Permalänk
Medlem

Vad ska jag plugga?

Tjena, tjena! Jag är en 16-årig kille som funderar på vad jag ska plugga efter gymnasiet. Går just nu natur-natur och tycker bäst om matte och fysik. Jag hade säker tyckt att det skulle vara kul att plugga något åt det hållet men jag vill gärna också kunna tjäna lite pengar, huvudanledningen till att jag sätter vikt på pengarna är för att jag just nu håller på med en relativt dyr hobby som mina föräldrar ekonomiskt stöttar mig i. Jag vill kunna göra detsamma till mina potentiellt framtida barn.

Är det någon matte om man skulle plugga ekonomi? Undrade också om ingenjörer generellt sätt tjänar relativt lite gentemot andra länder. Drömmen hade nog varit att tjäna tillräckligt mycket pengar för att sedan omutbilda sig till gymnasielärare inom matte och fysik då jag tycker det är väldigt kul att lära ut.

Permalänk
Medlem

1. Civilingenjör/Högskoleingenjör = matte & fysik
2. Inte supermycket matte i ekonomi, räkna med några kurser som hanterar mikro och makroekonomi samt en del statistik.
3. Läs inte något för pengarna skull, du kommer göra dig själv en björntjänst, följ ditt intresse. Att omutbilda sig mitt i en karriär då du tjänat "tillräckligt" är nog inte särskilt kul...

Permalänk
Medlem

@Seglaarn: Hade rekommenderat dig att plugga till civilingenjör. Pengarna kommer inte vara något problem, alla civilingenjörer tjänar bra. Om du gillar matematik och fysik hade jag inte rekommenderat dig att plugga ekonomi. Satsa på civilingenjör! Teknisk fysik/-matematik eller industriell ekonomi om du är ute efter ekonomidelen. Det finns mycket roligt att plugga!

Får man fråga vad det är för hobby? Segling?

Permalänk

Chalmers har ju lärande och ledarskap. Då blir man civilingenjör och behörig lärare efter 5 år. Säkert eftertraktad som projektledare också.

Men du kan också välja en 3 årig utbildning eller en YH-utbildning inom något du tycker är intressant. Då får man en fot in i arbetslivet och kan vidareutbilda sig inom det som är mest instressant.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Copyswede bör förstöras.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Plugga det du tycker är kul, du kan lyckas bättre om du tycker om att hålla på med matte och fysik på jobbet än om du tvingar dig själv att gå till ett jobb som du inte egentligen vill ha. Du är även bara 16 år, du har 2 år kvar till studenten, ta inte ett beslut nu utan ha låt funderingen utvecklas under ett par år och utvärdera när du har mognat till dig.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Lutar troligtvis mot ingenjörshållet men vi får se.

Permalänk
Medlem

Satsa på ingenjör!Inne på mitt tredje år, riktigt intressant och utmanande