Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

.....Igen, alla har inte samma ekonomiska förutsättningar eller ett intresse av att ha ett 2080ti. Men om man inte kan greppa att alla inte är precis likadana och precis likadana förutsättningar så blir det svårt.

Grejen är ju den att det inte gör mig något att du tycker priset och prestandan är helt okej (och jag är glad över alla som är nöjda med sina 2080T)i men du verkar ha svårt att acceptera det motsatta. Så hur var det nu med att greppa att alla inte är precis likadana? Det här är ju ett diskussionsforum. Vet inte om du tog mitt första svar till dig som ett personligt påhopp för det var det inte utan ville visa varför jag tycker det är en besvikelse, som ett svar till TS.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

samma prestanda med ett vega 56 som 2070 i BFV för halva priset i ett nytt triple AAA spel.
de som är ignoranta betalar mer för samma prestanda.
I ett dubbelblindtest märker du ingen skillnad mellan ett vega56 och ett 2080 och troligen inte ens med 2080ti pga Freesync.
Det har folk som köper Nvidia inte fattat än att de betalar mer för samma upplevelse.

Tycker nog amd levererar bättre priser för samma upplevelse.

Eller så kostar ett 1080 lika mycket som ett Vega 56, där 1080 är marginellt snabbare (10%).

Valet är för min del lätt.

Permalänk
Avstängd

Sinnessjuka priser om man ska "ligga på topp". Snart kostar väl "budget"korten 4-5000kr också, blir mer och mer anti att spela på datorn för varje år som går med dessa priser.

Permalänk
Medlem

Ja, jag tycker att prissättningen på 20xx blivit lite "äcklig" (överdrivet hög), gillar inte riktigt hur de suger ut den unga generationens datorentusiaster på så himla mycket pengar. Däremot finns det så klart kort i olika prisklasser. Det som dock imponerar är vilken datakraft som GPU korten har nu för tiden. Kan man säga att GPU utvecklingen börjat springa ifrån CPU utvecklingen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Det finns många här som tror att nästa generation av AMD's och Nvidias prestanda kort kommer att bli billigare.

Hade inte några krav på att den skulle bli billigare, men jag handlade värsting kort för 10 år sedan för ca 5000kr, och värsting kort efter det för 5000kr och senaste var 290X för strax under 5000kr.
Mao, vi har vant oss att runt den nivån, ligger priset.

Sen ja.. gen före tog upp detta till ca 7000-8000kr, vilket sved, och sen 1080Ti en bra bit till. Men du fick en ekvivalent ökning också, så det var värt det, om du bara ansåg dig behöva det.

Men närmare 13kkr, för värsting, eller 5000kr "mer" än ditt 2 år gamla 1080Ti kort kostar... för 20-25%... va? Nu plötsligt ska du istället för helt nytt kort, pröjsa samma peng för "bara" denna skillnad.

Det reagerar man på.

Skrivet av MarkSix:

Själv tror jag att detta är den prisbild som vi får vänja oss vid framöver både för AMD och Nvidia kort.

Nja... vi får välja oss vid dem, tills konkurrens kommer. Men tyvärr tror jag du har delvis rätt här.

Lustiga är, släpper AMD ett kort för 10kkr imorgon, som "bara" är 20% snabbare än 1080Ti, kommer folk tycka det är dåligt. Men att ge 13-15kkr för 2080Ti... är tydligen okej.

När du väl kommer ner runt 1060/580, där konkurrensen nu börjar pressa priserna igen, börjar det bättras. Men det är 2 år "efter" var det borde vara...

Skrivet av xcluzive:

15-20% är ju otroligt bra i mitt tycke. Vill man ha det så får man väl betala för sig? Vill man inte det så är har de ju billigare kort, exempelvis 10XX serien. Skulle de BARA sälja 2080ti, då hade de vart en annan sak. Men de erbjuder ju hundra olika kort (Om man räknar med alla olika tredjeparts)

15%-20% för samma 5000kr som jag varit van vid förr... hell yeah, ill take it.
25% för 7000-8000kr... mja... låter mindre kul. Men okej, är det "bäst" för mig...

Men... de 7000-8000kr för samma prestanda som ett 2 år gammalt 1080Ti... say whaaaT?! 0% mer prestanda för 7000-8000kr, wtf is this shit?

Permalänk
Avstängd

Grafikkorten går åt samma håll som mobiltelefonerna.
Konsumenterna verkar acceptera det, så det kommer nog bara att fortsätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ja, jag tycker att prissättningen på 20xx blivit lite "äcklig" (överdrivet hög), gillar inte riktigt hur de suger ut den unga generationens datorentusiaster på så himla mycket pengar. Däremot finns det så klart kort i olika prisklasser. Det som dock imponerar är vilken datakraft som GPU korten har nu för tiden. Kan man säga att GPU utvecklingen börjat springa ifrån CPU utvecklingen?

Det är ganska hemskt hur mining-boomen gjorde folk superkåta att tjäna pengar på att ha sin dator körandes att de köpte upp alla sina kort så att AMD, Nvidia, tillverkare, distributörer och butiker höjt priserna. Nu måste marknaden återhämta sig igen. Alltid lätt att ta ut mycket, men att sänka priserna är svårare, någonstans har någon betalat extra mycket.

Permalänk
Medlem

Jag tycker iaf mitt 2080 Till fungerar riktigt bra, kan köra 3440x1440 och ändå få höga FPS så jag kan inte klaga. Var ett bra lyft från mitt 1089 jag hade innan så kan inte säga jag är besviken direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag tycker iaf mitt 2080 Till fungerar riktigt bra, kan köra 3440x1440 och ändå få höga FPS så jag kan inte klaga. Var ett bra lyft från mitt 1089 jag hade innan så kan inte säga jag är besviken direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen har ju sagt något annat heller. Handlar ju mer om pris/prestanda och kortets största säljpunkt,RTX inte ens finns än

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jag trodde faktiskt att till exempel Battlefield V och Metro Exodus använde sig av Microsoft DXR som stöds av Nvidias RTX.

Så om AMD släpper ett kort med DXR support så kan man spela båda spelen likväl på AMDs kort.

I teorin stämmer väll detta, om de nu inte kör någon

if(Manufacturer == "Nvidia") { UseRayTracing = true; }

Dock verkar inte AMD ha några planer på raytracing just nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Ingen har ju sagt något annat heller. Handlar ju mer om pris/prestanda och kortets största säljpunkt,RTX inte ens finns än

Fast prestanda per krona och liknande mått är totalt meningslösa utan att sätta upp ramar för den specifika personens krav. Allt har ökande marginalkostnad och avtagande marginalnytta, det är så det fungerar, inget skalar linjärt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Eller så kostar ett 1080 lika mycket som ett Vega 56, där 1080 är marginellt snabbare (10%).

Valet är för min del lätt.

Sen är det ju det att 1080 och Vega 64 har snarlik prestanda, Vega 56 ligger strax under 1070 Ti

Permalänk
Medlem

Tja rätt nöjd med mitt 1080 Ti som jag hann köpa för 7500kr innan det blev tok dyrt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Trots att jag varit galet taggad på nytt grafikkort länge så kan jag inte rättfärdiga ett köp av Turing. Priset är alldeles för högt, och RT har man ingen nytta av än. Jag spelar på 1440p och föredrar åtminstone 100 fps. Baserat på vad jag läst hittills så känns förhoppningen om att uppnå detta med RT ON högst osannolikt.

Det blir också extra svårt att motivera när man köpte ett GTX 1080 för 4399kr singles day 2017.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | MSI MAG B650 TOMAHAWK WIFI | Noctua NH-U12A | Kingston 64GB DDR5 6000MHz FURY Beast Black | Sapphire Radeon RX 7800 XT Pulse | Seasonic Focus GX 850W | Corsair Force MP510 960gb | Seagate FireCuda 510 1TB | Fractal Design Meshify 2 Compact | Samsung Odyssey G7 27" 240hz

Permalänk
Medlem

Bra kort men dåligt pris. Köp om 6-12 månader.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MarkSix:

Sen är det ju det att 1080 och Vega 64 har snarlik prestanda, Vega 56 ligger strax under 1070 Ti

Vega 56 drar jämnt med 2070 i BFV dvs du som spelare har samma upplevelse.
och en annan får det för halva priset vs 2070

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Vega 56 drar jämnt med 2070 i BFV dvs du som spelare har samma upplevelse.
och en annan får det för halva priset vs 2070

Skiljer 500kr. Att du ''får'' det för halva priset hör inte hit.

Sen att du cherry pickar gör ju inte din trovärdighet direkt högre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ryzer:

Skiljer 500kr. Att du ''får'' det för halva priset hör inte hit.

Sen att du cherry pickar gör ju inte din trovärdighet direkt högre.

köp för de spel du spelar, det gör jag, varför köpa ett kort för spel du inte spelar som du cherry pickar?
Sanningen är att jag köpte mitt kort för halva priset vs 2070 som ger mig samma prestanda i spel jag spelar, hur är det att cherry picka?
Svårt att förstå för många att de har fel eller hur

Bättre pris, smartare val och sen kommer nån och klagar på att de köper saker för dubbla priset och inte har bättre.
buyers remorse för dig kanske?
Dags köpa Vega?

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

köp för de spel du spelar, det gör jag, varför köpa ett kort för spel du inte spelar som du cherry pickar?
Sanningen är att jag köpte mitt kort för halva priset vs 2070 som ger mig samma prestanda i spel jag spelar, hur är det att cherry picka?
Svårt att förstå för många att de har fel eller hur

Bättre pris, smartare val och sen kommer nån och klagar på att de köper saker för dubbla priset och inte har bättre.
buyers remorse för dig kanske?
Dags köpa Vega?

Nej jag kommer inte köpa Vaga 56, för det är ett STORT nedköp för egen del. Men om det finns för 2500kr, vilket låter osannolikt, så låt mig gärna veta var.

Sen låter det urbota korkat att köpa grafikkort specifikt efter ett spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

köp för de spel du spelar, det gör jag, varför köpa ett kort för spel du inte spelar som du cherry pickar?
Sanningen är att jag köpte mitt kort för halva priset vs 2070 som ger mig samma prestanda i spel jag spelar, hur är det att cherry picka?
Svårt att förstå för många att de har fel eller hur

Bättre pris, smartare val och sen kommer nån och klagar på att de köper saker för dubbla priset och inte har bättre.
buyers remorse för dig kanske?
Dags köpa Vega?

Vega 56 ligger inte på halva priset .. utan det är i princip samma pris. Bara för att du köpte det för halva priset (begagnat?) blir det ju lite skevt att göra en sådan jämförelse.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

RTX känns som ett kort som är väldigt bra, för väldigt få. Tråkigt när en ny arkitektur har en teknik som inte ens är redo till lanseringen av kortet, däremot med premiumprislapp. Det går ju inte att snacka bort prestandan, men att lägga ut så mycket pengar känns svårt att egentligen motivera.

Däremot har man ju gjort ett bra jobb med att sälja ut 1080 Ti som i dagsläget framstår som det klart mest prisvärda av toppkorten. RTX känns intressant och kul, men 1-3 år bort från att eventuellt slå igenom på bredare front.

Blir dock intressant att se hur långt utvecklarna har kommit och hur det generellt sett presterar när Win10-uppdateringen rullar ut.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Tja rätt nöjd med mitt 1080 Ti som jag hann köpa för 7500kr innan det blev tok dyrt.

Skickades från m.sweclockers.com

Samma här.:)
Och då blev man idiotförklarad av alla förståsigpåare här pga att en ny generation kort var på väg.

Visa signatur

CPU: Intel I9 11900K | RAM: DDR4 Corsair Vengeance LPX 3600 Mhz 32 GB | Moderkort: MSI MAG Z590 Tomahawk WIFI | GPU: MSI RTX4090 Gaming X Trio | PSU: Seasonic Focus GX 850W | Kylare: Noctua NH-U12A | Fläktar: Noctua NF-A14 IPPC-3000 | Chassi: INET Taurus R2 Miditower | OS: Windows 10 | SSD1: Samsung 860 EVO 1TB SSD2: Samsung 970 EVO 1TB | Monitor: LG Ultragear 38GN950 | VR Headset: HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

2080ti blir på ett sätt "ännu dyrare" om det stämmer att RTX Titan kommer ut inom kort.

https://www.techpowerup.com/gpu-specs/titan-rtx.c3311

Då har man bara betalat 14k för det näst bästa.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

2080ti blir på ett sätt "ännu dyrare" om det stämmer att RTX Titan kommer ut inom kort.

https://www.techpowerup.com/gpu-specs/titan-rtx.c3311

Då har man bara betalat 14k för det näst bästa.

Frågan är hur mycket bättre det bästa är, jag tvivlar på att prestanda skillnaderna kommer att vara speciellt stora. Och priset lär väl hamna på rund 25k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

2080ti blir på ett sätt "ännu dyrare" om det stämmer att RTX Titan kommer ut inom kort.

https://www.techpowerup.com/gpu-specs/titan-rtx.c3311

Då har man bara betalat 14k för det näst bästa.

Har väl släppts ett titan varje ny generation så ser det inte som något konstigt. Som förgående talare så landar det väl på närmare 30k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

jag köpte ett 1080Ti för 6790kr istället

Var och när?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Har väl släppts ett titan varje ny generation så ser det inte som något konstigt. Som förgående talare så landar det väl på närmare 30k.

Normalt har väl Ti kommit EFTER Titan om man skall dra dom slutsatserna. Har väl varit xx80, xx70, xx60, och Titan följt av Ti modeller av xx70 och xx80. Denna gång kom ju Ti kortet först till ett pris av Titan om nu ryktena stämmer. Jag hade i alla fall varit mindre lycklig av att ha köpt det senaste toppkortet till 14k, för att bara några månader efter vara tvåa.

AMD kan verkligen kannibalisera marknaden om dom hade nått i garderoben. Tänk ett 1080ti-liknande kort till 6k lagom till december.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

köp för de spel du spelar, det gör jag, varför köpa ett kort för spel du inte spelar som du cherry pickar?
Sanningen är att jag köpte mitt kort för halva priset vs 2070 som ger mig samma prestanda i spel jag spelar, hur är det att cherry picka?
Svårt att förstå för många att de har fel eller hur

Bättre pris, smartare val och sen kommer nån och klagar på att de köper saker för dubbla priset och inte har bättre.
buyers remorse för dig kanske?
Dags köpa Vega?

Billigaste Vega 56 kostar 4921:- från vettig butik (Proshop)
Billigaste RTX 2070 kostar 5690:- ifrån vettig butik (Inet)

Prisskillnad ~16%
Prestandaskillnad ~32%

Tror vi vet vilket kort som är mest prestanda/pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ja, jag tycker att prissättningen på 20xx blivit lite "äcklig" (överdrivet hög), gillar inte riktigt hur de suger ut den unga generationens datorentusiaster på så himla mycket pengar. Däremot finns det så klart kort i olika prisklasser. Det som dock imponerar är vilken datakraft som GPU korten har nu för tiden. Kan man säga att GPU utvecklingen börjat springa ifrån CPU utvecklingen?

på sätt och vis
GPUn är fullt lika lika generisk så all mjukvara går inte bara att smäcka över på den... men det som passar och går att parallellisera får jäkligt många kärnor

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/16051?key=969724d3e880cda214c8b36453e4fffd

Billigaste Vega 56 kostar 4921:- från vettig butik (Proshop)
Billigaste RTX 2070 kostar 5690:- ifrån vettig butik (Inet)

Prisskillnad ~16%
Prestandaskillnad ~32%

Tror vi vet vilket kort som är mest prestanda/pris.

Men om du spelar i dx11 då?

Visa signatur

Asus 3080 TI | 5900X | MSI X570S Torpedo Max | Kingston Fury 3600 Mhz | Seasonic Focus GX 850W | Torrent Compact | Dark Rock Pro 4