Vi som har förbokat Intel Core i9-9900K

Permalänk
Medlem

@Doorfen: Om du tänker på att Sil quality är över 100% så är det inget konstigt, min ligger på 103%

Här är en video där dem bland annat går igenom den biten: https://youtu.be/jOXH2YIMi2Y

Sen är Sil quality endast en lookup table så som jag förstår det, så säger inte ett skit om den faktiska kvaliten på chippet.

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem

@Dr0st: tack bra förklaring, har aldrig sett sil quality förut i bios. Kändes bara konstigt med ett värde över 100%. Tänkte om nått var kaputt

Visa signatur

der8auer Core i9-9900K - delidded @ 5.1 ghz | ASUS ROG Maximus XI Hero | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC | Rog Swift PG35VQ && Rog Swift PG27VQ | LPX Black 3200MHz 32gb | Logitech G Pro Wireless | Logitech G915 TKL Tactile | Sennheiser HDV820 | Sennheiser HD 800S | Swedish Match Ettan Orginal Portion | "-DICE please!?"|Min senaste youtube video -> https://youtu.be/OqIq_hh0BI8

Permalänk
Medlem

@Doorfen: Kolla den här videon så förklarar der8auer SIL quality och cooler points.
https://www.youtube.com/watch?v=95Ujni7-fVM

Permalänk
Hjälpsam

Funderar på den högre tillgången på Tray, kan det vara lådorna det är brist på?

Grattis till er som fått, det är tillgången som är största problemet med den här serien.
Prestanda är inget att klaga på.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Funderar på den högre tillgången på Tray, kan det vara lådorna det är brist på?

Grattis till er som fått, det är tillgången som är största problemet med den här serien.
Prestanda är inget att klaga på.

Ja, det är ett väldigt konstigt "problem".
Det känns orimligt att plast ska vara den bristande faktorn i att vi får vänta två veckor på launch när tray har funnits från början.

Permalänk
Medlem

Wow jag har hoppat från plats ca 70 till plats 25. Många som har tackat ja till Tray märker jag. Eller har de fått in en batch av boxed tro? Någon som beställt från Webhallen(komplett?) Som har fått leveransbekräftelse på sina boxed?

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gullefjun:

Beställde från Inet 2018-10-22 och fick mailet om att de skickar nästa vecka, så det känns som Inet kommer få in många.

Skickades från m.sweclockers.com

Och jag beställde från Webhallen på Launch Day och har fortfarande inte fått något. Haha. Men jag är inte bitter.

Kommer säkert snart från Webhallen också skulle jag tippa på då.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk

Nu har jag gjort min beställning på Elgiganten idag hoppas att man bara får den. Jag undrar har någon gjort tester på 9900k på z370 plattformen hittar bara tester utförda på z390?

Visa signatur

Asus Strix B650E-E Gaming Wifi | Ryzen 7 7800X3D | Asus Strix GeForce RTX 4070ti 12GB OC | G.SKill Trident Z5 Neo RGB 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Expo | WD Black SN850X 2TB, Samsung SSD 970 EVO 1TB | Corsair RM850x Swift | Fractal Design Celsius S36 | Fractal Design Define R6 Tempered Glass ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eve_Viking:

Nu har jag gjort min beställning på Elgiganten idag hoppas att man bara får den. Jag undrar har någon gjort tester på 9900k på z370 plattformen hittar bara tester utförda på z390?

Jag har en beställning från Elgiganten sen kanske 2 veckor tillbaka. Fick mail idag att de är försenade och anländer mellan 14-28 November.

Kolla på reddit.com/r/Intel finns en hel del som tagit upp den frågan och folk som testat. De funkar men jag tror att det är något med dem som begränsar lite.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Avstängd

Fick mailet från Webhallen i onsdags, svarade omgående på det och undrade hur snart jag om jag bytte kunde tänkas ha en tray-processor samt när de räknade med att leverera de boxade. Trots en autoreply som lovade mig ett svar inom 24 timmar så har jag i skrivande stund ännu inte fått något svar.

Dock så fick jag ett annat mail ifrån Webhallen idag om att jag kunde hämta ut min processor så jag åkte bort till utlämningsstället och döm om min förvåning när det var en boxad 9900k jag hämtade ut. Då har alltså Webhallen fått boxade levererade samtidigt som tray men väljer att inte berätta det för sina kunder utan försöker fräckt prångla på dem tray-varianten istället, förmodligen för att inte tappa förbokningar och sälja så många enheter som möjligt. Nu fick jag ju min boxade processor som jag önskade men hur många valde att få en tray-variant i tron om att de boxade låg veckor/månader bort?

Personligen tycker jag att denna affärsetik är både ohederlig och svinaktig emot kunder och jag tror att Webhallen hade tjänat på transparens angående detta produktsläppet så jag har bara en sak att säga;

Skäms, @Webhallen

Visa signatur

data: i9 9900k, msi z-390 godlike, 64gb ram, 2080 ti, 3tb nvme ssd, pg27uq
spelar: Doom II, Quake I/II/III, Unreal, Half-Life, Duke Nukem 3D, Ion Maiden, Deep Space Waifu, Hotline Miami

Permalänk
Medlem

@mara__: håller med. Inet gör likadant. Ohederlugt och man ljuger för sina kunder för att hålla kvar dem i kön.

Visa signatur

Fulburken:
| I9 9900K
| Gigabyte Aorus Z390 AORUS MASTER
| Asus RTX 3090 Strix OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av mara__:

Fick mailet från Webhallen i onsdags, svarade omgående på det och undrade hur snart jag om jag bytte kunde tänkas ha en tray-processor samt när de räknade med att leverera de boxade. Trots en autoreply som lovade mig ett svar inom 24 timmar så har jag i skrivande stund ännu inte fått något svar.

Dock så fick jag ett annat mail ifrån Webhallen idag om att jag kunde hämta ut min processor så jag åkte bort till utlämningsstället och döm om min förvåning när det var en boxad 9900k jag hämtade ut. Då har alltså Webhallen fått boxade levererade samtidigt som tray men väljer att inte berätta det för sina kunder utan försöker fräckt prångla på dem tray-varianten istället, förmodligen för att inte tappa förbokningar och sälja så många enheter som möjligt. Nu fick jag ju min boxade processor som jag önskade men hur många valde att få en tray-variant i tron om att de boxade låg veckor/månader bort?

Personligen tycker jag att denna affärsetik är både ohederlig och svinaktig emot kunder och jag tror att Webhallen hade tjänat på transparens angående detta produktsläppet så jag har bara en sak att säga;

Skäms, @Webhallen

Ah misstänkte det var något liknande. Tyckte det var ett litet för stort hopp i min köplats för att bara var folk som hade bytt till tray-versioner.

Fult jag håller med. Borde de inte bara erbjuda dem som kommer efter i kön först istället. Alltså leverera de boxade till de som står först i kön och sen frågande som kommer efter i kön om de vill byta till Tray. Känns ju helt klart mer etiskt. Men det kan ju vara så att de inte hade någon aning att de skulle få de boxade också. Vem vet.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Jag väntar fortfarande på en 9900k och ett Asus Formula XI ifrån komplett.
Och ett Velocity vattenblock ifrån EK

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tickles:

@mara__: håller med. Inet gör likadant. Ohederlugt och man ljuger för sina kunder för att hålla kvar dem i kön.

Nu vet jag inte vad inet har gjort i övrigt.
Men hos mig har de inte ljugit (vad jag vet) här.
De har valt att inte berätta vilken plats i kön jag var på.

Två dagar tidigare jag fick information om att de skulle få in nya processorer i början på nästa vecka fick jag det här.
"Ja, tyvärr har processorn blivit försenad och vi har inget datum alls när vi får in den. Kan ta upp till en månad/månader"
Det låter väldigt ärligt hos mig.

Det var jäkligt tråkigt med så få processorer i release och var tämligen frustrerad och ärligt talat arg.
Men tycker de har varit etiska och tillmötesgående helat tiden.
Inte sett några lögner.

Permalänk

Har haft lite beslutsångest, om jag borde byta upp min 8600K till en 9700K eller inte. Har ju riktigt dåligt exemplar av 8600K som snurrar på 4.75GHz 1.31v (ena kärnan är betydligt sämre än de andra). Har dessutom G.Skill Trident Z 3200 CL14 ram som körs i lite över deras standard hastighet så känns lite surt att ha betalat lite extra också för det och kanske inte ändå ha någon bättre prestanda än personen med typ 4.9~5GHz och billigare ram.

Däremot gillar jag inte hur Intel processorerna steg i pris nyligen strax inför 9 seriens lansering så känns som timingen är lite fel just nu att byta upp sig i denna stund. Kanske BF kommer men nån liten pytteliten rabatt kanske.

Däremot i Finland är processorerna ändå relativt bra prissatta vilket jag inte fattar, jag menar i Tyskland är priserna helt knäppa såsom ungefär 685 € för 9900K och 485€ för 9700K medans i Finland har de legat på 554 € respektive 429 € för de billigaste butikerna sedan lansering nu så får den känslan att priset kan närsomhelst stiga också här, normalt är ju Tyskland en aning billigare än Finland. Så därför har jag lite beslutsångest just nu. Vänta lite, eller inte, det är frågan. Vill ju förstås komma undan med så billig uppgradering som möjligt då klivet är ju såpass litet och är mera för "mentalitetens tillfredsställelse". (endast i After Effects kan jag nog få lite märkbar nytta av 2st extra kärnor)

Nå eftersom det råder sån brist på processorerna spelar det väl i slutändan ingen roll om jag väntar litegrann eller inte.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Jag la min beställning på Webhallen den 15:e och har fortfarande inte hört något om i9an och formula kortet...

Jag fick till svar från butiken att den skulle skickas slutet av oktober och sen blev det början på november och fortfarande ingenting...

När la ni er beställning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av roro89:

Jag la min beställning på Webhallen den 15:e och har fortfarande inte hört något om i9an och formula kortet...

Jag fick till svar från butiken att den skulle skickas slutet av oktober och sen blev det början på november och fortfarande ingenting...

När la ni er beställning?

8/10 18:30, leverades igår

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av roro89:

Jag la min beställning på Webhallen den 15:e och har fortfarande inte hört något om i9an och formula kortet...

Jag fick till svar från butiken att den skulle skickas slutet av oktober och sen blev det början på november och fortfarande ingenting...

När la ni er beställning?

Jag la min beställning 2018-10-08 på Webhallen men har inte hört något.

Jag funderar på att avbeställa den och antingen gå på i7-9700k eller AMD 2700 då jag befarar att i9:an kommer kräva mer kylning än min Noctua NH-L12 som jag planerar använda.

//Zacke

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Jag väntar fortfarande på en 9900k och ett Asus Formula XI ifrån komplett.
Och ett Velocity vattenblock ifrån EK

Bra val Ragnar ! Jag kör Velocity i min nya loop i kombo med EK-CoolStream RAD PE (360) Triple, EK-CoolStream RAD SE (240) Slim Dual och EK-XTOP Revo D5.

5.0 ghz på samtliga kärnor idle under 30c :D.

Visa signatur

der8auer Core i9-9900K - delidded @ 5.1 ghz | ASUS ROG Maximus XI Hero | ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3090 24GB Gaming OC | Rog Swift PG35VQ && Rog Swift PG27VQ | LPX Black 3200MHz 32gb | Logitech G Pro Wireless | Logitech G915 TKL Tactile | Sennheiser HDV820 | Sennheiser HD 800S | Swedish Match Ettan Orginal Portion | "-DICE please!?"|Min senaste youtube video -> https://youtu.be/OqIq_hh0BI8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zacke2008:

Jag la min beställning 2018-10-08 på Webhallen men har inte hört något.

Jag funderar på att avbeställa den och antingen gå på i7-9700k eller AMD 2700 då jag befarar att i9:an kommer kräva mer kylning än min Noctua NH-L12 som jag planerar använda.

//Zacke

Ahh.. Jag fick höra från flera håll att en sluten vattenkylning till CPUn bör hålla.. Beställde därför Corsair H115i Pro till Cpun i den nya Corsair Obsidian 500D chassit med 3 fläktar på fronten och en bak sen kommer denna monterad på toppen av chassit

Jag är dessvärre inte så förtjust i AMD...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eve_Viking:

Nu har jag gjort min beställning på Elgiganten idag hoppas att man bara får den. Jag undrar har någon gjort tester på 9900k på z370 plattformen hittar bara tester utförda på z390?

Hej!

Jag håller på för fullt och oc:ar 9900k på z370, kommer vid på Youtube troligen i kväll.

Permalänk

@DjHypnoz:

Vad bra kan du lägga ut länken när videon är klar

Visa signatur

Asus Strix B650E-E Gaming Wifi | Ryzen 7 7800X3D | Asus Strix GeForce RTX 4070ti 12GB OC | G.SKill Trident Z5 Neo RGB 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Expo | WD Black SN850X 2TB, Samsung SSD 970 EVO 1TB | Corsair RM850x Swift | Fractal Design Celsius S36 | Fractal Design Define R6 Tempered Glass ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eve_Viking:

@DjHypnoz:

Vad bra kan du lägga ut länken när videon är klar

Självklart löser jag det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eve_Viking:

Vad bra kan du lägga ut länken när videon är klar

5,0GHz out of the box, 5,1GHz med låg volt och till och med 5,2GHz med lite, lite throttle (ska försöka lösa det i veckan)
Men Kortet funkar oväntat bra med dess lågpresterande VRM, återkommer med längre video senare med alla temps, volt och inställningar m.m ("Like:a" gärna videon)

https://www.youtube.com/watch?v=rfCUbROqS_c

Permalänk
Medlem
Skrivet av DjHypnoz:

5,0GHz out of the box, 5,1GHz med låg volt och till och med 5,2GHz med lite, lite throttle (ska försöka lösa det i veckan)
Men Kortet funkar oväntat bra med dess lågpresterande VRM, återkommer med längre video senare med alla temps, volt och inställningar m.m ("Like:a" gärna videon)

https://www.youtube.com/watch?v=rfCUbROqS_c

Imponerande resultat!
Kokade processorn under tiden? Vad kör du för kylning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jlarss:

Imponerande resultat!
Kokade processorn under tiden? Vad kör du för kylning?

Kollar man texten under videon står det Corsair Hydro H110

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic

Permalänk
Medlem
Skrivet av candybag:

Kollar man texten under videon står det Corsair Hydro H110

Se där ja! Tack så mycket

Permalänk

@DjHypnoz:

Jättebra resultat väntar med spänning på dina temps och volt. Får se när jag väl får min processorn hur väl den överklockar på mitt Asus maximus hero X och har samma kylare hemma som du.

Visa signatur

Asus Strix B650E-E Gaming Wifi | Ryzen 7 7800X3D | Asus Strix GeForce RTX 4070ti 12GB OC | G.SKill Trident Z5 Neo RGB 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Expo | WD Black SN850X 2TB, Samsung SSD 970 EVO 1TB | Corsair RM850x Swift | Fractal Design Celsius S36 | Fractal Design Define R6 Tempered Glass ATX

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Skrivet av mara__:

Fick mailet från Webhallen i onsdags, svarade omgående på det och undrade hur snart jag om jag bytte kunde tänkas ha en tray-processor samt när de räknade med att leverera de boxade. Trots en autoreply som lovade mig ett svar inom 24 timmar så har jag i skrivande stund ännu inte fått något svar.

Dock så fick jag ett annat mail ifrån Webhallen idag om att jag kunde hämta ut min processor så jag åkte bort till utlämningsstället och döm om min förvåning när det var en boxad 9900k jag hämtade ut. Då har alltså Webhallen fått boxade levererade samtidigt som tray men väljer att inte berätta det för sina kunder utan försöker fräckt prångla på dem tray-varianten istället, förmodligen för att inte tappa förbokningar och sälja så många enheter som möjligt. Nu fick jag ju min boxade processor som jag önskade men hur många valde att få en tray-variant i tron om att de boxade låg veckor/månader bort?

Personligen tycker jag att denna affärsetik är både ohederlig och svinaktig emot kunder och jag tror att Webhallen hade tjänat på transparens angående detta produktsläppet så jag har bara en sak att säga;

Skäms, @Webhallen

Vidrigt av @Webhallen

Ni har förlorat en kund här.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Vidrigt av @Webhallen

Ni har förlorat en kund här.

Det kanske har att göra med medlemsnivå i kombination med köplats? Det står nånstans på deras sida att man har förtur till nya releaser om jag inte minns fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

9900K - GTX 1080 ti - 64 GB - 3xXB270HU - 1xU2717DA
Yamaha HS7 - HD600 - Focusrite Clarett 8Pre - Akai MPK261 - AT2050
2x Auralex Project 2™ Roominator Kit - Multibrackets Gas Lift Quad
www.soundcloud.com/frozen_orb
www.facebook.com/FrozenOrbMusic