Permalänk
Medlem

Vart kommer mitt coil whine ifrån?

Jag har problem med vad jag antar är spoltjut. Sker endast vid GPU-belastning. Jag har laddat upp en video med ljudet här:

Min tidigare dator bestod av:

Corsair Obsidian 350D
Gigabyte GA-Z87X-D3H
i5 4670k
H100i CPU-kylare
Crucial MX100 500GB SSD
Gigabyte GTX 970 G1 Gaming
Xonar Essence STX ljudkort
Corsair RM750 (första varianten från ~2013)

Här hade jag inga problem med spoltjut vad jag kan minnas. Jag bytte senare ut mitt 970 mot ett KFA2 1070Ti EX, och en stund senare min h100i till en Dark Rock Pro 4. Det var efter bytet av kylare som jag började notera spoltjutet, men jag antar att det vore rimligare att det kom med grafikkortet.

Spola framåt en stund till i somras då jag fick ut ett nytt likadant grafikkort på garanti. Samma spoltjut fortfarande, så nu tänkte jag väl helt enkelt att modellen dras med spoltjut och så är det inget mer med det.

Vi hoppar fram ytterligare lite i tiden, jag byter ut moderkort, CPU, ramminne och chassi. Min dator består alltså nu av:

Corsair Carbide 75R
ROG STRIX Z370-F GAMING
i7 8700K
Dark rock pro 4
Crucial MX100 500GB SSD
KFA2 GTX 1070Ti EX
Xonar Essence STX ljudkort
Corsair RM750

Spoltjutet är fortfarande kvar, men jag tänker fortfarande grafikkort så jag är inte förvånad.

Spola slutligen fram till igår, när jag köpte mig ett MSI 1080ti Gaming X, och spoltjutet är fortfarande kvar. Det skiljer sig inte ens i hur det låter. Det är samma ljud.

Jag blev lite less och bestämde mig för att för försöka gå till botten med det hela. Min felsökning ser ut som följer:

-Plockade ut ljudkortet: samma fel
-Kopplade ur CPU-kylarens fläktar: samma fel
-Kopplade ur min RGB-strip: samma fel
-Testade med annat nätagg (gammalt Corsair HX650): samma fel
-Testade med en gammal HDD istället för SSD: samma fel

Om jag inte tänker helt fel så har jag bytt alla olika komponenter och det är fortfarande likadant spoltjut. Är det verkligen så att jag har sådant oflyt med grafikkort? Hade det varit olika nivåer eller frekvenser på ljudet hade jag haft lättare att köpa det, men det låter verkligen likadant. Tidigare ägare av det 1080ti jag köpte hade själv inte haft problem. Bortsett från att det är irriterande skulle jag även vilja bekräfta eller motbevisa att spoltjutet sitter i grafikkortet eftersom jag ska sälja mitt 1070 och vill vara ärlig i annonsen. Har ingen annan dator att snabbt och smidigt testa i heller.

Skulle det vara värt att testa ytterligare ett nätagg (som inte är Corsair)?

TLDR; Jag har förmodat coil whine trots byte av samtliga komponenter. Vad gör jag?

__

Tillagt:

12:03 - Jag har nu testat att köra inbyggda grafiken. Då uppstår inget ljud. Plockade även fram ett gammalt 6950, och där får jag liknande ljud om än inte alls lika starkt.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Är det sånt här tjut hela tiden eller bara när du belastar grafikkortet?

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

@macmann1: Jag tycker att det låter mer som PWM-ljud från fläkt/fläktkontrollers och inte spoltjut.

https://www.youtube.com/watch?v=T8TZWS1_0xU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Är det sånt här tjut hela tiden eller bara när du belastar grafikkortet?

Men shit, glömde skriva med det. Men ja, bara vid gpu-belastning.

Skrivet av dannesthlm:

@macmann1: Jag tycker att det låter mer som PWM-ljud från fläkt/fläktkontrollers och inte spoltjut.

https://www.youtube.com/watch?v=T8TZWS1_0xU

Hmm, tycker inte riktigt det lät liknande, men det är ju inte omöjligt. Vad kan man göra åt det? Jag har just nu inga fläktar inkopplade utom en enda CPU-fläkt samt dom på grafikkortet då.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Hmm, tycker inte riktigt det lät liknande, men det är ju inte omöjligt.

Med en dåres envishet vill jag nog tro det iallafall Spoltjutet är inte ett surrande på samma sätt, det är ett mer diskant och mjukare ljud. Nu var ju exemplet jag skickade på PWM-ljud ganska högt, det kan dock variera mycket i volym beroende på hårdvara och hur snabbt PWM-styrningen gasar för tillfället.

Permalänk
Medlem

@dannesthlm: Uppdaterade mitt svar lite samtidigt som du skrev

" Vad kan man göra åt det? Jag har just nu inga fläktar inkopplade utom en enda CPU-fläkt samt dom på grafikkortet då."

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

@dannesthlm: Uppdaterade mitt svar lite samtidigt som du skrev

" Vad kan man göra åt det? Jag har just nu inga fläktar inkopplade utom en enda CPU-fläkt samt dom på grafikkortet då."

EDIT: OK du hade testat det mesta

Permalänk
Medlem

Finns ju det gamla klassiska tricket där du kör in ett sugrör i örat och sedan riktar det mot olika komponenter tills du hör vart ljudet kommer ifrån

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

@dannesthlm: Uppdaterade mitt svar lite samtidigt som du skrev

" Vad kan man göra åt det? Jag har just nu inga fläktar inkopplade utom en enda CPU-fläkt samt dom på grafikkortet då."

Nyckeln är nog att höra var det kommer ifrån helt enkelt till att börja med som annan skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Finns ju det gamla klassiska tricket där du kör in ett sugrör i örat och sedan riktar det mot olika komponenter tills du hör vart ljudet kommer ifrån

Skrivet av dannesthlm:

Nyckeln är nog att höra var det kommer ifrån helt enkelt till att börja med som annan skrev.

Det låter onekligen som att det kommer från grafikkortet. Sugrörstricket gjorde inte mycket för mig, och definitivt inget för sambon

Jag har nu testat att köra inbyggda grafiken. Då uppstår inget ljud. Plockade även fram ett gammalt 6950, och där får jag liknande ljud om än inte alls lika starkt.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Det låter onekligen som att det kommer från grafikkortet. Sugrörstricket gjorde inte mycket för mig, och definitivt inget för sambon

Jag har nu testat att köra inbyggda grafiken. Då uppstår inget ljud. Plockade även fram ett gammalt 6950, och där får jag liknande ljud om än inte alls lika starkt.

Prova sätta på v-sync i nvidia och se om det hjälper något.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snorlena:

Prova sätta på v-sync i nvidia och se om det hjälper något.

Jag kör gsync och fps cappad till 120 vanligtvis. Vsync hjälpte ej heller.

Misstänker att jag helt enkelt får leva med det. Undersöker möjligheten att låna hem ett icke-corsair nätagg (eller i värsta fall köpa ett och öppna försiktigt) och se om det hjälper. Annars får det helt enkelt vara och grafikkortet får säljas med en coil whine varning om det nu är det.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Prova koppla in datorn i ett annat eluttag och då direkt i väggen istället för grenuttag och se om du får samma spoltjut. Ibland kan felet vara i strömleveransen till PSU'n.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Har du inte fönster på chassit eller kan tänka dig offra det kanske det är värt att prova dämpning.
Höga frekvenser som spoltjut inifrån datorn kan man _nog_ dämpa en del med ett sådant här kit (obs. bara exempel, vet inte om det passar).

https://www.inet.se/produkt/8500207/be-quiet-ljuddampningskit...

Permalänk
Rekordmedlem

Hur kan de vara så svårt att lyssna vilken komponent som låter, det kan iofs vara flera ljudkällor men så svårt att lyssna sig fram borde det inte vara.
Är det svårt att komma åt att lyssna så plocka ur delarna och kör dem löst på bordet för att felsöka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Prova koppla in datorn i ett annat eluttag och då direkt i väggen istället för grenuttag och se om du får samma spoltjut. Ibland kan felet vara i strömleveransen till PSU'n.

Får ta och försöka göra det.

Skrivet av Myllerman:

Har du inte fönster på chassit eller kan tänka dig offra det kanske det är värt att prova dämpning.
Höga frekvenser som spoltjut inifrån datorn kan man _nog_ dämpa en del med ett sådant här kit (obs. bara exempel, vet inte om det passar).

https://inetimg.se/img/688x386/8500207_0.jpg

https://www.inet.se/produkt/8500207/be-quiet-ljuddampningskit...

Har tyvärr fönster och inte jättesugen på att täppa igen det, men tack för tipset.

Skrivet av mrqaffe:

Hur kan de vara så svårt att lyssna vilken komponent som låter, det kan iofs vara flera ljudkällor men så svårt att lyssna sig fram borde det inte vara.
Är det svårt att komma åt att lyssna så plocka ur delarna och kör dem löst på bordet för att felsöka.

Som jag redan sagt så låter det som att det kommer från grafikkortet. Men coil whine uppstår ju inte nödvändigtvis bara pga grafikkortet utan i kombination med andra komponenter såsom PSU, det är det jag försöker lista ut. Jag ifrågasätter att jag har lyckats få fyra olika grafikkort (2x1070ti, 1080ti och HD6950) med likadant spoltjut, och jag har dessutom bytt alla andra komponenter inklusive nätagg. När det inte sitter något grafikkort i datorn uppstår inte heller ljudet :/

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Var ett rätt beskedligt spoltjut i din video. Har samma med mitt FD Integra M 550 med alla externa grafikkort jag hittills testat (RX470, RX570, RX580, Vega56, GTX1060). Ljudet uppstår i de fall där FPS tillåts skena iväg i spel och benchmarks, och alltid vid uppstart av dem. Kör vanligtvis med Radeon Chill 50-90 och hör inget spoltjut. Eftersom det inte är konstant tycker jag personligen inte det är något att bry sig om och som måste fixas.

Permalänk
Medlem

@Wcx: Det är väl ungefär samma situation då. Jag kan egentligen tänka mig att bara "strunta" i det eftersom det är just vid spelande och då hör jag det inte genom lurarna ändå. Det hade dock kunnat vara skönt att åtminstone kunna sälja kortet och ha konstaterat att det inte är just kortet som har coil whine, utan att det kommer bero på kombinationen av komponenter. Om jag hade kunnat hitta en kombo som funkar menar jag.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

@macmann1: Ja, det är lite irriterande att inte ha en riktig förklaring till fenomenet.

Kanske blir enklare med åren när hörseln försämrats så pass att man inte längre hör spoltjut i det frekvensspannet :).

Permalänk
Medlem

Prova att undervolta lite i afterburner