Inbränning på OLED ska man acceptera detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon196268:

Haha är nästan i exakt samma situation här. Föräldrarna har varit inne på Samsung QLED medans jag predikat högt om OLED. Men nu kanske jag bara ska hålla tyst och låta dem bestämma själva.

Well, jag har kört en OLED som skrivbordsmonitor i ett år utan störrer tanke på inbränningar men har inga ändå. Då kör jag inte heller på maxblås (främst för mina ögons skull). Men helt klart verkar det möjligt att få det på OLEDs, sen får väl var och en göra sin egen analys av hur stor risken är och hur det påverkar med egna inställningar och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Hej

Har en Philips pos9002 som nu fått en rejäl inbränning. Det är längst ner på TVn och jag har nu identifierat det som en inbränning från Tv4-morgon. Det är den sol och remsa som kommer upp när dom presenterar vad som händer typ så det e ju verkligen inget statiskt som en logga. Ska man acceptera detta eller kan man får detta på garanti???

https://imgur.com/a/0GnwamK

Det är inte så att du drar ur tvn eller bryter strömmen till uttaget den sitter i när du tittat färdigt?

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Nej. 100% standardinställningar. har inte petat på nått.

I stort sett alla teveapparater har standardinställningar direkt ur kartong som är helt åt skogen, med vansinnigt högt ställd ljusstyrka och kontrast och alla "bildförbättrande" funktioner påslagna, för att butiker enkelt ska kunna ställa upp en teve i demosyfte där det är viktigt att bilden drar till sig blickar från kunderna. Extra allt supersize plusmeny ger ökad försäljning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Det är inte så att du drar ur tvn eller bryter strömmen till uttaget den sitter i när du tittat färdigt?

Nä. Hittat fler trådar på nätet där TV4 kallas OLED-dödare.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

I stort sett alla teveapparater har standardinställningar direkt ur kartong som är helt åt skogen, med vansinnigt högt ställd ljusstyrka och kontrast och alla "bildförbättrande" funktioner påslagna, för att butiker enkelt ska kunna ställa upp en teve i demosyfte där det är viktigt att bilden drar till sig blickar från kunderna. Extra allt supersize plusmeny ger ökad försäljning.

Må så vara. Tycker ändå att TV:n ska överleva att titta på nyhetsmorgon oavsett inställningar.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Må så vara. Tycker ändå att TV:n ska överleva att titta på nyhetsmorgon oavsett inställningar.

Fast nu vet man att oled är lite känsligare för inbränning då kan det yu vara klokt att göra en del inställningar för att minimera risken?

Permalänk
Medlem

jag har haft min LGB7V nu i lite under ett år och haft den som skärm till min dator, har aldrig använt den till att titta på tv och jag har inga inbränningar så jag skulle inte påstå att det är lätt att få inbränning på den. antar att det finns flera olika oled paneler men min 65B7V var den billigaste OLED som såldes, klart 55an är billigare men 55an är den billigaste 55"s oled som jaghittade på elgigs när jag köpte tv. så jag tror mycket har med otur å göra.
men jag skulle endå vilja påstå att det är mindre chans att få inbränning på oled än de gamla plasma tvs som fanns förrut. jag ångrar dock inte det minsta mitt köp och önskar endast att jag hade köpt en tidigare
måste tillägga att jag har alltid kört min i högsta ljusstyrka.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

Fast nu vet man att oled är lite känsligare för inbränning då kan det yu vara klokt att göra en del inställningar för att minimera risken?

Vilka e man? Tror inte gemene man vet att man behöver göra inställningar för att minimera risken för inbränning.

Hur många standardanvändare tror du fipplar med inställningar? hur många tror du tittar på morgonTV ? Nä jag tycker inte man ska behöva göra någon inställning för att tvn ska överleva ett år.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

måste tillägga att jag har alltid kört min i högsta ljusstyrka.

Bor du på solen?

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Bor du på solen?

Lite tycke och smak det där. Själv gillar jag hög ljusstyrka och ganska hög kontrast så färgerna blir mer levande.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

@Aeqvist: haha du skulle bli förvånad av hur låg ljusstyrkan är på max på en b7v :).

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziggy_:

@Aeqvist: haha du skulle bli förvånad av hur låg ljusstyrkan är på max på en b7v :).

Har en C7 och kör på typ 15-20. Ibland höjer jag till 50-60 om det är en riktigt ljus dag men ja, alla är väl olika

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem

Hej! Ville bara meddela att jag fick en ny 9002 tv av Philips efter att den blivit skickad till Infocare. Dom kunde inte åtgärda tv4 solen. Får hoppas att denna skärmen är bättre 😉. Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Har kört med en LG B6 65" sedan november förra året och har haft noll problem med inbränningar eller image retention. Allt från TV/film och Nintendo Switch, nemas problemas. Kör konstant på 80% med Oled Light vilket enligt TV:n är förinställt.

Jag har med andra ord inte "smekt" min nya TV (November 2017) på något sett men ändå har allt fungerat utmärkt. Antingen har jag haft tur eller så är ni oroade i onödan.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Har kört med en LG B6 65" sedan november förra året och har haft noll problem med inbränningar eller image retention. Allt från TV/film och Nintendo Switch, nemas problemas. Kör konstant på 80% med Oled Light vilket enligt TV:n är förinställt.

Jag har med andra ord inte "smekt" min nya TV (November 2017) på något sett men ändå har allt fungerat utmärkt. Antingen har jag haft tur eller så är ni oroade i onödan.

Eftersom det finns fall åt båda hållen så är det ju bättre att vara försiktig hur man än ser på det. Sen om man tycker att det är värt "risken" är upp till var och en.

Jag tycker det är värt risken men hade kanske inte sagt åt vem som helst att köpa en. Mor och far tex. skulle ändå inte bry sig om bilden på samma sätt, då kan dom lika gärna ha en LCD utan dessa problem.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Eftersom det finns fall åt båda hållen så är det ju bättre att vara försiktig hur man än ser på det. Sen om man tycker att det är värt "risken" är upp till var och en.

Jag tycker det är värt risken men hade kanske inte sagt åt vem som helst att köpa en. Mor och far tex. skulle ändå inte bry sig om bilden på samma sätt, då kan dom lika gärna ha en LCD utan dessa problem.

Finns det problem? Har du bevis för det? För mig låter det mest som ett problem som är skapat av trådar i diverse forum. Personligen har jag haft noll problem med min TV trots noll beaktande av paniken i trådarna. TV:n funkar utmärkt efter 11 månader utan någon som helst tänkande på inbränning. TV:n är ofta på 16 av dygnets 24 timmar och noll inbränningar. Menar du att jag fått en extraordinär panel.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Finns det problem? Har du bevis för det? För mig låter det mest som ett problem som är skapat av trådar i diverse forum. Personligen har jag haft noll problem med min TV trots noll beaktande av paniken i trådarna. TV:n funkar utmärkt efter 11 månader utan någon som helst tänkande på inbränning. TV:n är ofta på 16 av dygnets 24 timmar och noll inbränningar. Menar du att jag fått en extraordinär panel.

Bara att googla, tv4 solen är rätt känt också. Som sagt, alla paneler är olika. Har inte heller haft några problem. Har en C7 som jag haft ett år snart. Ser dock väldigt lite tv och speciellt väldigt lite nyhetsmorgon

Inte så att folk hittar på direkt, det är ju känt att det kan bli inbränningar på OLED, det är ett faktum. Det är väl snarare bra att folk varnar om det, eller tycker du det är dumt?

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av d3tonate:

Hej! Ville bara meddela att jag fick en ny 9002 tv av Philips efter att den blivit skickad till Infocare. Dom kunde inte åtgärda tv4 solen. Får hoppas att denna skärmen är bättre 😉. Mvh Johan

Hur länge var du utan TV ? Fick du låna någon TV medans ?

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Bara att googla, tv4 solen är rätt känt också. Som sagt, alla paneler är olika. Har inte heller haft några problem. Har en C7 som jag haft ett år snart. Ser dock väldigt lite tv och speciellt väldigt lite nyhetsmorgon

Inte så att folk hittar på direkt, det är ju känt att det kan bli inbränningar på OLED, det är ett faktum. Det är väl snarare bra att folk varnar om det, eller tycker du det är dumt?

Ja, jag tycker det är korkat och dumt när folk skriver i trådar och "varnar" för OLED och inbränning när de inte ens har en sådan TV själva och har upplevt problemet. I en perfekt värld så skulle bara de som faktiskt har en OLED och fått inbränningar skriva om problemet men så funkar inte internet, det blir alltid KATASTROFTRÅDAR. Detta gäller inte bara OLED utan en väldigt massa produkter, det räcker ofta med att ett par personer skriver om ett problem och sedan exploderar trådarna inte minst här på Sweclockers.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Ja, jag tycker det är korkat och dumt när folk skriver i trådar och "varnar" för OLED och inbränning när de inte ens har en sådan TV själva och har upplevt problemet. I en perfekt värld så skulle bara de som faktiskt har en OLED och fått inbränningar skriva om problemet men så funkar inte internet, det blir alltid KATASTROFTRÅDAR. Detta gäller inte bara OLED utan en väldigt massa produkter, det räcker ofta med att ett par personer skriver om ett problem och sedan exploderar trådarna inte minst här på Sweclockers.r

Ja det är ju dumt om någon skriver något som en sanning när dom inte har någon aning om det faktiskt stämmer. Det gäller dock precis allting som du själv skriver och det är inte kopplat till just OLED på något sätt.

Inbränningar kan dock hända, går inte förneka.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Ja det är ju dumt om någon skriver något som en sanning när dom inte har någon aning om det faktiskt stämmer. Det gäller dock precis allting som du själv skriver och det är inte kopplat till just OLED på något sätt.

Inbränningar kan dock hända, går inte förneka.

Mycket möjligt att inbränningar existerar på OLED. Samma sak med plasma som orsakade orkaner av trådar om problemet, själv var jag en av de första som skaffade plasma i Sverige och körde sex/sju olika modeller upp till 2017 utan det minsta strul (tills min sista LG plasma fick ett grönt streck över bilden vilket föranledde byte till OLED). Så frågan är hur stort är problemet? Gissar att ingen kan svara på det...

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Finns det problem? Har du bevis för det? För mig låter det mest som ett problem som är skapat av trådar i diverse forum. Personligen har jag haft noll problem med min TV trots noll beaktande av paniken i trådarna. TV:n funkar utmärkt efter 11 månader utan någon som helst tänkande på inbränning. TV:n är ofta på 16 av dygnets 24 timmar och noll inbränningar. Menar du att jag fått en extraordinär panel.

Så inbränningar finns inte bara för att du inte haft några problem med din tv? Det är ju uppenbarligen en risk med Oled, något som både tillverkarna skriver ut i manualerna och som det varnas för i recensioner. Det ska nog ofta mycket till för att för att det ska bli permanenta inbränningar med "vanliga inställningar" men jag är lite orolig för hur det går nu när ljusstyrkan även på Oled skjuts i höjden.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Så inbränningar finns inte bara för att du inte haft några problem med din tv? Det är ju uppenbarligen en risk med Oled, något som både tillverkarna skriver ut i manualerna och som det varnas för i recensioner. Det ska nog ofta mycket till för att för att det ska bli permanenta inbränningar med "vanliga inställningar" men jag är lite orolig för hur det går nu när ljusstyrkan även på Oled skjuts i höjden.

Se ovanstående inlägg.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bascule666:

Mycket möjligt att inbränningar existerar på OLED. Samma sak med plasma som orsakade orkaner av trådar om problemet, själv var jag en av de första som skaffade plasma i Sverige och körde sex/sju olika modeller upp till 2017 utan det minsta strul (tills min sista LG plasma fick ett grönt streck över bilden vilket föranledde byte till OLED). Så frågan är hur stort är problemet? Gissar att ingen kan svara på det...

Det är inte "mycket möjligt att inbränningar existerar", det är FAKTA att dom existerar. Sedan hur stort problemet är, är en annan fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Det är inte "mycket möjligt att inbränningar existerar", det är FAKTA att dom existerar. Sedan hur stort problemet är, är en annan fråga.

OK, fakta, jag köper det.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Avstängd

Har ju läst en del att lägre ljusstyrka innebär mindre risk för inbränning.

LCD vill man inte heller ha när det gäller TV, antingen får man Glow och blå svärta eller så får man en massa colorbanding pga VA paneler.

Permalänk
Medlem

Tekniken är med andra ord fortfarande omogen.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Kalibrera skärmen så får du inte massa inbränningar.

Jag följde denna guide till min LG B7: https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/b7-b7a-oled/settings

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Tekniken är med andra ord fortfarande omogen.

Då menar du att lcd som teknik också är omogen? LCD har ju också problem. Det finns ingen perfekt tv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

Kalibrera skärmen så får du inte massa inbränningar.

Jag följde denna guide till min LG B7: https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/b7-b7a-oled/settings

Du kan få det ändå, varför skulle kalibrering ta bort risken? Sen om man ska vara petig så har du inte kalibrerat skärmen du har kopierat inställningar rakt av från en annan tv.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!