Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Rykte: "AMD Navi på 7 nanometer presterar bättre än väntat"

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Jag kommer behöva ett nytt kort för min Freesync skärm? Ska jag vänta ett år eller finns det idag nått dugligt?

Jag vill helst inte ha ett RX 56 kort pågrund av den höga TDPn. Dock vill jag ha prestandan för jag kör 75Hz och 1440p.

Den nya 5 serien kommer med 10nm, kanske det kan vara ett alternativ. Frågan är om jag SKA vänta till nästa sommar, kommer det vara värt det? 7nm kommer säkerligen sänka TDPn en aning, men kommer den leva upp till RX 56/64?

Sen är ray-tracing interessant, kommer det stödjas med dx12?

RX 590 är ett omdöpt RX 580 med högre frekvenser och lite mindre node ger ca 10% mer prestanda.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

@Anders9110: RX 590 är nog inget för 1440p, och TDP mot RX 56 kommer inte skilja så mycket.

Priserna är dock ganska nära varandra. Så det blir RX 56. nVidias ray-tracing lider av låga FPS och AMDs 7nm kort kommer inte vara i närheten av Geforce 2080, och kommer antagligen utan RT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

@Anders9110: RX 590 är nog inget för 1440p, och TDP mot RX 56 kommer inte skilja så mycket.

Priserna är dock ganska nära varandra. Så det blir RX 56. nVidias ray-tracing lider av låga FPS och AMDs 7nm kort kommer inte vara i närheten av Geforce 2080, och kommer antagligen utan RT.

Du menar Vega 56 det är för dyrt just nu för 5100 kr när RTX 2070 som presterar ca 15% bättre än Vega 56 finns för 5500 kr. Runt 4500 kr så är det ett okej köp.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Hoppas att man slipper PCI "reset"-krånglet som funnits på de äldre generationerna.

Fick precis följande i mitt "flöde".
https://www.marketwatch.com/amp/story/guid/3B3C906B-D2E6-4D19...

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Haha right.

Så du menar att en gamer hade brytt sig om kortet drar 140 eller 180w ifall det ger 10% fler fps än nvidias motsvarighet för samma peng?

Skickades från m.sweclockers.com

Fanns tider då folk inte brydde sig om strömförbrukningen alls... Fram tills Nvidia lanserade GTX 900-serien dvs. Då helt plötsligt var det preformance/watt som gällde. Så ja. Folk skulle gnälla. En klar minoritet men en högljudd sådan.

Skrivet av nicoX:

Jag kommer behöva ett nytt kort för min Freesync skärm? Ska jag vänta ett år eller finns det idag nått dugligt?

Jag vill helst inte ha ett RX 56 kort pågrund av den höga TDPn. Dock vill jag ha prestandan för jag kör 75Hz och 1440p.

Den nya 5 serien kommer med 10nm, kanske det kan vara ett alternativ. Frågan är om jag SKA vänta till nästa sommar, kommer det vara värt det? 7nm kommer säkerligen sänka TDPn en aning, men kommer den leva upp till RX 56/64?

Sen är ray-tracing interessant, kommer det stödjas med dx12?

Du vet väl att TDP inte ska förväxlas med strömförbrukning va? Ett exempel är Intels 9900K som är speccad som "95W TDP" men i verkligheten drar processorn någonstans mellan 120W till 200W i full load.

https://www.sweclockers.com/test/26445-intel-core-i9-9900k-i7...

Angående RT beror det helt på AMD.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Jag kommer behöva ett nytt kort för min Freesync skärm? Ska jag vänta ett år eller finns det idag nått dugligt?

Jag vill helst inte ha ett RX 56 kort pågrund av den höga TDPn. Dock vill jag ha prestandan för jag kör 75Hz och 1440p.

Vega 56 har inte så farligt hög TDP, 210W. Det är Vega 64 som går så varm.

Citat:

Den nya 5 serien kommer med 10nm, kanske det kan vara ett alternativ.

Nej, "12nm", vilket bara är GFs 14nm++. Lite bättre blir det säkert, men antagligen inte så mycket.

Citat:

Frågan är om jag SKA vänta till nästa sommar, kommer det vara värt det? 7nm kommer säkerligen sänka TDPn en aning, men kommer den leva upp till RX 56/64?

Det vet ingen just nu. Första Navi är ett mellanklasskort som skall vara prestanda som nuvarande Vega till ett lägre pris, men om AMD uppnår det vet ingen. Det gick ju inte så bra med Vega.

Citat:

Sen är ray-tracing interessant, kommer det stödjas med dx12?

Det finns ett tillägg till DX12 för det, ja. Eller menar du om AMDs kort kommer att stödja det? Vet ej, men det går att göra raytracing på shaders idag, om man betalar för den funktionen, så AMD skulle kunna släppa en drivrutin som löser det. Prestandan lär inte bli så fantastisk, dock.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Hjälpsam

Angående Vegas effektförbrukning, är den lätt att ställa in i sex effektlägen.
Turboläget tenderar inte att göra någon större skillnad men desto mer i effektförbrukning,
För Vega 64, minskar sparläge prestanda runt 5% och är att rekomendera.
Tyvärr tenderar uppdateringar av drivrutiner att nollställa läget, så jag får ställa in till sparläge efter varje uppdatering.

Man kan välja ett stort antal effektlägen på sitt Vega om man inte är nöjd med standardläget, mig veterligen är läge 1 då brytaren flyttas mot plåten och 2 mot fläkten.

TDP för Vega 64, Vatten.

Effektinställning.
UEFI Switch.

Sparläge

Balanserat

Turbo

Läge 1.

198

264

303

Läge 2.

165

220

253

TDP för Vega 64, Luft.

Effektinställning.
UEFI Switch.

Sparläge

Balanserat

Turbo

Läge 1.

165

220

253

Läge 2.

150

200

230

TDP för Vega 56.

Effektinställning.
UEFI Switch.

Sparläge

Balanserat

Turbo

Läge 1.

150

165

190

Läge 2.

135

150

173

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av mpat:

--- Text---
Det finns ett tillägg till DX12 för det, ja. Eller menar du om AMDs kort kommer att stödja det? Vet ej, men det går att göra raytracing på shaders idag, om man betalar för den funktionen, så AMD skulle kunna släppa en drivrutin som löser det. Prestandan lär inte bli så fantastisk, dock.

Lite komplettering.

W10 fall edition, sedemera fail edition, har stöd för RT via DirectX (DXR), för att det skall fungera krävs att även drivrutinerna stöder DXR.
AMDs drivrutiner stöder ännu inte DXR (v 18.10.1).
Nvidias senaste gör det, i alla fall för RTX serien men även vissa andra modeller, vet inte riktigt vilka.

Vi kommer kanske se en uppdatering, i samband med att spel som har DXR släpps?

Prestanda i DXR för kort som inte har RTX, sägs vara ca 1/6 av de med RTX.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Lite komplettering.

W10 fall edition, sedemera fail edition, har stöd för RT via DirectX (DXR), för att det skall fungera krävs att även drivrutinerna stöder DXR.
AMDs drivrutiner stöder ännu inte DXR (v 18.10.1).
Nvidias senaste gör det, i alla fall för RTX serien men även vissa andra modeller, vet inte riktigt vilka.

Vi kommer kanske se en uppdatering, i samband med att spel som har DXR släpps?

Prestanda i DXR för kort som inte har RTX, sägs vara ca 1/6 av de med RTX.

Största problemet med RT kan man eg se direkt i denna text.

Knappt något stöd, (inga spel än iaf), knappt någon drivare har stödet ens och det kräver senaste DX12 kompatibla Windows.

RT är säkert en kanon bra teknik, men just nu är den ett skämt i tidigt stadie. Ett tech demo.
Även ett 15000krs 2080Ti kan knappt använda det. Vill du spela 4k 60, eller 1080 60?

Det är mao lite som att ta ett 7970 med DX12/vulkan i första iterationerna. Tekniken måste mogna först, sen kan den bli aktuell... men dessa tidiga RTX kort kommer typ ha precis lika mycket nytta av vulkan/DX12 som AMDs 7970 kort har idag. Mao.. hyfsat okej, om du har dem 5-6 år senare.

Vill du köpa ett 20-series kort, köp det för dens DX12 prestanda i övrigt, eller tex 2080Ti pga du måste ha mer än 1080Tis prestanda (tex på 4k skärmar). Men köp det inte pga en teknik som inte kommer vara till någon nytta på ett bra tag.

Jag har tyvärr svårt att se AMD göra någon stor krets att tävla med Nvidia på 7nm. Lär vara hemsk yield. För ett beräkningskort kan det gå, då du kan sälja dessa dyrt. Men jag tror ärligt att GPU marknaden har träffat lite av samma vägg som CPUn gjorde för 5+ år sedan när allt stanna med 4-5Ghz och typ samma IPC.

Permalänk
Hjälpsam

@Paddanx: R9 290x firar ju 5 år i dag, det presterar nästan lika bra som ett RX 570 4 GB.

AMD är kaxiga när de säger att de skall över till 7 nm i stor skala, hoppas bara att de inte skjuter sig i foten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Lite komplettering.

W10 fall edition, sedemera fail edition, har stöd för RT via DirectX (DXR), för att det skall fungera krävs att även drivrutinerna stöder DXR.
AMDs drivrutiner stöder ännu inte DXR (v 18.10.1).
Nvidias senaste gör det, i alla fall för RTX serien men även vissa andra modeller, vet inte riktigt vilka.

Vi kommer kanske se en uppdatering, i samband med att spel som har DXR släpps?

Prestanda i DXR för kort som inte har RTX, sägs vara ca 1/6 av de med RTX.

AMD har för vana att släppa en större drivrutinsuppdatering i början av december. Stöd för DXR hade väl varit en utmärkt funktion att lägga in där.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Du vet väl att TDP inte ska förväxlas med strömförbrukning va? Ett exempel är Intels 9900K som är speccad som "95W TDP" men i verkligheten drar processorn någonstans mellan 120W till 200W i full load.

https://www.sweclockers.com/test/26445-intel-core-i9-9900k-i7...

För Intel är definitionen av TDP solklar - om din kylare kan transportera bort så mycket energi, kan processorn klara av att hålla base clock vid en (av Intel definierad) tuff arbetsbelastning. Kör man turbo så kan det dra mer. För grafikkort är definitionen inte så tydlig, men som proxyvärde är det OK - dvs, ett kort med 200W TDP drar mer energi än ett med 100W TDP.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@Paddanx: R9 290x firar ju 5 år i dag, det presterar nästan lika bra som ett RX 570 4 GB.

Vet... mina är bara 4,5 år gamla (väntade på 3:e part kylare) men de är också OCade till 390 nivåer... så inte illa för så gamla kort.

Eller så har utvecklingen verkligen stått still.

Skrivet av Ratatosk:

AMD är kaxiga när de säger att de skall över till 7 nm i stor skala, hoppas bara att de inte skjuter sig i foten.

Ja man undrar. CPUerna bör ju lösa sig pga Ryzens design. Men GPUerna... i dunno.
Nvidia har som sagt problem på TSMCs nod att få fram *trasiga* 2080Ti chip pga dålig yield på 12nm. Har svårt o tro AMD lär ha bra yield på 7nm... Mindre chip kan gå dock, så de väljer nog rätt väg att ta polaris efterträdare istället för att satsa på stort chip som lär bli papperslansering.

Får se om de verkligen gör sin MXM lösning eller vad de pratat om tidigare. För kan de tillverka mindre GPUer och limma ihop dem... kan det bli intressant. Svåra lär ju vara att GPUer behöver rejäl bandbredd till allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

För Intel är definitionen av TDP solklar - om din kylare kan transportera bort så mycket energi, kan processorn klara av att hålla base clock vid en (av Intel definierad) tuff arbetsbelastning. Kör man turbo så kan det dra mer. För grafikkort är definitionen inte så tydlig, men som proxyvärde är det OK - dvs, ett kort med 200W TDP drar mer energi än ett med 100W TDP.

För vi alla köper 9900k pga sin 3,6Ghz basfrekvens... och sen gnäller på att 2700X 3.7Ghz är dålig.
Att ens sätta 95W TDP på den CPUn är tramsigt. Den är lika strypt där som 8700 icke K 65W TDP CPUn är i OEM maskiner som verkligen låser den till 65W också.

TDP är idag totalt meningslöst värde, oavsett tillverkare, att jämföra.
Alla har turbo, alla pressa dessa termiska och effektgränser. AMD, Intel och Nvidia...

Sen 50W hit eller dit spelar inte så stor roll. Det är lätt att kyla normalt.
Problemet kommer när man når max vad kylsystem/sockel eller storlek av kylare kan klara av. Då får man helt enkelt en begränsad produkt.

AMDs Vega är kraftigt begränsad av sin kylare och effekt.
AMDs 290 stock kylaren var det samma.
AMD CPUer är samma, och XFR använder all kylning du kan ge den.

Nvidias 1080Ti är samma, och deras 2080Ti är samma...
Intels CPUer är samma...

Permalänk
Medlem

Presterar bättre än väntat... jaha? Vad hade de förväntat sig då?

"Vi hoppades på att den skulle klara 1080p medium i gta v och ligga över 30 fps, men den klarade 33fps!"

?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

För vi alla köper 9900k pga sin 3,6Ghz basfrekvens... och sen gnäller på att 2700X 3.7Ghz är dålig.
Att ens sätta 95W TDP på den CPUn är tramsigt. Den är lika strypt där som 8700 icke K 65W TDP CPUn är i OEM maskiner som verkligen låser den till 65W också.

TDP är idag totalt meningslöst värde, oavsett tillverkare, att jämföra.
Alla har turbo, alla pressa dessa termiska och effektgränser. AMD, Intel och Nvidia...

Sen 50W hit eller dit spelar inte så stor roll. Det är lätt att kyla normalt.
Problemet kommer när man når max vad kylsystem/sockel eller storlek av kylare kan klara av. Då får man helt enkelt en begränsad produkt.

AMDs Vega är kraftigt begränsad av sin kylare och effekt.
AMDs 290 stock kylaren var det samma.
AMD CPUer är samma, och XFR använder all kylning du kan ge den.

Nvidias 1080Ti är samma, och deras 2080Ti är samma...
Intels CPUer är samma...

TDP är inte totalt meningslöst, men det är mer meningslöst nu än det var innan XFR och "Thermal Velocity Boost". Innan de så var det ett värde på vad som var "tillräcklig" kylning. Nu är det någonstans aldrig nog, utan ju svalare dess bättre.

För grafikkort tycker jag egentligen att hela kylarupplägget är föråldrat. Idén med ett expansionskort som sitter i rät vinkel mot moderkortet kommer från en tid när man hade ett gång sådana kort och ingen av dem behövde så mycket kylning. Idag har man i de allra flesta fall 0 eller 1 kort i datorn, och det kortet behöver mer kylning än processorn om det nu finns. Det hade varit bättre med ett grafikkort som satt parallellt med moderkortet och hade en torn-kylare av samma sort som processorn har. Sen kan flödet över de tornen vara framifrån och bak eller nerifrån och upp, det spelar inte så stor roll. De som vill köra vattenkylt kan göra det, då kan själva lådan bli smalare i stället.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@Paddanx: R9 290x firar ju 5 år i dag, det presterar nästan lika bra som ett RX 570 4 GB.

Du menar att konstruktionen är så bra att den klarar sig mot ett kort med två generationer nyare produktionsteknik? Samma jämförelse på gröna sidan hade väl varit en GTX 770 mot en 1060 3GB, och en historisk jämförelse bland AMD-korten hade varit en Radeon 4870 mot en 7850. Det äldre kortet klarar sig inte så bra i någon av de jämförelserna.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Paddanx:

Nvidia har som sagt problem på TSMCs nod att få fram *trasiga* 2080Ti chip pga dålig yield på 12nm.

bara titta på hur stort chippet är så förstår man varför och varför det inte finns kort att köpa.

7nm Vega56 prestanda för Navi runt 250-300$ är trolig.
Behöver inget mer för 1080p eller 1440p då.
ser fram emot mer rimliga priser

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

För Intel är definitionen av TDP solklar - om din kylare kan transportera bort så mycket energi, kan processorn klara av att hålla base clock vid en (av Intel definierad) tuff arbetsbelastning. Kör man turbo så kan det dra mer. För grafikkort är definitionen inte så tydlig, men som proxyvärde är det OK - dvs, ett kort med 200W TDP drar mer energi än ett med 100W TDP.

Är det därför Intel påstår att deras 9900K är 95W men inte ens drar 95W förutom i idle där den drar typ 40 men så fort den belastas så går den över 100W direkt?

Oberoende ska man fortfarande inte blanda ihop TDP med strömförbrukning.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

bara titta på hur stort chippet är så förstår man varför och varför det inte finns kort att köpa.

7nm Vega56 prestanda för Navi runt 250-300$ är trolig.
Behöver inget mer för 1080p eller 1440p då.
ser fram emot mer rimliga priser

Jo självklart är storleken en stor del i dens problem. Men ta en titt på 2080 vs 2080Tis storleksskillnad, och sedan jämför deras prestandaskillnad. Inte vidare effektivt med transistorantalet

Så att AMD väljer en mindre krets, som man kan få högre yield och pressar upp den till max, låter mer troligt, sett ekonomiskt, än en stor krets som man lär få dålig vinst på. Håller med dock att satsar de bara på 1440 och 1080, behöver man inte så mycket mer. Skulle tom säga att 1080 är "klart" redan, då 580/590 lär utan problem hantera det.

Priserna påverkas ju dock av två saker... 1. yielden och 2. konkurrensen.
Har du bra yield och kan pumpa ut kort, har du råd att sälja till lägre vinst, då du kan sälja fler. Och om andra säljer en likvärdig produkt till samma pris, tvingas du sänka om du vill sälja mer.

Då Nvidia har mer eller mindre 2016 (eller värre) års priser idag för prestanda/krona, så är där ju inget som "pressar" AMD att lägga sig så långt under heller om för många accepterar de nya priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Du menar att konstruktionen är så bra att den klarar sig mot ett kort med två generationer nyare produktionsteknik? Samma jämförelse på gröna sidan hade väl varit en GTX 770 mot en 1060 3GB, och en historisk jämförelse bland AMD-korten hade varit en Radeon 4870 mot en 7850. Det äldre kortet klarar sig inte så bra i någon av de jämförelserna.

R290 har mer kraft i hårdvaran än vad man effektivt kunde använda när den lanserades. Den fick i runda slängar 20-25% boost bara på drivrutinsoptimering när omega drivarna började släppas. Kortet har dessutom både Freesync och DX12/Vulkan optimerad CPU, för framtida spel. Och desto närmare DX12/Vulkan vi kommer, desto mer kan detta kort ge.

Kortet har mer än nog bandbredd, VRAM mängd och GPU kraft för att klara av även dagens spel, något ofta äldre kort annars faller på. Så det är faktiskt väl balanserat mot dagens krav.

Så ja.. konstruktionen av detta kort, har faktiskt hållit sig enormt bra i tiden pga den var överdimensionerad när den kom. (Eller ja... utom i kylaren )

4870 tappar ju pga DX10 och VRAM. 770 tappar pga för lite VRAM och bandbredd.
4GB VRAM är än idag faktiskt nog för rätt mycket, men 3GB på 1060GB tvingar redan dessa kort att swappa texturer mot system RAM, vilket ger stutters. Så R290 kommer nog både utprestera (i DX12) och överleva 1060 3GB kortens nivå också.

Tror att kombinationen av hur väl balanserad hårdvaran är i 290, kombinerat med att 1080 upplösning är mest populär än idag, gör att den i teorin kan spela spel även om 5 år till... bara den håller. För enda som hänt är mer ögongodis, och det går utmärkt att låta bli en del av detta och lätt få 1080 60Hz med Freesync för vettig peng.

PS/EDIT. Det finns både plats i en del chassin, och möjlighet med PCI-E bryggor att göra din kyllösning om du så önskar.
Problemet är... CPUn idag behöver inte ens i närheten den mängd kylning som en GPU gör. Har du 100-150W CPU, lär du ha 250W+ GPU. Det går inte att kyla med "tornkylare" så enkelt. Och största problemet med CPUn idag är att platsen för CPU sockelns kylare är mer i vägen än något annat.

Så jag tror expansionskort kommer vara den bättre lösningen ett tag till, då platsbrist är väldigt relativt problem. Ger du mer plats på en sak, får du kompensera en annan.

Permalänk
Hjälpsam

@Paddanx: Man kan modda kylaren till R9 290, då funkar den bra.

Jag har kompletterat med en "huv" över öppningen så att dess utsläpp åker ut via slotten under kortet.
(bilden är tyvärr upp och ned)

Ingen varm luft kvar i chassit och fin kylning av VRM:r.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@Paddanx: Går bra att modda kylaren då funkar den bra.
http://forumbilder.se/G90RL/img-0227.JPG
Jag har kompletterat med en "huv" över öppningen så att dess utsläpp åker ut via slotten under kortet.
(bilden är tyvärr upp och ned)
http://forumbilder.se/G9AAQ/img-0245.JPG
Ingen varm luft kvar i chassit och fin kylning av VRM:r.

Mjo jag såg den. Jag har mina Tri-X så är nöjd dock

Funderade på att ev norpa en stock Vega 56 också och göra något som det du gjort här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Jo jag förstår din åsikt, och delar den.

Men marknaden styr... Du kan om du har tur hitta nått för 3000-3500kr kanske, men de 5000kr är priserna Nvidia satt. De har valt att både lansera 2060 osv nästa år, inte ens kompensera ÅF för sänkt värde på äldre korten i lager (som man brukar) och då blir det då här. Sen har de på toppen lanserat lägsta nya kortet, som motsvarar 1080, för 6000kr. Skäll på dem... de sätter priserna så högt som folk betalar för.

AMD har ingen skyldighet att rädda oss från skiten vi själv satt oss i, även om alla verkar tro det.

Så utvecklingen på GPUer har stått helt stilla i 2 år... mining boomen har satt sina spår, men Nvidia har valt att utnyttja det och sälja 3 år gammal teknik till dig för samma pris som för 3 år sedan... då de kan. Är verken rätt, eller bra. Är rent ut för jävligt, men säg det till Nvidia nästa gång du köper delar med din plånbok då. Är det enda vi kan göra...

AMD har också utnyttjat det hela och flera kort ifrån dem ligger högre nu än innan sommaren etc. Så det är inte bara nVidia som utnyttjat mining-boomen, utan alla har utnyttjat den och skrattat högt på vägen till banken.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Paddanx:

Mjo jag såg den. Jag har mina Tri-X så är nöjd dock

Funderade på att ev norpa en stock Vega 56 också och göra något som det du gjort här.

Vega har inte lika strypt utblås, även om det kunde varit bättre, Vega surrar heller inte, det är mest ett blåsande ljud.
MSI Radeon RX Vega 56 Air Boost 8G -Demo; 4345 kr.
Detta kort har ett bra utblås.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

AMD har också utnyttjat det hela och flera kort ifrån dem ligger högre nu än innan sommaren etc. Så det är inte bara nVidia som utnyttjat mining-boomen, utan alla har utnyttjat den och skrattat högt på vägen till banken.

Precis min poäng. De har ju målet att tjäna pengar de med.
Finns ingen anledning för dem att ge bort korten när konkurrenten också tar mycket betalt.

Enda som förlorat stort... är konsumenterna för spel. Vi har 2 års utveckling som inte skett, och priser/prestanda som är samma som för 2 år sedan pga detta.

Skrivet av Ratatosk:

Vega har inte lika strypt utblås, även om det kunde varit bättre, Vega surrar heller inte, det är mest ett blåsande ljud.
MSI Radeon RX Vega 56 Air Boost 8G -Demo; 4345 kr.

Bra att veta. Får se hur jag göra. Jag har ju ett 64a (till primär maskin), men vill eg byta sekundär maskinen också. Har dock funderar på att haffa något beg kort, även om det troligen använts att minas med. Ofta har de ju sänkt VCore när de gjort detta, så slitaget är mindre. Problemet är ju kylaren i sig som lär vara sliten, så antingen byta, eller modda

Permalänk
Medlem

Möjliga prestandasiffror för AMD Vega 20 dyker upp i Final Fantasy XV

https://www.nordichardware.se/nyheter/mojliga-prestandasiffro...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

RX 590 är ett omdöpt RX 580 med högre frekvenser och lite mindre node ger ca 10% mer prestanda.

Är något på en ny tillverkningsprocess så är det inte omdöpt. Hela grejen med när man döper om något är just när det är samma produkt. Är det en ny produkt så är det inte en omdöpt produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Är något på en ny tillverkningsprocess så är det inte omdöpt. Hela grejen med när man döper om något är just när det är samma produkt. Är det en ny produkt så är det inte en omdöpt produkt.

Syftade på själva GPU kärnan är en RX 480/580 kärna.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Anders9110:

Syftade på själva GPU kärnan är en RX 480/580 kärna.

För att ta ett mer extremt exempel, om AMD krymper polaris till 7 nm och denna klockar 50% högre och drar 30% mindre effekt, är det då fel att kalla den för något nytt, att inte kalla den för RX580?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |