Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Säkringen går när datorn startas!

Hej,

Min stationära pc som har några år på nacken har precis nu börjat krångla. När jag slår på strömbrytaren slås säkringen ut. Jag har provat stänga av allt annat som också drar ström förutom datorn men utan resultat... Även testat ta ström ftån ett annat rum men allt dog där med.

Borde jag räkna datorn som ett lost case?

Permalänk
Medlem

Kan ju prova med ett annat nätagg då det med 99% säkerhet är det som är boven i dramat.

Permalänk
Medlem

Antagligen kortslutning i PSU.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Troligast är väl kortis i nätaggregatet, har du tur är det bara det som gått. Har du otur så har det tagit med sig andra komponenter in i döden. Skulle prova med ett annat nätaggregat till att börja med.

EDIT: Trea på bollen ...

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Troligast är väl kortis i nätaggregatet, har du tur är det bara det som gått. Har du otur så har det tagit med sig andra komponenter in i döden. Skulle prova med ett annat nätaggregat till att börja med.

EDIT: Trea på bollen ...

Är det enkelt att byta nätaggr? Då jag är ytterst okunnig om datorer, vet hur de ser ut invärtes och vad som är vad but thats it.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du kopplar ur ditt gamla nätaggregat från datorns delar, såsom moderkort, diskar, grafikkort m.m., lossar nätaggregatet och avlägsnar det. Sen kopplar du in det nya i samma uttag och kontakter. That's it.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

@Kimhylen: Ja det är enkelt om du tar det lugnt och tittar var kablarna sitter . Är det ATX standard så är det bara att köpa ett nytt (Tänk på att vissa märkesdatorer inte har atx standard )

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kimhylen:

Är det enkelt att byta nätaggr? Då jag är ytterst okunnig om datorer, vet hur de ser ut invärtes och vad som är vad but thats it.

Skickades från m.sweclockers.com

Först o främst, sätt inte i den mer, då risken blir större o större för att du orsakar brand/skadar något mer.

Det är relativt enkelt att byta. 4 skuvar och en sabla massa kontakter.

Där är lite farliga saker dock, som att modulära nätaggregat kan ha olika kablar, och du måste byta alla dessa (eller ha identiskt aggregat)., annars riskerar du kortslutning internt som bränner datorn. Är du osäker, prata med en datorbutik, de kan ordna detta åt dig, om du inte har någon kunnig.

Om du ska ge dig på att göra det själv hade jag gjort det så här:

Köp ett nytt agg. Skruva ut det gamla, och är det modulärt (avtagbara kablar) låt de sitta. Sen skruvar du ny agget på plats, och sedan byt ut de gamla strömkablarna mot likadana, en för en. Titta på hur de sitter, var de sitter och sätt dit likadana från ditt nya istället. Vissa har en flik du måste pressa in/ut för att få loss dem, så titta först, dra sen.

Börja med att kolla var du köpt datorn/agget dock. Många bättre aggregat idag har 5+ års garanti. Då kan du i bästa fall få ett nytt på garantin.