Webhallen nekar retur av CPU pga. böjda pins, detta trots tidigare godkänd retur - Vad gör man?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Nu har jag varit och hämtat paketet från Webhallens som kom idag.

https://framapic.org/005vgsSsAmrG/ogfY7DEeY8uW.jpg?width=275

Nu finns ju två möjliga scenarios:

1. Det första scenariot är där jag ljuger. Att efter att jag har skickat in paketet, fått ett OK på allting och sedan fått tillbaka det då jag glömde vissa tillbehör till moderkortet. Väl i min ägo har jag sedan öppnat kartongen med processorn, böjt en pinne och stoppat tillbaka det och låtsas om som att det regnar.

Notera att eftersom processorn ligger i ett plasthölje där pinnarna pekar inåt är det bara möjligt att böja dem om processorn inte ligger förpackad i kartongen, därför måste jag ha tagit ur den ur kartongen i detta scenario.

2. Det andra scenariot är där Webhallen har tabbat sig och tar inget ansvar för att de har böjt pinnen när de en andra gång kontrollerade komponenterna.

Om scenario #1 är det som är sant och det är jag som ljuger, kan någon här då komma på en giltig orsak till varför jag skulle ha plockat ur processorn ur sin kartong och böjt pinnen (av misstag får vi hoppas) för att sedan ha skickat tillbaka den igen med de saknade delarna till moderkortet som ligger en helt annat kartong?

Ta på er era Sherlock-mössor och kom med alla era teorier här nu. Försök att knäcka gåtan; är det jag eller Webhallen som är den stora boven i dramat?

Finns ett tredje, att Webhallen aldrig upptäckte det första gången dom tog in CPU för kontroll, alternativ sket i att kontrollera den och litade på dina ord att allt funkade som det ska.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@Hund:

Okej för att klargöra, hur packeterade du ner allt? Bara plasthöljet duger inte utan in i kartong och sen fastsättas annars finns det chans att något trycker på en ände eller annan och böjer in pinne. Ryzen pinnar är känsliga kontra Intel , intel valde sin design för att lägga skiten på moderkortstillverkarna istället för att man ska kunna böja pinnarna på "CPUN"

Jag packade inte förpackningen andra gången, det gjorde Webhallen, jag tog bara upp kartongen med moderkortet, la ner de saknade delarna i kartongen och la sedan tillbaka den och tejpade igen hela paketet.

Skrivet av andra94:

Hur går du från Februari -> novemeber för en retur? Ummmm

Jag köpte grejerna i februari? När det började krångla tänkte jag att det snart™ löser sig. Jag läste om Linux version X som skulle lösa ditten, när den kom gjorde det ingen skillnad, sedan läste man om Y som skulle lösa Z, veckor senare kom Z, men fortfarande samma. När veckor blev till månader gav jag upp. Jag kontaktade Webhallen med hopp och inga förväntningar om att de vill ta emot grejerna efter flera månader. Jag förklarade läget och till min stora glädje accepterade de min förfrågan med motivationen att Ryzen inte fungerar på Linux. Vilket det förvisso gör, men med varierande resultat som jag surt fick erfara.

Skrivet av andra94:

Hur kan du inte ha vetat att AMD och äldre linux cores har problem? Du säger i följande att "fungerande med annan hårdvara" ja men klart som f*n att det funkar med äldre intel grejor som kört samma core sen 2011 typ?

Min HTPC/server (jag driftar större delen av mitt moln själv) gick sönder och jag behövde akut nya delar. Jag vet att första generationen Ryzen hade problem, men när jag gjorde efterforskningar upplevde jag det som att det var okej nu. Eftersom Ryzen 2 var sprillans ny när jag köpte den fanns det inte mycket att gå på, men jag tänkte att om Ryzen nu är okej borde Ryzen 2 också vara det.

Skrivet av andra94:

Låter som att du inte gjort nog med research och dumpar det på att allt är AMD och webhallens fel....

Eh, va?

Skrivet av andra94:

Visst kan Webhallen ha råkat böjt processorn men hade det varit dom hade dom bara böjt tillbaka pinnen och sedan lagt den i fyndvaru högen. Eller bara sagt att det varit dom , deras returavdelningen får inte direkt lägre lön eller sämre nånting om de råkar tabba sig. De förväntas att tabba sig då och då....

När jag var i kontakt med kundtjänst om min retur som inte hade behandlats eefter drygt en vecka var jag på dem. De sa då att de hade många returer och låg efter med det, att det var därför jag fått vänta extra länge på att min retur skulle behandlas.

Min teori är därför att man rutinmässigt och stressat testat min processor hastigt och lustigt, men någonstans under denna stress råkade man också skada min processor.

Jag tycker att det är jättetråkigt det som hänt, men jag hoppas bara att de tar sitt ansvar. Misstag händer, ingen är perfekt och jag klandrar ingen för det. Det är ju hur vi tar ansvar för våra handlingar och misstag som gör oss till bra (eller dåliga) människor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Gissningsvis kommer Webhallen lösa detta när rätt person ser det. Förhoppningsvis kommer de in här, annars skulle jag be att få prata med en ansvarig. Om ärendet är så som du lägger upp det här lär de göra rätt till slut.

I annat fall bör du ta det till ARN.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

@Hund: Taskigt läge. Har du provat att kontakta Webhallen i deras forumavdelning här på Sweclockers?

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Gissningsvis kommer Webhallen lösa detta när rätt person ser det. Förhoppningsvis kommer de in här, annars skulle jag be att få prata med en ansvarig. Om ärendet är så som du lägger upp det här lär de göra rätt till slut.

I annat fall bör du ta det till ARN.

Jag hoppas på det jag med. Jag hade hoppats på att någon där skulle se den här tråden och att det på ett bekymmersfritt sätt lösa sig och att det inte ska behöva gå vidare till ARN.

Skrivet av LaoLao:

@Hund: Taskigt läge. Har du provat att kontakta Webhallen i deras forumavdelning här på Sweclockers?

Jag visste inte ens att de (eller någon annan återförsäljare) hade egna tavlor eller egen tavla? Jag kika på det.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Nu har jag varit och hämtat paketet från Webhallens som kom idag.

https://framapic.org/005vgsSsAmrG/ogfY7DEeY8uW.jpg?width=275

Nu finns ju två möjliga scenarios:

1. Det första scenariot är där jag ljuger. Att efter att jag har skickat in paketet, fått ett OK på allting och sedan fått tillbaka det då jag glömde vissa tillbehör till moderkortet. Väl i min ägo har jag sedan öppnat kartongen med processorn, böjt en pinne och stoppat tillbaka det och låtsas om som att det regnar.

Notera att eftersom processorn ligger i ett plasthölje där pinnarna pekar inåt är det bara möjligt att böja dem om processorn inte ligger förpackad i kartongen, därför måste jag ha tagit ur den ur kartongen i detta scenario.

2. Det andra scenariot är där Webhallen har tabbat sig och tar inget ansvar för att de har böjt pinnen när de en andra gång kontrollerade komponenterna.

Om scenario #1 är det som är sant och det är jag som ljuger, kan någon här då komma på en giltig orsak till varför jag skulle ha plockat ur processorn ur sin kartong och böjt pinnen (av misstag får vi hoppas) för att sedan ha skickat tillbaka den igen med de saknade delarna till moderkortet som ligger en helt annat kartong?

Ta på er era Sherlock-mössor och kom med alla era teorier här nu. Försök att knäcka gåtan; är det jag eller Webhallen som är den stora boven i dramat?

Skulle du till sist bli sittande med den trasiga processorn, så är det där en baggis att fixa till. En vanlig 0.5mm stiftpenna är ett utmärkt verktyg till ändamålet. Plocka ur eventuella blyertsstift, trä pennan över det böjda stiftet, och bocka tillbaka det.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Skulle du till sist bli sittande med den trasiga processorn, så är det där en baggis att fixa till. En vanlig 0.5mm stiftpenna är ett utmärkt verktyg till ändamålet. Plocka ur eventuella blyertsstift, trä pennan över det böjda stiftet, och bocka tillbaka det.

Tack! Det är bra och veta om jag nu inte blir av med den, då kanske jag kan få lite pengar för den om jag kan sälja den till någon som är modig nog att ordna det.

Edit: Det borde väl också vara en grej som gör det hela mer suspekt, om det nu var jag som hade böjt den, skulle jag inte då ha försökt att böja tillbaka den? Det är ju inte direkt så att jag kunnat göra det värre.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Inte så att den böjda pinen är det som skapat problem i Linux med?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av The_Fatrix:

Inte så att den böjda pinen är det som skapat problem i Linux med?

Skickades från m.sweclockers.com

Fast om den varit böjd från början skulle väl både jag och verkstaden ha sett det kan man tycka? Och för att böja en i mitten bör väl den ha fått sig en stöt tänker jag? Jag är sjukligt varsam med komponenter när jag håller på, mina vänner brukar reta mig för det.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Tack! Det är bra och veta om jag nu inte blir av med den, då kanske jag kan få lite pengar för den om jag kan sälja den till någon som är modig nog att ordna det.

Edit: Det borde väl också vara en grej som gör det hela mer suspekt, om det nu var jag som hade böjt den, skulle jag inte då ha försökt att böja tillbaka den? Det är ju inte direkt så att jag kunnat göra det värre.

Hehe, det är ingen direkt svår operation om man säger så, det klarar du lätt själv

Det enda man kanske bör tänka på är att inte bocka tillbaka stiftet för mycket, så man sedan måste böja det åt andra hållet igen. Det kan vara en bra idé att göra det gradvis lite i taget tills man hamnat rätt. Ju mindre bockning, desto mindre risk för metallutmattning.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Fast om den varit böjd från början skulle väl både jag och verkstaden ha sett det kan man tycka? Och för att böja en i mitten bör väl den ha fått sig en stöt tänker jag? Jag är sjukligt varsam med komponenter när jag håller på, mina vänner brukar reta mig för det.

Den hade väl inte gått riktigt i sockeln med en pin som ser ut på det där viset heller, och om det skulle gå, hade den väl troligen blivit totalmosad och legat platt mot substratet när man monterade CPU-kylaren. Rimligen borde det ha hänt sedan senaste gången processorn var monterad.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Inaktiv

När man tar ur en processor ur en sockel så ska man alltid kolla ifall om cpun eller moderkortets pinnar är böjda, vill man ej göra detta så bör man sluta pilla med datorhårdvara.

Så tråden tyder på SBS, där man kan fråga om det är hos TS eller hos webhallen.
Men om jag minns rätt så är en vanlig tekniker på en datorbutiks karriärstege.
5år högskola, 5år forskningsstudier +10 år hos en kretstillverkare (tsmc, Intel) och när de klarar allt detta, ja först då får de ta det stora ansvaret att ta emot datorer från konsumenter och göra grundläggande kontroller.
Snarare är det mer vilken person som helst direkt efter gymnasiet och jag låter ej dessa röra mina datorkomponenter. det förvånar mig inte ett skit om personen i en datorbutik inte först kollade cpu-benen innan den monterade cpun. Sedan upptäckte felet och då tror att det fanns innan.

Permalänk
Medlem

@Hund: Vad du än gör. RÖR INTE CPUN!!! Försök inte fixa till något själv. Det kan du ge dig på när allt är helt avklarat.

Permalänk
Administrativ avgift

@anon159643: Rutinen är alltid hos verkstaden att ta bilder när de öppnar, dvs mikrobilder på processorn osv.
(Har pratat med X antal personer på verkstäder , bilder på allt som de packar upp osv)

@Hund det jag menar med research är att du köper en ny processor som inte fått 100% fullt stöd i linux kärnan förens långt efter det att du köpte den. Så är det med linux och nya OS det är inte 100% stabilt och inte 100% testat förens ca 1-2år efter. Helt ny arkitektur osv tar sin tid att få full support av ett community drivet OS. Sedan vet jag själv om att linux är väldigt kinkiga med ryzen och vilka minnen du använder. Hade du ett par som fanns med under moderkortstillverkarens lista över supported memorys?

Jag vill fortfarande ha reda på exakt hur du packeterade ner allt. Dvs moderkortskartong i orginalutförande, CPU + plastksyddet + kartong eller bara CPU + plastskyddet? Viktigt notering är att du alltid inspekterar paket/brev whatever från postmord , gör det till rutin att filma unboxingen. Mer troligt att om du bara kört cpu + plastkyddet att postmord mördat processorn eller dylik än att webhallen gjort fel och inte erkänner detta.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Hehe, det är ingen direkt svår operation om man säger så, det klarar du lätt själv

Det enda man kanske bör tänka på är att inte bocka tillbaka stiftet för mycket, så man sedan måste böja det åt andra hållet igen. Det kan vara en bra idé att göra det gradvis lite i taget tills man hamnat rätt. Ju mindre bockning, desto mindre risk för metallutmattning.

Jag har inga planer på att använda eller testa den. Just nu samlar den damm i väntan på att det här reds ut.

Skrivet av ToddTheOdd:

@Hund: Vad du än gör. RÖR INTE CPUN!!! Försök inte fixa till något själv. Det kan du ge dig på när allt är helt avklarat.

Se svar ovan.

Skrivet av andra94:

@Johan86c: Rutinen är alltid hos verkstaden att ta bilder när de öppnar, dvs mikrobilder på processorn osv.
(Har pratat med X antal personer på verkstäder , bilder på allt som de packar upp osv)

@Hund det jag menar med research är att du köper en ny processor som inte fått 100% fullt stöd i linux kärnan förens långt efter det att du köpte den. Så är det med linux och nya OS det är inte 100% stabilt och inte 100% testat förens ca 1-2år efter. Helt ny arkitektur osv tar sin tid att få full support av ett community drivet OS. Sedan vet jag själv om att linux är väldigt kinkiga med ryzen och vilka minnen du använder. Hade du ett par som fanns med under moderkortstillverkarens lista över supported memorys?

Jag vill fortfarande ha reda på exakt hur du packeterade ner allt. Dvs moderkortskartong i orginalutförande, CPU + plastksyddet + kartong eller bara CPU + plastskyddet? Viktigt notering är att du alltid inspekterar paket/brev whatever från postmord , gör det till rutin att filma unboxingen. Mer troligt att om du bara kört cpu + plastkyddet att postmord mördat processorn eller dylik än att webhallen gjort fel och inte erkänner detta.

Som jag sa innan, så som den kom, allt i orginalutförande. Jag tar lite illa vid mig att du ens ifrågasätter något så grundläggande som förnuftigt paketering.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Du har alltså ingen bild på hur pinnarna såg ut då du skickade iväg processorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Du har alltså ingen bild på hur pinnarna såg ut då du skickade iväg processorn?

Känns det inte ganska uppenbart om man läser tråden att sådana bilder inte existerar? Det hade nog varit case closed för länge sen om så var fallet...

Permalänk
Medlem

Om inte annat så är ju den här tråden en utmärkt påminnelse till oss alla att dokumentera allt petnoga med bilder innan man skickar saker på retur. För sent i det här fallet men i framtiden kanske någon slipper gå igenom något liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Känns det inte ganska uppenbart om man läser tråden att sådana bilder inte existerar? Det hade nog varit case closed för länge sen om så var fallet...

Känslan är så, men det är ju dock bara en känsla. Jag föredrar hårda iskalla fakta. Därmed inte sagt att man måste göra på mitt sätt, det är ett fritt land som man brukar säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Känslan är så, men det är ju dock bara en känsla. Jag föredrar hårda iskalla fakta. Därmed inte sagt att man måste göra på mitt sätt, det är ett fritt land som man brukar säga.

Jo, men nu har ju TS skrivet flertalet detaljerade beskrivningar av händelseförloppet (från sitt perspektiv). Att han då helt och hållet skulle utelämna ett så pass väsentligt bevis är så osannolikt att din fråga närmast kan tolkas som någon slags dumförklaring. TS har ju till och med lagt upp bilder på CPUn efter att han fått tillbaka den...

Jag menar, det går ju även att fråga ifall TS kanske var på plats när Webhallen tog emot och testade CPUn. Han kanske till och med själv bevittnade när pinsen blev böjda, men att han glömt att berätta det för oss?

Jag betvivlar inte att du bara vill väl, och visst finns det scenarior där detta är en befogad fråga. Men om man läst tråden och de olika frågor och redogörelser som redan lagts fram, så tycker jag inte man ska behöva ställa en fråga på denna nivå. Men det är ju bara min åsikt.

Permalänk
Medlem

"This is why I always take pictures before I send returns"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lindahlj:

Du har alltså ingen bild på hur pinnarna såg ut då du skickade iväg processorn?

Det fanns inte med på världskartan att dokumentera något, men jag var väl naiv som trodde att man kunde lita på Webhallen. Men jag skulle väl kanske ha anat oråd när jag fick tillbaka allting första gången.. Om jag bara hade dokumenterat allting då hade det här aldrig varit ett problem. Men man lär sig av misstagen..

Skrivet av Perb:

Om inte annat så är ju den här tråden en utmärkt påminnelse till oss alla att dokumentera allt petnoga med bilder innan man skickar saker på retur. För sent i det här fallet men i framtiden kanske någon slipper gå igenom något liknande.

Jag hade ju tyvärr aldrig kunnat drömma om att Webhallen kunde vara såhär oseriösa. Jag har varit kund hos dem i över 10 år för att de har rimliga priser och för att jag trodde att de var ett seriöst företag och att då vid eventuella garantiärenden och dylikt skulle få slippa tjafs. Men ja, tji fick jag.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Det fanns inte med på världskartan att dokumentera något, men jag var väl naiv som trodde att man kunde lita på Webhallen. Men jag skulle väl kanske ha anat oråd när jag fick tillbaka allting första gången.. Om jag bara hade dokumenterat allting då hade det här aldrig varit ett problem. Men man lär sig av misstagen..

Ja du får nog se det som en läropeng att man bör ta bilder ifall det skulle kunna uppstå en tvist.

Assume = "make an 'ass' out of 'u' and 'me'." Som de säger i Amerikat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Jag hade ju tyvärr aldrig kunnat drömma om att Webhallen kunde vara såhär oseriösa. Jag har varit kund hos dem i över 10 år för att de har rimliga priser och för att jag trodde att de var ett seriöst företag och att då vid eventuella garantiärenden och dylikt skulle få slippa tjafs. Men ja, tji fick jag.

Ja, det var ingen pik till dig utan snarare ett tips för oss alla som läser den här tråden.

Permalänk
Medlem

@Hund: Om du har bevis för att styrka det du säger ang tidigare godkänd retur så är det det som gäller. Om ett företags kundtjänst redan har godkänt något så är det bindande så länge du inte modifierar kontraktet (genom att ändra på någon vara, medvetet fuska etc). Det svåraste brukar vara att ha något skriftligt att backa upp konversationen med.

Har verkstaden redan godkänd cpu så är det deras sak att stå för reparationskostnaden (ersättning då man inte reparerar trasiga pins vad jag vet) (ingen verkstad skulle godkänna böjda pins utan att skriva ner detta).

Stå på dig!

Läste nu igenom tråden lite:
Tråkigt att det strular för dig! Tyvärr lever vi i en värld där Public Relations är viktiga bara när dessa kan skadas, inte av pricipskäl. Företag skiter i kunderna så länge dessa kan vinna på det.

Snacka med företaget här på Swec eller kontakta någon lämplig chef för företaget och tryck på. Glöm heller inte att ta foton på allt som kan vara lustigt från samma sekund som du hämtat ut paketet.

Lycka till!

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Finns ett tredje, att Webhallen aldrig upptäckte det första gången dom tog in CPU för kontroll, alternativ sket i att kontrollera den och litade på dina ord att allt funkade som det ska.

Absolut också ett alternativ. CPU:n kan ha varit skadad redan vid första inlämningen.

Men något som ändå känns mer troligt är väl att någon på webhallen satt cpu:n i ett moderkort, testat den. sett att allt är ok, tagit lös den, och böjt några pins vid avtagning.

Även om det verkar som att ärendet hanterats dåligt så måste jag dock säga att det är väldigt generöst av webhallen att från första början gå med på att ta tillbaka alla grejer som redan är i använt skick. Blir ju en ganska stor förlust för dom även om allt fortfarande skulle fungera.
Jobbig situation hursomhelst, men tror ändå att det borde lösa sig då den första returen gick igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauc:

Absolut också ett alternativ. CPU:n kan ha varit skadad redan vid första inlämningen.

Men något som ändå känns mer troligt är väl att någon på webhallen satt cpu:n i ett moderkort, testat den. sett att allt är ok, tagit lös den, och böjt några pins vid avtagning.

Även om det verkar som att ärendet hanterats dåligt så måste jag dock säga att det är väldigt generöst av webhallen att från första början gå med på att ta tillbaka alla grejer som redan är i använt skick. Blir ju en ganska stor förlust för dom även om allt fortfarande skulle fungera.
Jobbig situation hursomhelst, men tror ändå att det borde lösa sig då den första returen gick igenom.

Har kollat igenom bilden igen från Webhallens utlåtande om returen som TS la upp. Webhallen skriver bara i sitt utlåtande att allt "verkar fungera", inte att det gör det, så jag antar dom hittade felet vid en noggrannare granskning.

Så alltså är bollen enligt min mening tillbaks hos TS, och hur han kan förklara att dom böjda pinnarna har uppkommit, för jag har svårt att tro att den var så från fabrik, dock utesluter jag inte det.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Har det framkommit hur trådskaparen kan vara säker på att en pin böjts nu? Problemet hen haft från början kan ju vara symptom på böjd pin.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senseye:

Har det framkommit hur trådskaparen kan vara säker på att en pin böjts nu? Problemet hen haft från början kan ju vara symptom på böjd pin.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja att trådskaparens cpu haft någon böjd pin redan från början medan den varit i drift är fullt möjligt, och det kan ju var orsaken till symptomen. Det är väl det här som är problemet egentligen, finns för många alternativ för vad som kan ha hänt.

för 10 år sedan hade jag en cpukylare som satt fast som attan, jag ruckade på den och försökte få lös den i 5 minuter men den var som fastlimmad mot cpun. drog den då uppåt med lite våld och hela cpun följde med trots att "spaken" som låser fast den var nere. några pins blev böjda.
böjde tillbaka pinsen så gott det gick men en gick av direkt. jaha nu är det kört tänkte jag.
men nej, den fungerade perfekt. överklockade den också, inga problem. ibland ska man ha tur, handlar om vilken pin. vissa är viktigare än andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauc:

ibland ska man ha tur, handlar om vilken pin. vissa är viktigare än andra.

Absolut, en del pinns är helt oviktiga men sparas för framtida iterations etc.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |