Permalänk
Medlem

Vad ska jag uppgradera?

Hej! Har nyligen köpt black ops 4 och känner att prestandan inte räcker till.
Önskar kunna spela på en "High refresh/Competitive" nivå som systemkraven lyder.

Mina specs:
Moderkort: https://www.inet.se/produkt/1902502/asus-maximus-vi-hero-atx
Grafikkort 760x2: https://www.amazon.co.uk/Nvidia-GeForce-760x2-Graphics-Express/dp/B00H5CD210
Processor: intel i7-4770k, 3.5 GHz
Internminne: 2x4GB 1600MHz

Nu är frågan vad som borde bytas ut/läggas till för att kunna spela med skapligt hög grafik?
Hade gärna nyttjat de 144hz som skärmen erbjuder.

Vad jag har förstått så kan det röra sig om att internminne och grafikkort är de stora problemen?
Har kollat på grafikkort men vet inte vad som känns lämpligt att köpa.

Tar gärna emot förslag på delar och förändringar.
Tack på förhand
Med vänlig hälsning Wi11e

Processorhastighet lades till
Permalänk
Avstängd

Mer RAM (16GB) och ett grafikkort som är snabbt som möjligt efter din behagliga budget. (Kolla på begagnatmarknaden, man kan fynda GTX1070 nu)

Kanske en modern SSD som en Samsung 860 också?

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

https://www.proshop.se/Grafikkort/MSI-GeForce-GTX-1070-Ti-ARM...

MSI GeForce GTX 1070 Ti ARMOR - 8GB GDDR5 RAM 4.549,00 kr (Monster Hunter: World på köpet)

Ganska bra pris, och ska tydligen kunna klockas upp till 1080 prestanda.

Obs. "black friday" är på G.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Mer RAM (16GB) och ett grafikkort som möjligt efter din behagliga budget. (Kolla på begagnatmarknaden, man kan fynda GTX1070 nu)

Kanske en modern SSD som en Samsung 860 också?

Skrivet av XripperX:

https://www.proshop.se/Grafikkort/MSI-GeForce-GTX-1070-Ti-ARM...

MSI GeForce GTX 1070 Ti ARMOR - 8GB GDDR5 RAM 4.549,00 kr (Monster Hunter: World på köpet)

Ganska bra pris, och ska tydligen kunna klockas upp till ett 1080 prestanda.

Obs. "black friday" är på G.

Tack så jättemycket för så snabbt svar!
Okej, så RAM ska införskaffas, ssd har jag redan relativt ny.
Så nivån för ett nytt grafikkort borde alltså vara ett 1070 ti eller 1080?
Processorn kommer inte flaska?

Permalänk
Medlem

@Wi11e:
För mig går det över 8 gig i RAM.
Har du möjligheten att se det då du spelar?
Ska inte säja något om de två senaste patcharna, knappt testat. Men den jag spelade i fredags verkade inte dra lika mycket cpu för mig.

Edit: 1 2
Sen igen.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

@Wi11e:
För mig går det över 8 gig i RAM.
Har du möjligheten att se det då du spelar?
Ska inte säja något om de två senaste patcharna, knappt testat. Men den jag spelade i fredags verkade inte dra lika mycket cpu för mig.

Edit: 1 2
Sen igen.

Tack för svar!
Om man kollar RAM vid spelande i aktivitetshanteraren så ligger det strax under utmaxat.
Men kan inte spela med särskilt hög grafik.

Men du menar att processorn är tillräcklig?

Permalänk
Medlem

Processorn har fortfarande mycket kvar att ge. Om du har bra kylning skulle överklockning kunna ge ett lyft. Men som tidigare talare sagt, lite mer RAM och framför allt ett nytt grafikkort kommer göra den stora skillnaden här.

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem

Processorn är helt klart godkänd även idag, framför allt om du kan lägga lite tid att överklocka den lite.

8 GB RAM idag är som de tidigare sagt på tok för lite. Tänk dock på att du har DDR3 i ditt system, ej DDR4. Så köp 16 GB DDR3 med så hög hastighet som möjligt, typ 2400 MHz

Grafikkortet du har är lite speciellt eftersom det i princip är två GTX 760 på samma kort, men det är trots det för långsamt med dagens mått. Beroende på vad du har för budget så är det svårt att ge ett konkret förslag

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garvey:

Processorn har fortfarande mycket kvar att ge. Om du har bra kylning skulle överklockning kunna ge ett lyft. Men som tidigare talare sagt, lite mer RAM och framför allt ett nytt grafikkort kommer göra den stora skillnaden här.

Tack! Har ingen erfarenhet av överklockning så försöker avstå från det.

Är Grafikkortet som jag kollat på ett rimligt köp?
Köper hellre ett 1080 än att försöka överklocka ett 1070 ti.

Permalänk
Medlem

@Wi11e:
jag har en 3770k som jag kör på 4,5 jag ligger idag över 60fps 125 om jag spelar tdm.
Så även om vi båda vill ha snabbare så är inte det det stora just nu. Vi behöver byta till skylake eller så för IPC. =( trevliga priser

Visa signatur

GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wi11e:

Tack! Har ingen erfarenhet av överklockning så försöker avstå från det.

Är Grafikkortet som jag kollat på ett rimligt köp?
Köper hellre ett 1080 än att försöka överklocka ett 1070 ti.

https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-1080-vs-Nvid...

Inte så stor skillnad.

Visa signatur

XripperX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Processorn är helt klart godkänd även idag, framför allt om du kan lägga lite tid att överklocka den lite.

8 GB RAM idag är som de tidigare sagt på tok för lite. Tänk dock på att du har DDR3 i ditt system, ej DDR4. Så köp 16 GB DDR3 med så hög hastighet som möjligt, typ 2400 MHz

Grafikkortet du har är lite speciellt eftersom det i princip är två GTX 760 på samma kort, men det är trots det för långsamt med dagens mått. Beroende på vad du har för budget så är det svårt att ge ett konkret förslag

Har kollat på internminnen men hittar inte högre än 1866MHz för DDR3. Hur ska jag tänka här när jag har 2x4 1600Mhz?
Ska jag köpa till ytterligare 2x4 1600MHz? Eller kommer hastigheten hålla tillbaka mycket?

Hade hoppat hamna på runt 7k för grafikkort + RAM.

Permalänk
Medlem

Ignorerea userbenchmark. Den ä inte relevant.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Wi11e:
ekonomi.
Man får bättre prestanda om man byter ut alla till två stickor inte 4. Men skulle rekommendera att du köper 2x4 MEN MEN det ska vara samma spänning som de andra. vi kan leka med CAS senaare men om minnes kitten inte klara samma spänning så blir det problem.
har du ett minne som är markerat 1.65 kan den funera på 1.5 fast med inställningar.

Glöm inte att CMD måste vara på 2 annars kommer du slita ditt hår får att se varför man har random buggar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wi11e:

Har kollat på internminnen men hittar inte högre än 1866MHz för DDR3. Hur ska jag tänka här när jag har 2x4 1600Mhz?
Ska jag köpa till ytterligare 2x4 1600MHz? Eller kommer hastigheten hålla tillbaka mycket?

Hade hoppat hamna på runt 7k för grafikkort + RAM.

antingen så kollar du efter 2st likadana som dom du har. eller så köper du 16gb direkt. kan bli problem när man blandar ramstickor.

Permalänk
Medlem

Förmodligen är det lättast att du köper ett till exakt likadant minneskit, då slipper du böka med kompabilitet och inställningar etc.
Kolla givetvis också att du kör på XMP profilen så dina minnen faktiskt inte är nerklockade till 1333Mhz.

Alternativt så byter ut ditt befintligt kit mot ett nytt. Du kan då förutom att köpa större minnen också hitta ett par som är snabbare ifall budgeten tillåter det

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar och hjälp, bestämde mig för att köpa
https://www.webhallen.com/se/product/245786-MSI-GeForce-GTX-1...

https://www.webhallen.com/se/product/126087-Corsair-Vengeance...

hoppas att det löser problemen
Med vänlig hälsning Wille