Köra med 10 år gammalt nätaggregat?

Permalänk
Medlem

Köra med 10 år gammalt nätaggregat?

Kanske en dum fråga men bygger om 10 år gammal dator som moderkortet gått sönder på.

Byter till en AM4 plattform med en ryzen 2600x processor.

Bör jag även byta mitt 10 år gamla Corsair HX 520W?
Känns lite dumt att ha den kvar.

MVH

Visa signatur

Datorn: Asus Maximus Formula IX, Delid Intel 7700k, Asus Geforce 1080ti Poseidon, G.Skill Tridentz RGB 32GB CL15 3000Mhz, Custom Vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave_001:

Kanske en dum fråga men bygger om 10 år gammal dator som moderkortet gått sönder på.

MVH

Är det inget fel på agget och det fungerar med den dator du tänkt bygga känns det dumt att inte använda det

Visa signatur

Corsair Air 540 | Asus strix x470-f gaming | AMD Ryzen 7 3700x| 2x8gb 3200mhz RAM | Asus GTX 2070 |2xSSD 512GB(boot) | 2x1tb WD 7200rpm | Cooler Master V1000 1000W | Skärm: ACER XB280HK, Benq 27" 144hz | Win 11 pro N 64-bit

Permalänk
Avstängd

Jag hade definitivt köpt ett nytt nätagg. Hade aldrig använt ett 10 år gammalt med ny hårdvara. Dumsnålt.

Visa signatur

FD Meshify C TG | 9600k @ 4800Mhz (1.27v) | Cryorig H7 Quad Lumi
MSI Z390-A PRO | G.Skill 16GB 3200Mhz CL16 | Samsung 860 EVO
Palit RTX 2070 | Seasonic Prime Ultra 750W

Permalänk
Medlem

Det bör inte vara några problem i sig om det fungerar som det ska. Men, med tio år på nacken så finns helt klart en risk för att det kommer att rasa inom en snar framtid (visst, det skulle kunna ticka på i tio år till om det vill sig väl, men ja ...). Nu vet jag inte vad som fick moderkortet att rasa, men om det vore min burk och jag inte vore säker på att det inte var nätagget som låg bakom det så skulle jag nog byta det i samma sväng för att inte riskera de nya prylarna också. Men ja, som sagt ... det är nog dags snart ändå och förhoppningsvis kan du sänka elräkningen lite när du ändå är i farten genom att köpa ett effektivare nätagg.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Ubuntu 24.04)
Serverdesktop: AMD 5600G, 96 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Hade ett gammalt Corsair TX650, Gjort av Seasonic. Termistorn för inrusningkyddet exploderade i veckan, agget går men det står eld och lågor ur termistorn varje gång det får nätspänning

Åkte på återvinnigen för jag orkade inte byta ut termistorn då den satt trångt mellan trafo och primärkonding och jag litar inte på gammal skit, speciellt inte strulande sådan.

Så mja fungerar det så kör på men allt har begränsad livslängd, speciellt grejor som kondignar, termistorer och liknande.
Jag hade inte kört 10+ år agg i primärriggen det är säkert oavsett kvalitet.

Min nätdel var inte direkt använd dom senaste 2-3 åren utan satt i en retroburk och byttes ut mot en annan nätdel, testade den och den fungerade i förra veckan så tänkte ha den som labbnätdel för den hade 30A på +5V linan, men som sagt en dag så small det när jag stoppade i strömkablen.

Personligen tror jag nog din är mer än 10 år för jag monterade ett HX520 i päronens Athlon64 X2 6400+ burk med Windows Vista och ett 9800GTX så direkt purfärska är dom ju inte, TX serien var icke modulära versionen av HX i princip.

Permalänk
Medlem

@Dave_001: Vad ska du ha mer i datorn än Ryzen 2600x? Är det inget fel på nätaggregatet så ser jag inte varför du skulle behöva byta ut det. Risken är ju att det tappat en del effekt med åldern, så det kanske inte klarar av att leverera 520 W längre. Men beroende på vad du ska ha för komponenter så kan det fungera ändå. Det som kan hända om nätaggregatet blir överbelastat är att det antingen bara stängs av så att du kan starta om det, eller att det smäller till och en säkring går, eller i värsta fall så kan den gå sönder helt och förstöra andra komponenter. Dock är det oftast bara de billigaste nätaggregaten utan vettiga skyddsfunktioner som kan förstöra andra komponenter. Ditt nätaggregat är ju ingen budgetmodell så det borde vara säkert att använda. Hade jag varit du så hade jag dammat ur nätagget om det behövs och testat det.

Visa signatur

Moberkort: Asus p8p67 Deluxe. CPU: i7 2600k, 4.5 Ghz. CPU-kylare: Noctua NH-D15. RAM: Corsair Vengenace DDR3 16 GB, 1600 Mhz. Systemdisk: Samsung Evo 850, 256 GB. Lagring: 15,2 TB på snurrdisk. GPU: 2x Saphire tri-x 290x. Ljudkort: Asus Xonar DGX. PSU: EVGA Supernova g2 1000W. Chassi: Cooler Master HAF-X. Hörlurar: Audio Technica ATH M50.

"Eftersom det aldrig är försent att bättra sig, väntar jag ett tag till." - okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dave_001:

MVH

Är det inget fel på agget så kör på, kör min ena burk på en gammal Tagan BZ 800W och den är väl runt 10 år med nu

Permalänk
Medlem

Tack för svaren.

Blir ett nytt nätaggregat med tanke på att jag inte vet varför moderkortet gick sönder och att det trotts allt är 10 år + gammalt.

Visa signatur

Datorn: Asus Maximus Formula IX, Delid Intel 7700k, Asus Geforce 1080ti Poseidon, G.Skill Tridentz RGB 32GB CL15 3000Mhz, Custom Vattenkylning

Permalänk
Medlem

Beror på har den bara varit igång några timmar går det säkert köra några år till men blås ur med tryckluft. Jag bytte för något år sen ut mitt corsair vx 450 inte för det behövdes men köpte 5 st för 299st på rea så sålde det gamla för 200

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Beror väl på, dagens PSU's blir ju bättre och bättre för långvarigare hållbarhet.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Beror på har den bara varit igång några timmar går det säkert köra några år till men blås ur med tryckluft. Jag bytte för något år sen ut mitt corsair vx 450 inte för det behövdes men köpte 5 st för 299st på rea så sålde det gamla för 200

Skickades från m.sweclockers.com

Har varit med om kragg som pajjat inom 3 månader och även såna som gått mer än 10 år 24/7.
Som sagt, gör rent kragget och kolla att fläkten snurrar lätt. Förutom kondingar så är att fläkten går mer och mer trögt så den inte längre snurrar det vanligaste problemet --> överhettat kragg --> haveri.

Hur som, till TS, behåll det gamla kragget om det funkar även om du köper nytt, bra att ha som reserv ifall det blir strul med det nya.

Sen är det ytterst sällan att ett kragg drar med sig andra saker när det går sönder.

off-topic:
Fanns några MSI moderkort på Pentium-III tiden där VRM:en gick sönder på så sätt att det kom +12V direkt på CPU:n. Med ett klenare kragg så stängde kragget av sig och CPU:n överlevde, med ett kraftigare kragg så brändes CPU:n. Den på vår IT som bytt CPU ett par gånger på det kortet var inte glad.

Permalänk

Med tanke på hur billiga nätaggregat du kan hitta på marknaden så skulle jag köpt nytt. Som föregående skrivit, dumsnålt

Permalänk
Avstängd

Glöm inte att damma av nätdelen bara

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

ett 10 år gammalt nät agg är troligen bättre än ett nytt budget agg med tanke på hållbarhet. Men dagen nät agg är bättre att hålla spänningen på rätt nivå oavsett belastning.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Ingen mening att byta ut något som fungerar och som är fullt tillräckligt. Dumslöseri att köpa ett nytt bara för att.