Inbränning på OLED ska man acceptera detta?

Permalänk
Medlem

Inbränning på OLED ska man acceptera detta?

Hej

Har en Philips pos9002 som nu fått en rejäl inbränning. Det är längst ner på TVn och jag har nu identifierat det som en inbränning från Tv4-morgon. Det är den sol och remsa som kommer upp när dom presenterar vad som händer typ så det e ju verkligen inget statiskt som en logga. Ska man acceptera detta eller kan man får detta på garanti???

https://imgur.com/a/0GnwamK

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Bildexpert 📺

@Bosse78: Ifall du tittar på en film - är inbränningen kvar då? Alla OLED (och även LCD:er) får tillfälliga kvardröjningar vilka klingar av efter ett par minutrar.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:

Ja det syns på allt material då bakgrunden är åt gul/röd hållet.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Har samma skit på min LG OLED pga TV4:s förbannade jättesol. Syns också mest rött men även gult

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nostradamu:

Har samma skit på min LG OLED pga TV4:s förbannade jättesol. Syns också mest rött men även gult

Kul! Jag själv tittar inte ens på TV men då förra gick sönder tänkte jag trots den höga kostnaden att OLED är framtiden! Ångrar detta ganska bra nu! =C

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Hej

Har en Philips pos9002 som nu fått en rejäl inbränning. Det är längst ner på TVn och jag har nu identifierat det som en inbränning från Tv4-morgon. Det är den sol och remsa som kommer upp när dom presenterar vad som händer typ så det e ju verkligen inget statiskt som en logga. Ska man acceptera detta eller kan man får detta på garanti???

https://imgur.com/a/0GnwamK

Beklagar att du fått inbränning. Jag valde mellan lcd och oled innan jag köpte min tv. rtings har gjort långa tester på olika modeller och fick fram att det blev lite inbränning på oled-tekniken. De hittade inga inbränningar på lcd.
Har alltid förespråkat lcd före plasma/oled just pga att det är inte större risk med inbränning

https://www.rtings.com/tv/learn/permanent-image-retention-bur...

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

har inga sådana problem, kanske beror på att jag är varse om inbränningen och håller lite koll på tv'n att den inte står tex med nuckens skrivbord upp i flera timmar utan skärm släckare. men det känns som att såna där inbränningar inte bör förekomma. kanske kan köpa det om det är en kanal symbol uppe i ett hörn som är på HELA tiden och man kikar på samma kanal flera timmar i sträck varje dag.

var väldigt varse om detta när jag köpte tv'n, det är livet för en "early adopter". varse sig dom medger det eller ej brukar nya tekniker ALLTID ha olika barnsjukdomar.

jag skulle kolla upp det och se vad dom säger, känns som dåliga/defekta paneler.

har en LG B7 55 tums oled.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Låter som ett dåligt ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

anske kan köpa det om det är en kanal symbol uppe i ett hörn som är på HELA tiden och man kikar på samma kanal flera timmar i sträck varje dag.

Den där solen och sträcket förekommer en hel del på nyhetsmorgon men verkligen inga >20min i sträck som philips varnar för.

https://www.philips.se/c-f/XC000013843/hur-man-%C3%A5terst%C3...

Just pga detta borde man ju kunna reklamera detta. Tv4 har allt bevismatrial som behövs!

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem

Felanmäl och ta det på garanti, vet jag andra som gjort och fått igenom, börja där.

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Den där solen och sträcket förekommer en hel del på nyhetsmorgon men verkligen inga >20min i sträck som philips varnar för.

https://www.philips.se/c-f/XC000013843/hur-man-%C3%A5terst%C3...

Just pga detta borde man ju kunna reklamera detta. Tv4 har allt bevismatrial som behövs!

antar att det inte hjälper att köra inbyggda programmen som ska fixa lite sådant, aldrig testat dom själv?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nostradamu:

Har samma skit på min LG OLED pga TV4:s förbannade jättesol. Syns också mest rött men även gult

Där ser du vad som händer när du tittar på TV4. TV4:s förbannelse!!!

Permalänk
Medlem

Bäst att jag varnar mina föräldrar som i helgen köpte en LG Oled 55C8! Jag vet att morsan tittar en hel del på nyhetsmorgon och den där jävla solen är väl nästan framme hela tiden?

Edit: Drog på ett avsnitt med Nyhetsmorgon på play och den där remsan och solen är ju framme hela tiden. Inte konstigt att det till slut blir inbrännigar. Kanske får rekommendera dem att lämna tillbaka tvn och välja en LCD istället...

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Den där solen står för banne mig 90 % av alla inbränningsrapporter.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Hej

Har en Philips pos9002 som nu fått en rejäl inbränning. Det är längst ner på TVn och jag har nu identifierat det som en inbränning från Tv4-morgon. Det är den sol och remsa som kommer upp när dom presenterar vad som händer typ så det e ju verkligen inget statiskt som en logga. Ska man acceptera detta eller kan man får detta på garanti???

https://imgur.com/a/0GnwamK

Hur länge har du haft tvn och hur ofta står ex Nyhetsmorgon på? Och hur länge åt gången?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem

Skönt man inte hakat på tåget ännu. Köpa en tv för en månadslön och skiten pajar om man ligger o kollar på nyhetsmorgon...

Permalänk
Medlem
Skrivet av insane88:

Skönt man inte hakat på tåget ännu. Köpa en tv för en månadslön och skiten pajar om man ligger o kollar på nyhetsmorgon...

Är ju ett större problem att man överhuvudtaget kollar på nyhetsmorgon

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Är ju ett större problem att man överhuvudtaget kollar på nyhetsmorgon

Så sant 😁

Permalänk
Medlem

@Bosse78

Trist

Har du möjligtvis kört med "maxblås", typ Dynamic eller liknande?

Permalänk

Har en LG OLED B6 och hade exakt samma inbränningar som du fått. Kontaktade LG supporten och skickade lite bilder till dom, nån vecka senare kom en tekniker hem och bytte panelen till en ny.

Permalänk
Medlem

@Bosse78: Jag har en likadan tv pos9002 med samma fel. Du har alltid ett års garanti mot Philips. Ring supporten o berätta. Philips vet om felet, enligt supporten var inte min tv den första. Dom kommer trilskas lite men skickar den sen på service/reparation. Min är där just nu. Återkommer om dom har styrt upp felet eller bara ska jävlas. Har även tagit kontakt med konsument ombudsmannen. Lycka till! Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Hm, lite oroväckande att det är såpass lätt att få permanenta inbrännigar. Får ju dåligt samvete att jag rekommenderade oled till mina föräldrar nu... Får nog hjälpa dom att lämna tillbaka tvn till Elgiganten och kika på en LCD istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 220volt:

Hm, lite oroväckande att det är såpass lätt att få permanenta inbrännigar. Får ju dåligt samvete att jag rekommenderade oled till mina föräldrar nu... Får nog hjälpa dom att lämna tillbaka tvn till Elgiganten och kika på en LCD istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha är nästan i exakt samma situation här. Föräldrarna har varit inne på Samsung QLED medans jag predikat högt om OLED. Men nu kanske jag bara ska hålla tyst och låta dem bestämma själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

Hur länge har du haft tvn och hur ofta står ex Nyhetsmorgon på? Och hur länge åt gången?

Skickades från m.sweclockers.com

Oklart men det blir nog en hel del nyhetsmorgon. Det är frugan som tittar på skiten.

Skrivet av improwise:

@Bosse78

Trist

Har du möjligtvis kört med "maxblås", typ Dynamic eller liknande?

Nej. 100% standardinställningar. har inte petat på nått.

Skrivet av d3tonate:

@Bosse78: Jag har en likadan tv pos9002 med samma fel. Du har alltid ett års garanti mot Philips. Ring supporten o berätta. Philips vet om felet, enligt supporten var inte min tv den första. Dom kommer trilskas lite men skickar den sen på service/reparation. Min är där just nu. Återkommer om dom har styrt upp felet eller bara ska jävlas. Har även tagit kontakt med konsument ombudsmannen. Lycka till! Mvh Johan

Har skrivit ett mail till Philips men ej fått svar ännu. Man kan ju knappast påstå att detta har nått med oaktsamhet att göra. Philips varnar som sagt bara för stillbild >20min. Helst hade man ju velat haft ny icke OLED TV eftersom kärringen lär ju inte sluta titta på Nyhetsmorgon.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av addelinux:

Har en LG OLED B6 och hade exakt samma inbränningar som du fått. Kontaktade LG supporten och skickade lite bilder till dom, nån vecka senare kom en tekniker hem och bytte panelen till en ny.

Har den nya panelen hållt? Tittar du lika mycket på saker med statiska bilder nu som förut eller har du blivit mer försiktig?

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk

@milky81:

Har haft den nya panelen i två månader tror jag, inte märkt nåt fel än i alla fall. Dock om jag slår på TV4 morron så blir man ju orolig direkt och det ska man ju inte bli för en tv som kostade mig 17k när jag köpte den kan jag tycka.

Sen så gjorde teknikern en ändring på TVn efteråt som rensar panelen varannangång som den stängs av istället för var 4e gång som är default.

Annars så är ju det en riktigt fin tv att ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av addelinux:

@milky81:

Har haft den nya panelen i två månader tror jag, inte märkt nåt fel än i alla fall. Dock om jag slår på TV4 morron så blir man ju orolig direkt och det ska man ju inte bli för en tv som kostade mig 17k när jag köpte den kan jag tycka.

Sen så gjorde teknikern en ändring på TVn efteråt som rensar panelen varannangång som den stängs av istället för var 4e gång som är default.

Annars så är ju det en riktigt fin tv att ha.

Sen kan man diskutera om det ligger på kanalens ansvar eller om det ligger på tillverkarens ansvar att en statisk bild faktiskt kan "förstöra" bilden på en tv genom inbränning
Personligen hade jag gillat om kanalerna tog bort loggor etc. som ka orsaka inbränningar.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av addelinux:

@milky81:

Har haft den nya panelen i två månader tror jag, inte märkt nåt fel än i alla fall. Dock om jag slår på TV4 morron så blir man ju orolig direkt och det ska man ju inte bli för en tv som kostade mig 17k när jag köpte den kan jag tycka.

Sen så gjorde teknikern en ändring på TVn efteråt som rensar panelen varannangång som den stängs av istället för var 4e gång som är default.

Annars så är ju det en riktigt fin tv att ha.

Okej, tackar för svar

Visa signatur

Mvh Milky - citera för svar
Fractal Meshify C - Ryzen 7 7800X3D - Thermalright Peerless Assassin 120SE - Kingston Fury Beast 6000 MHz 2x16 GB - Asus TUF Gaming B650-Plus - AMD 7900 XTX - Corsair RM1000X Shift
Köp/sälj-betyg Sweclockers marknad; 1, 2, 3, 4, 5

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bosse78:

Oklart men det blir nog en hel del nyhetsmorgon. Det är frugan som tittar på skiten.

...

Helst hade man ju velat haft ny icke OLED TV eftersom kärringen lär ju inte sluta titta på Nyhetsmorgon.

Det är inget fel på OLED, byt kärring!