Mindre & diskret server för NAS och Plex

Permalänk
Medlem

Mindre & diskret server för NAS och Plex

Hejsan, kör idag en server med unRAID, den används främst för Plex och ruTorrent.
Hade planer på att köpa på mig lite begagnade serverdelar från tradera/ebay men då jag kommer att flytta in i en lägenhet så kommer jag inte direkt ha någon plats för ett serverskåp. Har tänkt mig mer i stil/storlek av en node 804 som jag kan få plats med i hallen eller något.

Kör just nu i ett Define r3 chassi.
i5-2500k
3 x Seagate ironwolf 8tb
1 x Kingston 128 GB SSD

Är lite sugen på att försöka få en lite vassare CPU så den kan hantera Plex bättre.
Vet inte riktigt vad för alternativ jag har i form av begagnade delar. Är lite inne på att köpa en Node 804, något halvbilligt mATX moderkort och en ryzen processor. 1700X har ju ett relativt högt passmark poäng.

Någon som har några andra förslag?

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem

@bjoen: Om det bara är för Plex så kolla vilka proppar alternativt GPU'er som kan hw-transkoda.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

@bjoen
Ryzen är ju en helt OK plattform för små server-byggen i tighta chassin där antalet kärnor och strömförbrukning spelar roll, med tanke på att den även har möjlighet att köra ECC-RAM.
Dock måste du verifiera att ECC fungerar själv/och göra lite efterforskning på moderkort där andra bekräftat att det fungerar.

Begagnade serverdelar kan du nog ge upp om du vill ha något seriöst för m-ATX/mini-ITX formfaktorn, möjligen att något embedded-system kan funka, men ofta har serverlösningar någon proprietär lösning (t.ex. strömförsörjning) som kan ställa till det.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Vad är det som i5 2500k inte orkar då? Jag har en en pentium g3220 och med bra mycket sämre specs så fixar den 3 st 1080p streams

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

Är lite sugen på att försöka få en lite vassare CPU så den kan hantera Plex bättre.

Enligt Plex så behöver du ca 2000 i passmark score per 1080p stream.
Din CPU har 6476 passmark score så du bör klara dig utan problem.

1080p (10Mbps, H.264) file: 2000 PassMark score

Passmark score

"The Guideline" från Plex:

Visa signatur

[ASUS ROG STRIX X470-I GAMING] [AMD Ryzen 7 2700 @ 4.1Ghz] [G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z] [GTX 1070 ROG Strix] [ASUS 24" VG248QE 144Hz]

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

@bjoen: Om det bara är för Plex så kolla vilka proppar alternativt GPU'er som kan hw-transkoda.

Försökte en del med detta men unRAID hittar inte mina grafikkort. Provat både mitt gamla 670 och ett gammalt grafikkort som jag inte vet var det kommer från.

Skrivet av krigelkorren:

@bjoen
Ryzen är ju en helt OK plattform för små server-byggen i tighta chassin där antalet kärnor och strömförbrukning spelar roll, med tanke på att den även har möjlighet att köra ECC-RAM.
Dock måste du verifiera att ECC fungerar själv/och göra lite efterforskning på moderkort där andra bekräftat att det fungerar.

Begagnade serverdelar kan du nog ge upp om du vill ha något seriöst för m-ATX/mini-ITX formfaktorn, möjligen att något embedded-system kan funka, men ofta har serverlösningar någon proprietär lösning (t.ex. strömförsörjning) som kan ställa till det.

Misstänkte att jag skulle behöva köpa nytt, verkar kunna komma undan relativt billigt ifall jag kör på Ryzen ändå. Hur viktigt är det med EEC ram egentligen?

Skrivet av Worse:

Vad är det som i5 2500k inte orkar då? Jag har en en pentium g3220 och med bra mycket sämre specs så fixar den 3 st 1080p streams

Hade varit trevligt med något som kan hantera 4k, men det kanske är optimistiskt med en CPU på 14k i passmark. Måste i vilket fall köpa ett nytt moderkort i och med att jag behöver ett mATX-kort, kan dels vara jobbigt att hitta ett med 1155 och jag har inget problem med att lägga ~2000kr på en ny CPU.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rekoj:

Enligt Plex så behöver du ca 2000 i passmark score per 1080p stream.
Din CPU har 6476 passmark score så du bör klara dig utan problem.

1080p (10Mbps, H.264) file: 2000 PassMark score

Passmark score

"The Guideline" från Plex:

Enligt deras guide ska 4000 i Passmark score räcka för en 4k film på 60 mbps. Har en del 4k på servern som jag använt mig av Kodi på en Nvidia shield. Min processor klarar en del av filmerna jag har men inte alla.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

Misstänkte att jag skulle behöva köpa nytt, verkar kunna komma undan relativt billigt ifall jag kör på Ryzen ändå. Hur viktigt är det med EEC ram egentligen?

ECC står för Error-Correcting Code.
Inte särskilt viktigt ur vanlig hem-PC synpunkt skulle jag säga.

Men om du vill köra riktig serverprogramvara, virtualisering, databaser, filsystem så som ZFS, BtrFS, ReFS för långtidslagring och redundans så är det absolut ingen nackdel.
ECC är en feature som kan rätta till och detektera ev. minnes-fel som kan uppstå direkt i RAM-minnet, denna funktion parat med ett modernt filsystem ger ett bra skydd mot s.k. "bitrot" dvs. datakorruption som kan uppstå över tid på lagringsmedia.

Generellt sett kör all serverhårdvara (och s.k. Workstations) med ECC-minnen då det är en etablerad branschstandard.
Därav kan begagnad och väsentligt billigare server- eller workstation-hårdvara från förra och förr-förra generationen ibland vara bättre att satsa på än modern konsument hårdvara om man vill åt just denna funktion.
Normalt sett används inte/stöds inte ECC på vanlig konsument hårdvara, traditionellt sett p.g.a. lägre kostnader, undantaget gäller för AMD's Zen-CPU:er (gäller även vissa av Intel's Atom, Celeron och i3 konsument processorer) där man faktiskt kan nyttja ECC-funktionerna om man har ett moderkort som stöder det.

Oavsett kan du ju gå över till ECC-minne vid ett senare tillfälle, om bara moderkortet stöder funktionen.

Som tumregel brukar jag hävda att det är bättre att ha ECC än att lämna det åt slumpen om man vill ha en tillförlitlig "server" per definition.

Om man med server avser vanlig dator (desktop) som står på dygnet runt och levererar filer så är det naturligtvis inte fel, men det är inte motsvarande Server/Workstation-hårdvara som är byggd för 24/7 drift, sådan du troligtvis hade landat på om du köpt begagnat.
Men just den formfaktor du efterfrågar innebär nischad serverhårdvara, så jag tror det kan bli rätt jobbigt att leta reda på något som både presterar -och passar- i den klass som du efterfrågar.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Vi behöver nog även se över vilka filtyper och enheter som det ska spelas upp på, dem flesta h.264 filer som jag kör på går på Direct Play/Direktuppspelning inom nätverket hemma åtminstone, det kräver i princip inget av processorn.

Vet att en del material i 4K också går att spela direkt på en del enheter, det är när man behöver transcoda materialet som 4K kräver myyycket processorkraft!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Worse:

Vad är det som i5 2500k inte orkar då? Jag har en en pentium g3220 och med bra mycket sämre specs så fixar den 3 st 1080p streams

Kan ju bero på att din processor har en nyare grafikdel som stödjer fler typer och bättre accelererad avkodning av diverse videoformat för att avlasta övriga processorn. Vilket gör att din processor kan skicka det mesta jobbet till den effektivare grafikdelen medans hans måste göra jobbet själv, därav kan den ha problem medans din inte har det.

https://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Graphics_Technology#Capab...

Permalänk
Medlem

@krigelkorren:
Jo, kollade runt lite och hittade inte direkt några EEC-minnen som passar till ett vanligt moderkort. Kanske kollar på fel ställen i och för sig.

@worse
Det som inte är 4k i mitt bibliotek är av lite blandade filformat men allting i 4k är antingen HEVC eller HEVC HDR . Mellan 50 mbps - 80 mbps i bitrate. Testade lite och de som är ~60 mbps och inte HDR gick att konvertera till 20 mbps 1080p utan något lagg om jag spelar det i webbläsaren på min dator.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem

HP Microserver Gen8 är ett bra alternativ om man kan hitta en begangnad. Kör Plex, Deluge, VPN, routing och lite annat smått och gått och med en i3-3220 klarar jag av mitt bibliotek. En Xeon-1265 lär dock vara behövligt om du vill avkoda 4k på ett bra sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Penguin:

En Xeon-1265 lär dock vara behövligt om du vill avkoda 4k på ett bra sätt.

Microservern ser ju faktiskt ut att passa till det jag ska använda den till. Tror du verkligen en Xeon-1265 räcker till 4K avkodning dock? Den har ju inte jättemycket poäng i form av passmark. Är där något annat jag bör titta efter än just passmark, när man letar runder på plex forum så är det främst vad folk kollar efter när de jämför processorer.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem

@bjoen: ECC-minnen är som sagt server-minnen och du hittar dem troligtvis inte så enkelt i vanliga prylshoppar.

https://www.amazon.com/d/Computer-Memory/Crucial-PC4-17000-Un...

Tänk på att dessa minnen kan vara hyfsat dyra i inköp, framför allt DDR4, så det är rätt viktigt att man är säker på att man vill åt funktionen och att man kollat upp i förväg att ECC-minnena stöds på moderkortet man tänker använda.

T.ex. som för detta moderkort: https://www.asrock.com/mb/AMD/Fatal1ty%20X470%20Gaming-ITXac/index.asp#Specification

- Dual Channel DDR4 Memory Technology
- 2 x DDR4 DIMM Slots
- AMD Ryzen series CPUs (Pinnacle Ridge) support DDR4 3466+(OC) / 3200(OC) / 2933/2667/2400/2133 ECC & non-ECC, un-buffered memory*
- AMD Ryzen series CPUs (Summit Ridge) support DDR4 3466+(OC) / 3200(OC) / 2933(OC) / 2667/2400/2133 ECC & non-ECC, un-buffered memory*
- AMD Ryzen series CPUs (Raven Ridge) support DDR4 3466+(OC) / 3200(OC) / 2933/2667/2400/2133 non-ECC, un-buffered memory*
- Max. capacity of system memory: 32GB**
- 15μ Gold Contact in DIMM Slots

*For Ryzen Series CPUs (Raven Ridge), ECC is only supported with PRO CPUs.
Please refer to below table for DDR4 UDIMM maximum frequency support.

Känner du dig osäker på det så är det troligtvis inte något måste i ditt fall.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Om tyngden ligger på transcoding så har du stöd för intel gpu under plex och nvidia under Emby om jag inte minns fel. Jag personligen har gått en annan väg, möjligheten till att utöka bandbredd, håller ca 30 personer med 4k material utan transcoding (då de flesta i nätverket har hevc decoding via gpu), dock har jag möjlighet till 10gbit, satt upp det så att jag kör en NAS/vpn/osv med kodi som upnp server. Sedan byggt ett litet addon i python för att koppla upp användare mot olika torrentsiter varav de streamar direkt från torrent alternativt från kodiservern där den ligger buffrad om någon annan redan sett filmen/serien. Detta rullar på en gammal i7:a med gentoo linux, idag hade jag dock valt en av ryzen modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Känner du dig osäker på det så är det troligtvis inte något måste i ditt fall.

Är ett tag tills jag kommer beställa någonting men blir nog att jag hoppar EEC. Mest för att det blir enklare, som jag förstår ligger största risken med att inte ha det i att det motverkar att servern skulle krascha. För mig gör det inte någon större skillnad om den inte har precis 100% up time.

En sak som hade fått mig att kunna välja något med EEC istället dock. Brukar få några fel när jag kör 'parity-checks' och har inte lyckats åtgärda detta. Har tidigare fått förslaget att det kan hjälpa att ha EEC-minnen. Har dock plockat ut en HDD nu och kör en ny check för att se om den fortsätter spotta ut fel.

Skrivet av hookme:

Om tyngden ligger på transcoding så har du stöd för intel gpu under plex och nvidia under Emby om jag inte minns fel.

Vad jag förstår så ska Nvidia fungera till plex, mitt problem är unRAID inte hittar mina grafikkort överhuvudtaget vilket jag har fått en del huvudvärk över tidigare.

Visa signatur

Starka åsikter om onödiga saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjoen:

Är ett tag tills jag kommer beställa någonting men blir nog att jag hoppar EEC. Mest för att det blir enklare, som jag förstår ligger största risken med att inte ha det i att det motverkar att servern skulle krascha. För mig gör det inte någon större skillnad om den inte har precis 100% up time.

En sak som hade fått mig att kunna välja något med EEC istället dock. Brukar få några fel när jag kör 'parity-checks' och har inte lyckats åtgärda detta. Har tidigare fått förslaget att det kan hjälpa att ha EEC-minnen. Har dock plockat ut en HDD nu och kör en ny check för att se om den fortsätter spotta ut fel.

Vad jag förstår så ska Nvidia fungera till plex, mitt problem är unRAID inte hittar mina grafikkort överhuvudtaget vilket jag har fått en del huvudvärk över tidigare.

Det beror ju på vad minnet används till. Kör man ett filsystem som använder minnet som buffert vid skrivning till disk är det ju viktigt att inte minnet luras för då har du en fil med bitfel.

Jag kör ECC på min NAS för då slipper jag oroa mig.

Visa signatur