Budget bygge, AMD Ryzen 5 2400g, Integrerad Vega11 Grafik

Permalänk

Budget bygge, AMD Ryzen 5 2400g, Integrerad Vega11 Grafik

Hej,

Funderar på att köra ett budgetbygge som jag senare tänkte uppgradera med ett dedikerat grafikkort. Men tillsvidare köra på integrerade vega 11. Har kollat in flera videos på youtube och det verkar som att man kommer mellan GTX 1050ti - 1060 om man överklockar. OCn beror kraftigt på ram minnet, därav har jag valt lite kraftfullare sådana. Kylaren som ingår ska räcka för att överklocka som jag har förstått recensionerna.

Jag har Windows och skärm etc etc.

Fungerar delarna bra tillsammans, och finns det möjlighet att få ut mer prestanda för samma kostnad på något annat sätt? Men som även ska vara klart för uppgradering i framtiden?

Länk till kundvagnen: https://www.inet.se/kundvagn/visa/11951903/

Uppskattar all hjälp och kommentarer, oavsett om dem är bra eller dåliga

PS. Jag lirar lite allt möjligt, men har aldrig någonsin brytt mig om grafik, allt på lägsta är sak samma för mig. 1080P är det som gäller. DS

Tack

Nic

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nichotinxx:

Hej,

Funderar på att köra ett budgetbygge som jag senare tänkte uppgradera med ett dedikerat grafikkort. Men tillsvidare köra på integrerade vega 11. Har kollat in flera videos på youtube och det verkar som att man kommer mellan GTX 1050ti - 1060 om man överklockar. OCn beror kraftigt på ram minnet, därav har jag valt lite kraftfullare sådana. Kylaren som ingår ska räcka för att överklocka som jag har förstått recensionerna.

Jag har Windows och skärm etc etc.

Fungerar delarna bra tillsammans, och finns det möjlighet att få ut mer prestanda för samma kostnad på något annat sätt? Men som även ska vara klart för uppgradering i framtiden?

Länk till kundvagnen: https://www.inet.se/kundvagn/visa/11951903/

Uppskattar all hjälp och kommentarer, oavsett om dem är bra eller dåliga

PS. Jag lirar lite allt möjligt, men har aldrig någonsin brytt mig om grafik, allt på lägsta är sak samma för mig. 1080P är det som gäller. DS

Tack

Nic

Eftersom datorn drar väldigt lite ström så kan du fundera på om du ska byta nätdel så den kan köras passivt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Eftersom datorn drar väldigt lite ström så kan du fundera på om du ska byta nätdel så den kan köras passivt.

Tack för din input!

Men om jag ska slänga in ett dedikerat senare? Liksom vad förväntar man sig att ett grafikkort ska klara för PSU?
Om jag har 620 eller 750 så har jag i princip hela marknaden att välja mellan av grafikkort va?
Vad skulle ett 500/550w klara för kort tror du?

Permalänk
Medlem

Sådan har jag FSP Group Aurum Xilenser Modular 400W just nu. Körde ca. 65 Watt från vägguttaget (blir högre i spänningsdelen) med min AMD Phenom II och ett passivt Radeon HD6570. Nu har jag 2400g och ligger förmodligen på liknande nivå. Får se om det komer något bra AMD 7nm grafikkort som jag kan stoppa i längre fram. Typ ett strömsnålt med ca. 3 gånger fler beräkningssenheter än VEGA 11. Vi får se.

Ang. PSU då jag köpte mitt nätagg var passivt ovanligt eller dåligt fungerande. Men idag är det mycket och välja på. Håller med byt ut ditt nätagg till ett semipassivt för tyst/tystare drift.

Testade nu. Från väggen med Power Plan "Power Saver" 47-52 Watt och med "AMD Ryzen Balanced" 50-58 Watt

Enligt Ryzen Master med "Power Saver" så ligger alla fyra kärnorna stabilt och idlar på 1.6 Ghz (36.5 Celsius) och med "AMD Ryzen balanced" så ligger de och fluktar mellan 2.98-3.9 Ghz (36.5 - 50 Celsius).

Ingen överklockning av varken processor eller grafik.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nichotinxx:

Tack för din input!

Men om jag ska slänga in ett dedikerat senare? Liksom vad förväntar man sig att ett grafikkort ska klara för PSU?
Om jag har 620 eller 750 så har jag i princip hela marknaden att välja mellan av grafikkort va?
Vad skulle ett 500/550w klara för kort tror du?

Moderna datorer med ett grafikkort drar sällan mycket mer än 300w så många nätdelar klarar det passivkylda eller med mycket lite fläkthjälp och troligen är det andra fläktar som hörs lång innan nätdelens även om den skulle behöva starta.
Jag har aldrig fått igång fläkten på min Seasonic pga temp/last men jag har ju inget separat grafikkort men även om jag slår om nätdelen till aktiv kylning så är den i princip ohörbar men det är hursomhelst trevligt att fläkten står stilla då jag länge har kört med helt passivkylda nätdelar tidigare.
Den drar ju inte in damm i onödan så en semipassiv nätdel är inte fel för den kommer troligen aldrig att gå igång förutom vid spelande oavsett vilket grafikkort och nätdel du väljer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Sitter med en öveeklockad 2200G. Räkna inte med 1050Ti/1060 prestanda.
Med överklock på både GPU och CPU samt 3200MHz RAM så presterar den mellan GT 1030/RX 550.
Mer än duglig budgetmaskin(speciellt för priset).
Angående nätdel så räcker det fint med 500W. Mer än så behövs inte.
Kylaren räcker för att överklocka antingen CPU eller GPU. Om du ska överklocka bägge hade jag köpt en annan kylare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Åbäke: AMD R7 5700X3D | ASUS X470 Strix-F | AMD RX 7900XT | 32GB RAM | Custom Loop
HTPC: Intel i7 7700K Delid | Noctua NH-U9B SE2 | MSI Z270M Mortar | EVGA GTX 1080 FTW | 16GB RAM |
Konsoler: Xbox One X | Xbox 360 | Xbox | PS4 | PS3 | PS2 | Wii

Permalänk
Skrivet av Dr. MASS:

Sådan har jag FSP Group Aurum Xilenser Modular 400W just nu. Körde ca. 65 Watt från vägguttaget (blir högre i spänningsdelen) med min AMD Phenom II och ett passivt Radeon HD6570. Nu har jag 2400g och ligger förmodligen på liknande nivå. Får se om det komer något bra AMD 7nm grafikkort som jag kan stoppa i längre fram. Typ ett strömsnålt med ca. 3 gånger fler beräkningssenheter än VEGA 11. Vi får se.

Ang. PSU då jag köpte mitt nätagg var passivt ovanligt eller dåligt fungerande. Men idag är det mycket och välja på. Håller med byt ut ditt nätagg till ett semipassivt för tyst/tystare drift.

Testade nu. Från väggen med Power Plan "Power Saver" 47-52 Watt och med "AMD Ryzen Balanced" 50-58 Watt

Enligt Ryzen Master med "Power Saver" så ligger alla fyra kärnorna stabilt och idlar på 1.6 Ghz (36.5 Celsius) och med "AMD Ryzen balanced" så ligger de och fluktar mellan 2.98-3.9 Ghz (36.5 - 50 Celsius).

Ingen överklockning av varken processor eller grafik.

Hur menar du med att 65w från väggen blir högre i spänningsdelen?

Permalänk
Medlem

Överväg begagnat, 2400g, cpu och gpu prestandan är ärligt talat rätt kass för 7000kr.
Köp en ryzen 2600 och ett begagnat grafikkort typ gtx 970 istället. Då får du bättre dator överlag. Är det till spel du ska nyttja datorn så kan du gå ner till 8gb ram och fortfarande få betydligt bättre spelprestanda än vad du kan få med en apu med 16gb ram.
Min dator i5 8400 med gtx 970 gick på under 5000kr som kontrast, då med beg gpu och psu, 8gb ram och mindre hårddisk. Dock finns det ju utrymme i budgeten att utöka både hårddisk men även en ny psu. Så det enda du ingentligen behöver begagnat är en gpu.

Jag tycker personligen att dessa apuer är överskattade, skulle datorn kosta under 4-5000 så skulle jag ha lite mer förståelse för att välja en apu men för 7kkr kan du få så mycket bättre.

Fynda på blackfriday och reor är mitt tips om du vill komma billigt undan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Elektron:

Överväg begagnat, 2400g, cpu och gpu prestandan är ärligt talat rätt kass för 7000kr.
Köp en ryzen 2600 och ett begagnat grafikkort typ gtx 970 istället. Då får du bättre dator överlag. Är det till spel du ska nyttja datorn så kan du gå ner till 8gb ram och fortfarande få betydligt bättre spelprestanda än vad du kan få med en apu med 16gb ram.
Min dator i5 8400 med gtx 970 gick på under 5000kr som kontrast, då med beg gpu och psu, 8gb ram och mindre hårddisk. Dock finns det ju utrymme i budgeten att utöka både hårddisk men även en ny psu. Så det enda du ingentligen behöver begagnat är en gpu.

Jag tycker personligen att dessa apuer är överskattade, skulle datorn kosta under 4-5000 så skulle jag ha lite mer förståelse för att välja en apu men för 7kkr kan du få så mycket bättre.

Apu var det billigaste sättet att driva en 4k hdr monitor utan att behöva dra ner bildkvaliten jag hittade så det var därför jag bytte, jag ville alltså först och främst byta monitor men eftersom gamla grafikkort eller dagens budgetkort inte kunde hantera 4k hdr så blev det en 2400g.
Jag säger dock inte att jag spelar i 4k hdr för det klarar inga kort av på nått bra sätt idag men 2400g var definitivt det mest prisvärda jag hittade för att klara att driva monitorn.
Jag betalade drygt 1300 kr för en 2400g och jag har svårt att tro att det går att plocka ihop en cpu och gpu begagnat som som skulle gett mer för pengarna i mitt fall eftersom jag behövde nått som klarar 4k hdr för skrivbordet vilket är det som lastar mitt system hårdast.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Elektron:

Mjo har tänkt tanken, men då försvinner mycket för uppgraderingar i framtiden, ofta är det ddr3 och en gammal processor och gammalt moderkort.
Om det finns något med liknande budget idag som man sedan kan bara byta ett grafikkort så hade det varit kanoners.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nichotinxx:

Mjo har tänkt tanken, men då försvinner mycket för uppgraderingar i framtiden, ofta är det ddr3 och en gammal processor och gammalt moderkort.
Om det finns något med liknande budget idag som man sedan kan bara byta ett grafikkort så hade det varit kanoners.

Ta samma paket du har nu, byt ut cpu mot 2600, offra 8gb minne och lägg det på beg gpu. Således är det bara gpun som är begagnad. Då har du ddr4 och allt annat nytt och modernt. Kombinera detta med singles day och eller black friday. Det är iaf hur jag hade gjort.

Sen vet jag inte ifall du behöver mycket ddr minne till något program du kör så det kan jag inte uttala mig om så är fallet. Då blir det ju annorlunda.

Men i spel tar jag hellre 8gb ram och gpu än 16gb ram och apu.

Permalänk
Medlem

Här har du ett fint nätaggregat på rea (singels day rea)
https://www.inet.se/produkt/6902704/corsair-rm750x-750w-v2
rm750x för 899kr