Permalänk

Bahnhof vs. Ownit vs. Bredband2

Jag kommer inom kort få fiber och är fortfarande osäker på vilken leverantör jag ska välja. Har alltid tänkt Bahnhof men hör samtidigt bra saker om både Ownit och Bredband2.

Fibret är till villa på IP Only's nät förresten, om det nu spelar något roll.

TV är viktigt och är en tjänst jag kommer vilja köpa till, medans hårdvara inte spelar något roll då jag redan har allt. Är någon bättre än de andra på den punkten?

Vad säger er erfarenhet om det hela?

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har Bahnhof i IP-only:s nät i Stockholm. Tycker det funkar bra.

Tänk dock på att du manuellt måste beställa om du vill ha en "riktig" ip-adress och inte sitta bakom deras CGN. Görs med några klick via webben.

Permalänk
Medlem

Bredband 2 har lägst svarstider samt av min erfarenhet bäst flås på linan.

Bahnhof slåss med näbbar och klor för att värna om intregiteten.

Om du kan få Bahnhofs 10 Gbit/s så kör du givetvis på det.
Kolla Bahnhof.se

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lodisen:

Bredband 2 har lägst svarstider samt av min erfarenhet bäst flås på linan.

Bahnhof slåss med näbbar och klor för att värna om intregiteten.

Om du kan få Bahnhofs 10 Gbit/s så kör du givetvis på det.
Kolla Bahnhof.se

Bara för att förtydliga, när du säger "svarstider", menar du minuter innan man kommer fram till support eller millisekunder i svarstid för internetpaket?

Bahnhof 10 Gbit/s är inte aktuellt i IP-only:s nät såvitt jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Bara för att förtydliga, när du säger "svarstider", menar du minuter innan man kommer fram till support eller millisekunder i svarstid för internetpaket?

Bahnhof 10 Gbit/s är inte aktuellt i IP-only:s nät såvitt jag vet.

Menar svarstider på internet.

Bredband2 ger lägre svarstider och mycket högre hastigheter mot enskilda källor.
Med Bahnhof hade jag problem att komma över 100 Mbit/s mot enskilda källor, tex Sunet och med Bredband2 var det fullt flås på 1000 Mbit/s.

Detta löste sig dock efter att Bahnhof gjorde lite ändringar och startade om en switch.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk

Även om jag nu värnar om integritet och säkerhet så är prestanda och värde för pengarna nästan viktigare. I alla fall känslan av att ha en robust leverantör som levererar en sjysst tjänst som man kan lita på utan att det kostar skjortan.

Därav blev jag osäker och sneglade på just Bredband2 eftersom många, precis som ovan, påstår att Bahnhof's nät många gånger fallit kort just på prestanda och stabilitet. Samtidigt misstänker jag dock att marginalerna är små och att många gånger ligger felen i det fysiska fibernätet och inte hos leverantören vilket det därför kan variera beroende på vem man frågar.

Kanske faller det på sidotjänster som TV, nördiga funktioner och support istället? Är det någon som har några positiva eller negativa erfarenheter av dom?

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem

Ownit = Telenor som äger bara där gör det att jag håller mig undan. Har haft dem tidigare när de inte ägdes av Telenor då var de bra.

Bahnhof = står för integriteten men de har inga bättre fiber än någon annan deras support är sådär. Har haft funkar okej.

Bredband2 = Bra hastighet hade dem och Bahnhof på samma ställe mest för att testa emellan dem Bredband2 hade högre hastigheter och bättre svarstider samt bättre pris per månad.

Så valet enligt mig är:
1: Bredband2
2: Bahnhof
i brist på annan leverantör: Ownit men det är personligt då de ägs av Telenor numera.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Jag har alltid gillat Ownit och kommer också köra på det den 12/11 när vi får fiber installerat i vår villa! Att de ägs av Telenor ser jag inte som något dåligt? Dem är ju en stor aktör och för eller senare hamnar väl dem flesta packet i deras eller Telias pipor, speciellt om man ska vidare ut i världen!?:)

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Menar svarstider på internet.

Bredband2 ger lägre svarstider och mycket högre hastigheter mot enskilda källor.
Med Bahnhof hade jag problem att komma över 100 Mbit/s mot enskilda källor, tex Sunet och med Bredband2 var det fullt flås på 1000 Mbit/s.

Detta löste sig dock efter att Bahnhof gjorde lite ändringar och startade om en switch.

Kortare svarstider mot vad? Bor i Göteborg Testade att pinga:

Fortnite:

Europe (EU West 1) (Ireland) 52.94.5.150 -> 44ms
Europe (EU West 2) (London) 52.94.15.16 -> 34ms
Europe (EU Central 1) (Frankfurt) 52.94.17.134 -> 33ms
Europe (EU West 3) (Paris) 52.94.16.4 -> 42ms

Starcraft (amsterdam troligtvis):

185.60.112.157 -> 19ms
185.60.112.158 -> 19ms

Jag har haft Bahnhof i flera år nu och även om det var lite strul i början så var det längesedan. Jag maxar min 100Mbit uppkoppling när jag hämtar linuxdistar med wget. Jag har svårt att tro att någon annan ISP har mycket lägre ping än det jag postade ovan, men jag såklart ha fel.

Personligen tror jag att ISP:ar blir bättre och bättre på att sköta sina nät vilket gör att skillnaden blir mindre och mindre.

Permalänk

Bortsett från internet och svarstider. Har någon av er TV genom fibret och i så fall har några synpunkter på det.

Det lutar åt Bahnhof som ISP men är osäker på deras TV och funtar på ta någon annan där (typ ComHem eller Viasat). Har någon erfarenhet av det? Dels generellt men också med att ha två olika leverantörer för internet och TV.

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Avstängd

Haft bahnhof genom zitius nät i stockholm. 100/100. stabilt som fan.
IPTV funkar utmärkt.
Haft driftstörning 2 gånger på 9 år. varat några timmar.
Bahnhof väljer jag pga integritet och extremt stabil tjänst.

Vägrat flytta till fina lägenheter vid två tillfällen för att bahnhof inte erbjudits på dessa platser.

Permalänk
Avstängd

Du kan ju ha viasat genom bahnhof, och andra också.
Har själv viasat.

Permalänk

Själv har jag Bahnhof som ISP och Viasat som fiber TV leverantör. Nöjd och har inte haft några driftstörningar på varken bredband eller TV (6 månader i drift).
Tycker även Viasat har snyggat till priserna och de olika paketen man kan välja. Men det är såklart en smaksak!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semireject:

Bortsett från internet och svarstider. Har någon av er TV genom fibret och i så fall har några synpunkter på det.

Det lutar åt Bahnhof som ISP men är osäker på deras TV och funtar på ta någon annan där (typ ComHem eller Viasat). Har någon erfarenhet av det? Dels generellt men också med att ha två olika leverantörer för internet och TV.

Jag har bredband2 som isp och iptv från viasat. Har funkat bra i 2 år.
Angående vilken isp du ska välja så är det ju bara att testa. Jag hade dålig koll på bredband2 när jag skaffade det men dom var billigast och erbjöd 6 månader halva priset och ingen bindningstid. Jag har haft noll problem och noll kontakt med support på 2 år.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grabben_83a:

Bahnhof = står för integriteten men de har inga bättre fiber än någon annan deras support är sådär. Har haft funkar okej.

Håller med, det är bra att de står för integriteten, men de är nog inte den bästa leverantören i praktiken. Nu är det väldigt sällan jag har behövt kontakta deras support, men när det har behövts har de varit ganska långsamma på att svara och lite tröga på att fatta vad problemet varit.

Vet inte om någon annan leverantör har bättre support mot privatpersoner dock. Det finns en anledning till att företag betalar tiodubbelt mer än privatpersoner för samma bandbredd.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Jag har Ownit 100/100 i ena boendet och Bahnhof 1000/1000 i andra, väldigt nöjd med båda. Men att komma fram till supporten tycker jag är betydligt enklare hos ownit.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är hedervärt att Bahnhof står upp for integritet och emot övervakning. Jag tycker det är viktigt och därför väljer jag Bahnhof. Jag har bara goda erfarenheter som kund än så länge.

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet säger att det spelar ingen roll vem du har rent upplevelsemässigt och hastighetsmässigt.
Sen kan en switch här eller där ställa till det för enstaka områden. Men då pratar vi om andra problem som ofta inte beror på leverantören i sig.
Men som kund brukar dom gnälla på leverantören ändå. Och då sprider det sig som löpeld.
Sverige har generellt mycket bra ISP.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Bahnhof har extra tjänsten integrity.st de vinner stort genom att erbjuda den. Den är väll inte 100% anonym men den nivån av säkerhet räcker för mig i Sverige än så länge. Kan även maxa min lina genom deras vpn tjänst tror jag inte man kan hos de flesta andra VPN tjänster.

Jag kommer alltid välja ispn som bryr sig om privacy.

Har aldrig haft problem med Bahnhof än så länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Min erfarenhet säger att det spelar ingen roll vem du har rent upplevelsemässigt och hastighetsmässigt.
Sen kan en switch här eller där ställa till det för enstaka områden. Men då pratar vi om andra problem som ofta inte beror på leverantören i sig.
Men som kund brukar dom gnälla på leverantören ändå. Och då sprider det sig som löpeld.
Sverige har generellt mycket bra ISP.

Det här är "extra" sant i Stockholmsområdet där det största utbytet av trafik mellan operatörer i Sverige finns (genom Netnod, Sthix samt privat peering och transiit framförallt på Interxion, Equinix SK1 och KN7).