Exemplar av EVGA Geforce RTX 2080 Ti XC uppges ha fattat eld

Permalänk
Medlem

Kortslutning helt klart, finns dock lite intressanta detaljer, om man kollar på kortet ungefär där det blev varmt (nere till vänster på kortsidan av kortet), ser man ett motstånd på 5 ohm, och samma på andra sidan:

Baksidan av PCB

På bilden av EVGA kortet är detta motstånd 5 milliohm, eller med enklare termer, om något kortsluts på vägen så kommer motståndet att tillåta mer värmeutveckling på vägen (från ca 30W med 5 ohm 12V till mer än vad ett nätaggregatet klarar att trycka). Men jag tror inte detta var direkt inblandat eftersom att motståndet sitter efter/före det som har blivit varmt, och motståndet skulle brinna upp före extrem skada av kretskort..

Det är mycket svårare att veta vad som brann och varför, det sitter små komponenter på vardera sida av kretskortet som kan ryka/brinna, men om dessa är/hade varit t.ex. tantalum kondensatorer t.ex. skulle detta räcka för att skapa en fin låga och leda ström ganska länge efter kondensatorn själv kortsluts. Detta kan tom. räcka för att skapa värre kortslutningar inuti kretskortet, vilket skulle resultera i den extrema skadan som har skett på så liten yta, men detta är fortfarande spekulation.

Blir intressant att se vad som faktiskt orsakade problemet.

edit: Efter närmare koll så är det rätt motstånd, "5M0" används för 5 milliohm ibland, bara väldigt jobbigt att läsa med tanke på att stora M används för mega normalt.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

även 2070 ligger illa till

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Tuffar vidare på Pascal med msi kylare.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Att det är referensdesign på kretskortet talar emot att det skulle vara ett EVGA-problem.

Sanningen lär komma fram på ett eller annat sätt om vad som hänt här exakt.

Kommer referenskorten från Nvidia eller följer EVGA en "ritning" och gör dom själva? För i så fall kan det mycket väl vara så att EVGA snålat in och valt billigare grejer än det som egentligen ska sitta.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tip Top:

Se när de börjar återkalla alla kort

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Vilken oTur(ing) denna krets verkar vara

Nä nu håller det på att strålspåra ur.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Nog för jag visste att RTX serien va en het produkt men detta hade jag inte väntat mig...

Permalänk
Medlem

Ja det är ju tur man inte gick på ett RTX , riva ner en hel custom loop och allt jobb det innebär så känner jag att jag vänta nog med att byta gpu för denna omgång , då mitt 1080 fortfarande funkat till 100fps i ultrawide

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

@VadSaDu: Hade ett 980ti som brann efter 2 år och 8 månader. Som det tur var så fanns jag vid datorn när det hände. Aldrig klockat eller liknande, men de hade ju lite värmeproblem med de korten vad jag kan komma ihåg.

Slutade med att jag fick ett 1070 av webhallen

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk

Väntetiden på ett nytt kort...? Detta år?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Tror knappast det är samma problem som 2011. Menar inget djupare med det än att Nvidia i sin iver att producera en topp-GPU kanske vridit ratten lite för långt till höger.

I det här fallet kanske vi ska vara lite försiktiga med att dra slutsatsen av att det är ett Nvidia-problem. Är PCB:n som används i det här EVGA-kortet en referens-PCB eller något EVGA själva hittat på?

Nejdå det är väl ALLTID nVIDIA´s fel.

Byt ut bögarna i låten "Bögarnas fel", av Grotesco och byt ut det mot nVIDIA.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Stackars EVGA. Först en floppfläkt i 10XX serien. Sen nu detta ;/
EVGA var ju nästan det självklara valet i 9XX serien

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Även ett Asus Turbo 2080ti har brunnit på samma ställe tydligen.
https://forums.evga.com/EVGA-2080ti-burned-m2882377.aspx
Båda med referens PCB som verkar ha haft mest problem..

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Masyve:

Var det inte deras 1080 som small ett par gånger också av överhettad VRM, innan de bytte kylarlösning på dem?

Har det börjat brinna för att det var dyrt..?

Mitt EVGA 1080 brann upp...finns en youtube film som visar när det händer på någon annans kort också...

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem

För Fans med brinnande intresse =). Blir inget med den serien för min del.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

Känns som att 2000 serien överlag vart halv lyckad :/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mauk:

Samma som mig då. En stor anledning till att jag använder EVGA är krångelfri support.
Men enligt pv2b tillhör EVGA bottenskiktet gällande detta.

Det har jag aldrig sagt. Jag har bara sagt att det du beskrev av hur EVGA hanterat dina garantiärenden inte var något extraordinärt att hänga i granen. Kul att du är nöjd, men jag hade inte väntat mig mindre av någon annan seriös tillverkare.

Det betyder inte på något sätt att jag sagt att EVGA är dåliga eller i något bottenskikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Stackars EVGA. Först en floppfläkt i 10XX serien. Sen nu detta ;/
EVGA var ju nästan det självklara valet i 9XX serien

Inget större problem på 10x0-korten heller egentligen, var få kort som var påverkade och det var överdrivet i min mening.. Sen erbjöd EVGA gratis kit för att 'fixa' det.

Och ett kort? Knappast underlag för något, skulle jag undvika varje tillverkare som någon fått ett defekt exemplar eller två av skulle jag inte kunna köpa hårdvara idag.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lastviking:

Mitt EVGA 1080 brann upp...finns en youtube film som visar när det händer på någon annans kort också...

Ja, jag minns något kaos där det hände ett par gånger och EVGA började ge ut gratis värmekuddar för folk och erbjöd uppgradering till nya kylaren för 1000 spänn eller vad det var.

Visa signatur

Bara fanboys kallar folk för fanboy!

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Inget större problem på 10x0-korten heller egentligen, var få kort som var påverkade och det var överdrivet i min mening.. Sen erbjöd EVGA gratis kit för att 'fixa' det.

Och ett kort? Knappast underlag för något, skulle jag undvika varje tillverkare som någon fått ett defekt exemplar eller två av skulle jag inte kunna köpa hårdvara idag.

Nej just så. Då skulle ingen våga sätta sig en bil, eller annat fordon.. eller ens våga ha en TV eller mobil.
Lite väl mycket clickbait med en sån artikel.

1 av uppskattat 300 000 gör sannolikhets kalkyl på det.

F Ö skulle jag lita på nån random sweclockers som älskar kommentera allt, montera en dator, inte en chans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Inget större problem på 10x0-korten heller egentligen, var få kort som var påverkade och det var överdrivet i min mening.. Sen erbjöd EVGA gratis kit för att 'fixa' det.

Och ett kort? Knappast underlag för något, skulle jag undvika varje tillverkare som någon fått ett defekt exemplar eller två av skulle jag inte kunna köpa hårdvara idag.

Du kan tycka att det var överdrivet, men att EVGA hade problem med sina GTX 1070 och GTX 1080 FTW-kort är ingen överdrift.
Företag skickar inte ut värmekuddar och ledningstejp till sina kunder om korten inte har mer problem än vad som är normalt. Att dom försöker åtgärda fel dom själva ligger bakom är inte mer än rätt och ligger i deras egenintresse.

Även EVGAs GTX 980 Ti-kort verkade ha problem, då det kom många rapporter om att korten började gå sönder och brinna upp (mitt eget inkluderat) efter ca 1-2 års användning.

Vet att många här gillar EVGA pga. deras snälla garantivillkor, men dom har haft problem med några av sina fläktlösningar dom senaste åren. Hoppas för deras skull att det är kretskorten för 2080 Ti som det är fel på (korten verkar ju inte riktigt fungera som dom ska rent allmänt) så att det i grund och botten är Nvidias fel att XC-kortet började brinna och inte EVGAs fel.

Återstår att se.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

EVGA är ett gäng riktiga pyromaner verkar det som, var ju samma visa med 1000serien och 900 serien från dom.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Ingen vidare kul tidsperiod att köpa ny dator i... Skyhöga priser på CPU, grafikkort, och utöver det kass quality control.

Väntar nog tills Intels grafikkort innan jag slår till och ersätter mitt nu 10 år gamla system.

Kan du ens spela något med din nuvarande setup? 😁

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D, Asus TUF X670E, G.Skill 32Gb 6000mhz CL30, PowerColor 7900XTX Hellhound 24GB, Arctic Liquid Freezer II 360, ASUS TUF Gaming 1000W Gold, Kingston KC3000 1TB NVMe, Samsung 980 1TB NVMe, Antec Torque ATX, Acer Predator X34GS 180hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hipstergamer:

Ingen vidare kul tidsperiod att köpa ny dator i... Skyhöga priser på CPU, grafikkort, och utöver det kass quality control.

Väntar nog tills Intels grafikkort innan jag slår till och ersätter mitt nu 10 år gamla system.

Känner mig ganska lika fast med ett 8 års gammal system. Vill verkligen uppgradera och har t.om. lite pengar sparat för det men det känns som det värsta tiden att uppgradera på.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Du kan tycka att det var överdrivet, men att EVGA hade problem med sina GTX 1070 och GTX 1080 FTW-kort är ingen överdrift.
Företag skickar inte ut värmekuddar och ledningstejp till sina kunder om korten inte har mer problem än vad som är normalt. Att dom försöker åtgärda fel dom själva ligger bakom är inte mer än rätt och ligger i deras egenintresse.

Även EVGAs GTX 980 Ti-kort verkade ha problem, då det kom många rapporter om att korten började gå sönder och brinna upp (mitt eget inkluderat) efter ca 1-2 års användning.

Vet att många här gillar EVGA pga. deras snälla garantivillkor, men dom har haft problem med några av sina fläktlösningar dom senaste åren. Hoppas för deras skull att det är kretskorten för 2080 Ti som det är fel på (korten verkar ju inte riktigt fungera som dom ska rent allmänt) så att det i grund och botten är Nvidias fel att XC-kortet började brinna och inte EVGAs fel.

Återstår att se.

Jo jag vet, äger två sådana... Sen var det långt från alla modeller som drabbades. Som du säger, FTW, inte alla.. Vissa tillverkare sticker huvudet i sanden och vill inte veta av problemen.. Varit med om det ett par vändor.

Tror jag haft problem med varenda tillverkare nästan, EVGA inkluderat... Värst av bunten var nog Asus, Leadtek och XFX dock... Rätt tätt följt av Sapphire. Tror jag var uppe i ~12 trasiga Leadtek-kort inom ett år innan jag gav upp.

Skrivet av Falistar:

F Ö skulle jag lita på nån random sweclockers som älskar kommentera allt, montera en dator, inte en chans.

Que? Förstod inte det sista..

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Lite onödigt att göra så stor sak av ett enda exemplar som dött, sånt händer ju hela tiden.
Här är t.ex. en liknande rapport om ett Vega 64, jag kan inte minnas att Sweclockers rapporterade om det.

Tror inte du ska läsa in för mycket i att detta skulle röra sig om en AMD vs nVidia-grej, problemet här är att det är ett kort som inte bara slutat fungera utan faktiskt börjat brinna med låga och allt. Att ett kort inte startar upp igen, tråkigt och jobbigt, att ens dator börjar brinna, potentiellt livsfarligt. Nu är väl sannolikheten inte jättestor att elden sprider sig i datorn men nyhetsvärdet finns där ändå.

Förhoppningsvis rör sig detta om ett dåligt kort bland många tusen och visar sig inte hänga ihop med övriga problem 2080Ti har haft.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

En gång är ingen gång, i förhållande till antal kort.

Dock mycket otrevligt med brand, med tanke på säkert det flesta av oss sällan stänger av datorn helt.

Undrar hur många som laddar sina elektronikprylar under natten?
https://www.brandskyddsforeningen.se/sakra-hemmet/forebygg-br...

Kortet ska ju vara påväg till EVGA. Hoppas att vi får ett svar på vad som gick fel och att det inte blir helt tyst, om det var just det kortet eller om det något mycket större som ett problem med just 20-serien.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Hjälpsam

Hur mycket jag än skulle vilja bascha på Nvidia, så är det här nog inget som man kan dra någon slutsats från.
En gång är ingen gång.

Men visst är det en het nyhet, jag har ett brinnande intresse för att läsa sådant här.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Men visst är det en het nyhet, jag har ett brinnande intresse för att läsa sådant här.

No pun intended.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Hur mycket jag än skulle vilja bascha på Nvidia, så är det här nog inget som man kan dra någon slutsats från.
En gång är ingen gång.

Men visst är det en het nyhet, jag har ett brinnande intresse för att läsa sådant här.

Måste hålla med här, är verkligen inget fan av Nvidia, men detta kan ju bero på vadsomhelst? Damm, blixtnedslag, Trump.....
Med tanke på antalet kort bör det väl vara ett antal incidenter innan man kan dra slutsatsen att det beror på tillverkningsfel?

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet