Testpilot: Gigabyte Aorus RGB Memory – minnespaket med fejkade moduler

Permalänk
Avstängd

Asso vafan är detta för påhitt? Företag som börjar sakna ideer kommer ut med en massa skit...

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av eXpander_:

Asso vafan är detta för påhitt? Företag som börjar sakna ideer kommer ut med en massa skit...

Detta är ju grymt om man inte vill köpa 8x minnen eller 4x för fylla ut.

jag hade köpt alla dagar i veckan om jag inte hade 8 stickor för X299

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Löjligaste jag sett på länge!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Avstängd

@Alling: Men platinium är i.a.f snygga så där kan jag ha lite förståelse och samtidigt ha bra spec men alla dessa led saker känns biltema /dollarstore 10kr hyllan styling sen göra fake moduler för att fylla slots känns bara sorgligt

Hade det varit 3600mhz cas 12 12-12-12 1T med en kylning som faktiskt är bra så hade jag varit imponerad men plast och leds är inte min grej och minnen ska prestera inte se söta ut

I övrigt var det en bra review men produkten är lite som herpes att man vet att det finns men vill inte ha det

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Löjligaste jag sett på länge!

Då har du inte sett " Gaming mattan " Florpad

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av tvelander:

Detta är ju grymt om man inte vill köpa 8x minnen eller 4x för fylla ut.

jag hade köpt alla dagar i veckan om jag inte hade 8 stickor för X299

Finns verkligen olika sätt att se på den här typen av produkter. Någonting i mig säger att det är ohederligt att sätta in saker i datorn som får den att se bättre ut än den egentligen är. Exakt vilka produkter som faller under den kategorin är inte helt lätt att avgöra, men jag tycker helt klart att till exempel LED-slingor och I/O-shrouds inte gör det iallafall. För någon som kan datorer ger de inget falskt intryck av datorns prestanda. Ett fejkgrafikkort tycker jag definitivt ingår. Och jag har svårt att finna argument för att steget skulle vara stort mellan fejkminnen och fejkgrafikkort.

Så jag skulle säga att det finns två sätt att argumentera för att fejkminnen är en bra sak:

  • Argumentera för att det inte finns någon gräns alls för vad som är "moraliskt" försvarbart att sätta in i datorn. Kommer man härifrån ser man inget fel med till exempel en Core i9 Extreme Edition-sticker på en dator som är byggd kring en Pentium-CPU.

  • Argumentera för att det finns en sådan gräns, men att fejkminnen inte är tillräckligt lögnaktiga för att överträda den.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Alling:

Finns verkligen olika sätt att se på den här typen av produkter. Någonting i mig säger att det är ohederligt att sätta in saker i datorn som får den att se bättre ut än den egentligen är. Exakt vilka produkter som faller under den kategorin är inte helt lätt att avgöra, men jag tycker helt klart att till exempel LED-slingor och I/O-shrouds inte gör det iallafall. För någon som kan datorer ger de inget falskt intryck av datorns prestanda. Ett fejkgrafikkort tycker jag definitivt ingår. Och jag har svårt att finna argument för att steget skulle vara stort mellan fejkminnen och fejkgrafikkort.

Så jag skulle säga att det finns två sätt att argumentera för att fejkminnen är en bra sak:

  • Argumentera för att det inte finns någon gräns alls för vad som är "moraliskt" försvarbart att sätta in i datorn. Kommer man härifrån ser man inget fel med till exempel en Core i9 Extreme Edition-sticker på en dator som är byggd kring en Pentium-CPU.

  • Argumentera för att det finns en sådan gräns, men att fejkminnen inte är tillräckligt lögnaktiga för att överträda den.

Asså jag köper ju det bara för syns skull dom extra.

Så jag slipper köpa 4x extra riktiga för 5k till ^^

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv

vilken storm det blev, ska beställas direkt till juniors burk, han är helfrällst i RGB,

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alling:

Finns verkligen olika sätt att se på den här typen av produkter. Någonting i mig säger att det är ohederligt att sätta in saker i datorn som får den att se bättre ut än den egentligen är. Exakt vilka produkter som faller under den kategorin är inte helt lätt att avgöra, men jag tycker helt klart att till exempel LED-slingor och I/O-shrouds inte gör det iallafall. För någon som kan datorer ger de inget falskt intryck av datorns prestanda. Ett fejkgrafikkort tycker jag definitivt ingår. Och jag har svårt att finna argument för att steget skulle vara stort mellan fejkminnen och fejkgrafikkort.

Så jag skulle säga att det finns två sätt att argumentera för att fejkminnen är en bra sak:

  • Argumentera för att det inte finns någon gräns alls för vad som är "moraliskt" försvarbart att sätta in i datorn. Kommer man härifrån ser man inget fel med till exempel en Core i9 Extreme Edition-sticker på en dator som är byggd kring en Pentium-CPU.

  • Argumentera för att det finns en sådan gräns, men att fejkminnen inte är tillräckligt lögnaktiga för att överträda den.

Samtidigt för de lite äldre känns det som att stoppa i ett äpple i en godispåse för att imponera på kamraterna. Det kanske fungerade i förskolan, sedan behöver man ha lite dyrare saker för att imponera.
Samma med en dator, om någon har lagt 2000kr mer eller mindre på ram så säger man bara gäsp... Lite samma sak med byggen tills de blir extrema, men då vill folk se testresultat etc.

Det jag har emot dessa minnen var att ledsen i testerna inte fungerade bra.

Permalänk
Inaktiv

ähh, trodde man kunde köpa dummy modulerna lösa, men så verkar inte fallet, då sket det sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Detta känns som en så onödig och fåfängd produkt, vad är på nästa fejkprodukt.... Fejkade gpu:er för att SLI ser mer estetiskt bättre ut?
Herre jösses, bra test dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Eller varför inte bara fejka hela datorn? En låda med RGB tack!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesam2k:

Eller varför inte bara fejka hela datorn? En låda med RGB tack!

Kommer nog så småningom om den här utveckling fortsätter ska du se

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av eXpander_:

Asso vafan är detta för påhitt? Företag som börjar sakna ideer kommer ut med en massa skit...

Nu är ju detta dock ett av det mest nytänkande på länge.

Jag gillar det. Bygger man en dator till sig själv och vill ha ett visst utseende så är det ju smart och billigt jämfört med att fylla sina ramplatser med två extra minnen bara för att få samma utseende. Fördelen idag är att man nästan aldrig får nya dyra produkter kastade på sig, man får välja att köpa dom själv, eller inte.

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Härnäst. RAM-minne med LED-display som ger temp, volt, nuvarande minnesanvändning mm. Kom ihåg var ni lästa det först. xD

Permalänk
Medlem

Kan tyvärr inte skriva någon kommentar om vad jag tycker om dom här "minnena" eller folk som köper dom utan att bryta mot

§1.1
§1.2
§1.5
§1.6

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Vad är problemet??
All RGB går ju faktiskt att stänga av om man inte vill ha det påslaget.

Själv kan jag växla mellan en galen bliinkande discodator och en helt svart dator utan några som helst ljus med ett enkelt knapptryck.
Har spionspegelglas på min burk som utan rgb blir som en spegel..Riktigt snyggt

Problemet är att vi som har datorn under skrivbordet med fönsterlöst chassi fortfarande i många fall behöver betala extra för dumheterna om vi vill ha högpresterande komponenter.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Samtidigt väntar jag på RGB hate crusade från några här på forumet...

*mummel mummel*pojkrum*mummel mummel*ricer*mummel mummel*form över funktion*mummel mummel*bling

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av tvelander:

Asså jag köper ju det bara för syns skull dom extra.

Så jag slipper köpa 4x extra riktiga för 5k till ^^

Det är klart. Men den spontana skepticism jag känner gentemot saker som får datorn att se bättre ut än den egentligen är gäller oavsett om syftet faktiskt är att bedra eller om bedrägeriet blott är en bieffekt.

Men jag är som sagt kluven.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Börjar bli tråkigt att bara läsa kommentarer om hur fjantigt RGB är så fort en produkt har det.
Innan de va RGB klagade man på att komponenterna hade t.ex rött tema (msi) och kunde då göra att en burk stack i ögat av alla färger o nu när man kan både byta färg (eller stänga av om man inte tycker om de) så klagas det på det.

Angående "fejk" modulerna tycker jag det är en trevlig grej. Vi som tycker om att bygga en snygg dator behöver inte bränna massa mer pengar för att fylla ut minnesplatserna.
Ni som inte tycker om de eller inte gillar RGB kan väl låta bli o köpa och låta dom vill köpa dom utan att dagisförklara dem.

Visa signatur

Byter komponenter för ofta

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Kan tyvärr inte skriva någon kommentar om vad jag tycker om dom här "minnena" eller folk som köper dom utan att bryta mot

§1.1
§1.2
§1.5
§1.6

Varför bryr du dig ens om vad andra köper eller inte, det är ju själva produkten i sig som jag ser som helt onödig. Inte konsumenterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Skrivet av mill:

damn vad sexigt! Var kan jag köpa en sån fär min coffe lake???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Findecanor:

Vad kommer att fejkas härnäst?

Storleken på grafikkortet?
Antal fläktar på kylaren?
Vattenkylningsrör med stillastående vatten?

Ett fekt graffe så det ser ut som sli?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerUtanZ:

Börjar bli tråkigt att bara läsa kommentarer om hur fjantigt RGB är så fort en produkt har det.
Innan de va RGB klagade man på att komponenterna hade t.ex rött tema (msi) och kunde då göra att en burk stack i ögat av alla färger o nu när man kan både byta färg (eller stänga av om man inte tycker om de) så klagas det på det.

Angående "fejk" modulerna tycker jag det är en trevlig grej. Vi som tycker om att bygga en snygg dator behöver inte bränna massa mer pengar för att fylla ut minnesplatserna.
Ni som inte tycker om de eller inte gillar RGB kan väl låta bli o köpa och låta dom vill köpa dom utan att dagisförklara dem.

Exakt!!!
Dessa RGB RAM moduler är ju inte till för att lyra folk. Dom är i första hand till att ha ett komplett och snyggt utseende. Om den ene eller andre nu tycker om RGB belysningen i sig är en annan fråga. Men den går inte att diskuterar iom folk har olika smak. Och smaken är som baken.

Jag har inte heller hört av någon som blev hotad eller tvungen att köpa RGB utrustade produkter.
Jag själva är lite klyven angående RGB, då jag tycker att det blir för mycket med det och många produkter verkar vara till för att få datorn se ut som en diskotek ist för att fylla en funktion med stilig belysning.
Jag skulle vilja se ett Apple tangentbord, där jag kan färglägga varje tangent med en annan färg beroende på vad jad jag just håller på med (profiler). Men helst så att bara siffrorna eller bokstäverna lyser och inte hela tangenter samt sjus läckage som liknar diskotek.
RGB kan ju ha en funktion ochså.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem

Lika dumt som fejkade avgasrör på nyare bilar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PerUtanZ:

Börjar bli tråkigt att bara läsa kommentarer om hur fjantigt RGB är så fort en produkt har det.
Innan de va RGB klagade man på att komponenterna hade t.ex rött tema (msi) och kunde då göra att en burk stack i ögat av alla färger o nu när man kan både byta färg (eller stänga av om man inte tycker om de) så klagas det på det.

Angående "fejk" modulerna tycker jag det är en trevlig grej. Vi som tycker om att bygga en snygg dator behöver inte bränna massa mer pengar för att fylla ut minnesplatserna.
Ni som inte tycker om de eller inte gillar RGB kan väl låta bli o köpa och låta dom vill köpa dom utan att dagisförklara dem.

Tycker personligen RGB är ett lyft för all kringutrustning ink chassit, nu finns det ju snygga chassin utan RGB ochså, och allt idag ser ju iaf ljusår bättre ut än mitt första Aopen, grått fult, trist, nä, idag kan man ju faktisk ha ett datorchassi i vardagsrummet, det var ju strängt förbjudet för 25år sedan.

Lät dom en dammsugare, såg ut som skit och det hängde kablar överallt tillsammans med en gammal nersutten kontorstol, ochså gärna en fläskig scanner på skrivbordet, ochså grå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon910:

Tycker personligen RGB är ett lyft för all kringutrustning ink chassit, nu finns det ju snygga chassin utan RGB ochså, och allt idag ser ju iaf ljusår bättre ut än mitt första Aopen, grått fult, trist, nä, idag kan man ju faktisk ha ett datorchassi i vardagsrummet, det var ju strängt förbjudet för 25år sedan.

Lät dom en dammsugare, såg ut som skit och det hängde kablar överallt tillsammans med en gammal nersutten kontorstol, ochså gärna en fläskig scanner på skrivbordet, ochså grå.

"Datagrå"/Beigegrå då eller?

Visa signatur

Byter komponenter för ofta

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Problemet är att vi som har datorn under skrivbordet med fönsterlöst chassi fortfarande i många fall behöver betala extra för dumheterna om vi vill ha högpresterande komponenter.

Så alla högpresterande produkter idag har RGB menar du?

Finns ju massor med minne utan RGB med exakt samma specs..Och annan hårdvara utan RGB
Låter mer som du vill ha något att gnälla på..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Så alla högpresterande produkter idag har RGB menar du?

Finns ju massor med minne utan RGB med exakt samma specs..Och annan hårdvara utan RGB
Låter mer som du vill ha något att gnälla på..

Inte så mycket när det gäller just minne, men det är en annan sak med moderkort och chassin.
Det folk har problem med är trenden i stort.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aniron:

Inte så mycket när det gäller just minne, men det är en annan sak med moderkort och chassin.
Det folk har problem med är trenden i stort.

Finns moderkort utan rgb samma sak med chassin..Så förstår fortfarande inte allt gnäll om RGB.Går ju alldeles utmärkt att skaffa hårdvara utan RGB..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Det är väl mest trenden som folk stör sig på, som tex att köpa nya jeans med hål i.