Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Steelseries utökar Qck-serien med tre nya musmattor

Permalänk
Melding Plague

Steelseries utökar Qck-serien med tre nya musmattor

Steelseries uppdaterar sin Qck-serie av musmattor med tre nya modeller. En av nyheterna är Qck Edge, som bygger vidare på Qck och lägger till sydda kanter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har i stort sett endast använt QcK+ och dom gångerna jag bytt musmatta har det varit på grund av att mitten blivit sliten + att det är skönt med något nytt och fräscht och inte på grund av att kanterna har gått upp. Jag använder mina musmattor "normalt" men hur använder ni som får uppslitna kanter era mattor? Kör ni dom i tvättmaskinen ofta för i så fall borde inte det räknas in i "lång tids användning" som det står i artikeln.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

"cuck"?

Permalänk
Medlem

Jag har en musmatta från NetonNet för 99:- i fejkskin och gummiundersida som fortfarande håller efter ett antal år. Inte en skråma i kanterna.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Förstår inte grejen med sydda kanter, hade en sådan musmatta ett tag men den käkade glides så det hette duga. Sen som ClintBeastwood säger, förstår inte hur folk får uppslitna kanter, har haft min Qck heavy i många år nu och inte en enda kant börjar se sliten ut.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Personligen så gillar jag sydda kanter för att det inte skaver på mina armar (som vissa musmattor har gjort som inte har det). Jag har alltid trott att det var därför en del märken började med sydda kanter om jag ska vara ärlig!

Permalänk
Medlem

Pff jag köper bara musmattor med Sweclockers-loggan på

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Proffsmoddare

Har haft flertalet musmattor som är sydda och inte sydda. Vissa fransar sig i ändarna och andra inte. Den sydda kanten är om inte annat skön mot handleden och så ser det mycket snyggare ut. Själva kostnaden för den sydda kanten tror jag är väldigt liten i vilket fall.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Skrivet av smerkele:

Sen som ClintBeastwood säger, förstår inte hur folk får uppslitna kanter, har haft min Qck heavy i många år nu och inte en enda kant börjar se sliten ut.

Första tanken som slog mig: Katt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Steelseries har tappat det så hårt på hårdvarusidan att deras stora nyheter handlar om nya musmattor?
Skämt åsido så är det enda intressanta här att de faktiskt säljer prism xl för en såpass låg prislapp som 600:-, hade de velat hade de kunnat sälja en sådan rgb-matta för över tusenlappen och folk hade fortfarande köpt den

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hur ska namnet uttalas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Hur ska namnet uttalas?

Däremot är ju frågan vad bokstäverna QCK står för?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk

Bra! Min qck börjar faktiskt bli lite sliten i kanterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna sett att de kom med en liten modell av plastmattan. För mig som är en normalanvändare känns det bara onödigt med så stor matta. Det hade varit snyggt med något mer lagomt och diskret.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Synd det inte fanns nån XXL modell då jag vant mig vid 90 cms breda varianter samt lite djupare. Gick från Razer Goliathus extended till kompletts variant av samma musmatta fast djupare. Ganska nöjd med den. Haft nån Qck men har heller inte upplevt som andra att det är kanterna som slits först utan mer ytan där musen har sin "hemmaposition" som slits och bleknar först.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Rog Strix X299 -E - Intel i7 7740x - Noctua NH-D15 - Kingston HyperX Fury 16GB DDR4 3200MHz - Asus RTX 2070 Rog Strix OC - Corsair RM850I - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Fractal Design Define R5 - MSI Optix G273QFK - Hyper X Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Hur ska namnet uttalas?

Skrivet av ClintBeastwood:

https://www.youtube.com/watch?v=YaW2gtNA3nM

Däremot är ju frågan vad bokstäverna QCK står för?

Själv har jag alltid intalat mig att det ska uttalas som quick men jag kanske haft fel alla dessa år...

Sen förstår inte heller jag hur man lyckas trasa upp kanterna på sin qck-matta. Jag har använt min dagligen i flera år och den har varit med om åtminstone två tvättar utan minsta tecken på skador i kanterna.

Permalänk

Dom hade ju en frontfigur back in the day, en CS-spelare som hette just "Quick" så kommer nog därifrån?

Permalänk
Medlem

Själv brukar jag alltid ha musmattans kant lite hängandes över bordskanten så kanten är lite nedåtböjd där för att slippa slita ut kanterna

Kör fortfarande med en Razer Mantis Speed första generationen, funkar bra med lite maskintvätt då och då för att fräscha upp den. Har mitt favoritglid av de mattor jag testat hittills, nyare varianterna fick sämre material för min smak.

Har också använt QcK+ och QcK Mas en liten stund men tyckte glidet ändrades efterhand med dem förmycket beroende på slitagen. Mantis har hållits mera konstant från början och nu talar vi ändå om en säkert åtminstone 8+ år gammalt matta.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cityfella:

Dom hade ju en frontfigur back in the day, en CS-spelare som hette just "Quick" så kommer nog därifrån?

Det var ju för Qpad. Eller gick han över till Steelseries senare?

https://fragbite.se/cs/news/7864/quick-fortsatter-karriaren-m...

Visa signatur

Cpu: AMD 7800X3D + Noctua NH-U14S | Mobo: ASUS TUF B650M-Plus WIFI | Ram: G.Skill Flare X5 DDR5 6000MHz 32GB | Gpu: Gigabyte RTX 2070 Super | Ssd: Kingston A2000 1TB, Crucial MX500 2TB | Psu: Corsair AX 760W | Case: Fractal Design Define Mini C | Monitors: Dell Alienware AW2723DF, Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Synd att det finns knappt några hårda musmattor kvar på marknaden.
Den bästa jag någonsin hade var en Steelseries hard med SK Gaming logga på.
Den var rätt stor, helsvart, ganska grov på ytan och nedre kanten var carved inåt.
Mjuka musmattor brukar bular sig hos mig efter ett par veckor. Och då blir dom omöjliga att använda. Dessutom har jag sämre känsla på dem ochså.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013