Vart kommer mitt coil whine ifrån?
Jag har problem med vad jag antar är spoltjut. Sker endast vid GPU-belastning. Jag har laddat upp en video med ljudet här:
Min tidigare dator bestod av:
Corsair Obsidian 350D
Gigabyte GA-Z87X-D3H
i5 4670k
H100i CPU-kylare
Crucial MX100 500GB SSD
Gigabyte GTX 970 G1 Gaming
Xonar Essence STX ljudkort
Corsair RM750 (första varianten från ~2013)
Här hade jag inga problem med spoltjut vad jag kan minnas. Jag bytte senare ut mitt 970 mot ett KFA2 1070Ti EX, och en stund senare min h100i till en Dark Rock Pro 4. Det var efter bytet av kylare som jag började notera spoltjutet, men jag antar att det vore rimligare att det kom med grafikkortet.
Spola framåt en stund till i somras då jag fick ut ett nytt likadant grafikkort på garanti. Samma spoltjut fortfarande, så nu tänkte jag väl helt enkelt att modellen dras med spoltjut och så är det inget mer med det.
Vi hoppar fram ytterligare lite i tiden, jag byter ut moderkort, CPU, ramminne och chassi. Min dator består alltså nu av:
Corsair Carbide 75R
ROG STRIX Z370-F GAMING
i7 8700K
Dark rock pro 4
Crucial MX100 500GB SSD
KFA2 GTX 1070Ti EX
Xonar Essence STX ljudkort
Corsair RM750
Spoltjutet är fortfarande kvar, men jag tänker fortfarande grafikkort så jag är inte förvånad.
Spola slutligen fram till igår, när jag köpte mig ett MSI 1080ti Gaming X, och spoltjutet är fortfarande kvar. Det skiljer sig inte ens i hur det låter. Det är samma ljud.
Jag blev lite less och bestämde mig för att för försöka gå till botten med det hela. Min felsökning ser ut som följer:
-Plockade ut ljudkortet: samma fel
-Kopplade ur CPU-kylarens fläktar: samma fel
-Kopplade ur min RGB-strip: samma fel
-Testade med annat nätagg (gammalt Corsair HX650): samma fel
-Testade med en gammal HDD istället för SSD: samma fel
Om jag inte tänker helt fel så har jag bytt alla olika komponenter och det är fortfarande likadant spoltjut. Är det verkligen så att jag har sådant oflyt med grafikkort? Hade det varit olika nivåer eller frekvenser på ljudet hade jag haft lättare att köpa det, men det låter verkligen likadant. Tidigare ägare av det 1080ti jag köpte hade själv inte haft problem. Bortsett från att det är irriterande skulle jag även vilja bekräfta eller motbevisa att spoltjutet sitter i grafikkortet eftersom jag ska sälja mitt 1070 och vill vara ärlig i annonsen. Har ingen annan dator att snabbt och smidigt testa i heller.
Skulle det vara värt att testa ytterligare ett nätagg (som inte är Corsair)?
TLDR; Jag har förmodat coil whine trots byte av samtliga komponenter. Vad gör jag?
__
Tillagt:
12:03 - Jag har nu testat att köra inbyggda grafiken. Då uppstår inget ljud. Plockade även fram ett gammalt 6950, och där får jag liknande ljud om än inte alls lika starkt.
Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | SF450