har är begränsningarna inom mina 4 väggar, ungar som tankar ner från Steam/origin/xbox, det är telefoner/paddor./bärbara datorer.. lampor och sonos... tamigfan allt är uppkopplat. Trådlöst i hemmet är okej.... 220 mbit på bra ställen... ner till 90. Kör på 2 Asus routrar i Mesh... men lik förbannat så får min stationära dator bara 20-30 med sladd. Kör lan via homeplug.

Måste komma bättre lösningar för hemmet som kan tillgodose dessa hastigheter från väggen.

Homeplug? Du menar ethernet över elnätet? Inte konstigt att du får så kasst resultat när man bara använder två sladdar

Permalänk
Medlem

Man blir ju lite nyfiken på vad det är för folk som behöver 10 Gb/s hemma. Inte ens när man speglar sina backuper så behöver man den hastigheten och fildela är det väl ingen som gör längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

Det är ju jättebra att det kommer fler såna här produkter så priserna kan pressas. Sitter på 250 mbit/s från Comhem i Uppsala... och det finns inga alternativ här... de har snudd på monopol i Uppsala (kanske Telia i nybyggda fastigheter då) och knaset jag har är begränsningarna inom mina 4 väggar, ungar som tankar ner från Steam/origin/xbox, det är telefoner/paddor./bärbara datorer.. lampor och sonos... tamigfan allt är uppkopplat. Trådlöst i hemmet är okej.... 220 mbit på bra ställen... ner till 90. Kör på 2 Asus routrar i Mesh... men lik förbannat så får min stationära dator bara 20-30 med sladd. Kör lan via homeplug.

Måste komma bättre lösningar för hemmet som kan tillgodose dessa hastigheter från väggen.

Hela Uppsalahems bestånd har väl fått öppen fiber (Open Universe) samt många BRF? Hade Comhem för många år sedan, men bytte till Bahnhof så fort det blev tillgängligt.

Homeplug är värdelöst, du skulle få bättre resultat med en simpel USB 802.11ac adapter till den stationära....

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Kul för dem, vill en annan ens ha 1Gbit får man pröjsa över 950kr/månad, Öresundskraft tar så helvetes betalt för tjänster i sitt stadsnät.

Visa signatur

/dev/null

Permalänk
Medlem

Att routern har en 10 Gbit/s port betyder inte att routern faktisk klarar av det. Vad har den för processor och minne? Klarar den 10 Gbit/s throughput (vilket faktiskt är det som är väsentligt)? Klarar den full throughput på samtliga portar samtidigt?

Dessutom är priset högt. Vi är inne på small business segmentet där det redan finns produkter.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

@g146: Precis, över elnätet.... Man blir begränsad hela tiden, slött via elnätet och en fru som inte vill se en stationär dator och inga kablar.

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem

@Pepsin: Bor inte i Uppsalahem utan en privat bostadsrättsförening. Beståendes mest av gamlingar som resonerar att comhem har alltid funkat, inget fel med det.

Har jobbar på föreningen att titta på andra alternativ och då också öppna upp fler valmöjligheter.

Har i dagarna faktiskt kikat på USB 802.11ac adapter till den stationära men jag har inte hittat en fullpott än, står mellan d-links boll och en adapter från Asus. Lite beslutsamhetsångest

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem

Vad gör en privat person som kräver 10 Gb? Enda jag kommer och tänka på är ju nedladdning. Har tjänster som Steam, Uplay, Origin, Battle.net, GOG m.fl. stöd för att ladda ner i dom hastigheterna mån tro? Men utöver det har jag svårt att se behovet av 10Gb personligen med det kanske bara är jag.

Permalänk
Medlem

@Anaii: Räknar du antal portar så kommer du ändå aldrig maxa den.
Sett till anslutningar är routern bestyckad med fyra 1 Gigabit Ethernet och en 10 Gigabit Ethernet.
Du kommer max komma upp i 8 Gbit throughput på 10 gig länken, (4 in och 4 ut).
Om den ens klarar det är ju också en fråga, men brukar vara mer eller mindre standard hos konsument routrar iaf Ubiquiti och ASUS tex, att man klarar throughput på hälften, alltså maxa in eller out samtidigt. Dock så klarar få av dessa de hastigheterna om det bara hade varit små paket, tex voip trafik eller liknande.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

@Pepsin: Bor inte i Uppsalahem utan en privat bostadsförening. Beståendes mest av gamlingar som resonerar att comhem har alltid funkat, inget fel med det.

Har jobbar på föreningen att titta på andra alternativ och då också öppna upp fler valmöjligheter.

Har i dagarna faktiskt kikat på USB 802.11ac adapter till den stationära men jag har inte hittat en fullpott än, står mellan d-links boll och en adapter från Asus. Lite beslutsamhetsångest

Lite i samma sits men att alla tvingas att köra Telia 100/100 utan möjlighet till att individuellt uppgradera till högre hastigheter.

Permalänk
Inaktiv

10Gbit WAN är inte fel, men rimligt vill man ha 100Gbit LAN till detta. Nu framgår det inte vilket LAN den har, men jag skulle gissa på 1Gbit och då blir det en hel del kabeldragning i hemmet kors och tvärs som ett riktigt skatbo.

*edit*
För mig och andra så duger 10Mbit WAN fint, men 1Gbit LAN är fullständigt obrukbart för många systemlösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av webbson:

Kul för dem, vill en annan ens ha 1Gbit får man pröjsa över 950kr/månad, Öresundskraft tar så helvetes betalt för tjänster i sitt stadsnät.

1095:- här...

Allt över 100 är för dyrt för nyttan det gör.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

@dlq84: Usch va hopplöst! Man blir lite bitter när man läser sånt här
Bodde förut med stadsnät och gud så underbart det var! höga hastigheter, billigare och stort utbud

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem

En slags skrytprodukt som har en extremt smal nisch. Sitter på 100/10 i ett hushåll med 4 personer med streaming, spelande och gud vet vad på full rulle och det maxar inte ut linan. Undrar vem som faktiskt behöver 10000mbit i dagsläget? Vad gör den/de personerna?

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6