Kan inte få min Wordpress att fungera externt

Permalänk
Medlem

Kan inte få min Wordpress att fungera externt

Hej,

Jag lyckas inte att få min wordpress installation att fungera externt som tänkt, antagligen är det en ompekning som behöver göras i apache2?

Info om VM:

192.168.10.27 statisk
Ubuntu server 16.04
Installations mapp /var/www/html/wordpress
Router port 80 och 443 öppna mot 192.168.10.27

Hela installation fungerar bra, går jag mot http://192.168.10.27 kommer jag till Apache2 sidan och går jag mot http://192.168.10.27/wordpress når jag sidan utan problem. Går jag mot min domän eller IP visas apache2 sidan.

Jag vill att mitt hemsida http://xxx.se ska visa wordpress och inte apache2 sidan, jag kommer gå över till https:// när jag fått rätt på detta.

Var gör man denna ändring? Har testat hur många olika guider och tips som helst utan att få det att fungera..

Tacksam för svar!

Visa signatur

Välkommen till Sweclockers, där den ena vet mer än den andra!

Permalänk
Medlem

Ändra sökvägen i din vhost-fil bara.

Permalänk
Medlem

Så problemet är att när du besöker sidan externt i rootkatalogen / vill du egentligen besöka /wordpress?
Tolkar jag dig rätt då?

Permalänk
Rekordmedlem

Vadå externt, hur har du ställt in dns servern ? Du måste ju peka domänen mot det publika ip-nummer som din wordpresserver har också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Ändra sökvägen i din vhost-fil bara.

/etc/apache2/sites-available/ i filen 000-default.conf menar du?

Skrivet av Undie:

Så problemet är att när du besöker sidan externt i rootkatalogen / vill du egentligen besöka /wordpress?
Tolkar jag dig rätt då?

Precis det jag menar!

Skrivet av mrqaffe:

Vadå externt, hur har du ställt in dns servern ? Du måste ju peka domänen mot det publika ip-nummer som din wordpresserver har också.

DNS:en pekar rätt mot min IP då jag har andra tjänster som fungerar utan problem mot mitt domännamn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisken92:

Precis det jag menar!

Ja då är det en konfigurering du får göra i dina inställningar.

Istället för att din documentroot, eller vad apache nu kallar det, pekar till /tjobaloo/ får du peka till /tjobaloo/wordpress

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisken92:

/etc/apache2/sites-available/ i filen 000-default.conf menar du?

Exakt. Vad pekar document root på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Undie:

Ja då är det en konfigurering du får göra i dina inställningar.

Istället för att din documentroot, eller vad apache nu kallar det, pekar till /tjobaloo/ får du peka till /tjobaloo/wordpress

Skrivet av HerrNilsson:

Exakt. Vad pekar document root på?

DocumentRoot /var/www/html/wordpress

Vet inte riktigt vad den ska stå på annars index.php?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisken92:

DocumentRoot /var/www/html/wordpress

Vet inte riktigt vad den ska stå på annars index.php?

Då är det nog inte den filen den avänder. Det är i sites-enabled du ska kika. Inte available.

Permalänk
Medlem

@HerrNilsson: Tyvärr fungerar det inte som tänkte ändå..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisken92:

@HerrNilsson: Tyvärr fungerar det inte som tänkte ändå..

Svårt att kunna hjälpa till utan någon information... Svara på samtliga frågor.

1. Vilka filer finns i /etc/apache2/sites-enabled?
2. Exakt hur ser innehållet ut i filerna?
3. Är det exakt samma fel som i din första post? Om inte, exakt vad fungerar inte?

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem och suttit två dar nu. Jag löste det genom att göra initierings installationen genom en extern anslutning. Då funkade de det. Det är en del databas relaterat som ställs in under själva installationen och är man då på en localhost så registreras den locala ip adressen i databasen på mer än ett ställe.

Du kan ju testa de.

Jag har nu problem med att jag inte kommer åt kontrollpanelen i det lokala nätverket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lwiseby:

Jag hade samma problem och suttit två dar nu. Jag löste det genom att göra initierings installationen genom en extern anslutning. Då funkade de det. Det är en del databas relaterat som ställs in under själva installationen och är man då på en localhost så registreras den locala ip adressen i databasen på mer än ett ställe.

Du kan ju testa de.

Jag har nu problem med att jag inte kommer åt kontrollpanelen i det lokala nätverket.

Det är därför man gör search & replace

@OPP: är det en lokal VM eller vad är det du kör och försöker komma åt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad händer när du försöker surfa till din adress från externt?
Svarar ens webservern alls?

Visa signatur

- none -