Vilken hårddisk ska windows respektive spelen finnas på?

Permalänk

Vilken hårddisk ska windows respektive spelen finnas på?

Hej Swecklockers?
Jag behöver hjälp med vilken hårddisk ska windows respektive spelen finnas på?
Ska man ha 2 ssd med windows på ena och spelen på andra eller 1 ssd windows och spelen på mekanisk hårddisk?
Jag behöver hjälp för jag är kass på detta med datorer!
Detta problem är det sista innan datorköp hoppas jag.

Permalänk
Medlem

Det finns ingen fördel med att ha spelen på en mekanisk hårddisk, annat än att mekaniska hårddiskar är billigare. Mindre SSDer presterar även sämre än större eftersom de har färre minneskretsar. Så man kan väl säga att tumregeln är att köpa en så stor SSD som du har råd med, och räcker inte det för dina lagringsbehov så får du kompromissa och köpa SSD + HDD.

Permalänk
Skrivet av perost:

Det finns ingen fördel med att ha spelen på en mekanisk hårddisk, annat än att mekaniska hårddiskar är billigare. Mindre SSDer presterar även sämre än större eftersom de har färre minneskretsar. Så man kan väl säga att tumregeln är att köpa en så stor SSD som du har råd med, och räcker inte det för dina lagringsbehov så får du kompromissa och köpa SSD + HDD.

Hej!
Kan man ha windows och spelen i samma ssd?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stekenjokk:

Hej!
Kan man ha windows och spelen i samma ssd?

Ja, det är inget speciellt med SSD på det sättet, du kan installera spelen vart du vill.

Permalänk
Skrivet av perost:

Ja, det är inget speciellt med SSD på det sättet, du kan installera spelen vart du vill.

Slöar det inte ner windows respektive spelen om dom fi ns i samma hårddisk?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stekenjokk:

Slöar det inte ner windows respektive spelen om dom fi ns i samma hårddisk?

I teorin skulle det väl kunna göra det, men i praktiken spelar det sällan någon roll. SSDer är väldigt snabba, och har till skillnad mot mekaniska hårddiskar inga större problem med att läsa och skriva filer från flera ställen samtidigt eftersom de inte har en fysisk läsarm som behöver flyttas. Och varken Windows eller spel sitter ju och läser/skriver stora mängder data hela tiden, inte ens när man laddar ett spel brukar det vara hårddisken som är flaskhalsen utan snarare processorn.

Permalänk

Spelar ingen roll. En ssd är uppbyggd på ett helt annat sätt än äldre mekaniska som måste rotera ett varv för att läsa data så kan en ssd läsa ifrån hela disken på en gång om det så behövs

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stekenjokk:

Slöar det inte ner windows respektive spelen om dom fi ns i samma hårddisk?

Skickades från m.sweclockers.com

Mindre än margin of error om alls.

Permalänk

Då funkar det att lägga windows och spelen i denna disk då Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stekenjokk:

Då funkar det att lägga windows och spelen i denna disk då Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut. Har du råd skulle jag rekommendera att köpa 1TB varianten av den, men annars skall det inte vara några problem alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stekenjokk:

Då funkar det att lägga windows och spelen i denna disk då Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD

Det fungerar alldeles utmärkt. Dubbelkolla bara så den disken är kompatibel med ditt moderkort innan köpet. Jag gick på den niten själv när jag byggde min PC, köpte en SATA M.2 när mitt moderkort endast stödjer PCIe M.2

Personligen föredrar jag separata diskar, men tror mer det beror på gammal vana än faktiska skillnader.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Skrivet av JamesBanana:

Det fungerar alldeles utmärkt. Dubbelkolla bara så den disken är kompatibel med ditt moderkort innan köpet. Jag gick på den niten själv när jag byggde min PC, köpte en SATA M.2 när mitt moderkort endast stödjer PCIe M.2

Personligen föredrar jag separata diskar, men tror mer det beror på gammal vana än faktiska skillnader.

Tack för tipset:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@JamesBanana: Vad är fördelen med SATA m.2 jämfört med en standard SATA SSD? har för mig att en vanlig ssd har längre livslängd samt är lite billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scrollCTRL:

@GreveFrog: Vad är fördelen med SATA m.2 jämfört med en standard SATA SSD? har för mig att en vanlig ssd har längre livslängd samt är lite billigare.

Skillnaden på en m.2 och vanlig SSD är formfaktorn, sen kan en m.2 ha NVMe gränssnitt som då gör att den är snabbare än en sata, men det är alltså inte alla m.2 diskar som har NVMe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stekenjokk:

Hej Swecklockers?
Jag behöver hjälp med vilken hårddisk ska windows respektive spelen finnas på?
Ska man ha 2 ssd med windows på ena och spelen på andra eller 1 ssd windows och spelen på mekanisk hårddisk?
Jag behöver hjälp för jag är kass på detta med datorer!
Detta problem är det sista innan datorköp hoppas jag.

Det är visserligen dyrare, men av praktiska själv som t.ex. långsam uppkoppling och ren lathet kan det vara en fördel att ha OS och spel på 2 olika SSD.
Själv har jag steam på en separat SSD vilket gör att om jag behöver formatera OS disken behöver sedan inte ladda ner alla spel igen.

Permalänk
Medlem

Mitt förslag är att köpa en pci-e m.2 SSD och köra windows på, och en större vanlig sata-ssd med spelen på.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Hedersmedlem

Kör en enda stor SATA-SSD (M.2 eller 2.5" spelar ingen roll) istället för flera små. Mindre krångligt att ha en disk för allt bara.

Prestandavinsten med en NVMe-SSD i typiska desktop/gaming-workloads är obefintlig.

Krångla inte till det, helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stekenjokk:

Då funkar det att lägga windows och spelen i denna disk då Samsung 970 EVO 500GB M.2 SSD

Skickades från m.sweclockers.com

m.2 ger ingen prestandaskillnad vid normal användning som rättfärdigar det mycket högre priset. Köp 1tb varianten av satadisken om du vill lägga extra på disken. Du kommer ha mycket större nytta av dubbla storleken än en teoretisk snabbare disk.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Det är visserligen dyrare, men av praktiska själv som t.ex. långsam uppkoppling och ren lathet kan det vara en fördel att ha OS och spel på 2 olika SSD.
Själv har jag steam på en separat SSD vilket gör att om jag behöver formatera OS disken behöver sedan inte ladda ner alla spel igen.

Fast det har ju egentligen inget med flera diskar att göra, utan att du har separata partitioner för OS och spel. Att partitionerna ligger på separata diskar är ganska orelevant, man kan lika gärna ha flera partitioner på en ensam disk om man nu vill dela upp det på det viset.

Permalänk
Medlem

Satsa på 1TB SSD för både OS och spel. Dagens AAA titlar börjar gå in på 50-10GB stycket och då räcker en 500 Giggare inte så långt...

Min rekommendation för ett standard datorbygge är 1TB SSD för OS, spel och program samt en mekanisk 4-8TB för lagring av mediafiler.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk

Tack för alla tips!

Permalänk
Inaktiv

Jag har aldrig annat en windows och program på c disken, spel kör jag alltid på separata ssd diskar, min senaste dator som jag byggde i sommras kör jag windows på m2 disk och sedan har jag 2st ssd diskar på vardera 500gb.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Fast det har ju egentligen inget med flera diskar att göra, utan att du har separata partitioner för OS och spel. Att partitionerna ligger på separata diskar är ganska orelevant, man kan lika gärna ha flera partitioner på en ensam disk om man nu vill dela upp det på det viset.

Visst kan man partitionera, men då förlorar man allt ändå om disken kraschar och det är ju inte ovanligt att partitioner försvinner mm.
Sen är ju partitionering lite gammalmodigt också
Själv skulle jag aldrig partitionera idag, behöver jag olika "diskar" blir det fysiska diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Satsa på 1TB SSD för både OS och spel. Dagens AAA titlar börjar gå in på 50-10GB stycket och då räcker en 500 Giggare inte så långt...

Min rekommendation för ett standard datorbygge är 1TB SSD för OS, spel och program samt en mekanisk 4-8TB för lagring av mediafiler.

Destiny 2 ~ 80 GB att ladda ned - skall man ha expansionerna ovan på detta parallellet med 1-2 ytterligare AAA-titlar så finner man snart att en 240GB och även 500GB-SSD börja bli rejält trångt i kostymen.

mediafiler och spel man inte spelar ofta vinner inget på att ligga på dyr SSD-media utan flyttas till billigare snurddiskmedia.
skulle det vara så att något spel på snurrdisken fångar intresset igen och vinner på att ligga på SSD så får man flytta tillbaka ssd-media igen.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Cruentusa:

m.2 ger ingen prestandaskillnad vid normal användning som rättfärdigar det mycket högre priset.

M.2 ger ingen prestandaskillnad vid någon typ av användning, för M.2 är bara en fysisk formfaktor. En viktig distinktion, eftersom det finns både SATA- och PCIe-SSD:er i M.2-format.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cruentusa:

m.2 ger ingen prestandaskillnad vid normal användning som rättfärdigar det mycket högre priset. Köp 1tb varianten av satadisken om du vill lägga extra på disken. Du kommer ha mycket större nytta av dubbla storleken än en teoretisk snabbare disk.

Är stor skillnad, jag har exakt den M2 disken som nämns och jag har en skriv och läshastighet på ca 3700mb/s, mina vanliga SSD diskar ligger runt 600mb/s och jag märker stor skillnad, Windows 10 tog under 5 min att installera och allt går betydligt fortare en med en vanlig SSD som jag körde med innan, gällande priset så skiljer de ca 600 kr jämfört med en SSD på 500gb och de tycker jag inte är dyrt, jag har flera SSD instället för spel och annat, har aldrig nått annat en Windows på C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Är stor skillnad,

M.2 kontra 2.5" format gör ingen skillnad.
PCIe/NVMe kontra SATA gör skillnad.

M.2 är som sagt bara ett fysiskt format. Det finns M.2 diskar som pratar SATA och sådana som pratar PCIe, och en M.2 SATA disk är precis lika snabb som motsvarande disk i vanligt 2.5" format.

Permalänk

Att ha spel och OS på olika diskar hade väl att göra med det virtuella minnet att göra tror jag, om jag inte minns fel.
Dagens SSD diskar är ju så snabba så det gör nog ingen större skillnad tror jag. Sen kan det ju vara en fördel om man vill formatera OS-disken som någon skrev.

Permalänk

Tack för all info jag har fått från er här på Swecklockers,ni är grymma!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stekenjokk:

Tack för all info jag har fått från er här på Swecklockers,ni är grymma!

Skickades från m.sweclockers.com

Nu blir man ju nyfiken på vilken lösning du kommer köra på nu då du läst våra åsikter?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version