Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Google lanserar betaltjänsten Google Pay i Sverige

Permalänk
Melding Plague

Google lanserar betaltjänsten Google Pay i Sverige

Efter Samsung Pay och Apple Pay släpps nu även Google Pay i Sverige. Tjänsten stöds vid lansering endast av bankerna Länsförsäkringar Bank och Nordea.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Google kommer inte ge sig förrän de är den del av varje aspekt av ens liv. Nej tack.

Permalänk
Medlem

Såg att Swedbanks FB sida hade fått många sura inlägg. Känner mig lite besviken när de svarar "Vi vet inte när/om vi kommer erbjuda Google Pay"

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Såg att Swedbanks FB sida hade fått många sura inlägg. Känner mig lite besviken när de svarar "Vi vet inte när/om vi kommer erbjuda Google Pay"

kan inte annat än hålla med...

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Installerat, blir till att testa på Ica på lunchen. Om nu bara SL kunde inse vilket årtionde det är och börja leverera Access-kortet med NFC-stöd i spärrarna så skulle man ju knappt behöva någon fysisk plånbok om några år, men den utopin lär väl dröja.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Väntar på Apple Pay.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Inaktiv

I hur många led ska de tjäna pengar på våra pengar egentligen, börjar bli löjligt.

Google Pay -> Visa -> Svensk Bank

Alla vill ha en bit av kakan när pengar rör på sig.

Till slut blir det så många betalsystem så det blir rörigt i butikerna, en del butiker tar vissa och andra inte.

Även om de tar betalt av butikerna så blir det ändå vi som i slutet får betala med högre priser.

------------------

Som ett real life exempel, för ett par år sedan köpte jag datorprylar från England för 12000kr. Jag betalade med MasterCard fast själva transaktionen gick genom Paypal. Eftersom jag betalade med Pund på hemsida blev det en växlingsavgift till Svenska kronor och den uppgick till overkliga 800kr med Paypal.

Så Paypal drog alltså 800kr extra från mitt konto, totalt 12800kr. Jag kontaktade då banken och de sa att om transaktionen inte gått genom Paypal hade det blivit en växlingsavgift på 150kr från banken på samma köp.

Givetvis är det lite mitt fel att jag tryckte på Paypal knappen i stället för VISA/MasterCard knappen MEN jag hade inte räknat med ocker växlingskurs från Paypal.

Jag dragit ner mitt användande av Paypal med 95%. Så det som de ockrade sig med den gången jag handlade har de förlorat flera gånger om sedan dess.

Ovan exempel, som hände med mitt köp, visar att ju fler som är inblandade att hantera dina köp ju mer får du i slutändan betala.

HAHAHAHAHA, det här dök precis upp på Fudzilla, Banker vill inte gå med på Appels dyra priser:

https://www.fudzilla.com/news/47495-apple-pay-hacking-off-the...

The central issue is bankers, unlike other Apple partners, do not see why they must give so much money for the pricey Apple Pay transaction service. Apple’s secrecy rules also do not play nice with current transparency regulations.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Lite många olika pay system nu kanske och alla ska tjäna pengar på oss

Du skulle kunna välja det som passar dig bäst, istället för alla...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av keyser:

Du skulle kunna välja det som passar dig bäst, istället för alla...

Välja det som passar bäst?

Det är du det system vi redan har fast med flera lager ovan på, så det är inget nytt, bara en extra mun till att mata med våra pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Välja det som passar bäst?

Det är du det system vi redan har fast med flera lager ovan på, så det är inget nytt, bara en extra mun till att mata med våra pengar.

ingen tvingar väl dig att använda alla tjänster så jag ser inte problemet... finns det pengar att tjäna så finns det företag som vill sälja

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Välja det som passar bäst?

Det är du det system vi redan har fast med flera lager ovan på, så det är inget nytt, bara en extra mun till att mata med våra pengar.

Jo, men om du använder ditt valda betalmedel, så är det ju den tjänsten som "äter" dina pengar, inte de andra.
För övrigt är det ju inget du märker av då de tar procent eller avgift på transaktionen, från butiken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Väntar på Apple Pay.

Då verkar man få vänta väääääldigt länge med tanke på hur EXTREMT segt det gått med Apple pay i Sverige
Är väl fortfarande bara Nordea som stödjer det, efter alla år.
Google play har iaf 2 banker redan lol ;O

Men känns som vill man ha betallösning på detta sättet får man skaffa Samsung pay.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av keyser:

Jo, men om du använder ditt valda betalmedel, så är det ju den tjänsten som "äter" dina pengar, inte de andra.
För övrigt är det ju inget du märker av då de tar procent eller avgift på transaktionen, från butiken.

så om butiken får högre kostnad, vem tror du i slutändan får betala det "kunden" och det är du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Då verkar man få vänta väääääldigt länge med tanke på hur EXTREMT segt det gått med Apple pay i Sverige
Är väl fortfarande bara Nordea som stödjer det, efter alla år.
Google play har iaf 2 banker redan lol ;O

Men känns som vill man ha betallösning på detta sättet får man skaffa Samsung pay.

American Express började nyligen stödja Apple Pay. Dock är det få terminaler som godkänner NFC för American Express så användningsområdet är minimalt tyvärr.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Flera mjukvarolanseringar i Sverige från Google är väl bra, men vad är det som stoppar dem från att lansera hårdvara så som mobiltelefonerna i Pixel-serien här?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Då verkar man få vänta väääääldigt länge med tanke på hur EXTREMT segt det gått med Apple pay i Sverige
Är väl fortfarande bara Nordea som stödjer det, efter alla år.
Google play har iaf 2 banker redan lol ;O

Men känns som vill man ha betallösning på detta sättet får man skaffa Samsung pay.

ST1 och Nordea stödjer Apple Pay och har gjort det från dag 1. Tyvärr har inga fler banker hoppat på tåget än. Samsung Pay tog 1 år innan banker hoppade på. Får se hur snabbt Google Pay kan rulla ut till svenska banker men känns tyvärr som att problemet inte är Apple, Samsung eller Google utan snarare svenska banker :/

Riktigt förvånande faktiskt att Nordea återigen ligger i täten på ny teknik. Men också kul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

I hur många led ska de tjäna pengar på våra pengar egentligen, börjar bli löjligt.

Google Pay -> Visa -> Svensk Bank

Alla vill ha en bit av kakan när pengar rör på sig.

Till slut blir det så många betalsystem så det blir rörigt i butikerna, en del butiker tar vissa och andra inte.

Även om de tar betalt av butikerna så blir det ändå vi som i slutet får betala med högre priser.

------------------

Som ett real life exempel, för ett par år sedan köpte jag datorprylar från England för 12000kr. Jag betala med MasterCard fast själva transaktionen gick genom Paypal. Eftersom jag betalade med Pund på hemsida blev det en växlingsavgift till Svenska kronor och den uppgick till overkliga 800kr med Paypal.

Så Paypal drog alltså 800kr extra från mitt konto, totalt 12800kr. Jag kontaktade då banken och de sa att om transaktionen inte gått genom Paypal hade det blivit en växlingsavgift på 150kr från banken på samma köp.

Givetvis är det lite mitt fel att jag tryckte på Paypal knappen i stället för VISA/MasterCard knappen MEN jag hade inte räknat med ocker växlingskurs från Paypal.

Jag dragit ner mitt användande av Paypal med 95%. Så det som de ockrade sig med den gången jag handlade har de förlorat flera gånger om sedan dess.

Ovan exempel, som hände med mitt köp, visar att ju fler som är inblandade att hantera dina köp ju mer får du i slutändan betala.

Du kan ändra så du inte behöver använda dig av PayPals växlingskurs i dina kontoinställningar.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pelle:

ingen tvingar väl dig att använda alla tjänster så jag ser inte problemet... finns det pengar att tjäna så finns det företag som vill sälja

Hemskt ledsen men du har fel, vi tvingas in i olika system.

I början ser allt bra ut med många olika tjänster att fritt välja på, men vad händer sedan när mobiler tar över helt och det inte finns möjlighet att använda plastkort längre. Då har du inget annat val än att använda de tjänster där typ en lång rad olika företag tjänar pengar på varje transaktion du gör.

Då säger du att det aldrig kommer att hända. Det sa folk om kontanta pengar också. Nu är ett system uppbyggt där 85-90% av alla köptransaktioner i Sverige görs elektroniskt varje år.

Går du in med 5000kr i kontanter i en butik idag så kan de titta snett på dig och kräva bevis på vart pengarna kommer ifrån eller vägra köpet.

Om 20 år kommer kontanter vara borta i Sverige om inte tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Om 20 år kommer kontanter vara borta i Sverige om inte tidigare.

Vilket är helt perfekt, IMO. Kontanthantering är dyrt, osäkert och även ganska omständigt jämfört med moderna lösningar.

Det är ju mycket det man betalar för med såna här tjänster - bekvämlighet. Att man offrar en del kontroll och ger viss information till tjänsteleverantören stämmer absolut, men det är inte direkt något man kan bekämpa som individ eftersom de allra flesta varken vet om det eller ens bryr sig.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LudvigLindell:

Du kan ändra så du inte behöver använda dig av PayPals växlingskurs i dina kontoinställningar.

Det är knappast något du tänker på när Paypal INTE varnar dig vid vanliga kortköp att de har ocker växlingskurs.

Japp, om du går in på ditt Palpal konto, djupt ner i dina menyer finns konfiguration hur du hanterar valutor.

Och det är olika konfiguration för varje valuta också, inte bara en inställning som gäller för alla transaktioner.

Paypal har gjort detta extra krångligt så att så få människor som möjligt ska hitta, förstå och kunna slippa undan avgiften.

Varför har de inte bara en varningsruta innan du godkänner köpet och kan göra inställningen direkt där, JO för då vet de att ingen skulle betala deras växlingskurs. I Paypal's strategi är det bättre att förvirra och lura kunderna så de kan blåsa dem på så mycket pengar som möjligt.

När du handlar för säg 120kr så kanske inte 8kr verkar så mycket och man helt enkelt inte bryr sig MEN när du som jag gör ett köp på 12000 är det inte roligt att helt plötsligt betala 800kr extra utan att ens veta om det förrän man ser det på sitt kontoutdrag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon162230:

Japp, om du går in på ditt Palpal konto, djupt ner i dina menyer finns konfiguration hur du hanterar valutor.

Eller Ett klick bort vid betalning.

Permalänk
Medlem

Och likt med Apple Pay så har Swedbank inte gått med. Dags att komma fram ur stenen nu Swedbank...

Visa signatur

Corsair Crystal 460x | MSI Z370 Carbon ATX | Intel Core i7 8700k | 16GB Corsair Vengeance 3200mhz | Palit GTX 1070 Ti | Samsung 960 EVO 500gb NVMe | Asus PG279Q 144hz IPS | Corsair K65 RGB MX Red | FinalMouse Ultralight Air58 / Zowie FK1 w/ paracablemod / Glorious Model O | Xtrfy XGP-L4

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Såg att Swedbanks FB sida hade fått många sura inlägg. Känner mig lite besviken när de svarar "Vi vet inte när/om vi kommer erbjuda Google Pay"

Jo det här är ju helt sjukt.
2 år senare så är det endast Nordea som har Apple Pay, så känns ju inte ljust för Google Pay heller.

Bankerna verkar helt ofrivilliga att släppa in nya aktörer, förutom just Nordea av någon anledning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Arzei:

Vilket är helt perfekt, IMO. Kontanthantering är dyrt, osäkert och även ganska omständigt jämfört med moderna lösningar.

Det är ju mycket det man betalar för med såna här tjänster - bekvämlighet. Att man offrar en del kontroll och ger viss information till tjänsteleverantören stämmer absolut, men det är inte direkt något man kan bekämpa som individ eftersom de allra flesta varken vet om det eller ens bryr sig.

Men snälla, du talar ju emot dig själv där.

Visst har du rätt att kontant hantering är dyrt och osäkert men om det försvinner tvingas du in i andra system.

Säg då att det bara finns mobil system i framtiden där varje transaktion går genom fyra tjänsteleverantörer.

Det kommer inte bli billigare för när butiken betalar alla avgifter så förs de över på dig, det är ju dig butiken tjänar pengar på så det är du som i slutändan får betala.

Din transaktion går också genom fyra olika datorsystem, om en strular kan du inte handla, det gör att det är flera gånger så stor risk att det strular när du ska betala pga av att fler tjänsteleverantörer är inblandade.

Säg nu att det strular, hur ska du betala för ditt köp om det inte längre finns kontanter.

Och det sista som ingen verkar tänka på är att om kontanter försvinner förlorar Svenska staten helt kontrollen på handel i samhället. Banker och företag kan då kontrollera priset på transaktioner som de vill eftersom det INTE finns något alternativ.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av keyser:

Eller Ett klick bort vid betalning.

Japp, när du betalar med ditt Paypal konto MEN Paypal har i England också tjänster för företag där du kan betala med med kort via Paypals servrar.

Du kommer alltså in på en sida som inte är den vanliga Paypal sidan, du kan alltså inte logga in på ditt Paypal konto, och du matar in ditt kortnummer som vanligt som när du betalar med Visa och MasterCard MEN det är ändå Paypal som sköter transaktionen och då passar på att lägga på sin ocker växlingskurs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Jo det här är ju helt sjukt.
2 år senare så är det endast Nordea som har Apple Pay, så känns ju inte ljust för Google Pay heller.

Bankerna verkar helt ofrivilliga att släppa in nya aktörer, förutom just Nordea av någon anledning.

Börjar luta mer och mer åt att byta bank, då Swedbank inte verkar behöva ha några kunder längre. Surt bara att halva Sverige ska behöva ändra alla sina autogiron samt ändra kontonummer för löner osv, bara för att en bank som ändå vill ha ett kontantlöst samhälle, inte vill göra det smidigt för sina kunder.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

@anon162230: Du kan välja om du ska betala Paypals växlingsavgift eller bankens/kortutgivarens i vanliga fall, bara välja vilket när du betalar med Paypal. Framgår det inte så kan du räkna med att Paypals växlingsavgift tas ut.

Detta handlar inte heller om olika betalsystem, detta handlar ju om MasterCard/VISA och kontaktlös betalning enligt EMV-standarden. Vad det gäller Samsung Pay, Google Pay och Apple Pay då. För butiker är det inte svårare att stödja än vanliga kontaktlösa betal- och kreditkort.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FabriciusRex:

Google kommer inte ge sig förrän de är den del av varje aspekt av ens liv. Nej tack.

Som tur var är det inte lag på att måsta använda Google Pay vid kassan!

Och nej, jag kommer inte att använda Google Pay. Jag klarar mig bra med kontanter, betalkort och banköverföring.

En fyrsiffrig kod kan jag allt offra mig vid varje betalning nu när jag ändå har slagit in den över 1337+ ggr i mitt liv.

Den som överlämnar sin personliga integritet till Google bara för att slippa en fyrsiffrig kod till ett chippat plastkort, ja, vad ska man säga?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Som tur var är det inte lag på att måsta använda Google Pay vid kassan!

Och nej, jag kommer inte att använda Google Pay. Jag klarar mig bra med kontanter, betalkort och banköverföring.

En fyrsiffrig kod kan jag allt offra mig vid varje betalning nu när jag ändå har slagit in den över 1337+ ggr i mitt liv.

Den som överlämnar sin personliga integritet till Google bara för att slippa en fyrsiffrig kod till ett chippat plastkort, ja, vad ska man säga?

Å andra sidan om man redan använder android så har väl de flesta redan ett konto för köp på google play.

Permalänk
Medlem

@anon162230: Du verkar väldigt förvirrad över hur betalsystem fungerar generellt. Tror det är bättre om du inte handlar på nätet om du inte kan läsa, det står vad paypals växlingskurs är vid varje köp.