Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Osexig framtidssäkrad kontorsburk

Permalänk

Osexig framtidssäkrad kontorsburk

Hej.

Jag har fått hjälp här vid flertal tillfällen tidigare, vilket jag är väldigt tacksam för.
Det börjar närma sig lite Black Friday och Cyber Monday, vilket gör att det kommer en hel del trevliga erbjudanden.

Mina föräldrar ska införskaffa sig en ny kontorsdator/arbetsdator, då den gamla börjar bli bra seg efter cirka 6 år.
Har inte kollat in i den, men har inte för avsikt att återanvända något.

Användningsområdet är helt enkelt Officepaket/mail/surf/bokföringsprogram/streaming film och sport samt enklare spel(som inte kräver någon grafik att tala om) och spara bilder/filer på.
Med det sagt, så vill de inte byta dator för ofta, utan ser nog helst att denna är någorlunda "framtidssäkrad" för kommande sex år, utifrån ovan användningsområden.
De vill gärna ha en väldigt tyst dator som är smidig och snabb.

Har suttit och kollat på lite komponenter,
1) känner en osäkerhet runt grafikkort, ska man inte ha något? eller är det 1030 som gäller?
2) Om man inte har grafikkort ställer det väl andra krav på moderkortet om jag förstått det rätt.
3) Någon skärm behöver ej ingå
4) Ny mus ska ingå och likaså Windows 10.
5) Har själv bara haft Intel tidigare, men AMD kanske är läge i detta syfte? (Men ser gärna en framtidssäkrad sådan)
6) Hårddisk tänker jag ändå SSD 500gb. Ingen komplettering av mekanisk disk känns aktuell.
7) Nog för 8 gb ramminne skulle funka i dagsläget, men kan det ändå vara aktuellt att redan nu säkra upp med 16 gb?
8) Prislapp är väl att göra en prisvärd dator, med ett maxtak runt 11tkr. Men hur billigare desto bättre självklart.
9) Den kan med fördel köpas i delar, men gärna från samma ställe. (Montering kan vi fixa på egen hand)

Stort tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av polo_byxa:

Har suttit och kollat på lite komponenter,
1) känner en osäkerhet runt grafikkort, ska man inte ha något? eller är det 1030 som gäller?

Om du har integrerad grafik behövs inget grafikkort. Integrerad grafik finns i samtliga Intel Core-processorer och alla AMD Ryzen med ett G i modellnamnet. I allmänhet finns det i alla de lite billigare processorerna, det är mest de största med massor av kärnor som inte har något grafik inbyggd.

Citat:

2) Om man inte har grafikkort ställer det väl andra krav på moderkortet om jag förstått det rätt.

Nja. Om moderkortet stöder den processor du köpt, så bör det räcka. Återigen, detta gäller alla lite billigare.

Citat:

3) Någon skärm behöver ej ingå
4) Ny mus ska ingå och likaså Windows 10.

Om du köper ett paket från någon som plockar ihop det så får du väl kolla vad som ingår. Varken mus eller ny Windows-licens behöver vara speciellt dyrt.

Citat:

5) Har själv bara haft Intel tidigare, men AMD kanske är läge i detta syfte? (Men ser gärna en framtidssäkrad sådan)

Absolut. Se bara till att det är en av de processorerna som är den nya designen och som har inbyggd grafik (Rysen 2200G eller 2400G).

Citat:

6) Hårddisk tänker jag ändå SSD 500gb. Ingen komplettering av mekanisk disk känns aktuell.
7) Nog för 8 gb ramminne skulle funka i dagsläget, men kan det ändå vara aktuellt att redan nu säkra upp med 16 gb?

Inte för det du beskriver som uppgifter. Minneskraven går inte upp alls längre, SSDer och minneskompression har förändrat bilden där.

Citat:

8) Prislapp är väl att göra en prisvärd dator, med ett maxtak runt 11tkr. Men hur billigare desto bättre självklart.
9) Den kan med fördel köpas i delar, men gärna från samma ställe. (Montering kan vi fixa på egen hand)

Har du funderat på en mini-dator, typ NUC eller någon av Zotacs mindre lådor? Säljs ofta som "barebone", där man får bygga klart det sista men den kommer i stort sett monterad. Det behöver inte kosta i närheten av några 11'000.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Köpte en Lenovo till mina gamla förädrar, den funkar helt suveränt Lenovo hos Proshop.

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

@polo_byxa:

Många bra frågor, men tror inte du behöver oroa dig.

16gb ram kan du gott plocka i för att känna dig "framtidssäker".
En burk för 11k med 500gb ssd och 16gb ram vettig proccessor samt eventuellt ett beg grafikkort om du vill spela enklare spel är fullt möjligt.

Kan återkomma med förslag när jag är hemma

Mvh

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Medlem

Kika på Intels NUC. Köpte en sådan i samma läge. Mycket uppskattad.

Permalänk

@mpat tack för mycket feedback om de olika punkterna. Har dålig kunskap om Mini-PC/NUC. Men du tror att de kan täcka kraven? (Väl medveten om att mitt maxtak självklart inte behöver nås)

@Bascule666 Har själv fått lite avsmak för färdigkomponerade datorer. Men tack för tipset

@Mordin Tar gärna emot tips på en varukorg. Med enklare spel, så tänk dig typ Bejeweled, webbaserade spel m.m. Dvs behövs egentligen inget grafikkort överhuvudtaget till dessa

@Wachtel Som nämnt ovan till Mpat så har jag ingen erfarenhet av NUC eller liknande. Vad köpte du för modell?

Permalänk
Medlem

En NUC kan absolut täcka kraven. Utan att på något sätt ha gått igenom alla alternativ, kan man exempelvis tänka sig den här:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=4936784

Fyrkärnig Coffee Lake med Iris 655, vilket är deras bästa integrerade grafik. En SATA 2.5” plats för SSD, samt 2 SO-DIMM för DDR4. Lägg till en Windows-licens, om du inte har det, och mus/tangentbord. Borde ändå hamna långt under 11000.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 6700XT