Rykte: "AMD Navi på 7 nanometer presterar bättre än väntat"

Permalänk
Melding Plague

Rykte: "AMD Navi på 7 nanometer presterar bättre än väntat"

Under år 2019 tar AMD klivet till TSMC:s senaste 7-nanometersteknik, vilket ackompanjeras av nya arkitekturer. Däribland Navi som uppges prestera bättre än väntat i AMD:s laboratorium.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag skulle lätt köpa om vi pratar 1080-prestanda under 3000spänn.

Samtidigt vill man inte skruva upp förväntningarna i taket som gjordes inför Vega-lanseringen...

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Kan ju betyda vad som helst.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Bra!!
Behöver konkurrensen, är lite väl dyrt med grafikkort idag.

Permalänk
Medlem

Bara att hålla tummarna för att de presterar bra, så får vi kanske en lite bättre marknad för oss kunder

Permalänk
Medlem

Hade varit trevligt om det hade varit 1080+ prestanda på deras topp modell. Då kanske man kan byta både från Intel och Nvidia nästa år.

Men jag håller förväntningarna låga så att man inte blir missnöjd vid lanseringarna.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Hypen börjar

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Hade varit trevligt om det hade varit 1080+ prestanda på deras topp modell. Då kanske man kan byta både från Intel och Nvidia nästa år.

Men jag håller förväntningarna låga så att man inte blir missnöjd vid lanseringarna.

Redan vega 64 ligger på 1080 prestanda så om navi hamnar runt det är det väl inte "trevligt" utan en besvikelse?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Men jag håller förväntningarna låga så att man inte blir missnöjd vid lanseringarna.

Låter som en bra idé. Men vore trevligt om Navi presterar bra.

Skrivet av Viochee:

Hypen börjar

Nej. Sitt ner i båten!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Åh rykten. Nu börjar det ....

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Redan vega 64 ligger på 1080 prestanda så om navi hamnar runt det är det väl inte "trevligt" utan en besvikelse?

Om nu prestanda ligger på 1080 nivå till en mycket lägre prislapp och högre energi effektivitet så är det ju kanon bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Redan vega 64 ligger på 1080 prestanda så om navi hamnar runt det är det väl inte "trevligt" utan en besvikelse?

Det beror, för mig, lite på priset. Är det 3000 eller mindre så är det underbart. Men något i toppen hade varit fint också.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Redan vega 64 ligger på 1080 prestanda så om navi hamnar runt det är det väl inte "trevligt" utan en besvikelse?

För ett hiskeligt pris..

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Om nu prestanda ligger på 1080 nivå till en mycket lägre prislapp och högre energi effektivitet så är det ju kanon bra.

Skrivet av kelthar:

Det beror, för mig, lite på priset. Är det 3000 eller mindre så är det underbart. Men något i toppen hade varit fint också.

Jo men personen pratade om deras "topp modell" deras nuvarande (vega 64) ligger redan på 1080 nivå. Så det vore ju tråkigt om nästa ligger på samma nivå även om den kanske har en lägre energiförbrukning tror inte deras nästa topp modell kostar 3000kr

@daskedennis I Sverige ja.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv

Låter ungefär som ryktena inför Vega, då skulle vi få 1070 prestanda för 3500kr. Hoppas detta rykte inte är lika långt ifrån sanningen som den gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo men personen pratade om deras "topp modell" deras nuvarande (vega 64) ligger redan på 1080 nivå. Så det vore ju tråkigt om nästa ligger på samma nivå även om den kanske har en lägre energiförbrukning tror inte deras nästa topp modell kostar 3000kr

Navi ryktas alltså bli Polaris uppföljare, inte Vegas. Med andra ord får mellansegmentet(typ nuvarande 580x) prestanda liknande 1080 för runt 3000kr. Sedan vad deras next-gen högpresterande grafikkort ger för prestanda är ju omöjligt att veta nu.

Visa signatur

Intel Core i5 4670K | Noctua NH-D14 | MSI Z87 G-45 Gaming | Kingston 1600mhz 4x4gb | Asus Turbo 1060 6Gb | Samsung 840 Evo 250gb | Intel 520 Series 240gb | Western Digital caviar black 1Tb | Fractal Design Define R4 Black Pearl | Corsair 750HX | Win 10 64bit | Philips 273E 1920x1080 | Logitech G900 | Razer Blackwidow | Sennheiser PC360 G4me | Samsung Galaxt S9+ |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av daskedennis:

Jag skulle lätt köpa om vi pratar 1080-prestanda under 3000spänn.

Samtidigt vill man inte skruva upp förväntningarna i taket som gjordes inför Vega-lanseringen...

Varför snåla?

Jag hoppas på 2080 prestanda för 3000-3500kr så nvidia sätter i halsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Jag skulle lätt köpa om vi pratar 1080-prestanda under 3000spänn.

Samtidigt vill man inte skruva upp förväntningarna i taket som gjordes inför Vega-lanseringen...

Förmodligen har då redan Nvidia kommit med ny serie och 1080 korten kommer säljas begagnade för under 2500 kr så det känns lite som AMD ligger efter även med detta.
Hade varit bättre med prestanda som 2080 har nu för 3000kr år 2019 inte samma prestanda som ett 3 år gammalt kort..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Tidigare rapporter talar för att fokus med Navi ligger på mellansegmentet snarare än det absoluta toppskiktet---

Suck, hade verkligen velat köpa AMD denna gången men inte om de inte kan komma med något bättre än ett 1080. Om AMD struntar i toppskiktet får jag hoppas på Intel istället. Jävla nVidia alltså, de befinner sig verkligen i en bra position just nu vilket syns på deras 15k för ett grafikkort.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Vore kul om det stämmer .Fast 1080 prestanda är oavsett pris inget för mig skall jag uppgradera skall jag satsa på dubbla prestandan . mot mitt 1070 Finns ett sådant kort men ingen lust att lägga 14000-15000 kr så vi får väl se jag välkomnar konkurrensen då priserna på dator delar har spårat ut fullständigt .Även en ny prolle i 7nm vore trevligt om den presterar okej .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Suck, hade verkligen velat köpa AMD denna gången men inte om de inte kan komma med något bättre än ett 1080. Om AMD struntar i toppskiktet får jag hoppas på Intel istället. Jävla nVidia alltså, de befinner sig verkligen i en bra position just nu vilket syns på deras 15k för ett grafikkort.

Fast våra 1080Ti som vi köpte innan dom gick upp över 10 000 känns mer och mer som ett klipp

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Inaktiv

Jag struntar blankt i grafikkortspriser. Jag vill ha billigare minnen nu!

Permalänk
Inaktiv

Hörde samma jive om VEGA, att det var så bra i labbet typ över förväntan.

Tror inte de hade speciellt höga förväntningar på Navi så det kan inte varit svårt att överträffa då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av InCyBoy:

Navi ryktas alltså bli Polaris uppföljare, inte Vegas. Med andra ord får mellansegmentet(typ nuvarande 580x) prestanda liknande 1080 för runt 3000kr. Sedan vad deras next-gen högpresterande grafikkort ger för prestanda är ju omöjligt att veta nu.

Jo det är jag med på nu. Men personen jag citerade från början pratade om deras top modell och hoppades på att den skulle ligga på 1080 nivå kommenterade mest för att de redan har den prestandan på sin top modell.
Jag hoppas verkligen inte de gör som med polaris och är utan kort över 3000kr klassen ett år utan att det kommer lite bättre navi eller "vega" ersättare. Annars blir det riktigt tråkigt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av daskedennis:

För ett hiskeligt pris..

Inte mycket dyrare än 1080.
GIGABYTE Radeon RX VEGA 64 GAMING OC - 8GB HBM2 - 5737 kr
GIGABYTE Radeon RX VEGA 64 GAMING OC - 8GB HBM2 - 5737 kr

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jo det är jag med på nu. Men personen jag citerade från början pratade om deras top modell och hoppades på att den skulle ligga på 1080 nivå kommenterade mest för att de redan har den prestandan på sin top modell.
Jag hoppas verkligen inte de gör som med polaris och är utan kort över 3000kr klassen ett år. Då blir det riktigt tråkigt.

Jag är högst tveksam om de kan tukta fram så mycket från GCN, och som det sades i artikeln verkar Navi vara en uppföljare till Polaris och inte Vega.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Släppt detta till bra pris köper jag direkt. alltid köpt runt 2500 kr (black friday)
Släpps detta blir det steg upp i prestanda för en okej peng, kan jag tänka mig 3500-4000kr segmentet. forfarande riktigt biligt.

Att det är dyrare i sverige pga svag krona osv är ju förståeligt ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Jag skulle lätt köpa om vi pratar 1080-prestanda under 3000spänn.

Samtidigt vill man inte skruva upp förväntningarna i taket som gjordes inför Vega-lanseringen...

Skrivet av kelthar:

Det beror, för mig, lite på priset. Är det 3000 eller mindre så är det underbart. Men något i toppen hade varit fint också.

Tror inte dessa priser är mellanklass längre. Tom 2070 är ju 6000kr i runda slängar, så alla drömmar med den prestandan för halva priset är lite fel tänkt tror jag. Mycket möjligt att få den prestandan, och kanske vid lägre pris, men halva... njae.

Skrivet av fermia:

Förmodligen har då redan Nvidia kommit med ny serie och 1080 korten kommer säljas begagnade för under 2500 kr så det känns lite som AMD ligger efter även med detta.
Hade varit bättre med prestanda som 2080 har nu för 3000kr år 2019 inte samma prestanda som ett 3 år gammalt kort..

Hade varit bättre imho om Nvidia själv släppt 2080 för dessa 3000kr du önskar. Varför ska AMD sälja sina produkter till lägre pris än Nvidias som också har samma prestanda som 3 år gamla produkter? Förstår inte den logiken. AMD tjänar ingenting på att göra så. De tjänar mer på att inte släppa något kort i så fall.

Det som visats rätt tydligt nu med miningboomens fall är att beg marknaden är överöst av kort. Så där finns gott om beg 10-series kort, och vega kort (för de som vill ha) för lägre pris än nya och de prisnivåer som du önskar är inte långt ifrån. Det kan vara riskabelt köp dock, eftersom man inte vet hur de behandlats.

Men Nvidia och även AMD med Vega visade att dagen med prestandakort för 5000kr och under, är borta, om du vill ha nya kort. Så vill du ha kort under dessa prisnivåer, är det 3+ år gammal prestanda som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Varför snåla?

Jag hoppas på 2080 prestanda för 3000-3500kr så nvidia sätter i halsen.

"Varför snåla" hahahaha driver du eller

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Det är märkligt att folk hoppas/påstår "Kort Y kommer att kosta mycket mindre fast med samma prestanda som kort X ifrån konkurrenten"

Generellt sätt så prisätts produkter inte baserat på tillverkningskostnad utan man pratar om "value based pricing" ie priset är baserat på hur mycket värde kunden uppfattar att den får. Ie vad kunden är beredd att betala för det.

Det har vi sett när grafikkortspriserna gick upp pga mining, det hade inget med hur mycket det kostade att tillverka kortet utan snarare hur mycket som kunderna är beredda att betala för dem. Samma ser vi monopol situationer (lite som med RTX korten, nVidia har just nu den enda tillverkaren som erbjuder raytracing och så pass hög presetanda, därför har de satt så högt pris)

Att då tro att någon tillverkare skulle sätta ett väldigt mycket lägre kr/prestanda än vad som finns på markanden idag är önsketänkande. Att de siktar på lite lägre är givet eftersom de vill att kunderna ska välja deras kort över konkurrenten men att de skulle medvetet sätta det mycket lägre händer endast om de det passar in i deras strategi och oftast så är ett företags strategi att ha så fina vinstmarginaler som möjligt.

Om det blir priskrig å andra sidan, då kan vi se riktigt fina priser men det sker knappast i lanseringspriset.